Medierådet: "Anklagelserna fullständigt absurda"

Robot
Medierådet: "Anklagelserna fullständigt absurda"

Tre forskare kritiserade hur Medierådet kommit fram till att spelvåld inte leder till verkligt våld. Nu får de svar på tal.


Medlem
Medierådet: "Anklagelserna fullständigt absurda"

Mediarådet har ju rätt, det är ju fel på personerna redan från början... hade de spelat Hockey eller Fotboll så hade det varit samma sak. De hade säkert blivit våldsamma där också...

Medlem

Precis, och inte fan förbjuder man Hockey eller Fotboll för det.


signatur

Burned.

Medlem

Kritiken var ju löjlig, om de hade läst rapporten hade de insett att de hade olika utgångspunkter. Medierådets undersökning falsifierar ju ingen annan forskning. Självklart påverkar spel människors sinnesstämning, men det räcker inte för att man ska fastställa att våldsamma spel kan kopplas till våldsamma handlingar.

Personligen så kan jag bli jävligt arg av spel, men absolut inte aggressiv eller våldsam mot omgivningen. Sen är det oftast inte våldsamma spel heller som gör en tokig, det har ju mer med spelets upplägg att göra. Är det långt mellan sparmöjligheterna, kräver spelet precisa millimeterhopp men erbjuder oprecisa kontroller eller ger dom dig en AI-partner att ta hand om som har för vana att springa i en vägg eller en pöl med lava så blir man ju lite mulen.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Och så börjar karusellen snurra igen.

Medlem

Så klart dator och tv spels användande i för stor grad hämmar en människas utveckling i det sociala, Kortare tålamod och svårare att agera rätt vid konfrontationer. Men detta är inget unikt för just data spel utan alla hobbys som skärmar av människan från riktiga sociala umgängen.
Men det är inte datorn eller tv spelet som gör det utan individen själv som vansköter sin egen hälsa.

here we go again......


signatur

It´s not where we´re from, it´s where we´re going....

Medlem

De tre forskarna väcker däremot aggression och kamplust. Själv tycker jag det är skönt att kunna avreagera mig på polygoner och pixlar när jag är arg och skona mina närstående.

Medlem

http://www.fz.se/bloggar/mats_nylund/20120113/spelvaldet-i-ko...

Det är allt jag har att säga - folk är inte KOMPLETTA idioter, även om man kan tro det om man läser kommentarer på Aftonbladet.

Medlem

Om ingen skriver om dom här "disckussionerna" så skulle ingen bry sig... så varför måste dom tas upp?

Medlem

Jag tror också att man måste ha vissa tendenser till våldsamma handlingar, men att både film och spel kan inspirera/ta bort spärrarna.
Vi influeras av allt dagligen.. våran hjärna registrerar flera miljoner saker i sekunden.. och hjärnan är väldigt komplex. Tror att det ligger latent och allt som behövs är en gnista.

Man kan se vänner/barn som spelar spel som helt plötsligt skriker och/eller kastar handkontrollen i ilska.. så spel kan göra dig förbannad så satan, men våldsam och direkt farlig för samhället? Nääää


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Undrar vad de hoppar på härnäst.

Medlem

Nu vill ju jag vara så pass okontroversiell och påstå att om något så vardagligt som spel och film gör en människa aggressiv så beror det på 1: ett biologiskt fel i hjärnan. eller 2: misslyckad uppfostran.

Medlem

Spel tar bara fram den man igentligen är :3

Medlem

Det finns en mycket rolig undersökning inom det här ämnet om att det är forskarna som blir aggressiva.
Länk finnes nedan till dn.se

http://www.dn.se/ledare/signerat/datorspel-fiktivt-vald-gor-f...

Medlem

Jag brukade vara agressiv, men sen sköt jag en vän i knät.


signatur

Nämen!

Medlem

WON'T SOMEBODY PLEASE THINK OF THE CHILDREN!!!

Medlem
Skrivet av Hazze:

Det finns en mycket rolig undersökning inom det här ämnet om att det är forskarna som blir aggressiva.
Länk finnes nedan till dn.se

http://www.dn.se/ledare/signerat/datorspel-fiktivt-vald-gor-f...

Så sant. <3

MFZ
Medlem

vissa situationer framkallar dock aggressioner...
we've all been there.. dont lie!


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Jag påverkas inte heller av reklam! Ändå slänger iprincip varenda framgångsrikt företag, förutom facebook?, miljarder på marknadsföring. Detta helt i onödan eftersom människor inte kan påverkas!

Medlem

Allt handlar om uppfostran punkt slut.

Inaktiv

Jag blir fan riktigt förbannad av en del reklampauser på tv. Där har vi ju något som borde regleras.

Inaktiv

Skulle inte förvåna en om dessa forskare som kritiserar studien är betalda av "föräldra-föreningarna Sverigr" eller något annat trams där de försöker manipulera resultaten för att de antingen tycker att spel är en hedning eller dåligt.
Finns alltid idioter och knäppskallar där ute som tror att deras åsikt är absolut rätt och att alla ska anpassa sig till det, forskarna som kritiserar inkluderade,
"nej nej! en stor studie är inget bra resultat! lyssna på oss, ni har FEL!"..


signatur

The Year was 2027..

Medlem

Jag håller förvisso med de tre forskarna om att medierådet baserar sina slutsatser på felaktiga grunder, eftersom man till exempel avfärdar studier med argument som inte håller. Däremot, menar jag, har medierådet i stort sett rätt i sakfrågan, och hade de varit skickligare hade de kunnat såga studierna som helhet på rätt grunder.

Det är inte svårt då det finns metodologiska brister som inte kan täckas upp ens av helhetsbilden.
Ibland skäms man över att vara forskare inom socialpsykologi eftersom det är ens eget fält som misslyckas så fundamentalt i stuidet av det här faktiskt viktiga området.

Delvis är det utan tvekan som så att de studier som hittat samband mellan våldsspel och aggressivitet till den allra största delen är av mycket låg kvalitet. Lägg där till att vi har ett starkt "tryck" inom fältet att hitta sådana samband men att i princip ingen jobbar för att hitta positiva effekter, så har vi både en sned och överdriven bild från det fältet.

Trots det vet vi så pass mycket generellt från psykologi och socialpsykologi att det hade varit bisarrt om ett samband helt saknades. Vi människor blir påverkade av allt möjligt. Sitter vi på en hård stol blir vi hårdare mot andra människor och håller vi i en varm kaffekopp så tycker vi att andra personer har en varmare personlighet etc.

Med andra ord finns det inte en möjlighet att det skulle helt saknas negativa effekter av aggressiva datorspel.

Men vi kan också tänka oss att samma spel har ett flertal positiva effekter och att den totala nyttan i samhället är högre. Om vi aldrig undersöker det lär vi oss inte det. Av mycket enkla skäl så minskar sådant som supande och våldsbeteenden av att man spelar mycket datorspel, helt enkelt för att man umgås mindre i sådan former där detta oftast förekommer.

Och nej det handlar inte bara om att man sitter och är associal framför skärmen. Det brukar helt enkelt inte vara så mycket fylleri (och därmed inte så mycket våld...) på dreamhack som en hårdrocksfestival...

Sedan diskuterar man helt olika saker. De flesta studier undersöker om det finns en kortvarig aggressionseffekt av att man spelar ett spel med aggressiva inslag. Att det finns det är helt självklart och det hade gått emot allt vi vet om socialpsykologi om detta inte funnits.

En helt annan fråga är 1) hur mycket starkare är den än andra aktiviteter som också orsakar aggression såsom olika tävlingar och 2) vad kan det bli för effekt på faktiskt beteende. Och vad betyder det i sammahanget?

Det saknas studier som tar ett sådant helhetsgrepp. Och i ärlighetens namn ska det sägas att det är svårt. Men det är ändå pinsamt att man som socialpsykologer studerar en mycket liten aspekt av ett fenomen och sedan generaliserar som man gör i de vetenskapliga artiklarna. Detta är ett vanligt fenomen i amerikanska vetenskapliga tidskrifter. Även om andra forskare tar sådana grandiosa tolkningar med en nypa salt så tenderar ju allmänheten att lyssna på slusatserna snarare än att titta på de faktiska resultaten. Och då blir det grymt överdrivet.

Men sedan har vi ju neurovetenskapen också som börjat oroa sig. Jag förstår att man är orolig i den mån man hittar förändringar i hjärnan relaterade till aggressiva datorspel. Till viss mån anser jag att man har glömt det enkla faktum att allting per definition är förändringar i hjärnan och att bara för att vi hittar något behöver det inte betyda något relevant. Men absolut jag kan förstå att försiktighetsprincipen bör gälla.

Det är naivt att som medierådet och majoriteten (vad jag uppfattar...) av datorspelare tro att det helt skulle saknas något samband mellan att man spelar aggressiva spel och våldsamma beteende på något plan.

Det är däremot en helt annan sak att påstå att det finns bevis som tyder på att detta skulle ha någon slags meningsfullt effekt i ett tillämpad sammanhang. Det kan mycket väl vara som så (för det är absolut inte ordentligt undersökt) att den totala nyttan med aggressiva spel överväger nackdelarna. Det finns ju risker med precis allting, men också fördelar.

Min huvudpoäng är att om vi ställer frågan "Leder tv-spelande av aggressiva spel till våldsamht beteende" har vi helt missat poängen. Den frågan vi måste ställa oss är om en ökning av mängden spelande av våldsamma spel leder till ökart våldsamt beteende. Det är en helt annan fråga. Man kanske blir mer aggressiv av att spela våldspel, men man blir samtidigt mindre aggressiv än om man gjort något annat. Utan att ha en tydlig definition av alternativet kan man inte jämföra det mot något.

Om alternativen är att inte ha något att göra så kan vi nog vara exceptionellt säkra på att aggressiv tv-spel är bättre. Ebba grön formulerade det fantastiskt väl redan innan det här forskningsfältet ens existerade:

Det finns inget att göra i den här trista förorten
det finns ingenting här för oss
nä ursäkta jag överdrev litegrann
vi kan ju knarka supa och slåss
så har det alltid varit här ute
ingen jävel har brytt sig om oss
man ska va som en zombie
va nöjd med sin lott å aldrig fråga om nått

1
Skriv svar