Ubisofts kopieringsskydd i nytt blåsväder

Robot
Ubisofts kopieringsskydd i nytt blåsväder

Anno 2070:s drm-skydd klarade inte av att skilja mellan ny dator och ny hårdvara, vilket resulterade i att spelet låste sig.

#nyhetstips, #ubisoft, #anno-2070


Inaktiv
Ubisofts kopieringsskydd i nytt blåsväder

Yay mer skydd som sabbar, vet själv hur irriterande det vara att inte kunna lira för att deras server låg nere, och detta då i singelplayer. Om man envisas med skydd kan man underlätta för oss som betalar och ta med ett offlineläge som kräver aktivering en gång per vecka/vid femte start eller nåt. Borde väl inte vara så svårt?
Förstår inte nyttan med att ständigt behöva tvingas till att vara online..

Medlem

ubisoft gräver bara sin egen grav.

Medlem

och djup blir den..

Medlem

Älskar att utgivare genom åtgärder som denna, indirekt, starkt uppmuntrar piratkopiering.
De enda som upplever dessa problem är de som köper spelet, de som piratkopierar det spelar glatt på utan dylika.

(Sen kan man ju givetvis ställa bristen av tillgång på onlinefunktionalitet mot detta - men frågan är om det verkligen är värt problemen och potentiella problem för att få tillgång till dem, i ett enspelarspel?)

Smidigt, Ubisoft. "Fight fire with fire"-konceptet känns bara jäkligt korkat.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Crackar alltid mina spel fast jag har köpt dom...


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Alltså sanslöst., Dom lägger upp kopieringsskydd som om de tror att folk inte använder crackade versioner, utan de skickar runt skivan till folk.. Jisses va korkade de är.

Crackers tar sig in i vilka system som helst men nej tror de att ett hårdvarulås ska stoppa dom.

Crackers lär juh knäcka även hårdvarulåsen utan några större problem.

Sabba för vanliga folket.. gör de skiiiit smart, ett snabbt sätt att bli av med kunder..

Medlem
Skrivet av Aresz:

Yay mer skydd som sabbar

Det är väl så det brukar fungera. Många DRM är som många lagar = Endast till för att försvåra för de hederliga.

Medlem

Vägrar köpa spel från Ubisoft igen efter att jag blev blåst på 500kr av dem. Detta gör ju inget för att lätta på situationen. Ubisoft borde kasta in handduken imo

Medlem

Detta är varför jag inte köper spel som ges ut av Ubisoft.

Medlem
Skrivet av VonSnoe:

Detta är varför jag inte köper spel som ges ut av Ubisoft.

Samma här


signatur

Game long and prosper

Medlem

Har inte köpt spel från ubi sen farcry2 pga deras usla drm

Medlem

Minns.inte.ens när jag köpte ett ubisoft spel sist, kommer aldrig att göra det iaf. Dom släpper ju bara skit ändå

D.K
Medlem
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av Aresz:

Yay mer skydd som sabbar

Det är väl så det brukar fungera. Många DRM är som många lagar = Endast till för att försvåra för de hederliga.

Vilka lagar?

Medlem
Skrivet av Hannu:

Minns.inte.ens när jag köpte ett ubisoft spel sist, kommer aldrig att göra det iaf. Dom släpper ju bara skit ändå

Ghost Recon till pc, det första...... BAH SÅ DU VET!

Medlem
Skrivet av D.K:
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av Aresz:

Yay mer skydd som sabbar

Det är väl så det brukar fungera. Många DRM är som många lagar = Endast till för att försvåra för de hederliga.

Vilka lagar?

Inte direkt lagar, men ta saker som hemgångs-kontroller som många affärer och köpcentrum har, där personal tvingas visa upp allt dom har i fickorna och väskor (kanske inte så många minuter man måste uppoffra, men tänk att behöva göra det flera gånger i veckan). Eller flygplatskontrollerna, hur många har inte missat sitt flyg för att dom fastnat i en jätte kö vid röntgen. Sen har vi ju drogtester och annat kul som också fungerar på i princip samma sätt.

Vissa bryter mot lagar/regler vilket gör att alla utsätts för problem på nått sett.
Men det kommer alltid finnas sätt att begå brotten eller bryta mot reglerna om man verkligen vill. Att försöka totalt stoppa piratkopering med nått super DRM är bara nån önskedröm.

Dom måste lista ut VARFÖR folk piratkopierar och hitta nån lösning som gör att hederligt folk börjar köpa spelen och vara nöjda med det.

Det är billigt och enkelt att piratkopiera, 10 minuter så har du spelet nerladdat och installerat, i vissa fall kan du även få spelet veckor innan det ens släpps.

-Spel måste bli billigare, precis som musik blivit via Spotify. Vem fan tankar MP3or längre?
-Måste vara enkelt, Steam är okej men fortfarande inte lika snabbt som att gå in på en torrent sida och klicka download.
-Spelen måste finnas tillgängliga över hela världen samtidigt, pirat grupperna tävlar om att bli först, på samma sätt måste företagen tävla med piraterna.

Men det är väl bara mitt önsketänkande.

Medlem

Ja man blir så sugen köpa spel, sen straffas man för man vill uppgradera datorn.. tills dom fattar att såna här skydd vill man inte ens ha spelen gratis så kommer folk piratkopiera utav helvete..

Medlem

stackars ;/


signatur

Blessed by father Nurgle this one has been!

Inaktiv

Köp spelet och cracka det. Det har fungerat bra för mig iaf.

Medlem

Vet inte om det är sant men enligt dem själva, så är alla dessa skydd och serie nr är inte för att hindra pirat kopiering i huvudsak utan uthyrning, andrahandsförsäljning och säkerhetsbackup eller utlåning till vän. Enligt dom stora spel bolagen är det detta vad de anser sig förlora mest pengar, då andra hands-köpare skulle istället vara nya kunder likväl utlåning eller ersätta av trasigt spel.

Själv tycker jag inte att spel till pc är för dyra men de har alldeles för kort livs längd spel släpps innan de är färdig utvecklade blir sällan färdig patchade innan de är färdigspelade eller hinner bli förra årets flopp.
Och detta rättfärdigar mig att inte betala för ett spel förns jag testat det då jag tappat förtroende till spel utvecklarna men dom gånger då jag hittat spel som jag gillat och utvecklarna visat att de har en vision om att spelet kommer färdigställas har jag alltid betala för mig och bidragit till att spelet blir det dom lovat mig som kund.

Detta är ett resultat av att jag som kund känt mig lurat ett flertal gånger då jag köpt grisen i säcken till min PC

Medlem
Skrivet av Mack:

-Spel måste bli billigare, precis som musik blivit via Spotify. Vem fan tankar MP3or längre?
Men det är väl bara mitt önsketänkande.

Super Mario bros 3 på release: 69 dollar
Battlefield 3 på release: 52 dollar

Hmh....
Spel är redan EXTREMT mycket billigare, tid,pengar,arbetskraft, för att skapa ett NES spel var kanske 6-7 månader medan idag tar det flera år och flera miljoner kronor..

Spel har blivit billigare, spel blir billigare hela hela tiden, om företag slängde in handuken när det gäller att få ett fysiskt spel så skulle piratkopieringen minska..
Om du istället gör så att du köper endast en nyckel och ev en manual skulle pirater inte kunna komma åt filerna lika lätt, eftersom de är fast i Steam/Origin osv.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Köp spelet och cracka det. Det har fungerat bra för mig iaf.

Fast då bryter du ju mot lagen ändå. För att kunna köra ett spel du köpt lagligt.

Skrivet av Ztreek:

Super Mario bros 3 på release: 69 dollar
Battlefield 3 på release: 52 dollar

Hmh....
Spel är redan EXTREMT mycket billigare, tid,pengar,arbetskraft, för att skapa ett NES spel var kanske 6-7 månader medan idag tar det flera år och flera miljoner kronor..

Har du justerat priserna beroende på inflationen, och skillnaden i värdet på dollarn år 1988 och år 2011 ?

"Extremt" mycket billigare skulle inte jag vilja påstå. Konsollspel har alltid legat på nivåer runt 5-700kr (även på Super Mario Bros 3's tid)


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av darkthunder:

"Extremt" mycket billigare skulle inte jag vilja påstå. Konsollspel har alltid legat på nivåer runt 5-700kr (även på Super Mario Bros 3's tid)

Om du tar antal sålda spel med hur mycket pengar det tog att göra spelet och sedan kollar på ett NES spel samt ett spel från 2011 lär du märka att för att kosta på så betydligt många fler miljontals kronor är det väldigt mycket billigare..

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av darkthunder:

"Extremt" mycket billigare skulle inte jag vilja påstå. Konsollspel har alltid legat på nivåer runt 5-700kr (även på Super Mario Bros 3's tid)

Om du tar antal sålda spel med hur mycket pengar det tog att göra spelet och sedan kollar på ett NES spel samt ett spel från 2011 lär du märka att för att kosta på så betydligt många fler miljontals kronor är det väldigt mycket billigare..

Och nu är du väl ändå en aning mer orättvis i ditt argument?

Går ju inte direkt att jämföra "antal sålda upplagor" av ett spel som släpptes för 24 år sedan, jämfört med ett spel som släpptes för mindre än ett halvår sedan. Mer rättvis, är om du lyckas skaka fram siffror på antal sålda "Super Mario Bros 3" under första halvåret, och jämföra med hur många sålda "Battlefield 3" hittills.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Tomtefar:
Skrivet av Hannu:

Minns.inte.ens när jag köpte ett ubisoft spel sist, kommer aldrig att göra det iaf. Dom släpper ju bara skit ändå

Ghost Recon till pc, det första...... BAH SÅ DU VET!

Hm... det förklarar varför spelet inte startar längre.

Edit: Vänta nu... jag tänkte på första Graw... sorry.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av vampyrer_suger:

Köp spelet och cracka det. Det har fungerat bra för mig iaf.

Fast då bryter du ju mot lagen ändå. För att kunna köra ett spel du köpt lagligt.

Varför är det olagligt att cracka ett spel du köpt?

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Varför är det olagligt att cracka ett spel du köpt?

Vet inte med 100% säkerhet (är ingen lagexpert), men står det inte nånstans, att man inte får "kringgå kopieringsskydd" ? (Rätta mig gärna om jag har fel).

I vilket fall som, så orsakar koperingsskydden enbart problem för dom som ÄRLIGT KÖPT produkten. Såna som gör crackar till spelen, har ju inga problem med spelet.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Älskar att utgivare genom åtgärder som denna, indirekt, starkt uppmuntrar piratkopiering.
De enda som upplever dessa problem är de som köper spelet, de som piratkopierar det spelar glatt på utan dylika.

(Sen kan man ju givetvis ställa bristen av tillgång på onlinefunktionalitet mot detta - men frågan är om det verkligen är värt problemen och potentiella problem för att få tillgång till dem, i ett enspelarspel?)

Smidigt, Ubisoft. "Fight fire with fire"-konceptet känns bara jäkligt korkat.

"Fight fire with fire"-konceptet känns bara jäkligt korkat" och satanistiskt och ondskefullt. Ubis slogan borde vara: "dyrkar ni satan, så dyrka ni oss också. Vi är lika djävliga".

Medlem

Ironin i det här är bara för härlig. Hur jävla dumma får man va att man inte fattar att pirater är dom ENDA som inte påverkas av sånt här DRM skit! År efter år.

Medlem

guru3d är inte en spelsajt

123
Skriv svar