Paradox: "Ingen krigsförklaring mot konsol"

Robot
Paradox: "Ingen krigsförklaring mot konsol"

Fredrik Wester, vd på Paradox, spekulerade att nästa konsolgeneration kan vara den sista. För FZ berättar han att det inte handlar om en krigsförklaring mot konsol – utan snarare om ett nytt sätt att köpa och underhållas av spel.

#paradox-interactive, #nintendo, #sony, #microsoft


Medlem
Paradox: "Ingen krigsförklaring mot konsol"

Streamingen är helt klart framtiden men som han säger är det inget _VI_ kan göra åt.
Taskig uppkoppling och hög ms mot servarna tar snabbt död på det.

Och tar bredbandsföretagen inte sig i kragen och ger bredband(helst fiber) till alla i hela USA och halva Europa så är det inte en intressant marknad.

One PC to rule em all!

Medlem

Alltså, vad skiljer sig mellan en konsol och en PC idag?
Som jag tidigare skrivit så är imho Wii den enda riktiga konsolen idag, medan PS3 och Xbox 360 är lite sämre datorer utan mus och tangentbord.
Släng på funktionen för mus och tangentbord till PS3 och Xbox360 och kalla det för vad det egentligen är.

Enligt wiki: "En spelkonsol eller spelmaskin är en typ av dator som tillverkas enkom för att spela tv-spel. Spelkonsolen strävar efter att vara så enkel att använda som möjligt, till exempel går det att använda en vanlig tv-apparat som bildskärm, och uppgradering görs i första hand av en helt ny maskin snarare än nya komponenter. Spelkonsoler kan vara både stationära och portabla."
Nå, dagens "konsoler" (jag syftar på Xbox och PS) kan kopplas till monitorer, de används inte endast för att spela TV-spel (de används till film, musik, googla, facebook, och massa annat) och den är verkligen inte så enkel som möjlig.

Medlem

Nyhetstorka när spekulation är nyheter.........


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Redaktör
Ponny
Skrivet av swordfish:

Nyhetstorka när spekulation är nyheter.........

Visst, Fredrik Wester spekulerar, men samtidigt förklarar han också bakgrunden för ett iögonfallande citat som fick många att höja på ögonbrynen.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av swordfish:

Nyhetstorka när spekulation är nyheter.........

Tycker det kommit sjukt mycket spelnyheter på sistonde. Man får nästan besöka FZ två gånger om dagen för att inte missa något.

Dessutom så är alla uttalanden från personer inom spelindustrin, inte minst höga höns, intressanta och relevanta. Och förtydliganden, som denna "nyhet", kan ingen klaga på.

Medlem

Håller med i viss mån vad ForrestFox säger, PS3 och 360 är inte mycket mer än en dator optimerad för spel med ett väldigt skönt kontrollsystem (kör själv 360 kontroll till PC en stor del för att få bättre immersion, säga vad man nu vill om det). Problematiken med den generation vi har just nu är att den inte hänger med datorerna och om utvecklingen går åt längre generationer kommer det innerbära att andra alternativ kommer att locka mer.

Streamingtjänster är worldwide långt bort men i Sverige kan det troligen gå bra. Min tanke på det är att det kommer att bli en liknande utveckling som med e-böcker, dvs "långsam" utveckling inom digital distribution. Mest av allt på grund av åtkomst.

Ser själv bara en positiv utveckling framåt med mer möjlighet till indie-titlar som kommer i nivå med Stockholms lunchpriser och tillgänglighet av nostalgiska titlar.

Digital distribution <3

Medlem

Vad gör vi åt det stora ilandsproblemet bland fjuniga män i tonåren? - "Vad ska jag nu samla på? När jag inte får någon fysisk kopia att ställa i hyllan?"

Medlem
Skrivet av t4jr3nT_:

Vad gör vi åt det stora ilandsproblemet bland fjuniga män i tonåren? - "Vad ska jag nu samla på? När jag inte får någon fysisk kopia att ställa i hyllan?"

Jag har en ganska stor samling jag med, men med tjänster som Steam tycker jag det är otroligt mycket smidigare att ha sin "samling" digitalt. Finns dessutom större chans att man kommer kunna spela äldre spel i framtiden när de är digitala.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av t4jr3nT_:

Vad gör vi åt det stora ilandsproblemet bland fjuniga män i tonåren? - "Vad ska jag nu samla på? När jag inte får någon fysisk kopia att ställa i hyllan?"

Jag har en ganska stor samling jag med, men med tjänster som Steam tycker jag det är otroligt mycket smidigare att ha sin "samling" digitalt. Finns dessutom större chans att man kommer kunna spela äldre spel i framtiden när de är digitala.

Min hylla börjar bli överfull, mer digitalt åt folket!

Medlem

Det känns som att Paradox, vars styrka ligger i turbaserade strategispel, inte vet vad dom snackar om här. Självklart tror dom på PC då det är allt dom sysslat med. Jag vet inte om ett enda spel som dom har utvecklat till konsol, och jag tror inte att dom personligen utvecklar något till konsol i dagsläget, utan dom kommer säkert bara publicera på konsol.

Dagens konsoler har redan idag stort fokus på digital distribution. Det släpps väldigt mycket på PSN och XBLA, såsom fullversioner av retail och även exklusiva titlar. Nästa generation kommer helt klart vara mera utvecklat för den här typen av service, och jag tror generationen efter nästa generation kommer erbjuda streaming i samma form som Onlive gör idag. Så länge det finns exklusiva titlar så kommer konsoler fortsätta att existera.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av t4jr3nT_:

Vad gör vi åt det stora ilandsproblemet bland fjuniga män i tonåren? - "Vad ska jag nu samla på? När jag inte får någon fysisk kopia att ställa i hyllan?"

Jag har en ganska stor samling jag med, men med tjänster som Steam tycker jag det är otroligt mycket smidigare att ha sin "samling" digitalt. Finns dessutom större chans att man kommer kunna spela äldre spel i framtiden när de är digitala.

Jag tror tvärtom att dagens spel kommer att försvinna i framtiden då de är låsta till digitala distributionssystem som med stor sannolikhet inte kommer att finnas kvar.

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av t4jr3nT_:

Vad gör vi åt det stora ilandsproblemet bland fjuniga män i tonåren? - "Vad ska jag nu samla på? När jag inte får någon fysisk kopia att ställa i hyllan?"

Jag har en ganska stor samling jag med, men med tjänster som Steam tycker jag det är otroligt mycket smidigare att ha sin "samling" digitalt. Finns dessutom större chans att man kommer kunna spela äldre spel i framtiden när de är digitala.

Jag tror tvärtom att dagens spel kommer att försvinna i framtiden då de är låsta till digitala distributionssystem som med stor sannolikhet inte kommer att finnas kvar.

Det beror på, Steam t.ex. tror jag inte kommer försvinna på väldigt lång tid.

Medlem

Jag tycker inte om att "streama" spel eftersom när jag testade Onlive, så var det som att kolla på en 320-480p video på Youtube.. Fast i detta fall ett spel.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av t4jr3nT_:

Vad gör vi åt det stora ilandsproblemet bland fjuniga män i tonåren? - "Vad ska jag nu samla på? När jag inte får någon fysisk kopia att ställa i hyllan?"

Jag har en ganska stor samling jag med, men med tjänster som Steam tycker jag det är otroligt mycket smidigare att ha sin "samling" digitalt. Finns dessutom större chans att man kommer kunna spela äldre spel i framtiden när de är digitala.

Jag tror tvärtom att dagens spel kommer att försvinna i framtiden då de är låsta till digitala distributionssystem som med stor sannolikhet inte kommer att finnas kvar.

Det beror på, Steam t.ex. tror jag inte kommer försvinna på väldigt lång tid.

Själv är jag inte så säker på det. Förändringar sker ofta fort och inom en kort tidsrymd. Även ett stort företag med en för tillfället stark produkt kan snabbt falla. Naturligtvis hoppas jag att så inte sker då jag själv, motvilligt, har en del spel på Steam men risken är fortfarande stor. Och även om den inte vore det så känns det inte bra att spelens fortsatta existens ligger helt utom vår kontroll.

Medlem

Jag har ca 6mb bredband nu......Själv ska jag köpa psvitan snart bla eftersom jag har en bit till jobbet nu med tåg. Då blir det 95% digitala spel till den. Men jag ska köpa uncharted fysiskt för att se hur det känns. Och för att sponsra game lite mer för jag gillar att gå i spel butiker mycket

Medlem

synd ... skulle behövas lite strid i video gameing världen

Medlem

Vad gör vi åt dagens ilandsproblem: "Steam kommer inte att finnas 4 ever! Om 2-10 år kanske min rätt till den digitala kopian (av random spel som man ändå aldrig kommer vilja spela) försvinner".

Inaktiv

.. streamade spel suger fett btw .. man kan lika gärna installera dom på datorn.. streamade spel hade varit kul om dom fått ner responstiden drastiskt, och om bildkvaliten varit samma som ett spel på hårddisken ..eller att det varit särskilda spel som bara går att köra med 100 processorer och två terrabyte ram ..

Medlem

Nu ja? "Jag tycker pong inte håller måttet".

Medlem

det vore synd om det blir för mycket digital distribution i framtiden,ännu värre om det tar över helt,, vilket det iofs inte kommer göra men om,man kan ju leka med tanken, vad blir det av tex spelbutikerna som inte har ngra "fysiska" spel att sälja,fabriker som tappar jobb på uteblivna beställningar av skivor,omslag,kartonger osv...

Medlem
Skrivet av riktigninja:

.. streamade spel suger fett btw .. man kan lika gärna installera dom på datorn.. streamade spel hade varit kul om dom fått ner responstiden drastiskt, och om bildkvaliten varit samma som ett spel på hårddisken ..eller att det varit särskilda spel som bara går att köra med 100 processorer och två terrabyte ram ..

Håller inte alls med, om servrarna finsn i närheten (Sverige) blir responstiden markant lägre än idag, då de flesta är i England eller i värsta fall i USA.
Sen måste du cokså jämföra hårdvaran som krävs för att streama ett spel krävs nästan ingen hårdvara, medan ska du spela samma spel ostreamat krävs långt bättre PC. Visst, streaming är inte för de som har en "gaming PC" eller uselt bredband, men det var aldrig meningen heller. Streaming är till för att du ska kunna lira på din ganla rigg utan dyra uppgraderingar, eller på en laptop om du vill. Det är ett alternativ till att köpa en konsol.

Medlem

Jävla idiot är det.

1
Skriv svar