Hur är egentligen swtor? RPG fantast

Inaktiv
Hur är egentligen swtor? RPG fantast

Ok jag måste bara fråga för ett litet hopp vakna i mig sen jag läste att 50% ska sluta med sw:tor.

Är detta spelet mer som kotor, fallout och baldurs gate? I fråga om story, karaktärsutveckling, och inlevelse? Fängslar storyn en? Kan man inte sluta spela för att man vill veta hur storyn är? Sitter man ner och njuter av mellansekvenserna? Är det olyckligt ibland? Är det sorgligt? Är det humoristiskt?

Är svaret Ja räcker för mig för att testa spelet när det blivit billigare och patchat

Medlem

Själv har jag inte hunnit nå end-game ännu, men det är där det brister säger folk. Själva kampanjerna tycker jag är suveräna. Det är som att spela kotor innuti ett mmo. Och då kan jag förstå att det kan bli tråkigt när man når level 50.

gnu
Medlem

kotor light kanske

Medlem

Hej Jonne-man! Tycker din fråga är väl värd att få bli besvarad

Jag tror först och främst att mängden av kvalitefyllda rpg som du har spelat sätter ribban här, framförallt när det kommer till story.

Storyn tycker jag är sisådär om man ska se spelet ur ett rpg perspektiv, i mitt fall beror det mycket på att man inte får samma mängd av information om dom platser (planeter) man besöker. Sedan tycker jag att dialog trädet är mer förenklat än i ett "bra" rpg. Tycker tex att det skiljer mil mellan Kotor spelen och det här nya kotor spelet, känns inte som att mina val kommer påverka storyn för min karaktär mer än på ett eller två andra sätt.

Grafiken tycker jag är bra, och jag förstår att utvecklaren har använt en sådan stil men om jag fick välja hade jag sett att spelet hade haft en lite mer realistisk grafik, tycker i slutändan att inlevelsen kan få sig en liten törn.

Det största problemet är ju dock att spelet inte är ett regelrätt rpg utan ett mmo, med alla dess fördelar och nackdelar, strunt samma att uppdragen och därmed inlevelsen är hundra gånger bättre än i andra mmo spel, när det fortfarande ligger långt efter traditionella rpgn. Inlevelsen blir heller inte bättre att det springer omkring tusentals karaktärer som liknar dig eller bryter illusionen att ni spelar karaktärer i spelet.

Sist men inte minst, jag hade antagligen inte provat detta spelet om jag inte fullkomligt älskat biowares flesta spel, samt speciellt Kotor 1 och 2, det var därför jag ville spela och om man jämnför vad jag finner vikitigt i ett rpg så levererar tyvärr inte swotor jämnfört med Kotor 1 och 2, eller kungen fallout 2, eller ens the witcher (som är betydligt tyngre) eller ens Mass Effect (vars story, inlevelse och karaktärer är bra men fps momenten och fördummningen som gjordes i 2an drar ner). My 50 cents

Medlem

Jag har ett betydligt kortare svar än davastata, dock är mitt också färgat av personlig smak.
Om man bortser från att illusionen kan brytas av att man ser många andra karaktärer när man är ute så är de flesta questar med mera befriat från andra förrutom dom som går med dig i din grupp. Så du kan gå in i mini-areor för de viktigare questarna där du är helt ensam eller med up till 3 andra du valt att ta med dig.

Storyn för karaktären är av blandad kvalitet men jag har aldrig varit uttråkad och mest känt att jag vill se mer! Vill gå vidare! Jag tycker att det kan vara värt ett köp, om inte annat för att uppleva lite skoj historier med ibland ganska så jobbiga moraliska val.

Medlem

Nej till allt. Spelet går inte att jämföra med ett RPG inte ens den senare tiden RPG light spel så som mass effect 2. Om du går in för att det ska vara ett bra SP RPG kommer du bli besviken så enkelt är det bara.

Se det istället som ett vanligt MMO med röstskådisar.

Medlem

Hade precis samma fråga som trådstartaren och jag är tacksam för alla bra svaren som står här. Efter jag läst allt kommer jag att avstå att spela swtor ända tills det blir, om det blir f2p.

Inaktiv

Tacksam för bra svar.

Kommer också avstå en längre tid. Inte alls intresserad av nåt wow 2.0. Fan när ska det komma ett nytt riktigt bra RPG Fallout, new vegas var ganska bra men sedan dess har det varit torka.

Inaktiv

Om jag skall skriva av min personliga erfarenhet av spelet så:

Det spel som swtor liknar mest är Dragon Age 2 fast i rymden. Du har ett spel med 100% voice acting rätt igenom, varje quest, varje dialog levereras av NPCer med röster och "personligheter". När det gäller storyn så är det svårt att säga för varje klass har sin egen story. Spelar du som en Bounty hunter har du en story, spelar du som Sith Inquisitor har du en annan story och så vidare. Så om du gillar storyn eller ej beror helt på vilken klass du gäller. Jag valde Sith Inquisitor och jag kan säga att intresset för min karaktärs story höll sig inte vid liv länge.

Till en början sitter man och njuter av mellansekvenserna men efter en stund börjar det kännas lite träigt då varje generisk "samla X-antal av detta" quest skall inledas med 1-2 minuters prat, alla side quests knyter inte direkt an till storyn utan du får mera en "jaha?" känsla. De quests som har direkt anknytning till din egna karaktärs story är dock mera fängslande, men jag tappade som sagt intresset efter en stund, jag skyller på att Sith Inquisitor questet inte passade mig helt enkelt.

Humoristiskt, till viss del, vissa saker som din karaktär säger är ganska roliga, men efter några timmar spelande finner du att han/hon/den/det upprepar sig väldigt mycket och samma skämtsamma kommentarer kommer gång på gång ur din karaktärs mun.

Det jag tycker är viktigast att tänka på när det gäller swtor är att det faktiskt är ett MMO, om än ett MMO med starka singleplayer element. Jag kände mig inte direkt som att jag var delaktig i något större, för det mesta sprang jag runt i linjära korridorer, gjorde linjära quests och hade dialoger helt för mig själv. Hade swtor inte varit ett mmo utan ett singleplayer spel, à la Dragon Age 2 eller Mass Effect så hade jag nog tyckt att alla borde spela det. Men eftersom de vill ha 12€ av dig varje månad för något som, enligt mitt tycke är ett "Somewhat Online Singleplayer Role Playing Game", så bör man kanske tänka efter lite innan man köper spelet för 449:- + månadsavgift.

Överlag tror jag att man kan säga att storyn i swtor inte på långa vägar kan jämföras med den story du bjöds på i spel som Fallout, Baldurs Gate & Kotor (1 inte 2)

1
Skriv svar