Spel leder till behagligare drömmar

Inaktiv

Stämmer inte på mig då jag vaknar upp vettskrämd varje morgon, srsly. Någon som har tips? Ska jag kolla på långa romantiska filmer? Brokeback mountain kanske?

Medlem

Spelade LBP2 en gång och drömde om söta små varelser som hoppade omkring och hade väldiga humörsvängningar. :heart:

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Men Jesus hur många spelrelaterade undersökningar kan vi klara av under en enda vecka!? Först var spel livsfarligt och skapade massmördare, sen gjorde det inte det, och sen var spel positivt för hjärnan och nu leder spel till behagligare drömmar. What's next?

Är det möjligt att spel ger fler effekter än en?

Medlem

gött ska jag visa farsgubben som blev tokig så fort han såg den där undersökningen på nyheterna och fick för sig att alla som satt i fängelse måste ha spelat lite mer "Hemska" spel.

Äldre har fan inte lätt för sig att acceptera spel, inte mött någon som vart de minsta intresserand.
"It's the devil" @ Whaterboys mamma typ..

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av Sephinator:
Skrivet av Manley:

Man får tydligen bättre sexliv genom att spela också, enligt en undersökning gjord i Österrike..

Ska rota fram länken..

Skulle vilja veta hur dem tagit reda på det!

Förmodligen genom att stoppa upp en rumblekontroll nånstans och mätt pulsen med en Wii fitnessmätare..

Det jag vill veta om undersökningen är med andra ord om det mer exakt är sexliv eller samliv i kombination som förbättras. Ett negativt resultat på det tror jag nog är det enda som har minsta chans att påverka spelandet negativt, vilket verkar vara de flesta av dessa "forskares" mål med alla dessa studier.

Bra tanke där..

Men jag vill bestämt ha för mig att det hade med att finkänsligheten i fingrarna ökade markant.

Medlem

Jag drömmer nästan aldrig, kanske två gånger om året. har aldrig tänkt på det förut men jag slutade drömma ungefär samtidigt som jag började spela spel.
Innan jag spelade spel så minns jag att jag drömde mardrömmar hela tiden. har aldrig tänkt på något samband förut dock

Medlem

Jag minns när jag spelade Resident Evil till PSX under 90-talet... hade inte speciellt roliga drömmar då inte

Medlem

Det skulle inte förvåna mig om studien stämmer.

De bästa drömmarna är helt klart de lucida, dvs de man kan styra själv. Jag får lucida drömmar kanske två gånger i veckan. För mig vore det inte alls konstigt om mitt tv-spelande har gjort att jag upplever det så ofta. Jag har läst studier som pekar på att t.ex. rationellt tänkande inte bara gör de lucida drömmarna vanligare, det minskar också antalet mardrömmar. Jag har inte drömt en enda mardröm på över 10 år nu. Jag kanske har tur, men jag tror att det har jättemycket att göra med hur man är som person. På samma sätt tror jag att tv-spel som stimulerar t.ex. koncentration, lokalsinne, och andra färdigheter har en positiv inverkan på våra drömmar.

Ett tips från coachen dock: Det är dumt att spela precis innan man går och lägger sig. Detta är säkert till viss del individuellt, men det tar lång tid att somna efter att man spelat. Att spela samma spel hela dagen eller en längre tid innan läggdags ökar också risken för repetitiva drömmar, tänk tetris. Det är lagom kul att drömma om hur man placerar tetrisblock, och sedan, tack vare drömmarnas bristande logik, ändras blocken efter några sekunder, så det är som att vara fast i en evig loop som aldrig tar slut.

ZF
Medlem
Skrivet av redgreenblue:

Det skulle inte förvåna mig om studien stämmer.

De bästa drömmarna är helt klart de lucida, dvs de man kan styra själv. Jag får lucida drömmar kanske två gånger i veckan. För mig vore det inte alls konstigt om mitt tv-spelande har gjort att jag upplever det så ofta. Jag har läst studier som pekar på att t.ex. rationellt tänkande inte bara gör de lucida drömmarna vanligare, det minskar också antalet mardrömmar. Jag har inte drömt en enda mardröm på över 10 år nu. Jag kanske har tur, men jag tror att det har jättemycket att göra med hur man är som person. På samma sätt tror jag att tv-spel som stimulerar t.ex. koncentration, lokalsinne, och andra färdigheter har en positiv inverkan på våra drömmar.

Ett tips från coachen dock: Det är dumt att spela precis innan man går och lägger sig. Detta är säkert till viss del individuellt, men det tar lång tid att somna efter att man spelat. Att spela samma spel hela dagen eller en längre tid innan läggdags ökar också risken för repetitiva drömmar, tänk tetris. Det är lagom kul att drömma om hur man placerar tetrisblock, och sedan, tack vare drömmarnas bristande logik, ändras blocken efter några sekunder, så det är som att vara fast i en evig loop som aldrig tar slut.

"Klardrömmar" tror jag det heter. Känner dock igen det där med kontroll över själva scenen men inte riktigt över hur annat utvecklar sig, antar att det är hjärnan som extraundermedvetet blir uttråkad och bestämmer sig för att "zappa" vidare.

Ena minuten kör man rallybil och helt plötsligt är det rymdinvasion i snön..

Skrivet av Manley:

Bra tanke där..

Men jag vill bestämt ha för mig att det hade med att finkänsligheten i fingrarna ökade markant.

Utesluter alla som helst spelar NES, och framförallt Track'n field på det då. Men det kanske ger andra fördelar.

Medlem
Skrivet av Manley:

Man får tydligen bättre sexliv genom att spela också, enligt en undersökning gjord i Österrike..

Ska rota fram länken..

Ett forskarteam fastslog att ett sexliv, bra eller dåligt, påverkar ditt spelande negativt. Enligt en undersökning gjord i Albanien.

Har ingen länk men kan hitta på en om ni vill.

Inaktiv
Skrivet av ZF:
Skrivet av Kharif:

Jag är säkert ute o cyklar men har för mig att "gamers" drömmer mindre mardrömmar.

Kanske för de är vana att ta "saken i egna händer".

För tydlighet, det var det jag menade påverkade "sexlivet" också.

Helt ärligt menade jag faktiskt att eftersom folk som spelar räddar prinssesor, världen, förgör ondskan ect så kanske folk tänker "nae jag tar bara gamla bettan och gör slut på'n".

Känner faktiskt av det, har inte upplevt drömmar på väldigt väldigt länge

Medlem

Jag spelar ganska mycket spel dvs SWtor och falloutnv skyrim och annat men fan har jag inte behagliga drömmar för det jag ologiska helt jätte wierda drömmar varje gång jag drömmer om jag drömmer något överhuvudtaget så det där att man drömmer behagliga drömmar av tv-spel och dator spel stämmer Verkligen inte på mig

Medlem

Ett tips, drick "alkohol" av valfri sort så ni känner er "luliga" när det är säng dags, varken mer eller mindre.
Ni kommer komma ihåg era underbara drömmar, iaf när ni vaknar.

Mina bästa drömmar har jag haft när jag var 5-7 år som jag minns fortfarande samt drömmar som man haft på senaste fyllan.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Jag drömmer aldrig mardrömmar

Medlem

Drömmer gör man ALLTID under sömnen... men det är långtifrån varje gång man vaknar upp ur drömmen och minns något utav den.

För övrigt så tror jag nog att "en god natts sömn" på grund av spelande är precis lika troligt som ifall man hade sett en bra film eller gjort något annat som man uppskattat.

ndr
Medlem

Jag drömde om min wookie jag fick i SWTOR igår, det var ingen behaglig dröm....

Medlem

Någon SWTOR Dröm har jag inte drömt ännu men min senaste dröm var ganska läskig och underlig.
Började med att jag skulle till min morbrors hus(och han är död sen flera år tillbaka) för någon av hans barn fylde år fast tydligen bodde där min första kärlek(som jag har skuldkänslor/eller något vet inte vad) iallafall så det var skit jobbig dröm men när jag väl kommer dit efter mina föräldrar släppt av mig i norrköping(min morbror bodde där) så börjar jag vandrar dit och när jag går in i huset och går igenom det så förändras allt helt plötsligt är jag på verandan hos en av våra grannar på min familjs landställe. Jag undrar vad fan gör jag här och jag börjar gå ner mot deras parkeringsplats för försöka se om detta är en illusion eller något och helt plötsligt ser jag 2 björnar som står där och jag smyger mig förbi dem för inte bli upptäckt sen skymtar jag som vad jag skulle säga är blixtar från ett annat ställe som om jag var egentligen någon annanstans. så jag ringer mina föräldrar som är snart vid landstället så jag går för att möta dem vid våran brevlåda. Men när de kommer fram kan de inte se mig fast jag står brevid bilen och jag öppnar dörren till bilen för att bevisa att jag är där och pang då är jag vid porten till mina föräldras hus i stockholm och det är solnedgång och fåglar i skyn och jag undrar wtf är detta... Men detta är bara kortvarigt helt plötsligt är jag i någon slags industri stad tror det är norrköping men vet inte exakt. Jag verkar vara på i en hamn eller en tågterminal för gods för det är massa godsvagnar som rör sig och jag är på en och måste hoppa till nästa och nästa osv tills jag är nere på marken. Jag ser en massa containrar eller lådor och det är typ medicin i dem förband osv jag tänker jag måste härifrån innan jag krossas av vagnarna. Så jag letar efter en dörr och hittar den och går ut och kommer till en litet rum med en dörr i som leder till ett till rum med en till dörr i går igenom den dörren också och kommer till vad ser ut som ett gammalt sjukhus från typ 60-70tal och jag frågar en sköterska om det finns någon adminstrativ chef där som jag kan berätta att jag bröt up en dörr för ta mig ur depån hon pekar mot et rum i slutet av hallen och jag går in där. Det sitter en läkare där som ser ut som Robert Englund och han frågar mig vad är fel och jag pratar om att det verkar vara några problem med mina ögon jag skiftas mellan olika platser hela tiden eller något så kan gör lite tester på mig igenom att måla med en tuch penna på mina ögon och lyser mig med en lampa i ögat och säger typ aha du har "något med starr" och jag blir arg och trycker honom mot väggen och säger det kan inte vara det sen vaknade jag......

Medlem

Jag drömmer skit sällan

Medlem

Kom någon liknande undersökning för tre år sedan eller nått

Inaktiv
Skrivet av schmuttah:

Men sen tillkommer ju aspekten med adrenalinet som flödar under den där BF3 matchen. Jag känner själv att jag inte kan spela något multiplayerspel innan jag går och lägger mig då jag är uppe i varv och får svårt att somna.

nnaaawwwww, det är ju synd, jag sitter jätte lugnt när jag spelar, tror mitt adrenalin har försvunnit ur kroppen på något sätt xD

Inaktiv
Skrivet av sgt_lol:

Jag drömmer skit sällan

är du säker, du kanske drömmer men har bara inget medvetande om det så du kommer inte ihåg det

Inaktiv
Skrivet av Exxo:

För övrigt så tror jag nog att "en god natts sömn" på grund av spelande är precis lika troligt som ifall man hade sett en bra film eller gjort något annat som man uppskattat.

Sitter och läser den vetenskapliga artikeln. De samband de verkar se är inte att frekvent spelande eliminerar mardrömmar, vilket folk verkar ha missförstått här, utan att frekvent spelande tränar en i ett beteende som bemöter mardrömmar på ett annat sätt. Medan en icke gamer såg vissa typer av hot i drömmar som skrämmande, såg gamers dessa hot som utmaningar och bemötte dessa väldigt likt hur de bemöter utmaningar i spel.

Gamers tränar sig alltså att slåss tillbaka/problemlösa i imaginära världar. Den här undersökningen kändes också välgjord. Även om fler tester krävs på exempelvis andra grupper än de i det här fallet, så visar ändå resultaten ett tydligt sammanband.

Skrivet av Sebastian Lind:

Men Jesus hur många spelrelaterade undersökningar kan vi klara av under en enda vecka!? Först var spel livsfarligt och skapade massmördare, sen gjorde det inte det, och sen var spel positivt för hjärnan och nu leder spel till behagligare drömmar. What's next?

Positivt för hjärnan är det allt med spel. Precis som de flesta andra problemlösningsaktiviteter. Behagligare drömmar verkar också stämma, som jag skrev ovan. Dessa två påståenden har backats upp av välutförda studier.

Det med aggression dock, så vitt jag vet, har inte fått en god studie än. En kortsiktig studie kan inte bevisa den teorin.

Skrivet av Ankh:

Vem är det igentligen som betalar alla dessa undersökningar? Nu menar jag inte speciellt just denna - men man hör hela tiden om de mest meningslösa undersökningarna...

Varför anser du denna undersökning som meningslös. Själv tycker jag all forskning för att bättre förstå drömbeteenden är välkommen. Det kan hjälpa många som mår dåligt av sina drömmar.

Medlem

Stämmer! Kommer inte ens ihåg senast jag hade en mardröm

Medlem
Skrivet av Nudel man:
Skrivet av sgt_lol:

Jag drömmer skit sällan

är du säker, du kanske drömmer men har bara inget medvetande om det så du kommer inte ihåg det

Är inte helt säker faktiskt men tror jag drömmer fast jag inte kommer ihåg det när jag vaknar haha minne som en guldfisk

Medlem
Skrivet av Rhoum:

Någon SWTOR Dröm har jag inte drömt ännu men min senaste dröm var ganska läskig och underlig.
Började med att jag skulle till min morbrors hus(och han är död sen flera år tillbaka) för någon av hans barn fylde år fast tydligen bodde där min första kärlek(som jag har skuldkänslor/eller något vet inte vad) iallafall så det var skit jobbig dröm men när jag väl kommer dit efter mina föräldrar släppt av mig i norrköping(min morbror bodde där) så börjar jag vandrar dit och när jag går in i huset och går igenom det så förändras allt helt plötsligt är jag på verandan hos en av våra grannar på min familjs landställe. Jag undrar vad fan gör jag här och jag börjar gå ner mot deras parkeringsplats för försöka se om detta är en illusion eller något och helt plötsligt ser jag 2 björnar som står där och jag smyger mig förbi dem för inte bli upptäckt sen skymtar jag som vad jag skulle säga är blixtar från ett annat ställe som om jag var egentligen någon annanstans. så jag ringer mina föräldrar som är snart vid landstället så jag går för att möta dem vid våran brevlåda. Men när de kommer fram kan de inte se mig fast jag står brevid bilen och jag öppnar dörren till bilen för att bevisa att jag är där och pang då är jag vid porten till mina föräldras hus i stockholm och det är solnedgång och fåglar i skyn och jag undrar wtf är detta... Men detta är bara kortvarigt helt plötsligt är jag i någon slags industri stad tror det är norrköping men vet inte exakt. Jag verkar vara på i en hamn eller en tågterminal för gods för det är massa godsvagnar som rör sig och jag är på en och måste hoppa till nästa och nästa osv tills jag är nere på marken. Jag ser en massa containrar eller lådor och det är typ medicin i dem förband osv jag tänker jag måste härifrån innan jag krossas av vagnarna. Så jag letar efter en dörr och hittar den och går ut och kommer till en litet rum med en dörr i som leder till ett till rum med en till dörr i går igenom den dörren också och kommer till vad ser ut som ett gammalt sjukhus från typ 60-70tal och jag frågar en sköterska om det finns någon adminstrativ chef där som jag kan berätta att jag bröt up en dörr för ta mig ur depån hon pekar mot et rum i slutet av hallen och jag går in där. Det sitter en läkare där som ser ut som Robert Englund och han frågar mig vad är fel och jag pratar om att det verkar vara några problem med mina ögon jag skiftas mellan olika platser hela tiden eller något så kan gör lite tester på mig igenom att måla med en tuch penna på mina ögon och lyser mig med en lampa i ögat och säger typ aha du har "något med starr" och jag blir arg och trycker honom mot väggen och säger det kan inte vara det sen vaknade jag......

Wall of text! Strukturera och gör läsligt!

Medlem
Skrivet av sgt_lol:
Skrivet av Nudel man:
Skrivet av sgt_lol:

Jag drömmer skit sällan

är du säker, du kanske drömmer men har bara inget medvetande om det så du kommer inte ihåg det

Är inte helt säker faktiskt men tror jag drömmer fast jag inte kommer ihåg det när jag vaknar haha minne som en guldfisk

Som snubben lite högre upp sa: Man drömmer ALLTID drömmar. Däremot så är det många som inte kommer ihåg och många som gör det.

Jag t.ex. kommer alltid ihåg mina drömmar (och minst 3 stycken varje gång också :S) medan min pojkvän aldrig gör det!

Medlem

Det utförs ju miljoner studier hela tiden. Varför ens nämna den här när den inte ens är klar?

Sen kan man ju fråga sig vad nyttan är med studien.

Medlem

Tja, efter lite Silent Hill, Alan Wake eller (gamla) Resident Evil så sover jag då betydligt bättre
SKämt å sido, klart man mår bättre och sover bättre när man fått göra sig av med aggressioner och lyckas med nåra personliga mål, achivements eller dödande av svåra bossar eller dryga snipers.

Inaktiv

sen är det värt att förslagsvis anta att testerna är utförda på soldater som kommit tillbaka från krig och lider av PTSD då det är ganska ovanligt att man utför tester på helt friska soldater.


signatur

The Year was 2027..

123
Skriv svar