Uppgradera eller skrota och köpa nytt? [Grafikkortet nu sönder, vad göra?]

Medlem
Uppgradera eller skrota och köpa nytt? [Grafikkortet nu sönder, vad göra?]

Tja! Nu är det dags att spendera pengar igen, som det ser ut just nu så har jag denna dator:

Intel Core™ 2 Quad Q9550
Asus.P5Q PRO, P45, S-775, DDR2, PCI-E
Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2 4096MB
Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2 16MB
PowerColor Radeon HD4870X2 2GB PCI-E
Sony NEC DVD±RW burner AD-7200S Black
Xenton All in 1 Internal Card Reader V3
Corsair Powersupply ATX, CMPSU-650TXEU
Antec Nine Hundred

Jag funderar på att antingen uppgradera den nuvarande eller köpa en helt ny dator. Om jag nu skulle uppgradera blir de ett nytt grafikkort (troligtvis HD7970) , 4g ram ddr2 och även en hårddisk (förmodligen en SSD). Men är det värt det verkligen? Kommer min Q9550 flaskhalsa t.ex ett HD 7970? Fungerar ett HD7970 till mitt moderkort eller finns det kanske nå bättre alternativ på grafikkort?
Annars blir det nog ett helt ny dator lite längre fram i tiden för runt 10k.

Tacksam för svar!

Medlem

Jag skulle ha köpt nytt för att få i en Sandybridge eller t.om Ivy Bridge när de skeppas, samt DDR3-RAM.

Så personligen skulle jag har sparat den du har som BOINC-farm/server-dator på lan, och köpa ny att spela på.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Det här med snabbare RAM. Blir det någon större prestandaökning i praktiken eller? Jag har själv DDR3, men jag var bara nyfiken.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

RAM är så överdrivet snabbt i förhållande till allt annat i en dator så njae, hastighet gör inte speciellt mycket, även om skillnaderna finns där. Jag kör själv 1600MHz-minnen, märker ingen skillnad alls från mina gamla 1333MHz, eller som när jag gick från 800->1333... Din processor är ju ganska så gammal i dagsläget, min i7 920 är 2+ år gammal men hänger med än, ska bytas ut snart mot en i7-2700K, Sandy Bridge, troligen. SSD är lätt värt pengarna i min mening, har en OCZ Vertex 2 120GB, kan inte leva utan den. Har även SSD på Macbook Airen och det märks. HD7970 kommer att fungera på ditt moderkort, men skulle tro att din processor inte riktigt hänger med i svängarna med ett sådant monsterkort. Tycker du ska införskaffa 2st nVidia/AMD kort, kör själv 2st HD5870. Fungerar riktigt bra, tyvärr tar det ett tag innan bra drivrutiner släpps dock, men antar att nVidia är bättre på detta. Annars om du avskyr sådana konfigurationer är det väl bara att köra på HD7970 eller vänta på nyare kort från nVidia. Sedan köper du antingen Sandy Bridge eller Ivy Bridge beroende på när du ska köpa nytt.

Kopiera det du har skrivit och lägg upp en tråd på SweClockers, om du nu inte redan har gjort det. De är mer uppdaterade än vad jag är just nu.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Jag hade nog köpt en ny, det du har kommer förmodligen att flaska om du köper enskilda komponenter. Det du skulle kunna göra nu dock, är att köpa en SSD och ha som systemdisk. Då kommer du omedelbart att märka skillnad i ditt dagliga användande

Medlem

Tack för svar! Jo avvaktar nog, känns som rätt beslut just nu. Alternativt köpa ett billigare grafikkort om jag hittar nått kap.

Medlem

Fan också, grafikkortet dog nyss! Får ingen signal mellan kortet och skärmen, har testat med olika sladdar och en annan skärm. Har också bytt plats på ram, plockat ut graffekort sen sätta i det igen och testat att ta ut batteriet i moderkortet en stund. Inget funkade :/

Köpa nått billigt grafikkort? Eller vad tycker ni? Funderade på: ASUS GTX 560TI cdon

Medlem

För att besvara din fråga gällande 7970 och din nuvarande processor, ja den kommer fungera som en flaskhals och begränsa din prestanda.

Och ifall du köper det grafikkortet och 4gb DDR2 som du skrev kommer även det fungera som en väldigt effektiv stoppkloss för grafikkortet, varken processorn eller minnet har någon chans att hålla farten helt enkelt.

Så kort sagt, med det kortet behöver du fixa både bättre processor och ram för att få ut all kraft det har att ge, vilket tyvärr blir rätt dyrt om man ser till totalsumman. Jag skulle rekommendera att du (När du införskaffar nya saker) ser till att det blir 8gb DDR3 och gärna en processor från Intels i-serie.

Alternativt att du använder dig av den andra planen och skaffar ett billigare grafikkort, GTX560Ti är ett mycket bra val, jag kör själv 2 stycken i SLi och stormtrivs, mycket bra prestanda för pengarna.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Jag skulle rekomdera att du köpte nytt. Mitt grafikkkort smälte sen det pajjade. Sedan skaffade jag nytt, men måste samtidigt ändra BIOS så radikalt att jag måste anlita en datafrima för det. Skit samma för det fungerar inte ens tilräcklit bra för att kolla YouTube filmer XD. Så köp nytt. Det lönar sig på många vis

1
Skriv svar