Byta identifiering på skärmar? (numrering)

Medlem
Byta identifiering på skärmar? (numrering)

Har ett problem när jag har datorn inkopplad till datorskärm och tv. Det är så att TVn alltid är skärm nr 1 och min bildskärm vid datorn är skärm nr 2. Jag har gjort datorskärmen till primär skärm.. men när jag stänger av tvn så får jag bara utvidgningen av skärmen på min dataskärm. Och startmeny och första delen av skrivbordet hamnar på den avstängda tvn. (Alltså när båda skärmarna är på får jag startmenyn på min datorskärm.)
Man skulle kunna byta jack på grafikkortet om det inte var så att den som går till TVn är HDMI och den till datorskärmen är DVI. Så jag vill byta identifieringsnumret på skärmarna.. någon som vet om detta går eller bestäms det hårt från grafikkortet?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Du borde kunna lösa allt inne i Windows, dvs. bestämma vilket som ska synas var.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Du borde kunna lösa allt inne i Windows, dvs. bestämma vilket som ska synas var.

Jo det är det jag försöker göra.. men dom vägrar byta nr om man säger.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Jag förstår, jag har haft det problemet tidigare en gång. Jag löste det, om jag minns rätt, genom drivrutinsuppdatering, dvs. jag körde inte med Windows skärminställningar, utan tillverkarens egna, då blev det rätt. Hoppas det löser sig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Varför inte bara köra datorskärmen som primär skärm och tv'n som ut "Utvidga dessa bildskärmar"? Då för man musen över till ena kanten av skärmen så kommer den till TV'n lixom. Också är det bara att dra över t.ex. VLC dit då du vill se på film.

Medlem
Skrivet av Zane86:

Varför inte bara köra datorskärmen som primär skärm och tv'n som ut "Utvidga dessa bildskärmar"? Då för man musen över till ena kanten av skärmen så kommer den till TV'n lixom. Också är det bara att dra över t.ex. VLC dit då du vill se på film.

Det är precis det jag gör.. men när jag stänger av tvn så byter den primär bild utan att jag vill det och startmenyn blir då på skärm ett som inte är aktiv. Det är jättekonstigt..


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag förstår, jag har haft det problemet tidigare en gång. Jag löste det, om jag minns rätt, genom drivrutinsuppdatering, dvs. jag körde inte med Windows skärminställningar, utan tillverkarens egna, då blev det rätt. Hoppas det löser sig.

hmm ska se vad jag kör för drivisar.. kanske kan det vara något. Men det skumma är oxå att jag kan se datorskärmen som nr1 i catalyst men vad hjälper det när det verkar vara windows som bestämmer.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

hade liknande problem på en dator en gång, har för mig att det löste sig genom att göra konfigurationen i Cata.center. Sen funkade det fint att bara växla mellan skärmlägena som vanligt med windowsknapp+P.

Medlem
Skrivet av Khwaj:

hade liknande problem på en dator en gång, har för mig att det löste sig genom att göra konfigurationen i Cata.center. Sen funkade det fint att bara växla mellan skärmlägena som vanligt med windowsknapp+P.

ja.. jag funderar på om det är så att när två skärmar är inkopplade och inställda att visas, så går den på catalyst inställningarna och när jag har en skärm inställd så går den på windows.. men det är ändå konstigt för när jag ändrar primär skärm gör jag det i windows och då har jag två skärmar igång.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Kan ju vara så att när du stänger av TV'n så tappar den all information om det, så då försöker den hitta "nya" inställningar. Stänger du av en datorskärm så tror jag datorn fortfarande "känner av" den... Osäker dock.

1
Skriv svar