Soulcalibur V filmat, Ezio i blickfånget

Robot
Soulcalibur V filmat, Ezio i blickfånget

Med en knapp månad till butikspremiären visar Namco med all tydlighet att den femte delen i företagets fightingserie Soulcalibur är mer än ett raggarslagsmål på en korvmoj.

#namco, #soulcalibur-v, #assassins-creed-ii, #ubisoft, #soulcalibur-iv


Medlem
Soulcalibur V filmat, Ezio i blickfånget

Har han inte för mycket kläder på sig..?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Har han inte för mycket kläder på sig..?

Det här är inte Dead or Alive

Medlem
Skrivet av Dunder:

Har han inte för mycket kläder på sig..?

Han har stulit tjejernas kläder


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Newklear:

Har han inte för mycket kläder på sig..?

Det här är inte Dead or Alive

Nä, det har utvecklarna verkligen försäkrat oss om.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Welcome back to the stage of history!

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Newklear:

Har han inte för mycket kläder på sig..?

Det här är inte Dead or Alive

För Soulcalibur är extremt påklätt i jämnförelse menar du?


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Dags att damma av Voldo igen alltså.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Newklear:

Har han inte för mycket kläder på sig..?

Det här är inte Dead or Alive

Tja, t.ex. Taki må ha en heltäckande dräkt, men den är så jävla tight att den inte lämnar något till fantasin och sen ska vi inte glömma att de blir av med kläder när man väl krossar deras "armor".

Och så korta kjolar (cassandra/sophitia) och lolita-fetisch (Amy) och annat etc

Medlem

lol
börjar mer o mer likna DoA, större och studsigare bröst verkar vara vad utvecklarna satsar på.. Ezio är iofs intressantare än Darth Vader/Yoda i denna serien..


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Inaktiv

Soulblade va bra, Soul calibur två va bra. Sedan gick det åt skogen...


signatur

Måndag gör jag ingenting, ingenting, ingenting, tisdag ser jag mig omkring, mig omkring, mig omkring!

Medlem

Längtar<3

Hatade när man spela med sin "egna" karaktär och så vart man slagen EN ENDA gång och så stod man där i underkläder och slogs. Borde inte gå sönder så fort.

Medlem

Blev faktiskt lite förvånad att den kvinnliga karaktären de skapade i denna trailern inte hade enorma bröst överhuvudtaget.

ZF
Medlem
Skrivet av toast:

lol
börjar mer o mer likna DoA, större och studsigare bröst verkar vara vad utvecklarna satsar på.. Ezio är iofs intressantare än Darth Vader/Yoda i denna serien..

Dom har varit dynamiska redan tidigare där det behövs. Att inrymma ett par D:n i nån kroppsstrumpa lik den Taki använder och inte ha nån rörelse alls är ju både löjligt och traditionellt sexistiskt.

Brösten har förresten studsat och haft sig i slagsmålspelen redan sen 16-bitarana.

Håller med om att det är skönt att slippa långsökta figurer i serien även om Yoda i sig kanske passade in lite kunde samma inte sägas om han ljussnabel, men det lär dyka upp nått annat knas.

Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Newklear:

Har han inte för mycket kläder på sig..?

Det här är inte Dead or Alive

Tja, t.ex. Taki må ha en heltäckande dräkt, men den är så jävla tight att den inte lämnar något till fantasin och sen ska vi inte glömma att de blir av med kläder när man väl krossar deras "armor".

Och så korta kjolar (cassandra/sophitia) och lolita-fetisch (Amy) och annat etc

Klädförstörelse är heller inget Namco hittat på, det fanns i Last Bronx tex. Liksom "korta kjolar". Och dräkter som lämnar lite åt fantasin introducerades möjligen av Clark Kent nångån 1930 eller så..

Känns som vissa här för sin egen ros skull borde skaffa sig ett NES och spela en annan sorts spel istället.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av toast:

lol
börjar mer o mer likna DoA, större och studsigare bröst verkar vara vad utvecklarna satsar på.. Ezio är iofs intressantare än Darth Vader/Yoda i denna serien..

Dom har varit dynamiska redan tidigare där det behövs. Att inrymma ett par D:n i nån kroppsstrumpa lik den Taki använder och inte ha nån rörelse alls är ju både löjligt och traditionellt sexistiskt.

Brösten har förresten studsat och haft sig i slagsmålspelen redan sen 16-bitarana.

Håller med om att det är skönt att slippa långsökta figurer i serien även om Yoda i sig kanske passade in lite kunde samma inte sägas om han ljussnabel, men det lär dyka upp nått annat knas.

Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Newklear:

Har han inte för mycket kläder på sig..?

Det här är inte Dead or Alive

Tja, t.ex. Taki må ha en heltäckande dräkt, men den är så jävla tight att den inte lämnar något till fantasin och sen ska vi inte glömma att de blir av med kläder när man väl krossar deras "armor".

Och så korta kjolar (cassandra/sophitia) och lolita-fetisch (Amy) och annat etc

Klädförstörelse är heller inget Namco hittat på, det fanns i Last Bronx tex. Liksom "korta kjolar". Och dräkter som lämnar lite åt fantasin introducerades möjligen av Clark Kent nångån 1930 eller så..

Känns som vissa här för sin egen ros skull borde skaffa sig ett NES och spela en annan sorts spel istället.

Att vi klankar ner på Namco har inget med att vi är känsliga utan snarare att vi tycker det är omotiverat och onödigt innehåll som får hela spelindustrin och dess konsumenter att se ut som idiotiska sexister.

För Namcos Soul Calibur-team har det dock visat sig vara sant. Jag minns i ett nummer utav Super PLAY där Alfred Holmgren ställde dem frågan på hur de ställde sig till kritiken om att spelen skulle vara sexistiska.
Då svarade dem såhär:
"Va, vi är inte sexister! Vi gillar små bröst också!"

Real Life Facepalm moment...

Jag har alltid gillat Soul Calibur-spelen men sånt här får en tvivla på om man verkligen vill lägga ner pengar på en femte iteration av spelserien.

ZF
Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Att vi klankar ner på Namco har inget med att vi är känsliga utan snarare att vi tycker det är omotiverat och onödigt innehåll som får hela spelindustrin och dess konsumenter att se ut som idiotiska sexister.

För Namcos Soul Calibur-team har det dock visat sig vara sant. Jag minns i ett nummer utav Super PLAY där Alfred Holmgren ställde dem frågan på hur de ställde sig till kritiken om att spelen skulle vara sexistiska.
Då svarade dem såhär:
"Va, vi är inte sexister! Vi gillar små bröst också!"

Real Life Facepalm moment...

Jag har alltid gillat Soul Calibur-spelen men sånt här får en tvivla på om man verkligen vill lägga ner pengar på en femte iteration av spelserien.

Finns det inget mer typiskt hetronormativt och allmänt omotiverat eller rent negativt för formandet av framtidens samhälles önskade värden i Soulcalibur som det borde ändras eller tonas ner på, som våldsinslagen kanske?

Även med hänsyn till kulturskillnader och språkförbistring inte ett klockrent svar på tal om frågan rörde allmänt vid sexism givetvis, men vilade hela anklagelsen i princip på stora bröst så skulle jag säga att den handflatan av vinden vändes mot Superplay. Hyckleri var inte direkt ett obekant inslag för dem, så det skulle inte förvåna ett dugg om så vore.

Sen när?

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av DarkZide8:

Att vi klankar ner på Namco har inget med att vi är känsliga utan snarare att vi tycker det är omotiverat och onödigt innehåll som får hela spelindustrin och dess konsumenter att se ut som idiotiska sexister.

För Namcos Soul Calibur-team har det dock visat sig vara sant. Jag minns i ett nummer utav Super PLAY där Alfred Holmgren ställde dem frågan på hur de ställde sig till kritiken om att spelen skulle vara sexistiska.
Då svarade dem såhär:
"Va, vi är inte sexister! Vi gillar små bröst också!"

Real Life Facepalm moment...

Jag har alltid gillat Soul Calibur-spelen men sånt här får en tvivla på om man verkligen vill lägga ner pengar på en femte iteration av spelserien.

Finns det inget mer typiskt hetronormativt och allmänt omotiverat eller rent negativt för formandet av framtidens samhälles önskade värden i Soulcalibur som det borde ändras eller tonas ner på, som våldsinslagen kanske?

Även med hänsyn till kulturskillnader och språkförbistring inte ett klockrent svar på tal om frågan rörde allmänt vid sexism givetvis, men vilade hela anklagelsen i princip på stora bröst så skulle jag säga att den handflatan av vinden vändes mot Superplay. Hyckleri var inte direkt ett obekant inslag för dem, så det skulle inte förvåna ett dugg om så vore.

Sen när?

Alltså nej, anklagelsen vilade inte på stora bröst, utan den sexistiska utformningen av karaktärer. Grejen är den att de tror att sexism = gilla stora bröst
när sexism i det här fallet handlar om att man inte kan se tjejer som något annat än "olika storlekar på brösten".

Med tanke på att det är ett fighting-spel hade det sett konstigt ut om man tog bort våldet, men sånt klagas det på också från annat håll och bara för att vi som ogillar sexismen inte tar upp det gör inte det våra åsikter mindre legitima.

ZF
Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av ZF:
Skrivet av DarkZide8:

Att vi klankar ner på Namco har inget med att vi är känsliga utan snarare att vi tycker det är omotiverat och onödigt innehåll som får hela spelindustrin och dess konsumenter att se ut som idiotiska sexister.

För Namcos Soul Calibur-team har det dock visat sig vara sant. Jag minns i ett nummer utav Super PLAY där Alfred Holmgren ställde dem frågan på hur de ställde sig till kritiken om att spelen skulle vara sexistiska.
Då svarade dem såhär:
"Va, vi är inte sexister! Vi gillar små bröst också!"

Real Life Facepalm moment...

Jag har alltid gillat Soul Calibur-spelen men sånt här får en tvivla på om man verkligen vill lägga ner pengar på en femte iteration av spelserien.

Finns det inget mer typiskt hetronormativt och allmänt omotiverat eller rent negativt för formandet av framtidens samhälles önskade värden i Soulcalibur som det borde ändras eller tonas ner på, som våldsinslagen kanske?

Även med hänsyn till kulturskillnader och språkförbistring inte ett klockrent svar på tal om frågan rörde allmänt vid sexism givetvis, men vilade hela anklagelsen i princip på stora bröst så skulle jag säga att den handflatan av vinden vändes mot Superplay. Hyckleri var inte direkt ett obekant inslag för dem, så det skulle inte förvåna ett dugg om så vore.

Sen när?

Alltså nej, anklagelsen vilade inte på stora bröst, utan den sexistiska utformningen av karaktärer. Grejen är den att de tror att sexism = gilla stora bröst
när sexism i det här fallet handlar om att man inte kan se tjejer som något annat än "olika storlekar på brösten".

Med tanke på att det är ett fighting-spel hade det sett konstigt ut om man tog bort våldet, men sånt klagas det på också från annat håll och bara för att vi som ogillar sexismen inte tar upp det gör inte det våra åsikter mindre legitima.

Aha, det klargör ju ... absolut ingenting, och låter faktiskt ungefär lika luddigt formulerat som det gör i det vanliga hyckleriet. Har väldigt svårt att se mindre grad av sexistiska inslag i andra spel de aldrig haft liknande invändningar mot. (liksom Cammy, varför exakt har hon "den där" uniformen..? hjärntvätt?) Eller att denna moralkonservatismen inte hindrade dem att tex pryda omslag med bland de mest spekulativa karaktärer nånsin i slagsmålsväg, (från Killer Instinct) för att ta nått närliggande.

Naturligtvis inte. Men det var inte riktigt vad jag menade utan bara ett reflekterande över att du inte verkar inse att våldsinslagen och brutalismfetisherna i sig också är sexism, så även om det så rensades bort alla bröst samt allt de sitter på. Sexism är inte ~ sex per se.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av ZF:
Skrivet av DarkZide8:

Att vi klankar ner på Namco har inget med att vi är känsliga utan snarare att vi tycker det är omotiverat och onödigt innehåll som får hela spelindustrin och dess konsumenter att se ut som idiotiska sexister.

För Namcos Soul Calibur-team har det dock visat sig vara sant. Jag minns i ett nummer utav Super PLAY där Alfred Holmgren ställde dem frågan på hur de ställde sig till kritiken om att spelen skulle vara sexistiska.
Då svarade dem såhär:
"Va, vi är inte sexister! Vi gillar små bröst också!"

Real Life Facepalm moment...

Jag har alltid gillat Soul Calibur-spelen men sånt här får en tvivla på om man verkligen vill lägga ner pengar på en femte iteration av spelserien.

Finns det inget mer typiskt hetronormativt och allmänt omotiverat eller rent negativt för formandet av framtidens samhälles önskade värden i Soulcalibur som det borde ändras eller tonas ner på, som våldsinslagen kanske?

Även med hänsyn till kulturskillnader och språkförbistring inte ett klockrent svar på tal om frågan rörde allmänt vid sexism givetvis, men vilade hela anklagelsen i princip på stora bröst så skulle jag säga att den handflatan av vinden vändes mot Superplay. Hyckleri var inte direkt ett obekant inslag för dem, så det skulle inte förvåna ett dugg om så vore.

Sen när?

Alltså nej, anklagelsen vilade inte på stora bröst, utan den sexistiska utformningen av karaktärer. Grejen är den att de tror att sexism = gilla stora bröst
när sexism i det här fallet handlar om att man inte kan se tjejer som något annat än "olika storlekar på brösten".

Med tanke på att det är ett fighting-spel hade det sett konstigt ut om man tog bort våldet, men sånt klagas det på också från annat håll och bara för att vi som ogillar sexismen inte tar upp det gör inte det våra åsikter mindre legitima.

Aha, det klargör ju ... absolut ingenting, och låter faktiskt ungefär lika luddigt formulerat som det gör i det vanliga hyckleriet. Har väldigt svårt att se mindre grad av sexistiska inslag i andra spel de aldrig haft liknande invändningar mot. (liksom Cammy, varför exakt har hon "den där" uniformen..?) Eller att denna moralkodexen inte hindrade dem att tex pryda omslag med bland de mest spekulativa karaktärer nånsin i slagsmålsväg, (från Killer Instinct) för att ta nått närliggande.

Naturligtvis inte. Men det var inte riktigt vad jag menade utan bara ett reflekterande över att du inte verkar inse att våldsinslagen och brutalismfetisherna i sig också är sexism, så även om det så rensades bort alla bröst samt allt de sitter på. Sexism är inte ~ sex per se.

Jag har aldrig sagt att sexism är sex per se. Men om du försöker vända det till att tjejer inte kan tycka om våldinslag så har du fel, Jag har många väninnor som gillar överdrivet våld i både spel och skräckfilmsväg. Där är inget särskild "Men Only"-stämpel på våld. Om det är något som avskräcker tjejer från att plocka upp spel så är det snarare för att huvudkaraktärerna i spel oftast är en vit man, tjejen är bara en värdelös tjej som måste räddas och sen en massa onödig objektifiering av kvinnor.

Om du i översta texten talar om Super PLAY så har de väl visst då haft invändningar mot Cammy och andra spelkvinnors utstyrsel. Men både Soul Calibur och Street Fighter får höga betyg ändå eftersom de är väldigt bra fightingspel.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av ZF:
Skrivet av DarkZide8:

Att vi klankar ner på Namco har inget med att vi är känsliga utan snarare att vi tycker det är omotiverat och onödigt innehåll som får hela spelindustrin och dess konsumenter att se ut som idiotiska sexister.

För Namcos Soul Calibur-team har det dock visat sig vara sant. Jag minns i ett nummer utav Super PLAY där Alfred Holmgren ställde dem frågan på hur de ställde sig till kritiken om att spelen skulle vara sexistiska.
Då svarade dem såhär:
"Va, vi är inte sexister! Vi gillar små bröst också!"

Real Life Facepalm moment...

Jag har alltid gillat Soul Calibur-spelen men sånt här får en tvivla på om man verkligen vill lägga ner pengar på en femte iteration av spelserien.

Finns det inget mer typiskt hetronormativt och allmänt omotiverat eller rent negativt för formandet av framtidens samhälles önskade värden i Soulcalibur som det borde ändras eller tonas ner på, som våldsinslagen kanske?

Även med hänsyn till kulturskillnader och språkförbistring inte ett klockrent svar på tal om frågan rörde allmänt vid sexism givetvis, men vilade hela anklagelsen i princip på stora bröst så skulle jag säga att den handflatan av vinden vändes mot Superplay. Hyckleri var inte direkt ett obekant inslag för dem, så det skulle inte förvåna ett dugg om så vore.

Sen när?

Alltså nej, anklagelsen vilade inte på stora bröst, utan den sexistiska utformningen av karaktärer. Grejen är den att de tror att sexism = gilla stora bröst
när sexism i det här fallet handlar om att man inte kan se tjejer som något annat än "olika storlekar på brösten".

Med tanke på att det är ett fighting-spel hade det sett konstigt ut om man tog bort våldet, men sånt klagas det på också från annat håll och bara för att vi som ogillar sexismen inte tar upp det gör inte det våra åsikter mindre legitima.

Aha, det klargör ju ... absolut ingenting, och låter faktiskt ungefär lika luddigt formulerat som det gör i det vanliga hyckleriet. Har väldigt svårt att se mindre grad av sexistiska inslag i andra spel de aldrig haft liknande invändningar mot. (liksom Cammy, varför exakt har hon "den där" uniformen..? hjärntvätt?) Eller att denna moralkonservatismen inte hindrade dem att tex pryda omslag med bland de mest spekulativa karaktärer nånsin i slagsmålsväg, (från Killer Instinct) för att ta nått närliggande.

Naturligtvis inte. Men det var inte riktigt vad jag menade utan bara ett reflekterande över att du inte verkar inse att våldsinslagen och brutalismfetisherna i sig också är sexism, så även om det så rensades bort alla bröst samt allt de sitter på. Sexism är inte ~ sex per se.

Also, glömde en viktig sak. Det finns typ två versioner av Super PLAY. Gamla Super PLAY och nya. Det var Tobias Bjarneby som var redaktör när de hade Killer Instinct-omslaget. Han är redaktör för LEVEL nu så du får ta upp den biten med honom. När han och nästan alla Super PLAY-skribenter förutom Tommy Rydling (som blev den första nya redaktören) lämna så ändrades attityden ganska avsevärt. Det är ganska svårt att inte hitta en text i Tommys Super PLAY där skribenten tröttsamt suckar över den onödiga sexismen. Tobias Super PLAY har jag knappt läst, men skulle inte förvåna mig om de var väldigt hycklande då (de är det just nu i LEVEL)

Medlem

Vill att focus ska ligga på intresanta karaktärer, varierade kampstilar och framför allt bra gameplay, blir bara orolig när de verkar tro att man ska locka folk att köpa spelet genom att göra stora gungande tuttar till huvudattractionen.. lite så som Team Ninja gjorde med Dead or Alive som sen blev Beach Volleyboll och Konami släppte Rumble Roses som var nått horribelt wrestlingspel med bara bisexuella femme fatals där man kunde lerbrottas i bikini bla annat.. Fel fokus!


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

ZF
Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av ZF:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av ZF:
Skrivet av DarkZide8:

Att vi klankar ner på Namco har inget med att vi är känsliga utan snarare att vi tycker det är omotiverat och onödigt innehåll som får hela spelindustrin och dess konsumenter att se ut som idiotiska sexister.

För Namcos Soul Calibur-team har det dock visat sig vara sant. Jag minns i ett nummer utav Super PLAY där Alfred Holmgren ställde dem frågan på hur de ställde sig till kritiken om att spelen skulle vara sexistiska.
Då svarade dem såhär:
"Va, vi är inte sexister! Vi gillar små bröst också!"

Real Life Facepalm moment...

Jag har alltid gillat Soul Calibur-spelen men sånt här får en tvivla på om man verkligen vill lägga ner pengar på en femte iteration av spelserien.

Finns det inget mer typiskt hetronormativt och allmänt omotiverat eller rent negativt för formandet av framtidens samhälles önskade värden i Soulcalibur som det borde ändras eller tonas ner på, som våldsinslagen kanske?

Även med hänsyn till kulturskillnader och språkförbistring inte ett klockrent svar på tal om frågan rörde allmänt vid sexism givetvis, men vilade hela anklagelsen i princip på stora bröst så skulle jag säga att den handflatan av vinden vändes mot Superplay. Hyckleri var inte direkt ett obekant inslag för dem, så det skulle inte förvåna ett dugg om så vore.

Sen när?

Alltså nej, anklagelsen vilade inte på stora bröst, utan den sexistiska utformningen av karaktärer. Grejen är den att de tror att sexism = gilla stora bröst
när sexism i det här fallet handlar om att man inte kan se tjejer som något annat än "olika storlekar på brösten".

Med tanke på att det är ett fighting-spel hade det sett konstigt ut om man tog bort våldet, men sånt klagas det på också från annat håll och bara för att vi som ogillar sexismen inte tar upp det gör inte det våra åsikter mindre legitima.

Aha, det klargör ju ... absolut ingenting, och låter faktiskt ungefär lika luddigt formulerat som det gör i det vanliga hyckleriet. Har väldigt svårt att se mindre grad av sexistiska inslag i andra spel de aldrig haft liknande invändningar mot. (liksom Cammy, varför exakt har hon "den där" uniformen..?) Eller att denna moralkodexen inte hindrade dem att tex pryda omslag med bland de mest spekulativa karaktärer nånsin i slagsmålsväg, (från Killer Instinct) för att ta nått närliggande.

Naturligtvis inte. Men det var inte riktigt vad jag menade utan bara ett reflekterande över att du inte verkar inse att våldsinslagen och brutalismfetisherna i sig också är sexism, så även om det så rensades bort alla bröst samt allt de sitter på. Sexism är inte ~ sex per se.

Jag har aldrig sagt att sexism är sex per se. Men om du försöker vända det till att tjejer inte kan tycka om våldinslag så har du fel, Jag har många väninnor som gillar överdrivet våld i både spel och skräckfilmsväg. Där är inget särskild "Men Only"-stämpel på våld. Om det är något som avskräcker tjejer från att plocka upp spel så är det snarare för att huvudkaraktärerna i spel oftast är en vit man, tjejen är bara en värdelös tjej som måste räddas och sen en massa onödig objektifiering av kvinnor.

Om du i översta texten talar om Super PLAY så har de väl visst då haft invändningar mot Cammy och andra spelkvinnors utstyrsel. Men både Soul Calibur och Street Fighter får höga betyg ändå eftersom de är väldigt bra fightingspel.

Det var inte riktigt vad jag menade heller, men ja, jag tror du ändå blandar ihop både begreppen och vad jag menar lite. Sexismen handlar om så mycket mer även i Soulcalibur men du hänger upp dig primärt på de sexuella inslagen vilket fortfarande är en annan sak. Om tjejer kan gilla våld eller inte har inte mycket med saken att göra utan att premisserna för det inte är enhetliga i övrigt heller.

Exempel: Behovet av rustning följer inget uppenbart mönster efter stil, kultur eller hastighet utan böjer sig enbart för vad som ska framhävas, oavsett könet. Inga av kvinnorna i spelet har några fysiska defekter medan de "drabbat" en stor del av de manliga. (deformerade kroppsdelar, extrem fetma, ärrvävnad, gigantism, mm) Om det är sexism och inte sex man har problem med så borde mer variation kanske efterlysas där istället för att sätta statiska bröst högt på önskelistan då detta om nått är sexism enligt mina ögon, för att alla förväntar sig det nuförtiden antagligen beronde på saker som silikonimplantat och det absurda modet att pressa upp brösten strax under hakan som brett ut sig de senast åren. En gång brändes vissa plagg i protest mot dessa artificiella begränsningar, nu är naturligheten istället artificiellt återställd och det protesteras ändå.

"Om det är något som avskräcker tjejer från att plocka upp spel så är det snarare för att huvudkaraktärerna i spel oftast är en vit man,"

Har jag aldrig upplevt, däremot att de inte direkt brukar tokgilla den filminspirerade sexistiskt stereotypa varianten (grymtande halvapor) som är norm i många mer sentida spel och favoriserad bland yngre män, (välj nästan vilket FPS eller 3PS du vill som exempel utom möjligen Halflife eller Uncharted) men glllar ändå tjejer som också frekvent beskyllts för sexism som Lara C, gillar lika mycket en rad av de manliga figurer som alltid varit vanligast i spel oavsett om det är Sonic, (blå, men man) Mario, (typ vit) Megaman. (jättevit)

ZF
Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Also, glömde en viktig sak. Det finns typ två versioner av Super PLAY. Gamla Super PLAY och nya. Det var Tobias Bjarneby som var redaktör när de hade Killer Instinct-omslaget. Han är redaktör för LEVEL nu så du får ta upp den biten med honom. När han och nästan alla Super PLAY-skribenter förutom Tommy Rydling (som blev den första nya redaktören) lämna så ändrades attityden ganska avsevärt. Det är ganska svårt att inte hitta en text i Tommys Super PLAY där skribenten tröttsamt suckar över den onödiga sexismen. Tobias Super PLAY har jag knappt läst, men skulle inte förvåna mig om de var väldigt hycklande då (de är det just nu i LEVEL)

Jag var medveten om det men läste ärligt talat inte tidningen lika frekvent efter omstruktureringen samt en bit innan ska erkännas, mycket just på grund av de tilltagande dumheterna av alla slag. (PK som anti-PK) Frågan är bara om det jag kritiserade ändrades särskilt mycket av det, eller bara utvecklades mot ännu mer hyckleri, som det ser ut i övrigt runt om så är det ju inte en högoddsare menar jag.

Även andra ursprungligen av natur eller historia grabbiga tidningar har svårt att göra en övergång, kanske av rädsla att svika gamla läsare, eller en genuin oförståelse för frågan bland gamla skribenterna. Tidningen "Hemmabio" är ett slående exempel, den genomsyrades under åren konsekvent (och faktiskt som jag upplevde ökande) av termer som "waf" "huskors" och målande beskrivningar av tung hifi som "lika skönt som tysk hårdporr". Senare ställde sig en konfunderad ledare frågen "var är brudarna" efter konstaterandet av deras prenumerationssiffror endast återfanns 3 kvinnonamn... Gee, undrar varför.

Men om du hävdar att Superplay eller dess arv senare avhandlar alla andra sexistiska spel på likvärdigt vis så får jag bara tro på det. Alltså som i att Gears of War och liknande fick samma sorts kritik för glorifierande av grottmannen (vi kan lämna våld eller ej därhän då..) eller att de kvinnor som rör sig i spelet är sekundära bifigurer med getingmidjor med en märklig frånvaro av behov att skydda dessa redan ömtåligare hyddor med samma skydd som männen som brukar byltas på i så många lager det krävs för att de ska se så fyrkantiga ut som möjligt? (grottmannaidealet som inspirerad ur fascismens ideologier typiskt sett)

1
Skriv svar