100 spel jag vill spela #2

Redaktör
Ponny
100 spel jag vill spela #2

Från Mass Effect till Harvest Moon är steget långt men längtan är densamma. Faktum är att jag spelade Harvest Moon: Magical Melody för några år sedan, men känslan som bestått är att jag har uppklarade affärer med Wii-titeln. Osådda fält, okläckta kycklingar och en bondmora vars pixelhjärta jag inte lyckats snärja.

Om minnet inte sviker så upplevde jag ett (spel!)år i den lantliga idyllen och det var en perfekt fusion mellan Harvest Moon och Animal Crossing – och av bara farten det bästa och finaste spelet i serien. En vacker dag möts vi igen. Jag lovar.

[ia=494412; large]
Livet på landet från sin bästa sida.

#blogg


signatur

En Bamseponny av folket

100 spel jag vill spela #2

Dags för en ny Skördefestival, måntro? Jag håller med dig. Magical Melody är helt klart ett av de bästa HM-spelen som gjorts, även om min absoluta favorit nog alltid kommer vara Back to Nature/Friends of Mineral Town.

Redaktör
Ponny

Åh, teh Skördefestival. Back to Nature är fruktansvärt mysigt och bra, men var inte laddningstiderna riktigt jobbiga? Friends of Mineral Town – innehöll det allt som fanns i storebror?


signatur

En Bamseponny av folket

Spelade faktiskt igenom BtN så sent som förrförra sommaren, och det var inget jag störde mig på då i alla fall, så jag får svara nej ang. laddningstiderna. Spelade dock US-versionen, PAL-versionen är rätt bedrövlig.

FoMT var ju i stort sett samma spel, men med en hel del småändringar för den äkta HM-nörden. Grafiken var ju i 2D och platserna såg slightly annorlunda ut. Vissa festivaler hade försvunnit eller bytts ut också, men jag gillade höstens frisbee-tävling med hunden som inte återfanns i BtN. Tyvärr tog de bort tomatkastarfestivalen...

Finns också en särskild stuga man kan köpa i FoMT om man samlar ihop flera miljoner, och den tror jag inte finns i BtN.

Så vissa förändringar finns och båda spelen har både fördelar och nackdelar. Den sanna HM-älskaren spelar helt enkelt båda.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Sebastian Lind:

Så vissa förändringar finns och båda spelen har både fördelar och nackdelar. Den sanna HM-älskaren spelar helt enkelt båda.

Haha, bra svar.

Har ju dumma, dumma PAL-utgåvan. Så ska det inte vara - uppenbarligen. Men åh, förresten, man borde ha spelat HM64. Det har jag inte gjort, känns i och för sig OCKSÅ som en Back to Nature-variant, men ändå.

Men ja, kommer nog börja med Magical Melody. På tal om inget: spelade du någonsin Innocent Life? Bedrövligt spel till psp, så spela inte det.


signatur

En Bamseponny av folket

Det värsta med PAL-utgåvan av BtN, vilket gör att den SKALL UNDVIKAS, är att majoriteten av alla exemplaren har en fatal bugg som gör att spelet hänger sig efter man gifter sig. BOOM, SLUTSPELAT, DU KOMMER INTE VIDARE. Vet inte hur jag kan göra det tydligare än så, men DET ÄR CRAP. Så skaffa NTSC-versionen istället, så slipper du den segare bilduppdateringen också.

HM64 har jag bara spelat litegrann, men fastnade aldrig riktigt för. Det har ju också en hel del likheter med BtN, men känns inte riktigt lika vasst. Så det kan man kanske hoppa över, helt enkelt. Plus att det är rätt svårt att få tag i också.

Nix, inte lirat något av PSP-liren. Innocent Life... var det så himla dåligt? Vad synd, minns att jag tyckte det i alla fall SÅG ganska mysigt ut.

This is why we are friends :heart:

(Ge Rune Factory en chans.)


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Redaktör
Ponny

Men! Sebastian! Det var precis vad som hände mig. Jag hade gift mig – äntligen, finally etc – och jag kunde inte ens gå ut ur mitt hus utan att bilden blev svart. Om detta är en talande bild för äktenskap låter jag vara osagt...

NTSC-BTN, en dag blir du min.

Yup, Innocent Life var fint och mysigt till en början, men fruktansvärt segt. Tyvärr.

Indeed Mr. Traveller! KÄRLEKSATTACK! <3 <3

Och angående Rune Factory, det ska jag verkligen! Herr Fotolergük har spelat nummer ett, två, tre och Frontier. Jag har testat ettan en gång, men en halvtimme eller så - det räknas inte. Inte på långa vägar.


signatur

En Bamseponny av folket

Harvest Moon förenar!

Jag har inte testat Rune Factory-spelen heller. Alltid tänkt göra det, men kommer alltid (mer högprioriterade] spel emellan. Men... nån dag så!

GRUPPKRAM


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar