Ny Lord of the Rings Online-expansion till hösten

Robot
Ny Lord of the Rings Online-expansion till hösten

Riders of Rohan är ett helt nytt kapitel till Lord of the Rings Online och släpps till hösten. FZ har första infon om den storskaliga expansionen.

#the-lord-of-the-rings-online-riders-of-rohan, #the-lord-of-the-rings-online-shadows-of-angmar


Ny Lord of the Rings Online-expansion till hösten

But why? Deras senaste "alster" mottogs inte så där värst väl?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

But why? Deras senaste "alster" mottogs inte så där värst väl?

Därför försöker dom igen


signatur

Game long and prosper

Medlem

Frågor till de kunniga:

Vad jag har hört så är Lotro ett betydligt mer rollspelsinriktat spel än andra MMOrpgs såsom WOW, stämmer det? Är det många som fortfarande spelar, och är det någon månadsavgift?

Medlem

Jag undrade det också, om det är free-2-play nu.
Tror jag har hört det, men att man måste använda riktiga pengar för att få mer utrymme i sina väskor och sånt. Ganska lam "free-2-play" tycker jag, är det så?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag spelade senast i somras och då hade man ett väldigt begränsat utrymme i väskor och en gräns på hur mycket guld man kunde bära såvida man inte gjorde mikrotransaktioner med Turbine points. Man får points ingame när man gör diverse saker men detta är väldigt lite eller så köper man en viss mängd. Sen kostar det Turbine points att låsa upp fler zoner osv. Så är man en "freebie" spelare har man rätt begränsat med saker, men det finns fortfarande möjlighet att göra månadspremunation och då får man tillgång till allt som fanns i det första spelet Angmar.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Frågor till de kunniga:

Vad jag har hört så är Lotro ett betydligt mer rollspelsinriktat spel än andra MMOrpgs såsom WOW, stämmer det? Är det många som fortfarande spelar, och är det någon månadsavgift?

Jag har visserligen bara spelat spelet under kortare perioder och aldrig kommit över level 20 men av det jag såg och upplevde så var det mest likt de flesta andra MMO:S (WoW). Det finns någon form av "main" story som är lite RP:ig men den hade ingen stor del i mitt spelande.

Medlem

Det heter väl ändå Fangorn Forest och inte Fangdom Forest?

Medlem

Fangorn forest, tack!

Inaktiv

Det är f2p och det går att skaffa allt som betalande spelare skaffar d v s mer väskor, "banking space" skills genom att samla turbina point som man får när man klarar "deeds". Det som stör är att man får endast 2 eller om det var 3 kartor att spela på. Dessutom har de börjat sälja stats med turbine points. Som f2p player är man alltid klen jämfört med betalande spelare.
Att samla turbine points tar evigheter, och man måste skapa en sekundär karaktär för att klara de deeds som fanns på lägre nivåer då deeds som finns på högre nivåer är riktig svåra och tar riktig lång tid att klara.
Skapa ny karaktär, klara deeds på låga nivåer, få turbine points, använd de för att köpa nya kartor och expansion pack eller vad det nu kan vara, radera den nya karaktären och börja om från början med att skapa en ny o s v... Du måste upprepa denna process flera gånger för att få råd att köpa en ny karta, under den tiden så ledsnar man och slutar spela eller så blir man betalande kund.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

But why? Deras senaste "alster" mottogs inte så där värst väl?

Inte initialt, men det berodde mycket på att instansklustret lanserades senare. Med det på plats har folk inte mycket att klaga på när det gäller expansionen, snarare lite underlig använding av lotro-store och en del irriterande buggar.

Skrivet av Jozo:

Frågor till de kunniga:

Vad jag har hört så är Lotro ett betydligt mer rollspelsinriktat spel än andra MMOrpgs såsom WOW, stämmer det? Är det många som fortfarande spelar, och är det någon månadsavgift?

Det är utan tvekan rollspelsinriktat, om man så vill. Det är självklart möjligt att plöja igenom spelet skapligt fort utan att läsa questen eller spela hela epic-questet. Något jag verkligen inte skulle rekommendera en ny spelare kan tilläggas, första genomspelningen blir otroligt mycket roligare om man tar sig tid att kika lite på allt.

Skrivet av bjosarn:

Jag undrade det också, om det är free-2-play nu.
Tror jag har hört det, men att man måste använda riktiga pengar för att få mer utrymme i sina väskor och sånt. Ganska lam "free-2-play" tycker jag, är det så?

Som ett alternativ till månadskostnad är det mycket bra, fast kan man undvara en hundring i månaden tycker jag absolut att man ska göra det!

Skrivet av tirim4:

Frågor till de kunniga:

Jag har visserligen bara spelat spelet under kortare perioder och aldrig kommit över level 20 men av det jag såg och upplevde så var det mest likt de flesta andra MMO:S (WoW). Det finns någon form av "main" story som är lite RP:ig men den hade ingen stor del i mitt spelande.

Mainstoryn, eller epic-questet är något du verkligen inte vill missa första gången. Där ligger de flesta godbitarna rent storymässigt. Spelar man på en RP server finns det dessutom ett överflöd av olika rollspelssammankomster. T.ex Weatherstock: http://www.youtube.com/watch?v=_oeIjP3mOzo


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Jag är inte helt säker, men om man betalar för en månad, försvinner det flesta begränsingarna. Så som väskor, guld cap osv. efter betalningsmånaden gått ut.
Enda som är jobbigt att questens låses igen, och man måste köpa questpacks med ingamepoints.

Medlem

Jag tycker det har en mer engagerande story än de flesta mmo´s jag spelat, men det beror mest på hur LOTR intresserad man är. Som LOTR intresserad då tycker jag det är intressant att träffa karaktärer som man inte ser i filmerna och känslan man får när man ser tex, rivendell är faktiskt vad man förväntar sig.

Medlem

Värt att tillägga i sammanhanget är att om man köper en expansion, så ingår alla quester etc för alla de zoner som ingår i expansionen även om man väljer att fortsätta spela som f2p.

Min rekommendation är att köra klart alla områden där instanser/quests är gratis (ca lvl 30) och under tiden samla på sig turbine points för de deeds man gör. Emellanåt har turbine rea på quest packs, och har man tur kan man då lägga väntarna på de resterande quest packsen för områdena upp till lvl 50 utan att betala ett öre.

När man sen nått lvl 50 köper man Mines of Moria expansionen och levlar i lugn och ro till level 60. Under tiden samlar man på sig turibine points för deeds, och har man tur så har turbine rea för den efterföljande expansionen under tiden man spelar i Moria.

Så kan man sen fortsätta om man önskar.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem
Skrivet av Riporto:

Det är f2p och det går att skaffa allt som betalande spelare skaffar d v s mer väskor, "banking space" skills genom att samla turbina point som man får när man klarar "deeds". Det som stör är att man får endast 2 eller om det var 3 kartor att spela på. Dessutom har de börjat sälja stats med turbine points. Som f2p player är man alltid klen jämfört med betalande spelare.
Att samla turbine points tar evigheter, och man måste skapa en sekundär karaktär för att klara de deeds som fanns på lägre nivåer då deeds som finns på högre nivåer är riktig svåra och tar riktig lång tid att klara.
Skapa ny karaktär, klara deeds på låga nivåer, få turbine points, använd de för att köpa nya kartor och expansion pack eller vad det nu kan vara, radera den nya karaktären och börja om från början med att skapa en ny o s v... Du måste upprepa denna process flera gånger för att få råd att köpa en ny karta, under den tiden så ledsnar man och slutar spela eller så blir man betalande kund.

Låter inte som det är aktuellt för mig. Tack så mycket för informationen!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag har spelat LotRO till och från (mest till) sen det släptes. Det är förmodligen det bästa inom free-to-play just nu, och är du villig att spendera ungefär en hundralapp så kan du låsa upp väldigt många begränsningar för dina karaktärer, tyvärr inte content. Men, som endel sagt tidigare så får du Turbine Points (TP) när du spelar, genom att göra såkallade Deeds. Det kan vara att avsluta ett visst antal quests inom en viss zon, eller att döda ett visst antal fiender av en viss typ inom en zon osv. I början är dessa Deeds enkla och det går ganska snabbt att samla på sig en hög med TP, som sedan kan användas för att låsa upp quest packs för zoner längre fram.

Om någon är intresserad så finns det en bra tråd i deras forum om vad som ingår och inte i free-to-play, och hur du kan låsa upp saker. http://forums.lotro.com/showthread.php?335135-Answers-to-Your...

Det finns tre olika statusar för ett konto; free, premium, vip. Vip är de som betalar månadsvis. Premium blir du genom att antingen köpa TP eller om du någon gång har varit vip.

Mitt tips är att skaffa en månad vip, ca 100kr, och sedan låta kontot övergå till Premium. På så vis låser du upp många av de begränsningar som finns på dina nuvarande karaktärer (de du skapar under din vip-månad). Läs mer om detta i tråden jag länkade till längre upp.

Edit:

Skrivet av Riporto:

Som f2p player är man alltid klen jämfört med betalande spelare.

Detta stämmer inte. Du kan låsa upp allt som en VIP har tillgång till. Jag har spelat med många som varit f2p och som har låst upp de nödvändiga delarna för att inte vara "klenare". Vad jag minns är det bara Traits som gör dig klenare, och dessa blir endast viktiga när du passerat ca level 40. Traits låses även upp genom mitt tips om en månad VIP.

Medlem

Har spelat Lotro mycket fram till i somras då min arbetssituation blev förändrade. Raida endgame och körde ganska mycket pvp. Dock på de amerikanska servrarna.
Angående om det finns rpg så beror det väldigt mycket på vilken server du väljer. Det finns två servrar starkt fokuserade på rpg med återkommande event, Laurelin [EN-RP] (EU) och Landroval [EN-RE] (US).

Inaktiv
Skrivet av herc:

Edit:

Skrivet av Riporto:

Som f2p player är man alltid klen jämfört med betalande spelare.

Detta stämmer inte. Du kan låsa upp allt som en VIP har tillgång till. Jag har spelat med många som varit f2p och som har låst upp de nödvändiga delarna för att inte vara "klenare". Vad jag minns är det bara Traits som gör dig klenare, och dessa blir endast viktiga när du passerat ca level 40. Traits låses även upp genom mitt tips om en månad VIP.

Vad jag menade var att betalande spelare får gratis turbine poitns i månaden, för de kan de köpa stats d v s strength, dexterity eller vad det nu kan vara som gör de starkare än f2p spelare.

Medlem
Skrivet av Riporto:
Skrivet av herc:

Edit:

Skrivet av Riporto:

Som f2p player är man alltid klen jämfört med betalande spelare.

Detta stämmer inte. Du kan låsa upp allt som en VIP har tillgång till. Jag har spelat med många som varit f2p och som har låst upp de nödvändiga delarna för att inte vara "klenare". Vad jag minns är det bara Traits som gör dig klenare, och dessa blir endast viktiga när du passerat ca level 40. Traits låses även upp genom mitt tips om en månad VIP.

Vad jag menade var att betalande spelare får gratis turbine poitns i månaden, för de kan de köpa stats d v s strength, dexterity eller vad det nu kan vara som gör de starkare än f2p spelare.

Dessa stats kan alla köpa, upp till 70 av agility, vitality eller något av de andra. Sist jag spelade var vår main-tank f2p (var då top 3 kin:s på vår server).

Medlem

Önskar LotrO hade släppts en 5-7år innan det gjordes, hade kunnat ge högra min arm för ett mmorpg i Tolkiens värld på den tiden, drömde om ett sånt spel!
Har spelat det litegranne och gillade verkligen det jag såg, dock får jag sånn ångest av att spela mmos nu för tiden å jag har inte tid pågrund av jobb och unge å allt annat

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Riporto:

Det är f2p och det går att skaffa allt som betalande spelare skaffar d v s mer väskor, "banking space" skills genom att samla turbina point som man får när man klarar "deeds". Det som stör är att man får endast 2 eller om det var 3 kartor att spela på. Dessutom har de börjat sälja stats med turbine points. Som f2p player är man alltid klen jämfört med betalande spelare.
Att samla turbine points tar evigheter, och man måste skapa en sekundär karaktär för att klara de deeds som fanns på lägre nivåer då deeds som finns på högre nivåer är riktig svåra och tar riktig lång tid att klara.
Skapa ny karaktär, klara deeds på låga nivåer, få turbine points, använd de för att köpa nya kartor och expansion pack eller vad det nu kan vara, radera den nya karaktären och börja om från början med att skapa en ny o s v... Du måste upprepa denna process flera gånger för att få råd att köpa en ny karta, under den tiden så ledsnar man och slutar spela eller så blir man betalande kund.

Låter inte som det är aktuellt för mig. Tack så mycket för informationen!

Det går dock att lösa detta på ett rätt bra sätt genom att köpa en månads prenumeration när man "kör fast" med en karaktär, då tas många f2p-begränsningar bort från samtliga karaktärer på kontot och alla zonerna låses upp. På så vis kan man hinna ganska långt med flera karaktärer innan man känner att ytterligare en betalning behöver göras.

För övrigt är det begränsningarna som kan tas bort permanent med en månads prenumeration som gör den stora skillnaden. Stat-tomes är en piss i Nilen i jämförelse, speciellt då de dessutom är svindyra och knappt märkbara i högre level.

Skrivet av Riporto:

Vad jag menade var att betalande spelare får gratis turbine poitns i månaden, för de kan de köpa stats d v s strength, dexterity eller vad det nu kan vara som gör de starkare än f2p spelare.

Dessa stats går upp till max +70 vilket kostar ungefär 2000 turbine-points, alltså motsvarande vad en vip får för 4 månaders prenumeration.

När man numera har 1500+ av sin main-stat i level 75 märker man knappt någon skillnad på en person med eller utan stat-tomes, dessutom påverkar diminishing return alla klassers main-stat när man kommer upp i riktigt höga siffror, vilket ytterligare minskar effekten.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Inaktiv
Skrivet av v1ctory:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Riporto:

Det är f2p och det går att skaffa allt som betalande spelare skaffar d v s mer väskor, "banking space" skills genom att samla turbina point som man får när man klarar "deeds". Det som stör är att man får endast 2 eller om det var 3 kartor att spela på. Dessutom har de börjat sälja stats med turbine points. Som f2p player är man alltid klen jämfört med betalande spelare.
Att samla turbine points tar evigheter, och man måste skapa en sekundär karaktär för att klara de deeds som fanns på lägre nivåer då deeds som finns på högre nivåer är riktig svåra och tar riktig lång tid att klara.
Skapa ny karaktär, klara deeds på låga nivåer, få turbine points, använd de för att köpa nya kartor och expansion pack eller vad det nu kan vara, radera den nya karaktären och börja om från början med att skapa en ny o s v... Du måste upprepa denna process flera gånger för att få råd att köpa en ny karta, under den tiden så ledsnar man och slutar spela eller så blir man betalande kund.

Låter inte som det är aktuellt för mig. Tack så mycket för informationen!

Det går dock att lösa detta på ett rätt bra sätt genom att köpa en månads prenumeration när man "kör fast" med en karaktär, då tas många f2p-begränsningar bort från samtliga karaktärer på kontot och alla zonerna låses upp. På så vis kan man hinna ganska långt med flera karaktärer innan man känner att ytterligare en betalning behöver göras.

För övrigt är det begränsningarna som kan tas bort permanent med en månads prenumeration som gör den stora skillnaden. Stat-tomes är en piss i Nilen i jämförelse, speciellt då de dessutom är svindyra och knappt märkbara i högre level.

Skrivet av Riporto:

Vad jag menade var att betalande spelare får gratis turbine poitns i månaden, för de kan de köpa stats d v s strength, dexterity eller vad det nu kan vara som gör de starkare än f2p spelare.

Dessa stats går upp till max +70 vilket kostar ungefär 2000 turbine-points, alltså motsvarande vad en vip får för 4 månaders prenumeration.

När man numera har 1500+ av sin main-stat i level 75 märker man knappt någon skillnad på en person med eller utan stat-tomes, dessutom påverkar diminishing return alla klassers main-stat när man kommer upp i riktigt höga siffror, vilket ytterligare minskar effekten.

Det är kartorna man vill åt för att spela, den begränsningen kommer aldrig att tas bort, efter en månads prenumeration så låses kartorna och man får börja att farma turbine points. Dessutom destiny points kan man inte heller nyttya som f2p spelare. Hur du en ser på saken är spelet menad för att spelas med månads prenumeration. Tänk dig det kostar runt 600 turbine points för att låsa en karta och det tar evigheter att samla 600 turbine points, och en expansion kostar 1000 TP för Mirkwood som är det billigaste och 3250 för Isengard det dyraste. Efter att ha köpt ett par kartor så börjar man tröttna på att samla turbine points. Man springer runt för det mesta helt ensam i enorma miljöer, spelet är fattig på spelare. Man ska aldrig tro att detta spel är F2P.

Medlem

Någon som vet hur PvP:n är i detta spel? Är det BG's som i WoW, open world pvp? Framför allt, är PvP kul?

Medlem
Skrivet av bloodflowers:

Någon som vet hur PvP:n är i detta spel? Är det BG's som i WoW, open world pvp? Framför allt, är PvP kul?

LotRO har en egen form av PvP som de kallar för PvMP, alltså Player vs. Monster Player. En spelare som har nått minst level 10 med sin vanliga karaktär kan skapa en Monster Player som direkt är max level. Vanliga karaktärer hör till Free Peoples (kallas Freeps) och monster-karaktärerna kallas för Creeps. Creeps är låsta till en zon, och det är dit Freeps kan gå för att köra PvMP.

I denna zon är det fritt att röra sig och Freeps / Creeps slåss mot varandra. Det är alltså inga uppgjorda matcher.

Creeps har ett rankingsystem istället för levels, som låser upp nya skills och traits. Du går upp i rang genom att döda Freeps. Även Freeps har ett rankingsystem, men skillnaden här är att du låser upp möjligheten att använda gear och annat.

Jag tycker att detta system har varit riktigt bra, men det har sina nackdelar. Det kan lätt bli väldigt obalancerat iochmed att antalet spelare för de bägge sidorna kan variera. Det händer att Creeps eller Freeps samlas i raids och totalt kör över allt motstånd när de är färre. Men samtidigt kan motståndet få in fler spelare och samlas i ett raid också och plötsligt är det raid vs. raid.

Zonen innehåller även så kallade Keeps, vid vilka det är NPCs som vaktar. Dessa tillhör antingen Creeps eller Freeps och kan tas över av Freeps / Creeps. Att "äga" Keeps ger olika fördelar.

Blev visst endel text här, och jag har garanterat missat något ändå.

Medlem
Skrivet av Riporto:

Det är kartorna man vill åt för att spela, den begränsningen kommer aldrig att tas bort, efter en månads prenumeration så låses kartorna och man får börja att farma turbine points. Dessutom destiny points kan man inte heller nyttya som f2p spelare. Hur du en ser på saken är spelet menad för att spelas med månads prenumeration. Tänk dig det kostar runt 600 turbine points för att låsa en karta och det tar evigheter att samla 600 turbine points, och en expansion kostar 1000 TP för Mirkwood som är det billigaste och 3250 för Isengard det dyraste. Efter att ha köpt ett par kartor så börjar man tröttna på att samla turbine points. Man springer runt för det mesta helt ensam i enorma miljöer, spelet är fattig på spelare. Man ska aldrig tro att detta spel är F2P.

Köper man en månad kan man utan problem ta sig genom två kartor och samla poäng till att låsa upp en till. Tycker man inte om att samla TP finns ju alltid alternativet att betala månadskostnaden. Det är inte dyrare än andra MMO's, snarare billigare om man så vill.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av v1ctory:
Skrivet av Riporto:

Det är kartorna man vill åt för att spela, den begränsningen kommer aldrig att tas bort, efter en månads prenumeration så låses kartorna och man får börja att farma turbine points. Dessutom destiny points kan man inte heller nyttya som f2p spelare. Hur du en ser på saken är spelet menad för att spelas med månads prenumeration. Tänk dig det kostar runt 600 turbine points för att låsa en karta och det tar evigheter att samla 600 turbine points, och en expansion kostar 1000 TP för Mirkwood som är det billigaste och 3250 för Isengard det dyraste. Efter att ha köpt ett par kartor så börjar man tröttna på att samla turbine points. Man springer runt för det mesta helt ensam i enorma miljöer, spelet är fattig på spelare. Man ska aldrig tro att detta spel är F2P.

Köper man en månad kan man utan problem ta sig genom två kartor och samla poäng till att låsa upp en till. Tycker man inte om att samla TP finns ju alltid alternativet att betala månadskostnaden. Det är inte dyrare än andra MMO's, snarare billigare om man så vill.

Det finns även möjligheten att köpa TP för pengar, för att sedan köpa Quest Packs för TP. Kartor som ni kallar det har man alltid tillgång till alla, och Epic Quests (story quests) är tillgängliga för alla. På så sätt kan man komma billigare undan än att betala en månadskostnad. Man behöver heller inte alla Quest Packs för att kunna avancera till max level. Så, du kan t.ex. besöka Rivendell utan att köpa Quest Packet för Trollshaws.

1
Skriv svar