Mass Effect 3 kräver Origin och släpps inte på Steam

Inaktiv

Trist beslut men föga oväntat. Det är i vilket fall inget jag kommer lägga ut pengar på då jag vägrar använda Origin.

Medlem

En bra anledning till att inte köpa det då! Dem får gärna släppa fler spel på Origin för min del. Jag sparar pengar

Medlem
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av Remus:

Det är bara snorungar som gråter och skriker för att dom inte får som dom vill och skall "bojkotta" och "ignorera" spelet. Men likväl kommer dom ha det beställt eller köpa det samma dag på Media Markt ändå.

Roligt.

Hur mycket betalt får du för att springa EA:s ärenden? För om du inte får betalt tycker jag att du är grymt lättlurad. Det är väl fullt rimligt att folk protesterar mot inlåsning och att installera spyware-liknande program när det egentligen inte utfyller någon positiv funktion som är till gagn för spelarna? Köper man spelet i butik tycker jag att man har rätt att slippa att installera en annan distributionsplattform som faktiskt inte behövs. Annars borde spelkartongerna ha en varningstext likt de som finns på cigarettpaketen.

Så EA's Origin scannar min dator titt som tätt efter olagliga saker? Så om jag hade piratade spel och filmer så skulle polisen kunna komma och knacka på min dörr och jag för följa med till stationen när som helst alltså?


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Inget köp alltså.

Medlem

Kommer köra ME3 på min PS3 så kvittar för min del...

Medlem
Skrivet av Simmoo:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Simmoo:

Tycker faktiskt inte Origin är så dåligt. Har fungerat felfritt för mig med BF3 och det kräver tom mindre av datorn än Steam. Att det blir lite konkurrens är också bra.

Origin använder mer än dubbelt så mycket minne som Steam.

Tydligen inte för mig.

Jag vet inte hur jag ska göra när Steam och Origin tillsammans drar nästan 130 meg ram! Det är faktiskt ett stort problem!
För mig ligger det på en 50 för steam och 75 för Origin, men seriöst är detta ett problem för någon i dagsläget?

Minnesanvändandet känns mest som trololo


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av Remus:

Det är bara snorungar som gråter och skriker för att dom inte får som dom vill och skall "bojkotta" och "ignorera" spelet. Men likväl kommer dom ha det beställt eller köpa det samma dag på Media Markt ändå.

Roligt.

Hur mycket betalt får du för att springa EA:s ärenden?

Han får ingenting för det. Brunnosade snorungar gör sånt gratis

Medlem

Jaha... och jag som hoppades på att ha alla mina 3 på Steam. Lär väl vänta och se om det ändras senare då, blir tyvärr inget köp vid release nu i alla fall. Eller så får det bli på X-box istället. Trots att det är typ 200kr dyrare där.

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av Nilhom:
Skrivet av Segas:

Både Steam och Origin är totalt värdelösa; slutar deras tjänst att fungera, går det inte att spela majoriteten av spel ordentligt. Sen är deras EULA som kikar på alla program du har installerade, 'spyware' som försöker identifiera dig och ständigt scannar datorn på vem-vet-vad.

Än en gång segrar piraterna.

Vilket inte är ofta att tjänsten är nere och spelen går fortvarnade att spela ifall man spelar single player spel ifall något strular. Sen har jag för mig att man frivilligt scannar datorn om man använder Steam, vilket inte Origin gör.

Jag minns när jag lirade Warhammer, räckte med att Steam hade problem så kunde jag inte ens spela singleplayer. Finns en uppsjö av liknande effekter.

Det står rakt upp och ner i EULAn på både Origin och Steam att datorn scannas konturnerligt, läs den gärna om du orkar (vilket är problemet många har, vilket resulterar till okunnighet).

Tror kanske du behöver läsa igen, visst i båda står det att man accepterar att de samlar in information men Steam är mer diskreta än vad EA är och samlar in mindre information. Står inget om att de datorn scannas kontinuerligt.

Detta låter bättre och de respekterar det privata.
Steam
"Valve will not share personally identifiable information with any third party unless the user agrees to such disclosure in advance. "Personally identifiable information" consists of a user's name, email address, physical address, or other data about the user that enables the recipient to personally identify the user. While Valve collects personally identifiable information on a voluntary basis, for certain products and online sites, Valve's collection of personally identifiable information may be a requirement for access to the product or site."

Står mer men vill inte lägga in allt. Vill inte detta ska låta som jag älskar Steam men de ända problem jag har haft är att "Friends" är nere eller underhållningen utav Steam så att man inte kan logga in. Så klart en massa folk kan har problem eftersom alla inte har samma uppsättning datorer. Inte så lätt att få allt fungera.

Inaktiv
Skrivet av kuzul:

Jaha... och jag som hoppades på att ha alla mina 3 på Steam. Lär väl vänta och se om det ändras senare då, blir tyvärr inget köp vid release nu i alla fall. Eller så får det bli på X-box istället. Trots att det är typ 200kr dyrare där.

Det går alltså inte att spela spel om de inte är på Steam?

Medlem

hihihi.... aaaaRRRRRRRRRRRgh

Medlem

inget jag har imot Origin funkar bra för mig ialla fall. Sååå what om det är på steam eller på origin, spelet är detsamma för de.

Blir köp direkt skälvklart älskade både 1an och 2an.

Medlem

Förstår fortfarande inte varför folk betalar för att få en trojan installerad på datorn.

Medlem

Anledningen till att jag föredrar Steam är för att utvecklarna av den plattformen inte är byggt på aktier utan drivs som ett privatföretag vilket innebär att de tar enorma risker med i princip varje val de gör. Electronic Arts har jag aldrig varit ett stort fan av som bolag, jag kommer helt enkelt skaffa detta spelet till konsolerna istället.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Varför måste man vara upp kopplad??? försämrar min FPS


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

nej, vad jobbigt. Det är mycket skönare att ha allt på steam, dock inget som hindrar mig från att köpa ett spel

Ti.
Medlem

No biggie, really.

Inaktiv
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av chopper:

Ingen bra service bla bla bla . ni är bara snåla o ska ha allt gratis. patetiskt o skriva om era nerladdningar från PB
Väx upp o betala spelen. Den som inte betalar sina spel ska heller inte klaga den rätten förlorade ni när ni patetiskt åker snålskjuts på oss som betalar. Så sluta gnäll i forum innan ni gör rätt för er.
Är så jäla trött på ert gnäll. Orgin eller Steam spelar roll det är så här spel världen ser ut i dag ...lev med det.
Betala spelen eller knip igen pajhålet !

Jag kommer aldrig i hela mitt liv betala för ett spel som är låst till en ofärdig och totalt värdelös distributionsplattform. Om jag laddar ner en crackad version utan Origin-tvång tar ingen skada av det. U mad?

Med andra ord så kommer du stjäla en utgåva av Mass Effect 3...
Hoppas du åker dit för brottet, verkligen.
Någon som är så arrogant till att tro att det inte är något fel att missnöjes-stjäla förtjänar straffas.


signatur

The Year was 2027..

Medlem

En massa PC-spelare slm gnäller i forum. Vad ovanligt... och vad kul det måste vara att göra spel till er.

Medlem

cry me a river gnällspikar.

Medlem

Det var en jävla massa klagande på att folk klagar. Och nu kommer jag på mig själv med att klaga på folk som klagar på folk som klagar. Nästa post kommer väl vara någon som klagar på mig, då jävlar!
Men för att bidra till tråden; jag gillar verkligen inte Origin, det har inte varit annat än problem för mig. Origin för mig är bara 20 sekunder extra till launch-tiden på BF3 och en jäkla massa krångel med installation och uppdatering osv. Däremot så har jag märkt en skillnad sen Origin först släpptes, nu jävlas det inte lika mycket med mig längre.
Blev först lite upprörd av denna nyhet men sen tänkte jag att jag kommer nog ändå köpa ME3 retail (om det inte är en hemsk jävla portning, vilket det är stor risk för) och det enda som kommer ändras då är som sagt bara några extra sekunder på launch-tiden och med lite otur massa krångel vid installation.
Och till alla Xbox-troll: DURP detta ska så klart avnjutas i soffan med 50 tums plasma och en kall öl DUURP (Ja, jag tittar på dig, Warpgun)

Medlem

"Vi vill ge Mass Effect-spelarna den bästa möjliga upplevelsen oavsett var de köper eller spelar sina spel."

Sweet, då kommer det DRM-fritt på GOG...

Medlem
Skrivet av john2376:
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av chopper:

Ingen bra service bla bla bla . ni är bara snåla o ska ha allt gratis. patetiskt o skriva om era nerladdningar från PB
Väx upp o betala spelen. Den som inte betalar sina spel ska heller inte klaga den rätten förlorade ni när ni patetiskt åker snålskjuts på oss som betalar. Så sluta gnäll i forum innan ni gör rätt för er.
Är så jäla trött på ert gnäll. Orgin eller Steam spelar roll det är så här spel världen ser ut i dag ...lev med det.
Betala spelen eller knip igen pajhålet !

Jag kommer aldrig i hela mitt liv betala för ett spel som är låst till en ofärdig och totalt värdelös distributionsplattform. Om jag laddar ner en crackad version utan Origin-tvång tar ingen skada av det. U mad?

Med andra ord så kommer du stjäla en utgåva av Mass Effect 3...
Hoppas du åker dit för brottet, verkligen.
Någon som är så arrogant till att tro att det inte är något fel att missnöjes-stjäla förtjänar straffas.

Piratkopiering är inte det samma som att stjäla. I det här fallet tycker jag det defintivit är moraliskt försvarsbart. Jag har en PC med rätt systemkrav för att köra Mass Effect 3. När spelföretag tvingar på en ofärdiga mellanhandsprogram som egentligen inte behövs ser jag det som en direkt fientlig handling. Om inte spelföretagen själva kan erbjuda en produkt utan att man måste installera spyware, saker som kan crasha, ta upp systemresurser etc så tänker jag inte vara den som lägger mig ner på alla fyra och tar emot. Att Bioware säljer sig till EA och verkligen skriver på avtal som innebär Origin-tvång är verkligen en besvikelse och förlust för de flesta gamers som är insatta.

Medlem
Skrivet av hewra:

"Vi vill ge Mass Effect-spelarna den bästa möjliga upplevelsen oavsett var de köper eller spelar sina spel."

Sweet, då kommer det DRM-fritt på GOG...

Det är riktigt idiotiska uttalanden...

De försvarar sitt ställningstagande att låsa spelet till Origin genom att påstå att de vill ge den "bästa möjliga upplevelsen oavsett var de köper eller spelar sina spel". Så länge man fortfarande är tvungen att använda Origin mejkar deras påstående inte sense. Den bästa upplevelsen hade ju varit att få konsumera spelet som man själv vill, vilket de själva valt att man inte ska få göra.

Medlem
Skrivet av Augustus:

En massa PC-spelare slm gnäller i forum. Vad ovanligt... och vad kul det måste vara att göra spel till er.

Du har rätt.
Det är nog roligare att göra spel till konsolpubliken som betalar 700 kr för nya spel och inte ställer några krav alls. Lite på samma sätt som att senila gamla tanter är telefonförsäljarnas favoritkunder.

Medlem
Skrivet av shaitan:

SWTOR kostar som fysisk skiva 445kr på Mediamarkt... och nästan 700kr som digital kopia via origin... hej och hå vilken bra tjänst dom har..

Jag tror du blandar ihop prissättning med tjänst. Priset på spelen har ju inget med mjukvaran eller tjänsten att göra.

Nu vet jag inte vilken version de säljer på MediaMarkt, men det låter som om du jämför den fysiska standardutgåvan med Digital Deluxe utgåvan (sedan kan man ju alltid diskutera om det är värt 200 spänn mer för en training droid, air speeder och några andra extra småsaker - personligen tycker jag inte det).

OT: Visst är det bra om det dyker upp några seriösa alternativ till Steam. Fast ännu bättre vore det om man själv hade kunnat välja om man skulle köpa det via Steam eller Origin. Jag hade helt klart köpt det via Steam. Förutom lite barnsjukdomar när det var alldeles nytt så är jag helnöjd med tjänsten. Har nästan helt slutat med fysiska spel, förutom några collectors edition-boxar.
Jag har installerat Origin eftersom det är det enda sättet att få (digital) tillgång till BF3, Mass Effect 2 och SW:TOR. Men jag hade hellre sluppit att ha det och haft allt i Steam i stället. Mycket smidigare så.

Medlem

Steam ska det vara, gillar inte origin bara för att det är ett exakt likadant program härmapor ... nu måste man installera ännu ett onödigt program för att tanka hem digitala spel

Medlem

vad de ska krångla till allt.. för att starta spelet, logga in här sen skriv mail ------>Hit, för att spela logga in
där sen här..............................................

Saknar den tid då man startade spelet och spelade och inte var tvungen att bidra till någon nylanserad skit som måste tvinga sina användare att använda det ist för att bara låta de använda de när de vill.. USCH!

Medlem

Ni som gnäller på origin, det är ni som kan ta er i röven. sveriges lathet, fyfan alltså, det kräver typ MAX 10 musklick/10 sec att få upp origin och få igång spelet. För lata för det? steam har det lönsamt, EA är utgivare för Väldigt många spel, är det så svårt att ta logiken och lägga ihop 1 och 1.

Inaktiv

Alltså..ni som klagar på att ni vill ha allt på ett ställe.
Är ni medvetna om att ni kan lägga till spelet på Steam ändå?

Visst...Origin kommer starta när ni sätter igång spelet men va fan gör det??

Skriv svar