Beta-patch till Skyrim ute nu

Medlem

Skulle det inte varit bättre att vi skulle få BETA testa spelet så vi slapp alla buggar från början? ist för att BETA testa patcher...


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Fascinerande att se hur vissa konsumenter sväljer allt som blir kastade i ansiktet på dem utan att ta ett steg tillbaka och tänka "vänta nu...".

Bethesda släpper ett långt ifrån färdigt spel, fullt med fel som man inte förväntar sig från en AAA-titel 2011. De är fullt medvetna om att icke-kommersiella modifikationer kommer lösa många av problemen (bland annat med den totalt värdelösa user interface:et). Sen när företaget som inkasserat massor med riksdaler på att sälja ett ej färdigt spel erbjuder communityn att testa deras patchar (utan någon ersättning såklart) så jublar folk? Ser ni inte problemet? Marknaden producerar ej färdiga produkter, säljer dem till fullpris, sen kan de inte ens med att fixa dem själva utan låter konsumenterna göra det - gratis. WOW, just WOW!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Finns inga ord...

Medlem

det är svårt för dom att patcha ett sådant spel, tusentals grejer minst som behöver fixas, och allt man ändrar förstör potentiellt något annat. och varför ens gnälla om en betapatch, hur lata är ni egentligen? hade ni föredragit att vänta några månader extra på patchen istället, för att ni inte ska behöva lägga några 100 extra klick? hur orkar ni ens leva om ni är så larvigt lata undrar man


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Zleec:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av KlosterKatten:

Tjänar miljoner på att sälja spelet, så ska betalande kunder testa patcher åt dom? Bisarrt.

Hellre det än att några icke-kompetenta QA-gubbar sitter och petar på koden... Fler borde göra samma sak.

Vill inte verka dryg men du är så ute och cyklar så jag känner mig tvungen. För det första heter det "inkompetenta". För det andra så sitter aldrig QA-folk och "petar på koden" det är utvecklarna som står för den delen. Här kan du läsa om de verkliga fördelarna med den här testmetoden. En del är redan nämnt i tidigare inlägg.

Hej hopp!

Så du menar att "icke kompetenta" är fel?

Det är som att säga att "inte smart" är fel, bara för att ordet "dum" finns.

Sen menade jag inte att QA-folket satt och skrev kod, det jag menade med "peta på koden" var att "peta" på samma sätt som vi gör när vi spelar. Du behöver inte ta folk så exakt på orden. Det drar bara ner en diskussion i smutsen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av MasterKJK:
Skrivet av Berling:
Skrivet av joary639:
Skrivet av Berling:

Lägg av nu, de får väl för tusan släppa en fullständig patch som åtgärdar dessa fel, vi som användare/spelare skall väl inte behöva testa åt dem..

det går säkert sjukt mycket snabbare med hjälp av alla spelare.. och de hittar säkert många fler fel. Som sagt kan du vänta på den fullständiga patchen..

Det tänker jag göra också, är inte våran uppgift att hitta/åtgärda buggar, i det skedet jag betalar för en produkt så anser jag att det är utvecklarnas jobb!

Visserligen men det roliga är ju att du "jobbar" inte när du testar... du spelar som normalt. Thats it.

Kallar det allt annat än nöje att behöva rapportera buggar? Men vi är nog väldigt olika.. :-] Tur att vi ser på saker ur olika synvinklar!

Skrivet av mrpijey:

* Esbern, som gör spelet ospelbart, och driver en vanlig människa till vansinne

Detta har jag haft problem med. Efter att ha packat upp ett par filer enligt instruktioner funna på nätet så funkade det felfritt även med två nya spelgenomgångar.

* Drakar som flyger baklänges

Detta felet kom väl med en patch? If it ain't broken.... då jag inte hade några problem så bemödade jag mig inte med att patcha, så jag slapp problemet. Detta var dock lite lamt av Bethesda, men också ett problem som inte alla fick.

Ja, Esbern är relativt enkel att fixa antingen genom teleportering eller uppackning av ljudfiler - men det ska inte behöva göras - de kunde patcha spelet på en halv sekund och fixa det, men nej... Det ska vi användare fixa.

Drakarna som flyger baklänges kom i en patch, ja, om man har köpt spelet så har man såvitt jag vet inget val eftersom Steam autopatchar, kanske går att stänga av detta men jag har aldrig förr sett ett spel där en patch orsakat mer problem än den har löst (kanske finns något mer...) - så ser ingen mening med att stänga av denna funktion.

Skrivet av MasterKJK:

Jag har i övrigt inte stött på många buggar alls. Jag tror folk som hittar alla dessa buggar har dåliga datorer/konfigurationer eller nått sånt.

Kul att du inte stött på några buggar! Tur som en tokig isåfall.
För övrigt tycker jag inte att en i7 920, 2st HD5870 och 16GB ram är dåligt... (och innan alla börjar blabba om CrossFireX så hade jag det inte på förrens AMD släppte sina CFX-drivrutiner för Skyrim)

Skrivet av pikzel:

Vänta nu, du tycker att man ska släppa en publik beta, men inte låta folk betatesta en patch?

Fast det sa jag aldrig. Poängen var att det är ganska så sent påkommet att komma med det här nu, det finns så otroligt många buggar i spelet att det hade behövts släppas senare alternativt så hade de behövt en betaversion. Att komma med en beta-patch först nu är ju ett skämt, men visst, de kanske kan få ordning på spelet nu... Så jag är inte emot idén med den här patchen, jag är emot att den kommer först nu.

Skamligt att folk försöker skydda spelet och försöker på något sätt justifya alla buggar som folk stöter på, jag vet att inte alla stöter på alla buggar, men det vore snudd på omöjligt att inte stöta på en enstaka med tanke på så många som faktiskt finns i spelet. Alla mina polare har stött på olika buggar, det enda gemensamma är väl att de kör på maxade inställningar, och att ingen av dem kör AMD-processor.

Finns buggar som bara 1% märker av, dessa är ju inget att gnälla över, men när 50% eller fler märker av dem... Då är det inga småfel de har skapat. Tur att deras community är villig att spendera tid på att hitta buggar åt dem iaf...

Struntar i den här tråden för övrigt nu, blir för långa posts och i slutändan tillför det inte ett dugg.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Suck... "folk" som gnäller;

Spelet är ett frivilligt inköp, du behöver på intet sätt det för att överleva.
Patchnerladdningen likaså. Buggrapporteringar också.
Att hävda att du "minsann betalat X kronor och då ska det vara Y bra" är ren idioti - det baserar du på jämförelser som inte är relevanta i frågan. Skyrim är ett stort spel, vilket gör att det blir komplext, komplexitet ökar risken för buggar.

Personligen älskar jag att pröva nya funktioner och testa dem på alla sätt som är möjligt, och sedan rapportera om/när något inte fungerar, för jag vet att jag hjälper till i utvecklingen av en produkt jag tycker om. (Givetvis hoppas man ju då på respons på buggrapporter man gör - men det är ju lite det som är meningen med ett betatestningskoncept.)

Kanske lite därför jag har alfa- och betatestat en förbannad mängd spel de senaste 10 åren, utan ersättning, också, det är helt enkelt jäkligt roligt. Tycker inte du det? Slipp.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

tka
Medlem

Otroligt bra att ge möjligheten till att prova en beta innan och på det viset minska riskerna för spelförstörande buggar för de som inte vill inte vill riskera något utan bara vill spela.

Medlem

Efter att ha spelat ca 170 timmar och gjort precis allt jag kunnat hitta i spelet så har jag ännu inte hittat någon bugg.

Tilläggas bör då att jag skiljer på "bugg" och "glitch". En bugg, enligt mig, gör ett spel ospelbart, medans en "glitch" är en dålig programering, optimering eller slarvfel av tillverkaren, men inget som gör spelet ospelbart. Grafikproblem, dålig fysik på objekt, clipping och dylikt är exempel på sådant.

Glitchar finns ett gäng. Spelet lider av dålig optimering, men det "comes with the territory" när det gäller sandbox, speciellt av den här digniteten. Jag vågar nog påstå att dålig optimering drabbar samtliga spel av denna typ som är AAA-releaser. Kan faktiskt inte komma på något som klarat såväl den genomsnittlige spelarens jämmer eller übergamerns argumentslistor och forumreferenser?

Sanningen, mina vänner, är den att den genomsnittlige gnällaren är en lök som inte har koll på varken hårdvara eller tillhörande mjukvara. Sanningen är att ett bra spel är ett bra spel. När det fungerar för 10 miljoner och 5000 personer skriker sig hesa att det är skit så brukar det vara en bra tumregel att 10 miljoner normalspelare fortfarande är mer än 5000 hardcoregamers och troligtvis har mer rätt än minoriteten (om man nu kan har rätt/fel kring detta). Sanningen är alltså att en spelupplevelse är subjektiv, en förväntan på ett spel är subjektiv och kravet på hur det är utfört är i högsta grad subjektivt. (Siffrorna jag drar till med ovan kan ni flama mig för hur mycket ni vill, ni kan lägga timmar på att sätta in de korrekta siffrorna, det kommer fortfarande vara en överväldigande kvantitet som spelar spelet utan att världen rasar samman.)

Nog om glitchar. Svara mig på detta...

Om jag inte upplevt buggar i spelet medans, låt oss ta "TheShadyShader" (inget personligt) som exempel, har upplevt alla buggar mellan himmel och jord - är spelet buggigt? Om vi spelar på samma kod men på olika hårdvara - är det koden det är fel på eller hårdvaran?

Edit: (några minuter senare)
Jag kör på en Alienware i7 950 @3,07, 24 gig ram och dubbla 5870´isar så det skiljer inte så himla mycket mellan min rigg och "TheShadyShader´s". Vi borde köra på liknande drivrutiner. The plot thickens...

Att Bethesda väljer att låta betatesta en patch är inte något dåligt. Ingen tvingar er att testa den. Ni kan låta Bethesda utvärdera den öppen eller stängt. Det saknar betydelse. Det viktiga här är att de faktiskt väljer att patcha. De skiter alltså inte i sina spelare. Vad de gör är att de låter sin community få chansen att påverka. En stängd test med QA och ni hade aldrig fått säga ett skit om vad ni upplever som buggar/glitchar. Så vilket är bättre?

Att hävda att -"fan, jag har ju betalt för produkten, den ska ju fan funka då från början" är ju naivt. I vilka sammanhang i övriga livet fungerar det så? Jag vill inte ge mig in i liknelse-träsket eftersom ni som inte håller med kommer hitta 1000 sätt att försöka skjuta mina argument i sank och det är inte pudelns kärna. Huvudsaken är att ni förstår andemeningen med att förbättra en redan släppt produkt och att det är en bra grej. Att det skulle ske för att produkten redan är "kass från början" är inte sant, varken från användarperspektiv (se ovan) eller ur företagssynpunkt.

Det kommer ALDRIG bli ett affärsområde för ett företag att uppdatera redan släppta projekt. Man kan öka livslängden på ett spel genom att underhålla det längre, men man tjänar pengar på att värna om sitt varumärke. Samma individer som skrek sig hesa på Fallout : New Vegas skriker sig hesa på Skyrim nu. Sluta köpa spelen om ni redan konstaterat att Bethesda är skit. Köper jag en bil som krånglar från dag ett, tar in den till verkstaden och får den reparerad och det visar sig att den jäveln kör bakåt när jag vill framåt efter det - inte fan köper jag en bil av samma märke nästa gång?!? Gör man det får man ju fan skylla sig själv.

Nä, ingen kan övertala mig om att det Bethesda gör nu är åt skogen. Tvärtom. Och skyrim är ett bra spel och var det från dag ett, i varje fall för mig (och de är det enda jag bryr mig om faktiskt).

Medlem

Definitionerna av bugg och glitch som nyss presenterades för mig är totalt nytt. Är det här vedertagna definitioner nu för tiden, eller är det bara något Sandman666 har som personliga referensramar?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Det låter som en personlig åsikt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Släpp samlingsboxen, så man kan köpa det någon gång.

Medlem
Skrivet av Sandman666:

Tilläggas bör då att jag skiljer på "bugg" och "glitch". En bugg, enligt mig, gör ett spel ospelbart, medans en "glitch" är en dålig programering, optimering eller slarvfel av tillverkaren, men inget som gör spelet ospelbart. Grafikproblem, dålig fysik på objekt, clipping och dylikt är exempel på sådant.

Det är en högst personlig definering av "bugg" och "glitch". Det finns säkert andra, korrekta lingvistiska definitioner. Därför tyckte jag det var nödvändigt att beskriva min definition enligt ovan.

12
Skriv svar