SOPA processer

Pansarknekt
SOPA processer

Att SOPA debaklet är över är inte riktigt sant. SOPA och PIPA är bara en del av processen mot kopiering i samhället. Vänta er en comeback med mer slipade förslag och under andra kanske mer gynsamma förhållanden.

Jag förstod först själv inte riktigt hur det här skulle påverka oss i EU men det är ändå klart att man ska stå emot den här grejen politiskt för det amerikanska "vanliga" folkets skull.

Inressant kontextualisering av varifrån SOPA och PIPA kommer ifrån. Det är dock inte helt självklart att hela världen skulle följa detta exemplet, jag tror faktiskt inte att SOPA eller PIPA skulle ha det momemtum det hade om det inte hade varit för populistvågen i USA som sker nu(nya teaparty rörelsen). Det färgar av sig, och ett land med mer galna representanter i högsta hönshuset får man leta efter...

#blogg


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
SOPA processer

"Jag förstod först själv inte riktigt hur det här skulle påverka oss i EU men det är ändå klart att man ska stå emot den här grejen politiskt för det amerikanska "vanliga" folkets skull."

Det är så enkelt att ett stort antal av de sidor du och jag besöker dagligen skulle tvingas stänga ner då de är baserade i USA.


signatur

Imperator

Pansarknekt

Vilka skulle det vara? Youtube, facebook o twitter? Dom klarar jag mig nog utan. Att en service försvinner betyder dessutom inte att livet är kört, det poppar snabbt upp ersättande tjänster.


signatur

Ooooh the drama!

Dessutom tror jag ärligt på att etablerade sidor som Facebook och Youtube inte skulle försvinna, de kommer anpassa sig och överleva. Det är mer användarnas syn på det hela med restriktioner som enbart en dålig sak som skulle behöva en ändring.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Det är mer användarnas syn på det hela med restriktioner som enbart en dålig sak som skulle behöva en ändring.

Förklara gärna på vilket sätt användarna kan se dessa nya extrema restriktioner som något positivt.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Dessutom tror jag ärligt på att etablerade sidor som Facebook och Youtube inte skulle försvinna, de kommer anpassa sig och överleva. Det är mer användarnas syn på det hela med restriktioner som enbart en dålig sak som skulle behöva en ändring.

No more oofficella spelguider, no more spelguider på youtube.. osv.

Medlem

Detta är något som är dåligt för alla användare... Det är en riktigt dålig sak.. En dum person kan stänga ner en hel sida för att det är Copyright material. Ungefär så som jag uppfattade det. Google, Youtube, Facebook, Yahoo, Twitter. Megaupload blev ner stängt, för att det innehöll Copyright material och det var inte ens SOPA eller PIPA lagarna.

Tack FZ.

Medlem
Medlem

En av de få saker som är bra med internet, total 100%-ig yttrandefrihet är på väg att försvinna med SOPA.
Fighten på piratkopiering måste kunna utarbetas utan att begränsa friheten och inte minst yttrandefriheten på internet.

Vad kommer härnäst? För ni tror väl inte det slutar vid SOPA?
Efter SOPA kommer man med nya lagar för att reglera internet ännu mer. Vi får inte låta världens regeringar bestämma över internet.

Medlem

Clay Shirky, som talar i klippet, är verkligen en fantastisk pedagog. Klockrent!

Skrivet av deftune:

Jag förstod först själv inte riktigt hur det här skulle påverka oss i EU men det är ändå klart att man ska stå emot den här grejen politiskt för det amerikanska "vanliga" folkets skull.

FBI lyckades igår med hjälp av andra länder sänka megaupload.com. Där har du ett exempel och om SOPA/PÌPA skulle gå iland kommer du snabbt ha många fler, och betydligt gravare.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Pansarknekt

Jo jag förstår att det är många sidor där man har många "behov" av de erbjudna tjänsterna som skulle försvinna om SOPA gick igenom.

Men jag tänker även att det som försvinner kan erbjudas av någon annan i en annan del av världen. Det är ju så att sidorna finns för att det finns en marknad för tjänsten de levererar. Om marknadsandelarna blir fria tror jag inte någon annan hade haft emot någonting att ta upp dom.
Internet skapades för att klara atombomber, som killen i youtubeklippet kallar SOPA för, så jag tror inte att det hade varit förödande för resten av världen dvs oss om USA blivit no access zones.
Däremot så är jag givetvis mot SOPA särskilt nu när jag vet vad det är. Min bristande insikt var anledningen till att jag undersökte SOPA och därmed kom över denna video på TED.

En annan sak som jag tänkt på är att de företag som vill få igenom SOPA inte inser att de lever rätt mycket på att deras material kopieras och faktiskt tycks om av de som kopierar det. Hade SOPA gått igenom så tror jag att de sakta hade kvävts ner till proportionerliga företag igen då deras marknad hade krympt. Detta hade inneburit förluster av jobb för lönetagare och mindre bonusar för de som sitter i toppen. Alltså samma sak de skyller på nu.


signatur

Ooooh the drama!

1
Skriv svar