Medlem
Blåskärm

Hejsan.
Nu har jag fått 2 blåskärmar idag med olika felkoder.

Jag hade ett problem med blåskärm för nån vecka sen( http://www.fz.se/forum/pc/blaskarm-0x00000124-216679/ ) , men det fixade sig tillslut.

Idag när jag fick första gången så fick jag helt plötsligt blåskärm när jag spelade battlefield bad company 2, jag hade också uppe skype och steam. Och felkoden var ''0x0000000a''

Mer info om första blåskärmen.
-Bug check string: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
-Bug check code: 0x0000000a
-Parameter1: fffffaca`080b6bf0
-Parameter2: 00000000`00000002
-Parameter3: 00000000`00000000
-Parameter4: fffff800`02e8df35
-Caused by driver: ntoskrnl.exe
-Caused by address: ntoskrnl.exe+7cc40
-File description: NT Kernel & System
-Product name: Microsoft® Windows® Operating System
-Company: Microsoft Corporation
-File version: 6.1.7601.17640 (win7sp1_gdr.110622-1506)
-Processor: x64
-Crash address: ntoskrnl.exe+7cc40
---------------
Andra gången jag fick blåskärm så spelade jag Team fortress 2, och hade bara uppe skype samtidigt. Denna gången så var felkoden ''0x0000003b''

Mer info om andra blåskärmen:
-Bug check string: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
-Bug check code: 0x0000003b
-Parameter1: 00000000`c000001d
-Parameter2: fffff960`00142890
-Parameter3: fffff880`03c98ae0
-Parameter4: 00000000`00000000
-Caused by driver: win32k.sys
-Caused by address: win32k.sys+c2890
-Processor: x64
-Crash address: ntoskrnl.exe+7cc40
----------
Kan det vara så att den första blåskärmen som jag fick idag har nåt att göra med min blåskärm som jag fick för nån vecka sen?

Sen läste jag någonstans att det kan vara nån av ramstickorna som strular.

Specs:
Ram: 6 gb
grafikkort: GT 220 512MB DDR2
quad core
intel q6600

Tack i förhand och ha en trevligt dag!

Medlem

Det skulle kunna vara så att deras "sync" är off. Jag är dock ingen expert, men detta kan ställas in i bios. Vilken sekvens det ska vara kan jag inte heller svara på, men det finns säkerligen någon annan här inne som besitter denna kunskap.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Tyvärr så kan jag inte så mycket om BSOD. Jag gör bara google sökningar efter problemen när jag får dem, viss fördel med att ha flera datorer eller en smartphone
Hittade folk på sevenforums som har problem av samma typer, också i spel.

http://www.articlewritingclicks.com/Windows_Errors/Stop_0x000...
http://www.sevenforums.com/crashes-debugging/132523-bsod-0x00...
Verkar vara relaterat till driver problem.

http://www.sevenforums.com/crashes-debugging/41561-bsod-0x000...
ser lite svårare ut att lokalisera problemet men kanske även är ett driver eller firmware problem.

Det enda jag kan föreslå är att formatera och installera om hela systemet. Sorry m8 =/ Men jag håller tummarna att du blir fri från problemen

Medlem

Drabbades av 0x0000000a-blåskärmen ganska ofta förr (hade dock Vista då) och lokaliserade problemet till mina RAM-minnen. Bytte ut dessa och har aldrig stött på det igen.

Skrivet av kebbe:

Drabbades av 0x0000000a-blåskärmen ganska ofta förr (hade dock Vista då) och lokaliserade problemet till mina RAM-minnen. Bytte ut dessa och har aldrig stött på det igen.

Kan intyga detta, det är en bra idé att testa stickorna en åt gången & reklamera de som visar sig vara trasiga. Ramminne är en sån produkt som återförsäljare brukar ersätta utan någon felsökning så anmäl direkt till affären i första hand så kanske de skickar nya på direkten.

Viktigast är att du matar minnet med rätt volt & Mhz, vanligt problem när någon utan kunskap överklockar sin processor & därmed ökar spänningen på stickorna utan att röra volten. Titta vad dina stickor ska matas med & se till att det stämmer via BIOS eller CPUz...

Själv kör jag med 2133Mhz minne för att slippa detta problem vid överklockningen

Medlem
Skrivet av Grön:

...Ramminne är en sån produkt som återförsäljare brukar ersätta utan någon felsökning...

Om man inte köper dem från Komplett dvs -.- De vill ha 2 veckor på sig att felsöka. Det tog inte så lång tid, men de reserverade sig väl för eventuellt många serviceärenden etc (enligt KO så har ett företag 1 månad på sig att felsöka en vara som anmälts som defekt).

Och även om man själv konstaterat vilket minne som är trasigt så vill de ha alla som inkluderades i paketet (Komplett's respons till mig när jag ville få mina ram utbytta, blev till att köpa nya innan man lämna in dem för service).

Medlem

Ok, tack för tipsen, jag ska kolla upp det så fort jag får tid.

Medlem

Hur ska jag testa stickorna? Ska jag använda nåt program för att kolla? ska jag sätta i 1 sticka och testa, och sedan ta ut den och testa en ny, eller ska jag sätta i en och testa och om det inte är nåt fel på den så sätter jag i en till?

Berätta hur jag ska göra och om jag ska använda nåt program för att kolla, isf vad heter det programmet?

Medlem

Testa en sticka i taget.
Om felet alltid kommer upp vid ungefär samma tillfälle så kan du ju återskapa problemet t.ex. spela bad company.
Det förutsätter visserligen att du vet ungefär hur lång tid det tar innan du får BSOD för annars kan du ju sitta i flera timmar utan något händer om första minnet skulle vara den som är hel. Men om en verkar hel så får du så klart byta ut minnet till en av de andra och fortsätta så tills det händer något.

Annars kan du testa http://www.memtest.org/
Då ska du inte behöva ta ur minnena alls. Fast då är det svårare att veta vilket minne du behöver byta ut.

Medlem

Problemet är löst nu, visade sig att ramstickorna inte satt i ordentligt...
Och han sa att han hade byggt datorer ett bra tag... + att det såg ut som ett ormbo där inne med alla sladdar!
Tack för hjälpen!

1
Skriv svar