Paradox tror att nästa konsolgeneration är den sista

Robot
Paradox tror att nästa konsolgeneration är den sista

Företagets vd Fredrik Wester tror inte inte att det kommer att komma en ny konsolgeneration efter nästa. Han tror på det som han kallar för öppna plattformar - till dessa hör bland annat PC.

#paradox-interactive


Medlem
Paradox tror att nästa konsolgeneration är den sista

Ganska logisk framtidsvision, vem vill ha en massa olika plastlådor vid skärmen egentligen?

Att digital distribution är framtiden är väl självklart för alla.

( Microsoft, Sony och Nintendo har många "Nyttiga idioter" i sin fanbase, så det lär ta tid innan verkligheten kommer ikapp )


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Nej, han är helt ute och cyklar.

Jag tror inte direkt konsollutvecklarna fokuserar lika mycket på fysiska skivor denna gången. Jag är ganska säker på att det blir en till generation. Det är ju det spelutvecklarna gör mest pengar på. PCn får ju ändå bara massa värdelösa portar hit och dit.

Visst kommer PC, mobil och sociala nätverk växa. Men det kommer också konsollerna. Ett väldigt vågat uttalande måste jag säga, då det är konsollerna som dominerar spelmarknaden för tillfället.


signatur

Trust is for fools...

Medlem

Ligger något i det han säger, att det blir den sista konsoll generation tror jag inte dock.

Medlem

Ser fram emot att kunna spela Peace Walker, Monster Hunter på bara touch. (...)

Varför skulle spelkonsoler gå förlorade? Det är inte så att hardcore spelarna minskar, utan det är casual publiken som de fångat fler utanför ringen.

Medlem

Jag vill aldrig se att de fysiska utgåvorna försvinna i framtiden! Vad ska man då samla på!? =o

Medlem

Fysisk distribution kommer alltid att behöva leva sida vid seida med digitalt dito, för en enorm del av marknaden vägrar inhandla digitalt och så kommer det alltid vara. Jag är en av dem, kommer aldrig köpa en digital kopia av något. Utvecklarna vill nå plånböckerna hos alla.

Inaktiv

Jag tänker då inte köpa spel digitalt om de ska kosta mer än de fysiska kopiorna (enda anledningen till att köpa digitalt är ju om det är BILLIGARE än de fysiska kopiorna...). Jag gillar att ha mina spel i bokhyllan. Konsoller kommer ju för övrigt knappast att försvinna, finns så många som vill sitta i soffan och spela, alternativt inte har råd med en high-end PC.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Hoppas det inte stämmer, risken blir ju mindre konkurrens och därmed sämre utveckling.

Medlem

Jag kan tänka mig att det kommer att gå mot platformsoberoende spel där spelen inte körs via hårdvaran direkt utan snarare strömmas.

Medlem

Ligger något i det han säger, marknaden rör sig snabbt.

Medlem

666 its a paradox http://youtu.be/kSqTZCy_Uvo


signatur

"Med Gud och segrande vapen" Gustav II Adolf

Medlem
Skrivet av Siken:

Hoppas det inte stämmer, risken blir ju mindre konkurrens och därmed sämre utveckling.

Varför skulle det leda till sämre utveckling?

Jag ser hellre konkurrens mellan olika spel än konkurrens mellan "dåliga" plattformar.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Om så är fallet så känns ju det lite tragiskt då stödet för gamepads till PC-spel lär sjunka kraftigt.

Medlem
Skrivet av Typhor:

Om så är fallet så känns ju det lite tragiskt då stödet för gamepads till PC-spel lär sjunka kraftigt.

Bra!

Medlem

Tror inte att Nintendo kommer släppa efter så enkelt

Medlem
Skrivet av Siken:

Hoppas det inte stämmer, risken blir ju mindre konkurrens och därmed sämre utveckling.

Tror det blir mer konkurens utan M$ och $ony som styur och domderar vad man får och inte får göra

Medlem
Skrivet av Kogster:
Skrivet av Siken:

Hoppas det inte stämmer, risken blir ju mindre konkurrens och därmed sämre utveckling.

Tror det blir mer konkurens utan M$ och $ony som styur och domderar vad man får och inte får göra

Håller med, just nu håller M$ och $ony tillbaka utveckling rejält genom att fördröja nästa generation.

Medlem
Skrivet av Siken:

Hoppas det inte stämmer, risken blir ju mindre konkurrens och därmed sämre utveckling.

Ja det vore ju riktigt illa, tänk om det bara fanns ett par populära fps serier på marknaden vars uppföljare i princip bara var samma slags spel med samma grafik, teknik, aldrig utvecklades och som dessutom 99% av resterande utvecklare utgick efter och försökte härma.... wait a minute... Halo... MW.... FFFFFUUUUU

Skrivet av Woffen:

Jag kan tänka mig att det kommer att gå mot platformsoberoende spel där spelen inte körs via hårdvaran direkt utan snarare strömmas.

Onlive alltså? Kan nog bli så, speciellt när fler får tillgång till höghastighets lina och vettigt 4G. För vem kommer bry sig om nästa Xbox eller Playstation när en tjänst som Onlive kommer kunna erbjuda typ samma underhållning fast för mindre summa pengar samt billigare spel som kan köras på vilken platform som helst.

PC kommer överleva av samma anledning som alltid, utvecklingsplatform, moddar, indie spel, öppen platform, ny teknik, nya ideér, nya distribution möjligheter, alltid bättre hårdvara osv. Konsoler däremot har ju knappt inget unikt att erbjuda längre mer än dem få exklusiva titlar som släpps varje år vilket knappast kommer räcka i längden, speciellt inte med tanke på hur dem titlarna mjölkats ur denna generation utan att ersättas med något nytt som heller inte redan hunnit blivigt utnött.

Medlem

Vettigaste jag läst idag.

Inaktiv

Konsolspelen har specialanpassats så mycket efter målgruppen att de i stort är olika variationer av att hålla ner en knapp och titta på skärmen, ungefär som en film, fast där man man måste hålla ner play för att den ska rulla framåt.

Handlar man en konsol idag är man pantad!


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

Den sista generationen kommer bli när grafiken ser precis ut som verkliga livet, full VR med alla sinnen aktiverade. Troligtvis inget som kommer hända de närmaste 50 åren.

Medlem

Jag må vara en "PC-fanboy" i mångas ögon, men jag föredrar PC som spelplattform idag på grund av erfarenhet och logiska val ( körde på C64 när det begav sig och har ägt många konsoler genom åren ). Jag har dessutom inget "mindervärdeskomplex" som gör att jag måste tala skit om konsoler ( varför skulle jag det när jag är fullt nöjd med vad jag har? )

PC:n är en öppen plattform, vilket innebär snabbare patchar och community-patchar när det behövs, MODs och liknande, inget enskilt företag som äger plattformen och skall ha total kontroll, det är värt mycket för mig! Att dessutom ha allt jag behöver på en plattform förenklar saker.

Jag kan själv välja upplösning på -TV, monitor eller projector och vilken input jag vill använda är helt konfigurerbart. En handkontroll fungerar utmärkt om jag så skulle vilja. ( Jag kan använda min PC som en konsol om jag vill mao )

Att det sen är högre upplösning, bättre grafik och högre bilduppdatering när man spelar på PC är ju bara bonusar. Låg FPS är något som dödar spelinlevelsen för mig t.ex. - och det slipper jag på PC.

Nackdelen på PC är ju att man missar några få konsolexklusiva titlar om man inte har råd, plats eller vill köpa alla format. Och man bör ju även ha elementära datorkunskaper för att hålla sin spelburk i ordning. Men man får ju vara nöjd med det bästa trots allt och det släpps mer bra titlar på PC än vad jag har tid att spela ändå

Bra spel är ju det enda viktiga egentligen, kan dom skippa att tvinga på en usel hårdvara ( för att kunna spela spelet ) är det ju bara positivt.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Tror vi kommer röra oss till typ Steam systemet och liknande fast med mer stöd för andra typer av spel än bara till PC tex.

Medlem

Snarare att konsolerna kommer att bli mer dominerande. PC är ju sen länge ganska förlegat och kommer nog bara att gynnas av FB-spel och sånt men dem kommer man lika gärna kunna spela på plattan eller mobilen. Konsolerna kommer däremot att stå för Spelen, med maskiner som får stå i finrummet vid tvn och kommer sköta allt som har med media att göra. Musik, film, spel, foton, sociala medier, chatt och allt annat. PCn är död så snart man kommer kunna redigera bilder på iPaden ordentligt. Vem vill ha en stor klump stå i ett hörn och surra?
Plattorna tar över med kompletterande bärbara maskiner för mer kraftfulla arbeten, konsolerna blir mediacentret vid tvn där man underhåller sig själv och de sina. Bara att titta på dom nya OS som finns och som kommer, inga försöker att vidareutveckla PCn, allt handlar om mobilitet och enkelhet. Lion med Launchpad och multitouch, Windows med metro och allt kring det, Android och iOS. Det finns ingen framtid för PCn i dagens samhälle.
Konsolerna kommer fortsätta att utvecklas i minst två generationer till innan vi kommer se en större förändring av formatet.

Medlem
Skrivet av MakkeK:

Snarare att konsolerna kommer att bli mer dominerande. PC är ju sen länge ganska förlegat och kommer nog bara att gynnas av FB-spel och sånt men dem kommer man lika gärna kunna spela på plattan eller mobilen. Konsolerna kommer däremot att stå för Spelen, med maskiner som får stå i finrummet vid tvn och kommer sköta allt som har med media att göra. Musik, film, spel, foton, sociala medier, chatt och allt annat. PCn är död så snart man kommer kunna redigera bilder på iPaden ordentligt. Vem vill ha en stor klump stå i ett hörn och surra?
Plattorna tar över med kompletterande bärbara maskiner för mer kraftfulla arbeten, konsolerna blir mediacentret vid tvn där man underhåller sig själv och de sina. Bara att titta på dom nya OS som finns och som kommer, inga försöker att vidareutveckla PCn, allt handlar om mobilitet och enkelhet. Lion med Launchpad och multitouch, Windows med metro och allt kring det, Android och iOS. Det finns ingen framtid för PCn i dagens samhälle.
Konsolerna kommer fortsätta att utvecklas i minst två generationer till innan vi kommer se en större förändring av formatet.

"Finrummet" - du vet väl om att det finns mindre datorer också? Har själv byggt Mini ITX-system som är mindre än någon konsol för att ha vid tvn för att hantera media och spela upp riktig 1080p med bluray.
Surfplattor är väldigt hype just nu men hur blir det om några år när tekniken flyttas fram ännu mer, PC kommer alltid vara först med starkare teknik, vem vet vad framtiden ger?
Tror inte att fotografer kommer sitta med iPads och redigera bilder heller.

Medlem
Skrivet av MakkeK:

Snarare att konsolerna kommer att bli mer dominerande. PC är ju sen länge ganska förlegat och kommer nog bara att gynnas av FB-spel och sånt men dem kommer man lika gärna kunna spela på plattan eller mobilen. Konsolerna kommer däremot att stå för Spelen, med maskiner som får stå i finrummet vid tvn och kommer sköta allt som har med media att göra. Musik, film, spel, foton, sociala medier, chatt och allt annat. PCn är död så snart man kommer kunna redigera bilder på iPaden ordentligt. Vem vill ha en stor klump stå i ett hörn och surra?
Plattorna tar över med kompletterande bärbara maskiner för mer kraftfulla arbeten, konsolerna blir mediacentret vid tvn där man underhåller sig själv och de sina. Bara att titta på dom nya OS som finns och som kommer, inga försöker att vidareutveckla PCn, allt handlar om mobilitet och enkelhet. Lion med Launchpad och multitouch, Windows med metro och allt kring det, Android och iOS. Det finns ingen framtid för PCn i dagens samhälle.
Konsolerna kommer fortsätta att utvecklas i minst två generationer till innan vi kommer se en större förändring av formatet.

Steam, Origin, Blizzard och andra PC-DL-sidors statistik talar emot att PC enbart är för FB-spel och liknande trams.

Det kommer alltid att finnas folk som vill få den bästa spelupplevelsen, med den bästa hårdvaran. Så har det alltid varit och kommer troligen förbli.
Även om PC spelarna är i minoritet så är dom ändå en viktig grupp.

Ordet "förlegat" kopplar jag mer ihop med dagens uråldriga konsoler.

Välkommen till 2012!


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Många fotografer köper iPad redan idag pga dess användbarhet och det är en hel del som frågar efter funktioner som inte ligger speciellt långt bort. Idag är det bara pensionärer, företagare och "gamers" som kommer in för att köpa stationära PC. Många går dessutom över till bärbara maskiner för att "barnen inte längre spelar på datorn, det gör dom på xboxen", därifrån är steget inte långt till plattorna som snart får i7 processorer i sig också. Visst tar vi fortfarande in speldatorer men det säljs bara en eller två i veckan vilket inte ens går att jämföra med iPad på en dag. Om man så räknar in alla stationära PC så räcker det fortfarande inte mot vad man säljer plattorna. Vissa tror verkligen att surfplattorna är en trend men välkommen till verkligheten, det är inga som vill ha en stor låda med skärm ta upp ett helt skrivbord. Visst finns det små PC också men statistiken hos servicavdelningen säger sitt om små lådor med för mycket prestanda, bara Mac Mini som fixar det och då går det inte att spela speciellt mycket på dom. Jag som sålt datorer i några år nu ser ingen framtid hos stationära PC, leverantörerna ser heller ingen framtid och har inte gjort det på ett par år nu. Idag är det skitsvårt att få tag i bra burkar från leverantörerna som inte vågar ha dom i lager för marknaden är för osäker.
Bärbara maskiner, visst, dom kommer finnas kvar men vem vill egentligen sitta framför en dataskärm och spela ett äventyrspel eller actionspel?
MS Röj och strategispel visst men det slår inte en 50" med hemmabio, en skön kontroll, soffa och cola nog att avrosta en gammal oljetanker.
Jag ser ingen framtid i PCn, den är döende redan idag. Dom enda som verkligen går framåt på stationära burkar är Apple men Apple och spel är ju en egen historia. Plattorna är ingen trend längre dom är ett faktum och med spelkonsumenter som inte längre bryr sig om varken grafik eller djup story utan bara en skön kontroll och stil så ser det mörkt ut. Steam och Origin, Onlive och Gaykaj... tillhör, tyvärr, framtiden. Dessa håller redan på att ställa om sig till dom mobila enheterna och man kan redan spela tex AC: Revelations på både Android och iOS. Med en appletv så har du bilden direkt på tvn med en snabbt tryck och med dom nya kontrollerna från tex Onlive så behöver man inte ens ha en konsol heller men om man har en PS3 kan man ju alltid koppla den kontrollen till Sony Tablet. Så visst kommer konsolerna att försvinna, dock inte dom närmaste generationerna. PCn kommer dö tidigare som spelmedium och sen kommer Apple att styra oss alla, precis som den Store Profeten ville....
Sen är det ganska genomskinligt var man vill komma med uttalandet, det handlar bara om PR, precis som Gaykajs uttalande om att en konsoltillverkare försvinner på E3. Både Paradox och Gaikai vinner på digitala medium, att sälja plastförpackningar med plastskivor i kostar betydligt mer än att bara lägga upp filen på hemsidan. Eftersom man tar samma pris eller högre för dom digitala kopiorna idag så blir det ganska fina vinster att stoppa i fickan. Dessutom är det lättare att sälja skit via en smidig downloadtjänst än när kunden får hålla i produkten. Det är betydligt lättare att klick...peka på en produkt och den installeras än att åka och hämta den i hyllan... hur surt det än känns att köpa något utan att få något verkligt...
Och detta kan konsolerna verkligen gynnas av om dom bara fixar smidiga onlinetjänster...som verkar vara svårt för vissa dock...
men men den som lever får se men jag själv kommer aldrig att skaffa en burk att ställa på skrivbordet igen...

Medlem
Skrivet av MakkeK:

Wall of text

Alla gamers jag känner bygger sina egna datorer, aldrig färdigbyggda.

Skriv svar