Amy-utvecklare bemöter kritiken: "spela på easy"

Robot
Amy-utvecklare bemöter kritiken: "spela på easy"

"Amy är ett SVÅRT spel. En del ogillade detta starkt medan somliga tyckte om det", säger utvecklarna i kölvattnet av de brutala recensionerna.

#amy


Medlem
Amy-utvecklare bemöter kritiken: "spela på easy"

Om jag inte minns fel så var det inte riktigt svårhetsgraden som var problemet. Det var hur skräpigt det var uppbyggt?

Redaktör
Ponny

Helt riktigt. Utvecklarna menar dock att problemet ligger någon annanstans.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Casual spelare som grinar skulle jag tro.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Narrativ och spelets tekniska och i större ord alltså dess design klev i alla fallgropar ett spel kan göra.
Känns på alla nivåer som ett mod projekt.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Känns som att utvecklarna hade kunnat göra bättre ifrån sig efter lite a och o i speldesign.

http://penny-arcade.com/patv/episode/playtesting

Medlem

Jag löser problemet med att inte spela alls. Man kan väl kalla det för Very Easy då.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

så inget att hänga i julgranen? jag hade lite tankar om att skaffa det men om det är kass så är det ju ovärt

Medlem

aww har xbox kidsen problem att klara sina achivements buhu ...

Medlem
Skrivet av Exim:

aww har xbox kidsen problem att klara sina achivements buhu ...

Du verkar vara den ända som är kid här.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Inte lirat spelet, men för mig är det roliga med spel att dem är utmanande,eftersom att kännslan av att klara av något blir mycket större.

Men i min uppfattning verkar det som att spel blir lättare och lättare vad detta nu beror på vet jag ej.

Medlem
Skrivet av Droppz:

Inte lirat spelet, men för mig är det roliga med spel att dem är utmanande,eftersom att kännslan av att klara av något blir mycket större.

Men i min uppfattning verkar det som att spel blir lättare och lättare vad detta nu beror på vet jag ej.

Enkla svaret är för att få bredare målgrupp. Ett enkelt spel som fler kan/vill spela överväger ofta fördelarna mot en svårt spel som fåtalet tycker är lysande.

Medlem

Han har lite av ett poäng när det gäller att folk är gnälliga.

Tycker FZs recension är ganska dålig då en stor del av betyget är nedsänkt tack vare att det är buggigt och inte flyter på som det ska. På en PS3 av allt. Alla vet att portade PS3 spel har mycket problem i sig.

Det är rätt så objektivt då Battlefield 3 är minst lika buggigt om inte mer och det spelet har fått ett överlägset betyg tack vare att dem bortser från dem och förväntar sig att dem ska patchas bort så småningom.


signatur

Idono. That's me!

Inaktiv

Vad är man för slags douche-bag om man gnäller på att spel är svåra? Om det finns difficulty spikes så visst men i största allmänhet? Spel SKA vara utmanande!

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Vad är man för slags douche-bag om man gnäller på att spel är svåra? Om det finns difficulty spikes så visst men i största allmänhet? Spel SKA vara utmanande!

Ja, men framförallt så ska spel ha olika svårighetsgrader så man kan välja själv vilken nivå man vill spela på och helst ska det gå att ändra svårighetsgrad när som helst från där man är så man inte behöver spela om från början.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Det kryllar ju inte direkt av skräckspel på PSN eller Live och jag tycker fortfarande att Amy låter som en intressant idè så jag hoppas i alla fall att det kommer en riktig "dunder-patch" som fixar det mesta så att det blir spelbart och förhoppningsvis njutbart.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Vad är man för slags douche-bag om man gnäller på att spel är svåra? Om det finns difficulty spikes så visst men i största allmänhet? Spel SKA vara utmanande!

Att spel SKA vara utmanande är ju högst subjektivt, att tänka på det sättet tycker jag visar på en otroligt ignorant inställning.. Olika spel fyller ju olika syften; Vissa handlar om utmaningar, vissa handlar om att visa grym grafik, vissa handlar om att umgås med vänner, vissa handlar om att slappna av och fördriva tid, osv... De flesta spel är ju dock en salig blandning av mycket av det ovanstående och lite till...

Men såklart, köper man ett spel som har bemärkt och ansträngt sig just för att vara en utmaning (t.ex. dark souls), så har man ju ingen rättighet att gnälla när det är svårt...

Medlem

Jag tycker inte spelet är så dåligt som många recensenter säger att det är, har skrivit här tidigare att jag tycker spelet hamnar på 3/5 och det är trots alla de grafikbuggarna etc (kan man spela gamla PS1 och PS2-spel tror jag nog inte det är så hemskt att spela AMY när det kommer till grafikdelen)

Svårighetsgraden var det definitivt inget fel på. Det var det som var bäst med spelet.
Detta känns sorgligt att de försöker sopa undan den riktiga kritiken och inte gör något åt det (patchar?).
Nu kanske jag är naiv och dålig bilduppdatering inte går att fixa med en patch men ja. Trist

Pröva spelet själv och döm därefter. Det finns ju Trial Game på xboxen.

Medlem
Skrivet av Idono:

Han har lite av ett poäng när det gäller att folk är gnälliga.

Tycker FZs recension är ganska dålig då en stor del av betyget är nedsänkt tack vare att det är buggigt och inte flyter på som det ska. På en PS3 av allt. Alla vet att portade PS3 spel har mycket problem i sig.

Det är rätt så objektivt då Battlefield 3 är minst lika buggigt om inte mer och det spelet har fått ett överlägset betyg tack vare att dem bortser från dem och förväntar sig att dem ska patchas bort så småningom.

Du menar väl subjektivt? Iaf...
Håller med. De glömde att nämna att spelet är dessutom är billigt. 90 sek är vad det går på ungefär.

Medlem

Ett spel som inte är alltför svårt kan ju fortfarande vara lika underhållande som en bra film förutsatt att det har en bra story. En slags interaktiv film alltså.

Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Idono:

Han har lite av ett poäng när det gäller att folk är gnälliga.

Tycker FZs recension är ganska dålig då en stor del av betyget är nedsänkt tack vare att det är buggigt och inte flyter på som det ska. På en PS3 av allt. Alla vet att portade PS3 spel har mycket problem i sig.

Det är rätt så objektivt då Battlefield 3 är minst lika buggigt om inte mer och det spelet har fått ett överlägset betyg tack vare att dem bortser från dem och förväntar sig att dem ska patchas bort så småningom.

Du menar väl subjektivt? Iaf...
Håller med. De glömde att nämna att spelet är dessutom är billigt. 90 sek är vad det går på ungefär.

Jag tyckte inte att det fanns någon poäng i att nämna att spelet släpps till budgetpris eftersom prislappen inte har något med underhållningen att göra. Det är fortfarande skräp, oavsett om det kostar en hundring eller 600.

Självklart var dessutom de tekniska bristerna en stor del i det låga betyget. Bilduppdateringen är ett skämt och i min ringa mening är det helt oförsvarbart att släppa ett spel i sådant tekniskt eländigt skick.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Idono:

Han har lite av ett poäng när det gäller att folk är gnälliga.

Tycker FZs recension är ganska dålig då en stor del av betyget är nedsänkt tack vare att det är buggigt och inte flyter på som det ska. På en PS3 av allt. Alla vet att portade PS3 spel har mycket problem i sig.

Det är rätt så objektivt då Battlefield 3 är minst lika buggigt om inte mer och det spelet har fått ett överlägset betyg tack vare att dem bortser från dem och förväntar sig att dem ska patchas bort så småningom.

Du menar väl subjektivt? Iaf...
Håller med. De glömde att nämna att spelet är dessutom är billigt. 90 sek är vad det går på ungefär.

Jag tyckte inte att det fanns någon poäng i att nämna att spelet släpps till budgetpris eftersom prislappen inte har något med underhållningen att göra. Det är fortfarande skräp, oavsett om det kostar en hundring eller 600.

Självklart var dessutom de tekniska bristerna en stor del i det låga betyget. Bilduppdateringen är ett skämt och i min ringa mening är det helt oförsvarbart att släppa ett spel i sådant tekniskt eländigt skick.

Men ni gav ju Skyrim full pott även om det har den sämsta bildupptaderingen jag nånsin sett i ett spel?

Medlem

För att ge mitt inlägg i lätta/svåra spel debatten, så vill jag hänvisa till: [http://penny-arcade.com/patv/episode/easy-games]

Den ger en bra "grund" att bygga vidare på, så att vi alla pratar om samma sak.

I kort, så är det inte att folk inte klarar av svåra spel, det är att kurvan är för snäv. Tänk dig att du aldrig spelat ett total war spel. Första striden kontrollerar du 3 enheter, inga problem. Andra kontrollerar du 4 enheter, inga problem. Tredje striden möter du 20 enheter och du själv har 16... Kurvan är för snäv, har du inte spelat dessa typer av spel innan kommer du att gå under på ingen tid alls.

Minns att det finns en annan rts serie, där andra delen i serien inte hade någon tutorial, och allt var uppskruvat i svårighetsgrad. Hade du inte nött första delen i minst 100 timmar hade du inte en chans att överleva första striden.

Problemet är att utvecklare måste göra spel som en total "n00b" kan plocka upp och börja lära sig, och som även sen ökar i utmaning. Detta är dock en väldigt svår konst, så därför tar man oftast den enkla vägen och gör spelet för "lätt", när man egentligen borde göra det "lätt-tillgängligt".

Lite mer on-topic, tycker jag det visar på lite brist i självdistans hos utvecklarna av Amy. Hur skönt vore det inte att någon utvecklare någon gång skulle gå ut och säga, utan omskrivningar, "Förlåt, vi sumpade oss här, vi skall fixa detta ASAP" istället för att göra såna här utspel?

Medlem
Skrivet av ompalompa:
Skrivet av Mjauv:

Vad är man för slags douche-bag om man gnäller på att spel är svåra? Om det finns difficulty spikes så visst men i största allmänhet? Spel SKA vara utmanande!

Att spel SKA vara utmanande är ju högst subjektivt, att tänka på det sättet tycker jag visar på en otroligt ignorant inställning.. Olika spel fyller ju olika syften; Vissa handlar om utmaningar, vissa handlar om att visa grym grafik, vissa handlar om att umgås med vänner, vissa handlar om att slappna av och fördriva tid, osv... De flesta spel är ju dock en salig blandning av mycket av det ovanstående och lite till...

Men såklart, köper man ett spel som har bemärkt och ansträngt sig just för att vara en utmaning (t.ex. dark souls), så har man ju ingen rättighet att gnälla när det är svårt...

Mjauv har faktiskt rätt. När man utvecklar ett spel så måste man till skillnad från övriga programvaror göra det utmanade. När man designar programvaror som till exempel texteditors, operativsystem osv så eftersträvar man att få lättanvända program som möjligt. Som till exempel så vill jag lätt kunna få fet stil snabbt och enkelt istället för att skriva in metataggar hela tiden []. Om man skulle göra ett spel så lätt som möjligt så kommer det bli väldigt tråkigt i längden. Tänk dig ett plattformsspel som du bara springer rakt fram och dina "fiender" rör sig så sakta att du inte har några problem att hinna ta bort dem. Alltså måste man till skillnad från vanliga programvaror tänka på att skapa ett motstånd för användaren när man designar spel. Ett för lätt spel blir för tråkigt och ett för svårt spel för frustrerande. Att hitta balansen mellan de två är väldigt svårt. även om man har olika svårighetsgrader.
Jag är ännu ingen expert på området då jag fortfarande studerar systemvetenskap men snart.


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Skrivet av Holklund:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Idono:

Han har lite av ett poäng när det gäller att folk är gnälliga.

Tycker FZs recension är ganska dålig då en stor del av betyget är nedsänkt tack vare att det är buggigt och inte flyter på som det ska. På en PS3 av allt. Alla vet att portade PS3 spel har mycket problem i sig.

Det är rätt så objektivt då Battlefield 3 är minst lika buggigt om inte mer och det spelet har fått ett överlägset betyg tack vare att dem bortser från dem och förväntar sig att dem ska patchas bort så småningom.

Du menar väl subjektivt? Iaf...
Håller med. De glömde att nämna att spelet är dessutom är billigt. 90 sek är vad det går på ungefär.

Jag tyckte inte att det fanns någon poäng i att nämna att spelet släpps till budgetpris eftersom prislappen inte har något med underhållningen att göra. Det är fortfarande skräp, oavsett om det kostar en hundring eller 600.

Självklart var dessutom de tekniska bristerna en stor del i det låga betyget. Bilduppdateringen är ett skämt och i min ringa mening är det helt oförsvarbart att släppa ett spel i sådant tekniskt eländigt skick.

Men ni gav ju Skyrim full pott även om det har den sämsta bildupptaderingen jag nånsin sett i ett spel?

Jag förstår hur du tänker men du glömmer att vi är två helt olika personer som recenserat Amy och Skyrim. Jag och Fredrik har givetvis inte identisk spelsmak. Hade jag recenserat Skyrim hade betyget kanske blivit ett annat, och hade Fredrik recenserat Amy så kanske det betyget hade varit annorlunda också. Olika människor lägger så klart olika vikt vid olika saker.

Medlem

Pajasvarning på uttalandet. Dark Souls, som var ett av förra årets absolut mest utmanande spel, fick höga bettyg av de flesta sajter och sålde bra på att vara svårt och oförlåtande. Jag har inte spelat Amy men jag tror inte att alla de bottenbetyg som delats ut beror på svårighetsgraden.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Holklund:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Idono:

Han har lite av ett poäng när det gäller att folk är gnälliga.

Tycker FZs recension är ganska dålig då en stor del av betyget är nedsänkt tack vare att det är buggigt och inte flyter på som det ska. På en PS3 av allt. Alla vet att portade PS3 spel har mycket problem i sig.

Det är rätt så objektivt då Battlefield 3 är minst lika buggigt om inte mer och det spelet har fått ett överlägset betyg tack vare att dem bortser från dem och förväntar sig att dem ska patchas bort så småningom.

Du menar väl subjektivt? Iaf...
Håller med. De glömde att nämna att spelet är dessutom är billigt. 90 sek är vad det går på ungefär.

Jag tyckte inte att det fanns någon poäng i att nämna att spelet släpps till budgetpris eftersom prislappen inte har något med underhållningen att göra. Det är fortfarande skräp, oavsett om det kostar en hundring eller 600.

Självklart var dessutom de tekniska bristerna en stor del i det låga betyget. Bilduppdateringen är ett skämt och i min ringa mening är det helt oförsvarbart att släppa ett spel i sådant tekniskt eländigt skick.

Men ni gav ju Skyrim full pott även om det har den sämsta bildupptaderingen jag nånsin sett i ett spel?

Jag förstår hur du tänker men du glömmer att vi är två helt olika personer som recenserat Amy och Skyrim. Jag och Fredrik har givetvis inte identisk spelsmak. Hade jag recenserat Skyrim hade betyget kanske blivit ett annat, och hade Fredrik recenserat Amy så kanske det betyget hade varit annorlunda också. Olika människor lägger så klart olika vikt vid olika saker.

Nu har ju Sebastian helt rätt, Men Skyrim, trots oviktiga buggar men med fantastisk design, kan inte jämföras med den rent ut sagt hemska designen som Amy brottas med på alla plan. Så Sebastian gjorde helt rätt som röt ut mot detta mer än halvfärdiga spel.
Och jag som såg så mycket fram emot dess release.

Skrivet av Ravenknight:

Pajasvarning på uttalandet. Dark Souls, som var ett av förra årets absolut mest utmanande spel, fick höga bettyg av de flesta sajter och sålde bra på att vara svårt och oförlåtande. Jag har inte spelat Amy men jag tror inte att alla de bottenbetyg som delats ut beror på svårighetsgraden.

Likt: The Witcher 2 gnället i maj förra året. Men Demon souls hyllades för sin sadism. Men det ligger mer i det, det gör det, tekniskt och design vis. Plus att vi är mitt i Japan vågen, det tar nog två år till innan folk hittar en ny het trend.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Holklund:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Idono:

Han har lite av ett poäng när det gäller att folk är gnälliga.

Tycker FZs recension är ganska dålig då en stor del av betyget är nedsänkt tack vare att det är buggigt och inte flyter på som det ska. På en PS3 av allt. Alla vet att portade PS3 spel har mycket problem i sig.

Det är rätt så objektivt då Battlefield 3 är minst lika buggigt om inte mer och det spelet har fått ett överlägset betyg tack vare att dem bortser från dem och förväntar sig att dem ska patchas bort så småningom.

Du menar väl subjektivt? Iaf...
Håller med. De glömde att nämna att spelet är dessutom är billigt. 90 sek är vad det går på ungefär.

Jag tyckte inte att det fanns någon poäng i att nämna att spelet släpps till budgetpris eftersom prislappen inte har något med underhållningen att göra. Det är fortfarande skräp, oavsett om det kostar en hundring eller 600.

Självklart var dessutom de tekniska bristerna en stor del i det låga betyget. Bilduppdateringen är ett skämt och i min ringa mening är det helt oförsvarbart att släppa ett spel i sådant tekniskt eländigt skick.

Men ni gav ju Skyrim full pott även om det har den sämsta bildupptaderingen jag nånsin sett i ett spel?

Jag förstår hur du tänker men du glömmer att vi är två helt olika personer som recenserat Amy och Skyrim. Jag och Fredrik har givetvis inte identisk spelsmak. Hade jag recenserat Skyrim hade betyget kanske blivit ett annat, och hade Fredrik recenserat Amy så kanske det betyget hade varit annorlunda också. Olika människor lägger så klart olika vikt vid olika saker.

För 6 år sen ansågs spel med många buggar som ett dåligt spel. Idag försvarar nästan alla stor AAA spel med buggar och drar kommentaren "Dem fixar det så småningom, därför är det ett bra spel!" attityden

Det är bra att det är sänkt betyg till Amy för den dåliga bilduppdatering. Det är bara synd att resten av redaktionen ignorerar buggar(både gameplay och bilduppdatering) i diverse spel som inte förtjänat så höga betyg.


signatur

Idono. That's me!

Skrivet av Idono:

Det är bra att det är sänkt betyg till Amy för den dåliga bilduppdatering. Det är bara synd att resten av redaktionen ignorerar buggar(både gameplay och bilduppdatering) i diverse spel som inte förtjänat så höga betyg.

woot...? Kommer inte på ett direkt exempel.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av Idono:

Det är bra att det är sänkt betyg till Amy för den dåliga bilduppdatering. Det är bara synd att resten av redaktionen ignorerar buggar(både gameplay och bilduppdatering) i diverse spel som inte förtjänat så höga betyg.

woot...? Kommer inte på ett direkt exempel.

Skyrim igen förmodligen

12
Skriv svar