SOPA - hur mycket makt?

Medlem
SOPA - hur mycket makt?

Hur mycket makt kommer företagen ha i USA om denna SOPA(-iga) lag går igenom?

Talar vi om att de kan stänga ner sidor som inte har något olagligt på sig, men företagen vill stänga ner sidan bara för den negativa responsen?

Medlem

Vad jag vet så är det redan klart att den inte gick igenom.

Medlem
Skrivet av raiiga:

Vad jag vet så är det redan klart att den inte gick igenom.

Det var väl bara att några drog tillbaka det. Inte att den inte gick igenom?

Medlem

http://techland.time.com/2012/01/19/feds-shut-down-megaupload...

Nu bör folk öppna ögonen och se hur sjukt de här kommer bli.

Folk som köper produkter från dessa bör tänka en extra gång.
Vet, många bra spel som blir drabbad, men man kan ju hålla sig tills detta helvete är över.


signatur

My gun's bigger than yours.

Inaktiv

Kan någon berätta vad som händer egentligen? Folk byter profilbilder, alla youtube klipp innehåller SOPA.
Google startar namninsamlingar..

Vafan ska man vara rädd för egentligen? Har man rent mjöl i påsen så kan man sitta lugnt i stolen. behöver få klartecken.

Medlem

What the hell!

Skrivet av showerguy:

Kan någon berätta vad som händer egentligen? Folk byter profilbilder, alla youtube klipp innehåller SOPA.
Google startar namninsamlingar..

De två mest integritetsnedbrytande lagarna som västvärlden skådat drivs igenom av mediaindustrins lobbyister.

Skrivet av showerguy:

Vafan ska man vara rädd för egentligen? Har man rent mjöl i påsen så kan man sitta lugnt i stolen. behöver få klartecken.

Säg det den dagen någon bestämmer att ditt mjöl inte är så rent som du själv tror.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Kan någon berätta vad som händer egentligen? Folk byter profilbilder, alla youtube klipp innehåller SOPA.
Google startar namninsamlingar..

Vafan ska man vara rädd för egentligen? Har man rent mjöl i påsen så kan man sitta lugnt i stolen. behöver få klartecken.

Det handlar ju inte bara om rent mjöl i påsen. Detta kan ju påverka mycket mer. Markus Persson har ju kommenterat detta (Han kommenterar visst allt möjligt..) att det skadar hans företag då hans företag tjänar "reklam" på detta. Såhär säger en artikel:

"– Just vårt företag förlorar mer på den här lagstiftningen än vi tjänar på det. En stor orsak till att vi blivit så stora är sajter där man lägger ut screen shots på spelet. Och med lagar som SOPA och PIPA skulle det bli olagligt att göra det utan att ha fått tillstånd från oss först."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&arti...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&arti...

Jag kollade på en video tidigare idag som handlade om SOPA:

I videons beskrivning:
say goodbye to
* Mods
* "Let's Play" videos
* Video replays
* Video reviews and commentary
* Unofficial game guides
* The taking, hosting, and sharing of screenshots, artistic or otherwise
* Image forums (Reddit, 4chan)

Om detta nu stämmer (som jag inte är 100 på) är inte det rätt förskräckligt att upphovsrättsinnehavare kan ta bort saker de inte vill ha på internet. Även om det inte gäller något olagligt?

Men som sagt, lagen kanske inte täcker det som videon beskrev i sin beskrivning.

Hela inlägget kanske blev rörigt, fixar det imorgon i.s.f. Måste gå till sängs nu känner jag.

Skrivet av showerguy:

Kan någon berätta vad som händer egentligen? Folk byter profilbilder, alla youtube klipp innehåller SOPA.
Google startar namninsamlingar..

Vafan ska man vara rädd för egentligen? Har man rent mjöl i påsen så kan man sitta lugnt i stolen. behöver få klartecken.

Vad som händer är att samma personer som går upp i exstas för "Arrow to the knee", och alla "Bronies"(äldre personer som älskar My little pony). Nu ventilerar sin ur kontext uppblåsta ilska mot ett lagförslag de aldrig ens har brytt sig om att själva läsa igenom, utan det är nu mer som en meme, alla ska vara en del av det.

Stoppa SOPA! JA!

Men ge oss en lag som fungerar i praktiken. Men du vet att samma personer kommer ventilera sin ilska oavsett när deras egna bild av frihet på nätet får en dos välbehövd realitet.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av showerguy:

Kan någon berätta vad som händer egentligen? Folk byter profilbilder, alla youtube klipp innehåller SOPA.
Google startar namninsamlingar..

Vafan ska man vara rädd för egentligen? Har man rent mjöl i påsen så kan man sitta lugnt i stolen. behöver få klartecken.

Det handlar som sagt inte så mycket om ditt rena mjöl i påsen. Det handlar snarare om att alla sidor på internet som har något slags material som de inte producerat själva riskerar att läggas ner eller att bli censurerade på något vis.

Till exempel videoklipp på youtube som innehåller material från olika filmer, spel, musik och så vidare. Länkar med dylikt material som ligger på diverse sidor, så som facebook, twitter, fz och så vidare. Alla dessa riskerar alltså att försvinna.

Men som USAs före detta utrikesminister sa: "Globalisering är bara ett annat ord för USA-dominans"

MFC
Medlem
Skrivet av Siken:

Hur mycket makt kommer företagen ha i USA om denna SOPA(-iga) lag går igenom?

Det där är en oxymoron. Företagen har ju makt varför SOPA ens blivit ett lagförslag.

Och ja, det är så sjukt som det verkar.

Till saken hör att liknande lagförslag finns för Europa...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

Jag vill bara tillägga att om ni undrar huruvida detta kunde förhindras... så är svaret Ja men ingen lyssnade:


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv
Skrivet av showerguy:

Kan någon berätta vad som händer egentligen? Folk byter profilbilder, alla youtube klipp innehåller SOPA.
Google startar namninsamlingar..

Vafan ska man vara rädd för egentligen? Har man rent mjöl i påsen så kan man sitta lugnt i stolen. behöver få klartecken.

Helvete vad trött jag blir på den där frasen. Säger man så, så har man ingen som helst jävla aning om vad SOPA egentligen är eller dess inverkan.

Läs på, förstå och kom sedan tilbaka säg att du har rent mjöl i påsen och inte behöver oroa dig.

Medlem

TotalBiscuit pratar om SOPA och PIPA.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv
Skrivet av mordsint:
Skrivet av showerguy:

Kan någon berätta vad som händer egentligen? Folk byter profilbilder, alla youtube klipp innehåller SOPA.
Google startar namninsamlingar..

Vafan ska man vara rädd för egentligen? Har man rent mjöl i påsen så kan man sitta lugnt i stolen. behöver få klartecken.

Helvete vad trött jag blir på den där frasen. Säger man så, så har man ingen som helst jävla aning om vad SOPA egentligen är eller dess inverkan.

Läs på, förstå och kom sedan tilbaka säg att du har rent mjöl i påsen och inte behöver oroa dig.

Ehh.. kanske därför jag frågar här på forumet? Om alla ska söka till sig fakta och informationen behövs väl inget forum?

Skrivet av Tybalt:

TotalBiscuit pratar om SOPA och PIPA.

Han kan man däremot inte använda som ett argument. Han lever och blev berömd på grund av det som dessa lagar kan komma att förändra.
Så han talar inte oberört om båda sidor, han har och måste hålla sig till ena lägret.

Inte så förvånansvärt hur många videos som dykt upp på Youtube som skall EXAKT förklara dessa lagar, men ingen tar upp båda sidorna utan det är samma propaganda varje gång. Och jag skriver Propaganda för det är exakt det utförande och tematik dessa videos använder sig av.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av Tybalt:

TotalBiscuit pratar om SOPA och PIPA.

Han kan man däremot inte använda som ett argument. Han lever och blev berömd på grund av det som dessa lagar kan komma att förändra.
Så han talar inte oberört om båda sidor, han har och måste hålla sig till ena lägret.

Inte så förvånansvärt hur många videos som dykt upp på Youtube som skall EXAKT förklara dessa lagar, men ingen tar upp båda sidorna utan det är samma propaganda varje gång. Och jag skriver Propaganda för det är exakt det utförande och tematik dessa videos använder sig av.

Så är det inom politik.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Och när de har starka åsikter om politik, och sprider detta genom det mest lättförstådda mediet...då blir det...


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Det verkar som om dessa förslag har poppat upp just nu när man börjat leta efter ny president.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Och de flesta senatorer backar vid motstånd, de måste ju tänka på sitt stackars skrivbord, som kommer känna sig så ensamt utan dem.
Jag säger som jag alltid gjort, Ge oss en lag som i praktiken fungerar, och strunta i protesterna, för dem kommer alltid gnälla oavsett.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av Traveller in time:

Och de flesta senatorer backar vid motstånd, de måste ju tänka på sitt stackars skrivbord, som kommer känna sig så ensamt utan dem.
Jag säger som jag alltid gjort, Ge oss en lag som i praktiken fungerar, och strunta i protesterna, för dem kommer alltid gnälla oavsett.

Språkpolisen informerar:

Det ska vara "de" i följande mening, inte "dem":

"...för "dem" kommer alltid gnälla oavsett."

Tack för (b) ordet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Traveller in time:

Och de flesta senatorer backar vid motstånd, de måste ju tänka på sitt stackars skrivbord, som kommer känna sig så ensamt utan dem.
Jag säger som jag alltid gjort, Ge oss en lag som i praktiken fungerar, och strunta i protesterna, för dem kommer alltid gnälla oavsett.

Språkpolisen informerar:

Det ska vara "de" i följande mening, inte "dem":

"...för "dem" kommer alltid gnälla oavsett."

Tack för (b) ordet.

Ja, det stämmer!

Lite petigt, men språket är viktigt


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Traveller in time:

Och de flesta senatorer backar vid motstånd, de måste ju tänka på sitt stackars skrivbord, som kommer känna sig så ensamt utan dem.
Jag säger som jag alltid gjort, Ge oss en lag som i praktiken fungerar, och strunta i protesterna, för dem kommer alltid gnälla oavsett.

Språkpolisen informerar:

Det ska vara "de" i följande mening, inte "dem":

"...för "dem" kommer alltid gnälla oavsett."

Tack för (b) ordet.

Ja, det stämmer!

Lite petigt, men språket är viktigt

Språkpolisen informerar. Efter slutförd mening skall
en "punkt" [ . ] markera meningens slut.

Tack för (s) katten.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Ja, det stämmer!

Men punkten på mitt tangentbord är lite opålitlig, loggar inte alltid. <- se, den tog tre tryckningar.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Och när de har starka åsikter om politik, och sprider detta genom det mest lättförstådda mediet...då blir det...

... ofta mindre effekt än när köpta lobbyister driver igenom förslag.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skrivet av Traveller in time:

Ja, det stämmer!

Men punkten på mitt tangentbord är lite opålitlig, loggar inte alltid. <- se, den tog tre tryckningar.

Språkpolisen informerar, nytt tangentbord kostar runt 98:- på MediaMarkt

Tack för vin (d) ruvorna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Djungeltrumman hamrade precis ut att de skrotas. Är det sant?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

http://money.cnn.com/2012/01/20/technology/SOPA_PIPA_postpone...

"When the entire Internet gets angry, Congress takes notice. Both the House and the Senate on Friday backed away from a pair of controversial anti-piracy bills, tossing them into limbo and throwing doubt on their future viability."

Haha, "entire Internet".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Har alla deras protester någon verkan egentligen?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Har alla deras protester någon verkan egentligen?

Jo, det har de faktiskt. Flera senatorer har plötsligt ändrat sin synpunkt mot SOPA från positivt till negativt.

Medlem

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

12
Skriv svar