Beta-patch till Skyrim ute nu

Robot
Beta-patch till Skyrim ute nu

Bethesda vill ha din hjälp med att leta buggar i patch 1.4. Du kan ladda ned den via Steam.

#the-elder-scrolls-v-skyrim, #bethesda-softworks


Medlem
Beta-patch till Skyrim ute nu

Ser najs ut

Medlem

Det är ju inte tänkt att patchar ska bidra med fler buggar.
Dock så har ju det varit så mångar gånger...

Iofs så uppdateras inte andra spel trots uppenbara brister så man får väl vara glad för det lilla.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Vem säljer smör ... ?!

Medlem

har hittat en bugg en så länge och det är att draken som "räddar" en i början av spelet landar alldrig på tornet och skapar en evig loop där så skapa inte en ny gubbe med denna patchen.
det posetiva är att jag kan spela på hög grafik nu igen utan allt lag


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Tjänar miljoner på att sälja spelet, så ska betalande kunder testa patcher åt dom? Bisarrt.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Tjänar miljoner på att sälja spelet, så ska betalande kunder testa patcher åt dom? Bisarrt.

Fast det är väl ingen som tvingar en att dra ner patchen? Finns ju miljontals möjliga PC-konfigureringar och miljontals möjliga exploits du kan göra i ett "sandbox"spel jämfört med ett linjärt spel. Omöjligt att ha ett beta-team beståendes av någon ~miljon anställda som testar alla möjliga konfigurationer och alla buggar och exploits.


signatur
Medlem

Fint att de släpper en patch med högre release-level än själva spelet...

Men snälla, ännu ett bevis på att de latmaskarna inte betatestar ordentligt själva. Och allt tjafs om allt det är ett gigantiskt spel och det blir lätt buggar i sandbox-spel... Det är ju sant, men ska man göra ett stort spel med hög kvalité så bör man faktiskt ta och anställa ett par folk alternativt släppa en betaversion som allmänheten får testa på och hitta fel åt dem. Gör man inte detta så ja... jag är djupt besviken. Mest besviken är jag på två saker, en NPC som heter Esbern eller vad det nu var, var helbuggad som man fick fixa själv, detta i main-quest storylinen (annars hade jag inte brytt mig så jättemycket). Main-quest storylinen tycker man ju att de bör ha spelat igenom åtminstone EN GÅNG. Jag antar att det påverkade alla eftersom man fick packa upp ljudfilerna till NPCn... Och den andra, att det konstant kraschade efter ett tag, tror det är fixat nu iaf om det var det där med limiteringen av RAM som ställde till det. Nä Bethesda, vad håller ni på med? Är hyfsat lätt att buggtesta ett spel med ett par datorer, behöver inte testa en miljon olika konfigurationer, utan det räcker med kanske 10, blanda Intel/AMD, blanda AMD/nVidia och olika low-end, mid-end och top-end hårdvara av respektive. Antar att de startade spelet på någon dator bara och antog att allt skulle fungera efter det. Allt som allt så är det ett bra spel, men buggarna som tog ordentligt lång tid att fixa till... och patcherna som ställer till det ännu mer... BUGGTESTA, BUGGTHESDA!

För övrigt så är det väl skönt att de har förstått att de inte är speciellt bra på det här med att hitta buggar och lösa dem själva iaf... Alltid något.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Vet flera vänner som spelat igenom hela spelet flera ggr vid release och som inte stötte på någon bugg. Så igen, det beror väldigt mycket på olika konfigureringar och möjligheter till val man gjort. De flesta spel som existerar har hundratals om inte tusentals buggar, de flesta stöter man inte på eller märker inte av.


signatur
Skrivet av vurt:

Vet flera vänner som spelat igenom hela spelet flera ggr vid release och som inte stötte på någon bugg. Så igen, det beror väldigt mycket på olika konfigureringar och möjligheter till val man gjort. De flesta spel som existerar har hundratals om inte tusentals buggar, de flesta stöter man inte på eller märker inte av.

Tror jag inte på, om med "spelat igenom hela spelet flera ggr vid release" är samma som att klarat av main-quest storylinen utan att stöta på någon bugg. Vadå flera gånger vid release förresten? Dessutom kraschade spelet oavbrutet för mer eller mindre alla som körde med högsta grafik - alltså för ganska så många. Esbern-buggen har påverkat 100k+, om inte alla kopior av Skyrim, vilket är det mest troliga - eftersom ljudfilerna inte hittas av spelet - alltså felkodat i spelet eller något liknande. Antar att pirat-versionen kanske inte har detta fenomen, men vad vet jag...

Har hittills stött på:
* Buggade NPC-kroppar, Glenmoril witch som blev av med huvudet, kroppen hängde kvar i luften
* Konstanta krascher
* Esbern, som gör spelet ospelbart, och driver en vanlig människa till vansinne
* Drakar som flyger baklänges
* Saker, skålar, vapen osv som flyger omkring inomhus
* Y-sensitivityn helknäpp
* Ramla ner från en liten klippa, huvudet först, vägrar resa på sig och gubben dör
* Unik häst som ska vara odödlig kan dö om man hoppar ner för stup eller liknande

Inte någon bug men irriterande:
* Vsync är låst på på, man får gå in och stänga av det själv i .ini filer
* När vsync inte är på och man får över 60FPS flyger saker omkring och Y-sensen blir helknäpp...

Det finns mer (räcker gott och väl med de konstanta krascherna), och det finns inga ursäkter till att ha så många spelförstörande buggar, skit samma om det har varit i utveckling ett år eller tio år, när det släpps ska det vara spelbart. Så enkelt är det, jag betalar för ett fungerande spel, inte för ett halvfärdigt spel som måste patchas för att jag ska kunna spela det. I Bethesdas fall så är en patch dessutom något som fixar en del saker medans det förstör lika mycket, som då inte var buggat innan. Grattis.

Men ah, min poäng är iaf att det är ett sjukt buggigt spel som dessutom är dåligt optimerat. Hade de spenderat mer tid på att leta efter buggar och faktiskt göra eller använda en väl fungerande motor så hade det varit ännu bättre. Händer ju att man startar spelet igen, otaliga gånger trots att det kraschar. Men i ärlighetens namn så är det inte speciellt mycket nytt i Skyrim jämfört med Oblivion heller, men visst, det är en värdig uppföljare till TES... Oblivion hade också många buggar.

Alla spel har ett par buggar, men få spel har så många som Skyrim - som förstör spelet. Andra spel har kanske som t.ex. Rage att en textur får blå färg eller något, eller som i BF3-betan när soldaters huvuden sträcktes ut... Normala buggar helt enkelt som är svåra att hitta utan mycket buggletande. En main-quest som är buggad är INTE någon liten bugg. Ett spel som kraschar konstant är INTE någon liten bugg...

Jag hade kunnat leva utan Esbern i spelet, och jag hade kunnat leva utan alla krascher. Vad jag kan leva med är dock allt annat som INTE förstör spelet så speciellt mycket. Bakåtflygande drakar var ju kul ett tag, tills jag fattade att de aldrig kommer att landa. Yay. Roligaste var väl att jag sa till min polare precis att jag inte hade sett någon drake som flyger baklänges hittills i den nya patchen (hade spelat iaf 2 timmar innan detta), så gick jag utomhus, hör en drake, vänder mig om, tycker att draken ser konstig ut... Börjar flyga överallt, zoomar in med pilbåge... Draken flyger IVÄG från mig, åt olika håll och kanter, fastnar i luften och får panik när jag närmar mig... Draken flyger baklänges..., polaren bara asgarva (han satt bredvid mig)...

Nu ska jag komma till en poäng igen, spelet är buggigt. Bra spel i övrigt men det är buggigt. Fixa spelet. Gör det nu.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Det är inget fel med att erbjuda frivilliga beta-patchar.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Tjänar miljoner på att sälja spelet, så ska betalande kunder testa patcher åt dom? Bisarrt.

Hellre det än att några icke-kompetenta QA-gubbar sitter och petar på koden... Fler borde göra samma sak.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av TheShadyShader:

Tror jag inte på, om med "spelat igenom hela spelet flera ggr vid release" är samma som att klarat av main-quest storylinen utan att stöta på någon bugg. Vadå flera gånger vid release förresten?

Release = då spelet släpptes och innan det fanns någon patch. Jag spelade åtminstone 15h innan första patchen kom, på högst inställningarna och hade inga som helst problem med att spelet hängde sig, det var väl för ATI-användare som det strulade om jag inte missminner mig. Småbuggar med animationer / fyisk fanns nog för alla ja, inget som gjorde att man inte kunde spela igenom spelet.


signatur
Inaktiv

Espern questen gick ju att göra trots ljudbuggen, man fick ju dock använda nästan hela halvan av hjärnan för att göra det. Men bortsätt ifrån en crash eller två så funkade release verisionen rätt bra.
Det är ju över 15 år sedan jag började spela datorspel så buggar är kanske något man vänjer sig vid lol.

Medlem
Skrivet av TheShadyShader:

...
Har hittills stött på:
* Buggade NPC-kroppar, Glenmoril witch som blev av med huvudet, kroppen hängde kvar i luften
* Konstanta krascher
* Esbern, som gör spelet ospelbart, och driver en vanlig människa till vansinne
* Drakar som flyger baklänges
* Saker, skålar, vapen osv som flyger omkring inomhus
* Y-sensitivityn helknäpp
* Ramla ner från en liten klippa, huvudet först, vägrar resa på sig och gubben dör
* Unik häst som ska vara odödlig kan dö om man hoppar ner för stup eller liknande

Inte någon bug men irriterande:
* Vsync är låst på på, man får gå in och stänga av det själv i .ini filer
* När vsync inte är på och man får över 60FPS flyger saker omkring och Y-sensen blir helknäpp...

Som många påpekat så är det olika konfigurationer som kan skapa olika problem. Jag säger inte att Bethesda gör stabilare eller buggigare spel än andra utan att de har problem som alla andra. För att jämföra lite mina egna erfarenheter så kan jag säga att jag t.ex har stora problem med SW:TOR där andra har inga problem. BF3 var ett helvete att få att funka stabilt men fick det att lira till slut.

När det gäller Skyrim så har jag endast haft ett problem och det är med Esbern, vilket var lätt löst efter lite Google-vandring.

* Buggade NPC-kroppar, Glenmoril witch som blev av med huvudet, kroppen hängde kvar i luften

Har inte haft några sådana problem alls. Vissa NPCer har kanske glidit lite konstigt över marken, men inget som knäcker spelet.

* Konstanta krascher

Inga krascher alls, har loggat bra över 400 timmar nu.

* Esbern, som gör spelet ospelbart, och driver en vanlig människa till vansinne

Detta har jag haft problem med. Efter att ha packat upp ett par filer enligt instruktioner funna på nätet så funkade det felfritt även med två nya spelgenomgångar.

* Drakar som flyger baklänges

Detta felet kom väl med en patch? If it ain't broken.... då jag inte hade några problem så bemödade jag mig inte med att patcha, så jag slapp problemet. Detta var dock lite lamt av Bethesda, men också ett problem som inte alla fick.

* Saker, skålar, vapen osv som flyger omkring inomhus

Har aldrig sett sånt. Kanske lite skum fysik på vissa objekt, men återigen - inget som knäcker spelet.

* Y-sensitivityn helknäpp

Nope.

* Ramla ner från en liten klippa, huvudet först, vägrar resa på sig och gubben dör

Har gjort min samling av huvudet först-bungiejump-utan-lina och inte sett något liknande.

* Unik häst som ska vara odödlig kan dö om man hoppar ner för stup eller liknande

Har inte heller upplevt detta.

V-sync-"problemet" har jag inte ens tänkt på, jag spelar alltid med v-sync på så det hade kvittat om det var på oavsett.

Det mesta (förutom draken och Esbern) du listar upp känns som rätt så unika och svårsökta fel, sånt som ÄR svårt att fixa i ett sandbox-spel (om du någonsin varit del av spelutveckling). Sedan säger jag inte att felen du listar är oviktiga utan de måste naturligvis fixas, men jag kan nog lista en hel del fel i andra spel du aldrig fått heller.

För din skull hoppas jag de fixar buggarna för jag kan förstå att du blir frustrerad och arg då du (förhoppningsvis, annars har du ingen rätt att klaga ) köpt spelet för dyra pengar, för min skull spelar det mindre roll då jag inte haft problem med det :). Men givetvis, alla show-stopper-buggar måste fixas. Och Bethesda kanske måste lägga ner lite mer tid på att testa sina patchar innan, men de är också rätt så unika i genren när det gäller deras spel (sandbox-spelen tänker jag på då som Fallout 3, Fallout NV, Oblivion, Skyrim) så det är förståeligt att de kanske då får lite fler allvarliga buggar att tampas med än de traditionella korridor-skjutarna som annars fyller upp datorernas hårddiskar.

Lustigt, jag har spelat i över 100 timmar och de ENDA buggarna jag har råkat ut för var Esbern-grejen (fixades enkelt) och att en quest inte har försvunnit ur listan trots att den är färdig. Inte en enda krasch eller något annat. Inte så konstigt om ett så gigantiskt spel innehåller en del buggar, kan jag tycka.

Medlem

Väntar ut ett par till.
Vad gäller kraschar så blir spelet ostabilt om VRAM tar slut eller är nära nog. Sänk inställningar något så kanske det blir mer stabilt.

Avstängd

Hahaha, en BETA(!)-patch till ett spel som fortfarande är i beta-stadiet...

Medlem

Fan vad folk surar.. dom har en stark community till spelet. Det skulle bara vara dumt om dom inte använde sig av den för att leta buggar. Ni behöver inte använda er av den. Å de som gör det och rapporterar buggar osv hatten av till er!


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Inaktiv

Lägg av nu, de får väl för tusan släppa en fullständig patch som åtgärdar dessa fel, vi som användare/spelare skall väl inte behöva testa åt dem..

Medlem
Skrivet av anon_1418:

Lägg av nu, de får väl för tusan släppa en fullständig patch som åtgärdar dessa fel, vi som användare/spelare skall väl inte behöva testa åt dem..

det går säkert sjukt mycket snabbare med hjälp av alla spelare.. och de hittar säkert många fler fel. Som sagt kan du vänta på den fullständiga patchen..


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av KlosterKatten:

Tjänar miljoner på att sälja spelet, så ska betalande kunder testa patcher åt dom? Bisarrt.

Hellre det än att några icke-kompetenta QA-gubbar sitter och petar på koden... Fler borde göra samma sak.

Vill inte verka dryg men du är så ute och cyklar så jag känner mig tvungen. För det första heter det "inkompetenta". För det andra så sitter aldrig QA-folk och "petar på koden" det är utvecklarna som står för den delen. Här kan du läsa om de verkliga fördelarna med den här testmetoden. En del är redan nämnt i tidigare inlägg.

Hej hopp!

Inaktiv
Skrivet av joary639:
Skrivet av Berling:

Lägg av nu, de får väl för tusan släppa en fullständig patch som åtgärdar dessa fel, vi som användare/spelare skall väl inte behöva testa åt dem..

det går säkert sjukt mycket snabbare med hjälp av alla spelare.. och de hittar säkert många fler fel. Som sagt kan du vänta på den fullständiga patchen..

Det tänker jag göra också, är inte våran uppgift att hitta/åtgärda buggar, i det skedet jag betalar för en produkt så anser jag att det är utvecklarnas jobb!

Medlem

Fler utvecklare som borde släppa beta-patcher. Det gör det mycket enklare och snabbare att fixa buggarna!

Och kom ihåg det här... när du beta "testar" så faktiskt SPELAR du spelet som normalt. Och du väljer själv om du vill ha beta patchen. Dessutom är det ju bättre att hitta en bugg i en beta patch istf en normal patch. Peace of cake...

Jag har i övrigt inte stött på många buggar alls. Jag tror folk som hittar alla dessa buggar har dåliga datorer/konfigurationer eller nått sånt.

Medlem
Skrivet av anon_1418:
Skrivet av joary639:
Skrivet av anon_1418:

Lägg av nu, de får väl för tusan släppa en fullständig patch som åtgärdar dessa fel, vi som användare/spelare skall väl inte behöva testa åt dem..

det går säkert sjukt mycket snabbare med hjälp av alla spelare.. och de hittar säkert många fler fel. Som sagt kan du vänta på den fullständiga patchen..

Det tänker jag göra också, är inte våran uppgift att hitta/åtgärda buggar, i det skedet jag betalar för en produkt så anser jag att det är utvecklarnas jobb!

Visserligen men det roliga är ju att du "jobbar" inte när du testar... du spelar som normalt. Thats it.

Medlem
Skrivet av anon_1418:
Skrivet av joary639:
Skrivet av anon_1418:

Lägg av nu, de får väl för tusan släppa en fullständig patch som åtgärdar dessa fel, vi som användare/spelare skall väl inte behöva testa åt dem..

det går säkert sjukt mycket snabbare med hjälp av alla spelare.. och de hittar säkert många fler fel. Som sagt kan du vänta på den fullständiga patchen..

Det tänker jag göra också, är inte våran uppgift att hitta/åtgärda buggar, i det skedet jag betalar för en produkt så anser jag att det är utvecklarnas jobb!

Visserligen men det roliga är ju att du "jobbar" inte när du testar... du spelar som normalt. Thats it.

Medlem
Skrivet av anon_1418:
Skrivet av joary639:
Skrivet av anon_1418:

Lägg av nu, de får väl för tusan släppa en fullständig patch som åtgärdar dessa fel, vi som användare/spelare skall väl inte behöva testa åt dem..

det går säkert sjukt mycket snabbare med hjälp av alla spelare.. och de hittar säkert många fler fel. Som sagt kan du vänta på den fullständiga patchen..

Det tänker jag göra också, är inte våran uppgift att hitta/åtgärda buggar, i det skedet jag betalar för en produkt så anser jag att det är utvecklarnas jobb!

Och tack vare andra spelare kan du förmodligen få den snabbare och med mer fixar än den annars haft. Det är nog ingen som sitter å gråter vid tangentbordet då de har laddat hem beta patchen och rapporterar buggar.. Så jag ser bara fördelar med att de gör såhär.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av TheShadyShader:

Men snälla, ännu ett bevis på att de latmaskarna inte betatestar ordentligt själva. Och allt tjafs om allt det är ett gigantiskt spel och det blir lätt buggar i sandbox-spel... Det är ju sant, men ska man göra ett stort spel med hög kvalité så bör man faktiskt ta och anställa ett par folk alternativt släppa en betaversion som allmänheten får testa på och hitta fel åt dem.

Vänta nu, du tycker att man ska släppa en publik beta, men inte låta folk betatesta en patch?

Medlem

Vad är det egentligen för bugg folk har haft med Esbern? Såg något snabbt om att det inte skulle gå att köra quick travel tillsammans med honom, men det gick utmärkt redan från start :s

12
Skriv svar