Paradox vd: "Meningslöst med kopieringsskydd"

Robot
Paradox vd: "Meningslöst med kopieringsskydd"

Fredrik Wester på svenska Paradox anser att drm gör betydligt mer skada än nytta.

#paradox-interactive, #sid-meiers-civilization-iii, #ubisoft


Medlem
Paradox vd: "Meningslöst med kopieringsskydd"

Bra sagt. Paradox är ett jäkligt bra företag, och därför köper jag deras spel

Medlem

Helt rätt. CD Projekt tog bort DRM från The Witcher 2 eftersom det förminskade prestandan med runt 20%.

Medlem

Alla kopieringsskydd funkar ju inte dåligt, oftast är det mest whine från piratkopierande gamers om principen med DRM snarare än faktiska problem.

Även om ett DRM knäcks ganska fort så är bara 1-2 veckor rätt lång tid i sammanhanget. Då är det många som köper det efterlängtade spelet snarare än drar ner en "gratisversion".

Medlem

Kunde inte sagt det bättre själv, att lägga pengar och kraft på något som i slutändan bara skapar problem för dom som faktiskt köper spelen är ju idiotiskt.

Allt skydd knäcker ju skidrow m.m på några dagar.

Medlem

Beror ju på hur man ser på saken, att det blir enkelt att pirata gör antagligen att några fler gör det, men du får ju ett cult following om du skriver på twitter att piraterna är dina kompisar nuförtiden. Sen tror jag förvisso att kassa DRM-funktioner som Ubisofts gör att du förlorar siffror både bland riktiga kunder och piraterna, ingen orkar med skiten. Steams DRM verkar ju inte hålla tillbaka dem iallafall.

Medlem
Skrivet av Friberg:

Helt rätt. CD Projekt tog bort DRM från The Witcher 2 eftersom det förminskade prestandan med runt 20%.

Källa på det tack! Då Withcer 2 aldrig haft DRM


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:
Skrivet av Friberg:

Helt rätt. CD Projekt tog bort DRM från The Witcher 2 eftersom det förminskade prestandan med runt 20%.

Källa på det tack! Då Withcer 2 aldrig haft DRM

Jo, The Witcher 2 hade DRM men det patchades bort.

http://en.thewitcher.com/community/entry/35/

30% var det till och med.

Medlem

Har egen erfarenhet av DRM på spel som har gjort spel mer eller mindre ospel bara och vid kontakt av spel support så skickade jag oftast in ett dxdiag utdrag och där stod det att jag hade 2 monitorer kopplade till grafikkortet. Den enda hjälp de kunde ge va att koppla ur en av skärmarna. hade redan testat det skrev jag som svar och i då svarade dom att de har vidarebefordrat problemet till utvecklarna så vänta och hoppas på att nästa patch fixar problemet.

2006 när jag läste om en icke officiel ful patch på ubisoft forums till Rainbow Six Vegas PC som skulle fixa lag problem med mera visade sig vara en NC-CD crack av pirat gruppen Reloaded men mitt spel funkade fel fritt efter den NO-CD cracken. Samma sak gällde Assassins Creed 1 PC och även Rainbow Six Vegas 2. Men problem som dessa är inte Ubisoft exklusiva utan fler spel från andra utgivare har jag haft problem med men med samma lösning att cracka spelet så funkar det felfritt sen. När jag har frågat olika kund support varför jag måste cracka mitt lagligt inköpta spel för att få det att fungera fel fritt har jag aldrig fått ett svar på.

Medlem
Skrivet av spritarn:

Bra sagt. Paradox är ett jäkligt bra företag, och därför köper jag deras spel

Men man köper väl ändå inte ett spel pg av ett företag, eller? Både bra och dåligt förtag skulle kunna göra bra (och dåliga) spel. Känns lite konstigt att inte köpa ett spel för att min ogillar själva företaget? Rätta mig om jag har fel

Medlem
Skrivet av Frux:

Alla kopieringsskydd funkar ju inte dåligt, oftast är det mest whine från piratkopierande gamers om principen med DRM snarare än faktiska problem.

Även om ett DRM knäcks ganska fort så är bara 1-2 veckor rätt lång tid i sammanhanget. Då är det många som köper det efterlängtade spelet snarare än drar ner en "gratisversion".

Alla kopierngsskydd är värdelösa och funkar aldrig som de skall och skapar mest problem för betalande kunder medan de som laddar ner spelen bara skrattar åt deras lönlösa försök att försöka avvärja illegal nerladdning!


signatur

Jag hatar dina åsikter, och är beredd att döda för att slippa höra dem.

Medlem

Om bara fler företag kunde tänka i samma banor. DRM är så oerhört onödigt idag då spel crackas direkt och till och med innan release i vissa fall. En CD-key för online är allt som behövs, that's it!

Inaktiv

Äntligen nån som fattat! Listen and learn Ubisoft...


signatur

"Remember, if your computer gets fucked, don't go ape shit - just fuckin' fix it"

Medlem

All heder åt Paradox, gillar det företaget skarpt

Medlem

Man kanske borde köpa ett Paradox-spel bara för att!

Medlem
Skrivet av Frux:

Alla kopieringsskydd funkar ju inte dåligt, oftast är det mest whine från piratkopierande gamers om principen med DRM snarare än faktiska problem.

Även om ett DRM knäcks ganska fort så är bara 1-2 veckor rätt lång tid i sammanhanget. Då är det många som köper det efterlängtade spelet snarare än drar ner en "gratisversion".

När jag var ung och piratade mycket så var DRM något som bara drabbade betalande kunder, De som gör cracks får dock sin utmaning de letar efter.

Medlem
Skrivet av forsba:
Skrivet av spritarn:

Bra sagt. Paradox är ett jäkligt bra företag, och därför köper jag deras spel

Men man köper väl ändå inte ett spel pg av ett företag, eller? Både bra och dåligt förtag skulle kunna göra bra (och dåliga) spel. Känns lite konstigt att inte köpa ett spel för att min ogillar själva företaget? Rätta mig om jag har fel

Om spelet är bra men företaget som gör det jävla svin (Ubisoft) så köper jag det inte. Är spelet bra och företaget består av vettiga människor så köper jag det.

Av samma anledning har jag inte köpt apple-prylar (och tänker inte göra det heller), Steve Jobs var ett ärkesvin av högsta rang.

Även om produkten må vara bra så är det avsändaren som förstör, jämför med bojkott av ex. Israeliska matvaror

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av T.Mani:
Skrivet av Friberg:

Helt rätt. CD Projekt tog bort DRM från The Witcher 2 eftersom det förminskade prestandan med runt 20%.

Källa på det tack! Då Withcer 2 aldrig haft DRM

Jo, The Witcher 2 hade DRM men det patchades bort.

http://en.thewitcher.com/community/entry/35/

30% var det till och med.

Ni har båda rätt. Retail versionen hade drm medans versionen på GoG var drm fri.

Inaktiv

Om bara fler tänkte så här :).

Medlem

Den här mannen är en sann gamer! Jag köpte Assassins Creed: Revelations till pc idag, ska bli intressant att se om det fungerar eller om det är Ubi Soft-skadat


signatur

Game long and prosper

AW8
Medlem
Skrivet av Frux:

Alla kopieringsskydd funkar ju inte dåligt, oftast är det mest whine från piratkopierande gamers om principen med DRM snarare än faktiska problem.

Det vågar jag faktiskt att tvivla på. Ta t.ex. Ubisoft's ökända "måste upprätthålla ständig internetanslutning"-skydd eller det horribelt krångliga Games for Windows Live.
Inom dagar så finns det crackar uppe på TPB som tar bort eländet, medan betalande kunder får dras med skitsystemen i flera år.

Om bara fler tänkte som Fredrik Wester.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Paradox har alltid gjort spel med hjärtat. De verkar förstå sig på fansen.

Inaktiv

Vilken jävla hycklare. Jaså DRM funkar inte? Varför kan man då inte köpa Paradox spel utan DRM?
Som ett exempel kollade jag upp King Arthur 2 och varenda erbjuden outlet innehåller kopieringsskydd.
Avskyr sådana här lismande skitsnackare.

Medlem

Håller med om att det är meningslöst, ja. Men att det håller i tre dagar tycker jag låter lite väl mycket. Snarare tre timmar.

Medlem

Hatar när man bara kan installera spel ett visst antal gånger. Värdelöst!


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Vilken jävla hycklare. Jaså DRM funkar inte? Varför kan man då inte köpa Paradox spel utan DRM?
Som ett exempel kollade jag upp King Arthur 2 och varenda erbjuden outlet innehåller kopieringsskydd.
Avskyr sådana här lismande skitsnackare.

http://se.gamersgate.com/ Här.

http://se.gamersgate.com/DD-KA2/king-arthur-ii

"Förlag: Paradox Interactive
Utvecklare: NeoCore Games
DRM: DRM Free"

Medlem

Ibland laddar man ner spel bara för att komma undan DRMs som gör att dom inte går att installera... Efter ett tag undrar man om man över huvud taget ska först köpa det för att sen ändå bli tvingad att ladda ner det...

DRMs är extremt korkat och "tvingar" många att bli "pirater".

Medlem

I start to like this guy!

Medlem

Bra sagt och det stämmer.
Supporta Paradox och deras spel.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Ovanligt klok man, det är bara Amerikanska nöjesindustrin som går mot strömmen, så mkt DRM tjafs det bara går, och helst skall du inte kunna sälja dina begagnade spel, musik eller filmer heller!

Och allt skall vara dyr pay per view, som inte skall gå att spela in eller bränna ned på DVD

Om 10 år är USA splittrat och uppdelat i olika block, där flera regioner kommer försöka närma sig nya ekonomier, kunskaper och råda med sunt förnuft!

Dem oförenta staterna!

We are Legion!

/DT


signatur

Denon / Pioneer

12
Skriv svar