Ont i rumpan

Flakmonkey
Ont i rumpan

Träningsvärken efter Racketlon-turneringen i söndags hade jag förväntat mig men inte att det skulle vara så här illa. Både igår och idag (det brukar ju vara värst andra dagen) har jag rejält värk i rumpan som gör det svårt att röra benen snabbt. Har självklart bara mig själv att skylla, speciellt som jag vågar vägra strechning vilket alltid känns lika dumt efteråt, men sen är det ju också rätt skönt på något sätt att känna av träningsvärken. Det är ju trots allt ett tecken på att man antängt sig mer än vad kroppen är van vid och det är en härlig känsla.

Dock så får ju inte detta sätta totalt stopp för träningen. Jag har ju trots allt full rörlighet i överkroppen så idag får det helt enkelt bli till att träna lite discomuskler. Att lyfta vikter kommer aldrig bli någon personlig favorit men det är ett nödvändigt ont nu när man trots allt börjar bli lite till åren. Läste någonstans att den kritiska tiden för oss killar och vår form framöver i livet är åren strax efter 30-sträcket. Håller man igång där så är chansen mycket stor att man fortsätter så livet ut, eller så länge kroppen orkar med iaf, medan det blir allt svårare att ändra de vanorna ju äldre man blir.

Tyvärr är det ju dock många som gör tvärtom och lägger av med träningen under den perioden. Inte så konstigt med tanke på att man då ofta har familj, jobb som tar mycket tid,etc etc men jag ska iaf göra allt jag kan för att hålla mig i trim. Känns som att man kan få ut så mycket ner av livets andra delar om man är det och då får inte ens rräningsvärk från helvetet stoppa en

#blogg

Medlem
Ont i rumpan

Att stretcha hjälper inte direkt mot träningsverk, däremot ökar det din rörlighet och på så viss även din förmåga att använda din styrka. Jag har förstått att du springer mycket, då är det viktigt med stretching för att för att förebygga skador t ex löparknä, benhinneinflammation eller ont i ländryggen.

Överkroppsträning är inte lika med discoträning, kör ett ordentligt pass bänk, chins, skivstångsrodd, militärpress, dips eller någon annan övning som aktiverar flera stora muskelgrupper.


signatur

Tempus fugit.

Flakmonkey

Jo nu när jag läst på lite så verkar det ju vara så. Man har blivit förd bakom ljuset hela livet! Inte lika mycket löpning för tillfället, men det kommer bli rejält till våren och vill ju inte få löparknä som förra sommaren så nu kommer det strechas ordentligt och blir inte 1,5 mil första löppasset heller... gå ut lite mjukare

Nej det vet jag, men det brukar bli mest disco när jag tränar överkropp. För mig är discoträning typ biceps, triceps, bröst, etc dvs sånt som inte är särskilt nödvändigt för mig i mitt vardagliga liv utan där det mest handlar om att jag tycker det är kul att vara lite stark och det ser bra ut... Mage och rygg är ju viktigt förstås, men det tränar jag så pass mycket när jag kör min cirkelfyspass, etc så brukar inte bli det när jag kör på gymet... blir lätt så eftersom jag tycker det är så urbota tråkigt att träna på gym

Medlem

Låter bra det, man kan ju även träna det man tycker är kul ibland!


signatur

Tempus fugit.

1
Skriv svar