Gamla datorer = brandrisk?

Medlem
Gamla datorer = brandrisk?

Ja rubriken säger det mesta. Kan en gammal dator bli brandfarlig? Frågar för att jag har en gammal dator som bara står och samlar damm och funderade på ifall det skulle vara säkert att ställa den och "tugga" utan uppsyn på ett program som t.ex. BOINC Manager.

Medlem

Hur varm blir den? hur mycket damm pratar vi om?


signatur

I love the smell of napalm in the morning.

Medlem

Nja, en risk finns det ju alltid, men den är nog ganska liten i det här fallet. Det du kan göra för att minska risken är att rengöra inuti datorn från damm innan du börjar använda den.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Precis det jag tänkte säga. Gör rent den från damm, efter det så är det enligt min uppfattning ingen större risk än att ha en ny dator stå på. Jag har själv ett gammalt lik som står och nöter just BOINC (SETI), och den har inte börjat brinna än.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

tack så mycket för alla svaren! Jag känner mig lugnad! Ska ta o dra fram plåtburken o göra rent den!

Hade en gammal dator som fick elektrisk överspänning (eller nåt, vad det nu kallas) Burken blev så varm att ett anteckningsblock som låg på chassit började brinna. Seriöst, paniken blev stor men jag lugnade mig och hanterade branden med ett kallt sinne. Insidan såg ut som en smält kisel klump av vad som en gång var moderkortet och nätagg.
Så det är nog bäst om man inte lämnar apparater på över huvud taget när du inte är i rummet.

Ögonbrynet växte tillbaka som tur var.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Det du beskriver låter som ett fruktansvärt otursmoment. Mina båda datorer står på praktiskt taget dygnet runt, och har så gjort länge. Jag har aldrig varit med om en brand eller liknande, förutom när jag (Halvt avsiktligt) smällte GPU'n i ett grafikkort.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

läste nånstans att "Papper brinner vid 230 °C"??

Thats a real hot chassi :crazy:


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Mitt nätagg sprängdes i ansiktet på mig, valde en dålig tid att felsöka

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

förutom när jag (Halvt avsiktligt) smällte GPU'n i ett grafikkort.

Jag har också lyckats med det.
Visserligen var det fel på den serien så jag fick ett nytt att leka med!

Sprängt 2 nätagg nästan precis framför ansiktet på mig med

Medlem

Å f#n! Det här visste jag inte. Bra att jag snubblade in på detta. Jag tycker också detta var en mycket bra tråd. Borde pinnas, eller vad det nu heter, så fler kan få ta del av detta.

Medlem

Ska du lämna datorn på så, ja, rengör den och skaffa överspänningsskydd. Det är antagligen inga problem så länge du har en hyfsat dammfri omgivning.

Medlem

Det har väl varit en hel del rubriker om datorbränder. Jag vet inte, men jag gissar att det är vanligare på bärbara datorer.

Finns det någon statistik om datorbränder, eller ingår det i kategorin elektronikbränder?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Ett riktigt bra nätaggregat är ganska viktigt om man bygger en ny dator

Testpilot

Under mina år som datorfantast har jag varit med om flera elektronikbränder.
Värsta tillbudet var en EGA monitor som elektroniken började brinna , men efter att snabbt ryckt strömmen fixade det sig.
Andra tillbud har varit nätaggregat som smällt , men inget av de ca 5+ nätagg jag haft som dött har nånsin gjort nåt annat än att lukta lite lätt bränt .

Så du behöver inte oroa dig , det man läst om på sistone då det gäller datorer och bränder har varit laptops som de lagt i sängen eller soffan , jag skulle personligen aldrig ställa en laptop på nåt annat än en kylplatta eller alternativ platt hård yta där man inte täpper till fläktar & luftintag.

1
Skriv svar