Svårt o välja Grafik kort!

Medlem
Svårt o välja Grafik kort!

Hejsan alla Fz:are, har svårt o bestämma mig vilket kort jag ska ha till min Uppgradering!,

Har dom här valen som jag tycker är bäst!

EVGA GeForce GTX 570 HD 2560MB PhysX

Eller

XFX Radeon HD 6970 2GB GDDR5

Varför jag frågar, är för jag är ju en trogen nvidia kund, men ändå vill ha det bästa för den prislappen!,

tittade ju runt på internet, och började undra, GTX 570 1280 mb, är ca 1 % bättre än 6970 2000 mb, och då började jag undra vad ska jag köra för att få bästa prestandan på längden ?, Nvidia eller Radeon ?

och den jag gav som exempel där uppe ligger på 2560 mb, så hur många % bättre tror ni att den jämfört med 6970:n ?

Medlem

Det bästa vore ju ett HD7970 som släpptes precis

HD7970

Medlem

Angående Nvidia vs. AMD, så beror det helt på vad du vill ha av ditt grafikkort. AMD's styrka är prestanda per watt, de är strömsnålare och oftast svalare, medan Nvidia har PhysX och sofistikerat stöd för 3D. Prestandamässigt så är 7970 det absolut starkaste singel-GPU kortet idag, med GTX580 på andraplats.

I längden skulle jag säga 7970 eller om du orkar vänta på Kepler, som kommer lite senare. Då har du stöd för 4K-upplösning och annat gott.

Medlem

Nu måste du va lite morgon trött här, skrev att jag ville ha ett grafik kort för den prislappen som står på dom länkarna, o sen vill jag bara veta vilken som är bäst ?, och varför ?

Medlem
Skrivet av arec:

Nu måste du va lite morgon trött här, skrev att jag ville ha ett grafik kort för den prislappen som står på dom länkarna, o sen vill jag bara veta vilken som är bäst ?, och varför ?

Stämmer, nu såg jag det. Kaffet har inte satt sig än. De korten är i samma prestandaklass, så jag säger samma sak där. Jag hade nog gått på GTX 570, för det är bättre i de spel jag spelar. Kolla upp lite recensioner och se vad de presterar i olika spel, annars så är det bara att välja ett utav dom.

Exempelvis så är AMD lite starkare i Crysis: länk, medan Nvidia är lite starkare i t.ex. Battlefield: länk. Väldigt marginella skillnader dock, så det är vilket som.

Medlem

jo jag tror mer på nvidia, och som jag skrev 1280 mb gtx 570 är 1 % bättre än 6970 som ligger på 2GB, i benchmark, och sen hittade jag en 2560 Gb gtx 570, måste va lite mer än 1 % för den delen, jag har aldrig fattat detta med alla mhz på grafik korten, har fattat det andra men inte graffe men en sak vet jag nvida o intel är snabbast på göra drivrutiner och är stabilast! + dyrast haha

Medlem

jo jag tror mer på nvidia, och som jag skrev 1280 mb gtx 570 är 1 % bättre än 6970 som ligger på 2GB, i benchmark, och sen hittade jag en 2560 Gb gtx 570, måste va lite mer än 1 % för den delen, jag har aldrig fattat detta med alla mhz på grafik korten, har fattat det andra men inte graffe men en sak vet jag nvida o intel är snabbast på göra drivrutiner och är stabilast! + dyrast haha

Medlem

Håller inte med riktigt, men visst. Kör på

Medlem

jasså ^^, vad är det just nu då ?, amd är ju inte bättre än intel på långa vägar,

Medlem

2-3 år sen jag hade sten koll på märkena haha,

Medlem

Nej, jag menade stabiliteten. Intel dominerar på processor sidan, men AMD har en bättre syn på grafikkortssidan tycker jag, och jag har aldrig haft några problem med mina AMD-kort, mina Nvidiakort har krånglat minst lika mycket.

Medlem

okej har en GTX 8800, 640 mB liksom, greeejer det Haha, funkar bra på mw3 ;), går inte clocka, vågar inte göra en eld av skiten haha, men jag vill ha hdmi o lira lagg fritt på bf 3 o skit på ultra

Medlem

Jag kör ett xfx 6970 2gb och lirar bf3 allt på ultra med cirka 45 fps, Droppar dock ibland till under 35 fps.

Medlem

Att köra allt på ultra med ETT! GTX570 på respektabel FPS (40-50+? ) kan jag inte föreställa mig blir lätt uppgift.

Förvisso är min gamla i7-920 gammal som gatan och en i5-2500k är ca 30% bättre men med ett GTX580 så flyter spelet på rätt bra, men inte med allt på Ultra. Vet inte om jag skulle få så mycket bättre prestanda om jag bytte till en 2500k, jag ligger runt 90-100fps för det mesta när jag spelar.
Spelet ställde in sig på dessa inställningar (croppade bilden så den blev mindre):
http://i44.tinypic.com/16ly63q.jpg

Det flyter visserligen på riktigt bra men kan i riktigt tunga strider, sjunka ner till ca 40fps. Vilket är spelbart, men man märker en skillnad när den annars håller sig över 60+FPS. Antar det kan vara en vanesak och att man direkt kan känna skillnaden eller whatnot.

Mer VRAM är ju bra att ha för spel som BF3, mitt kort är nvidias 1.5GB variant och det märks att det inte räcker efter långt spelande. Windows ändrar till basic theme för minnet tagit slut t.ex.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Att köra allt på ultra med ETT! GTX570 på respektabel FPS (40-50+? ) kan jag inte föreställa mig blir lätt uppgift.

Förvisso är min gamla i7-920 gammal som gatan och en i5-2500k är ca 30% bättre men med ett GTX580 så flyter spelet på rätt bra, men inte med allt på Ultra. Vet inte om jag skulle få så mycket bättre prestanda om jag bytte till en 2500k, jag ligger runt 90-100fps för det mesta när jag spelar.
Spelet ställde in sig på dessa inställningar (croppade bilden så den blev mindre):
http://i44.tinypic.com/16ly63q.jpg

Det flyter visserligen på riktigt bra men kan i riktigt tunga strider, sjunka ner till ca 40fps. Vilket är spelbart, men man märker en skillnad när den annars håller sig över 60+FPS. Antar det kan vara en vanesak och att man direkt kan känna skillnaden eller whatnot.

Mer VRAM är ju bra att ha för spel som BF3, mitt kort är nvidias 1.5GB variant och det märks att det inte räcker efter långt spelande. Windows ändrar till basic theme för minnet tagit slut t.ex.

så du tror att Gtx 570 2560 mb, som är så dyr, duger det till bf3 ? kommer ju köpa 32 gb 1600 mhz ram, amd fz 8 core 3.6 ghz, och vatten kylare från corsair, och en moderkort från asus, denna röda haha :P,
tror du att jag kommer flyta på med det ?

Medlem

Det kommer flyta på, frågan är ju bara HUR bra det kommer flyta på (upplösning och gfx inställningar etc). BF3 är väldigt ju krävande och det är väl en fråga om var din smärtgräns går egentligen (hur låg fps du tolererar).

Dock så såg jag att Alina systems säljer GTX580 för drygt samma pris som det där GTX570 kortet men det har ju mindre Vram:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=ZT-50105-10...
När jag spelar BF3 så har jag ca 5-6GB ledigt RAM (av mina tot 9 GB ram), men mitt grafikminne tar slut och det är då Windows ändrar till Basic theme eftersom Windows Aero använder sig av videominnet och inte det fysiska minnet.

Dilemmat som uppstår här är att Zotac GTX580 är snabbare än EVGA GTX570, men har mindre minne. Så frågan är ju om du föredrar att få ut lite mer prestanda eller om du vill ha mer minne.

Det är inte mycket som skiljer sig åt egentligen. I BF3 rör det sig om ca 10-20% (vilket översätts till ca 6-12 FPS) skillnad mellan korten. I SWTOR får jag massiva fps drops men det beror på taskig optimering av spelet och drivers. Oavsett vilken gfx inställningar jag kör med så är det samma dåliga fps konstigt nog (har ungefär 10fps mer med allt på low ifs men då är jag ändå över 100FPS i de områdena).

Jag vill inte påstå att EVGA GTX570 skulle vara ett dåligt köp. Man får ju mycket minne med kortet och det kan vara en bra kompensation för den lägre prestandan.

Här är Sweclockers prestandatest av BF3, dock så var det innan releasen så jag tror inte siffrorna reflekterar hur det är just nu efter optimeringar och sånt som släppts, men det kan vara intressant läsning om annat:
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

och här är Nordic Hardwares test av GTX570 vs GTX580. De körs i standard klockningar vilket även EVGA och Zotac kör med på sina kort. De överklockar visserligen GTX570 kortet i testet så du får se hur det presterar med det:
http://www.nordichardware.se/testlabb/25-graphics/41823-test-...

Medlem

Kör på Gtx 570 om du bara tänkt köra ett kort, dock för 3500kr så kan du få ett gtx 580!
(Den normala 1280mb kortet ligger närmare 3000kr!)

Om du tänkt köra 2st kort (SLI/CF) så kö på HD 6970, 2gb ram som är bra att ha på högre upplösningar och utan högre pris. Drar ochså markant mycket mindre ström så går att köra CF utan über nätagg.

För övrigt så har 6970 en medel fps på 44 och 570 en medel på 50fps i Battlefield 3 Ultra 1920x1080

Edit: Fuidama var snabbare

Medlem

Jag hade valt 6970

Varför betala mer för ett 570 när du kan få ett 580? Bara för att Alina säljer det mycket billigare betyder det inte att det är sämre än övriga kort i 580 klassen. Komplett säljer det för 4295kr...

Medlem

Jag och 3 polare köpte ny dator typ samtidigt i oktober förra året , Jag köpte Nvidia gtx 570 1280 mb , de andra köpte nått amd kort , alla deras har krånglat , mitt funkar toppen , kör bf3 på High/Ultra ligger runt 60-90 fps hela tiden . Så jag tycker du ska köpa Nvidia

Skrivet av lulepower:

Jag och 3 polare köpte ny dator typ samtidigt i oktober förra året , Jag köpte Nvidia gtx 570 1280 mb , de andra köpte nått amd kort , alla deras har krånglat , mitt funkar toppen , kör bf3 på High/Ultra ligger runt 60-90 fps hela tiden . Så jag tycker du ska köpa Nvidia

lol. Fanboy. Alla mina polare kör AMD (och alla kör Intel-processorer), bara en kör nVidia. Allas datorer fungerar perfekt. Eller ja, faktiskt, polaren med nVidia hade problem med sitt (fast det i sin tur var Gigabytes fel, för låga standardvärden på volten). Jag hade nVidia förr, fungerade perfekt. Att något inte fungerar som det ska beror på skit bakom tangentbordet eller hårdvarufel och då får man glatt skicka tillbaka, men det är något som inte speciellt många råkar ut för.

Men ja, köp ett GTX 580, om du nu inte MÅSTE köra med 4xAA och Ultra textures i just BF3 (tyvärr kräver ju BF3 mer eller mindre två kort med 2GB vRAM för att kunna maxas ordentligt, ett GTX 580 räcker inte riktigt till för 60FPS+). Alla andra spel kommer du att kunna maxxa. Kör själv 2st HD5870 och korten hade klarat av att hålla 60FPS+ i teorin med textures på ultra och kanske även med 4xAA, men tyvärr tar vRAMen slut (1Gb). Men jag klarar mig utan AA och textures på Ultra, det gör så lite. Alla andra spel flyter på hur bra som helst med maxade inställningar.

Sen lyssna inte på vad folk säger angående AMD vs nVidia, båda gör grafikkort - du köper det som presterar bäst för din budget. Inget av korten fungerar dåligt eller presterar dåligt.

HD6970 och GTX 570 är jämlika på alla sätt och vis, i en del spel presterar det ena bättre, andra spel presterar det andra bättre i... Är bara att kolla på benchmarks på de spel du kommer att spela mest, och se vilket av dem som "vinner" utav dem, i de flesta fallen. Det som HD6970 har dock, är 2GB vRAM... Som behövs om du vill maxa Battlefield 3 utan att stöta på problem. Om du sedan bestämmer dig för att du vill maxa Battlefield 3 med 60FPS+ så är det bara att köpa ett till HD6970 och köra CrossFireX. GTX 570 med 1,2GB vRAM kommer inte att klara av Ultra, blir samma sak som med mina kort... Tråkigt! Men så är det.

Om du kan leva med lite lägre inställningar i just Battlefield 3 så köp GTX 580 med 1,5GB vRAM (kan även vara så att 1,5GB vRAM räcker i ditt fall, beror på upplösning och allt...), annars kör på HD6970 2GB för Battlefield 3.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Skrivet av TheShadyShader:

...

Så du menar alltså att 6970 presterar bättre än ett 580? Vänta nu...

6970 ligger i samma klass som 570, 580 är klart överlägset bägge det borde priset markera ganska tydligt. ATI's kort saknar även PhysX som någon redan nämnt.

Crossfire/SLI är inte att föredra på grund av;

1. Värmen
2. Kompatibelt moderkort
3. Kompatibla spel
4. Micro-stuttering

Det behöver inte absolut bli problem men eftersom du frågar efter vår hjälp med grafikkortet så antar jag att du inte är så jätteinsatt på hårdvara & dubbla GPU's komplicerar allt.

Du har en chans att ta vara på Alina's erbjudande, att de säljer det så himla billigt är inget annat än ett tecken

Skrivet av Grön:
Skrivet av TheShadyShader:

...

Så du menar alltså att 6970 presterar bättre än ett 580? Vänta nu...

6970 ligger i samma klass som 570, 580 är klart överlägset bägge det borde priset markera ganska tydligt. ATI's kort saknar även PhysX som någon redan nämnt.

Crossfire/SLI är inte att föredra på grund av;

1. Värmen
2. Kompatibelt moderkort
3. Kompatibla spel
4. Micro-stuttering

Det behöver inte absolut bli problem men eftersom du frågar efter vår hjälp med grafikkortet så antar jag att du inte är så jätteinsatt på hårdvara & dubbla GPU's komplicerar allt.

Du har en chans att ta vara på Alina's erbjudande, att de säljer det så himla billigt är inget annat än ett tecken

PhysX är inget man köper ett grafikkort för (kan ta t.ex. Mafia II som jag kan köra med PhysX på max med mina kort). Om du läser mitt inlägg igen så skriver jag att HD6970 2GB är ett bättre val för just Battlefield 3, pga 2GB vRAM, jag skriver även att GTX 580s 1,5GB vRAM kan räcka för just honom, för att kunna köra allt på Ultra och med AA på. Det beror på hans upplösning.

CrossFireX/SLi är inte alls dåliga lösningar, enkelt att installera och få att fungera. Jag har inga monsterfläktar i mitt Cosmos S-chassi, det klarar sig ändå. Och då är det 2st HD5870 som praktiskt taget nästan ligger emot varandra. Micro-stuttering är oftast när man kommer under 30FPS, vilket inte kommer att hända på ett bra tag. "Alla" (läs: de flesta) nyare spel stödjer CrossFireX/SLi, tyvärr kan det ta ett tag innan drivrutiner släpps med stöd för CFX/SLi dock.

GTX 580 > HD6970
1,5GB < 2GB


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Hellre ett 7970 för det priset.

Okej, vi börjar med att släppa PhysX snacket, det är upp till TS att avgöra om det är lockande eller ej.

http://www.youtube.com/watch?v=6GyKCM-Bpuw
En film som visar vad PhysX är för något, för dig TS. Det ger lite extra krydda, något jag tycker om.

Skrivet av TheShadyShader:

HD6970 2GB är ett bättre val för just Battlefield 3, pga 2GB vRAM

Hur kan du rekommendera ett sämre kort för samma peng?

Jo för att din rekommendation baseras helt på minnet, mängden minne representerar inte hur bra kortet hanterar spelen när det gäller olika kretskort ifrån olika tillverkare så din 1,5GB < 2GB jämförelse är helt poänglös. Speciellt när TS har en extremt potent rigg i övrigt. GTX 580 är bättre för BF3!

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2502?k=bf9fb52c55c20...
(notera att det är betan som grafen gäller, fullversionen flyter mycket bättre)

Så det är en ganska klen tröst att det "i alla fall har mer minne på pappret" när man i detta fallet kunde ha köpt det överlägsna 580 för i princip samma peng tack vare ett markant reducerat pris hos Alina Systems.

En side by side på Tom's Hardware visar tydligt vilket kort som regerar.
http://www.hwcompare.com/9154/geforce-gtx-580-vs-radeon-hd-69...

Slutligen har micro stuttering ingenting med FPS att göra, visste du inte det? Hur som helst så är en rigg med dubbla nätdelsslukare knappast något att rekommendera en användare med okänd erfarenhet.

Skrivet av Grön:
Skrivet av TheShadyShader:

HD6970 2GB är ett bättre val för just Battlefield 3, pga 2GB vRAM

Hur kan du rekommendera ett sämre kort för samma peng?

Jag rekommenderar GTX 580. Jag skriver att han ska välja HD6970 2GB OM han vill kunna spela spelet på Ultra UTAN några PROBLEM (utan problem != mer FPS). Jag säger ingenting om att GTX 580 är SÄMRE än HD6970 eller att HD6970 är BÄTTRE än GTX 580. Läs igen...

Citat:

Jo för att din rekommendation baseras helt på minnet, mängden minne representerar inte hur bra kortet hanterar spelen när det gäller olika kretskort ifrån olika tillverkare så din 1,5GB < 2GB jämförelse är helt poänglös. Speciellt när TS har en extremt potent rigg i övrigt. GTX 580 är bättre för BF3!

Så det är en ganska klen tröst att det "i alla fall har mer minne på pappret" när man i detta fallet kunde ha köpt det överlägsna 580 för i princip samma peng tack vare ett markant reducerat pris hos Alina Systems.

En side by side på Tom's Hardware visar tydligt vilket kort som regerar.
http://www.hwcompare.com/9154/geforce-gtx-580-vs-radeon-hd-69...

Slutligen har micro stuttering ingenting med FPS att göra, visste du inte det? Hur som helst så är en rigg med dubbla nätdelsslukare knappast något att rekommendera en användare med okänd erfarenhet.

Jaha, så vRAMen är helt poänglös när det gäller Battlefield 3? Varför kan inte jag köra på Ultra och full AA med mina kort då? Varför tar mina 1GB SLUT i just Battlefield 3? Förklara det för mig och alla andra med 1GB vRAM. Sen att det inte gör någon större skillnad i övrigt är en helt skild sak. Han ville köra Battlefield 3 på Ultra. Punkt. Läs lite mer om hur Battlefield 3 kan dra över 1,5GB vRAM och vad som händer med spelet, när detta händer. Det kraschar/fryser/hackar sönder... Läs vad jag skriver istället för att komma med konstiga antaganden.

Läs mer om microstuttering säger jag bara... Jag har två kort, jag vet vad det innebär att ha microstuttering (och med det hur det orsakas)... FPS har en direkt påverkan på detta fenomen, det är inget snack om det...

Jag rekommenderade inte två kort, jag skrev att han har möjligheten till att skaffa ett till kort om han ville senare... Och det är absolut inte svårt, man sätter i kortet i datorn, sätter dit bryggan, i med extern ström, klart. Att inte våga köra multi-GPU system är bara lamt, det är en grej att inte vilja pga drivrutiner och annat men att inte våga... Nej, det är inte farligt. Det är inte svårt. Det är inte speciellt opraktiskt. Jag gav 1500 för ett till HD5870 och ökade prestandan på grafiken med runt 70%, skulle jag istället gett 4000kr för ett GTX 580 och fått 30-40%? Eller vad det nu kan ligga på, har inte så stor koll på mitt mot nuvarande, förutom att HD6950 är likvärdigt mitt.

Och till sist så fungerar PhysX bara i ett par enstaka spel.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Under 30 fps är micro stuttering inte ens märkbart då spelet i detta skede hackar ganska jävla rejält. Micro stuttering visar sig som ett problem när man får instabilt flyt fastän frameraten är hög, säg 60 stabila fps men ändå uppstår irriterande småhack, vad kan det vara? Jo, Micro Stuttering.

Killarna på Sweclockers tar upp Micro Stuttering;
http://www.youtube.com/watch?v=4fQrmk1fwlk&feature=relmfu
Börjar vid 02:56 & framåt...

Varför kan du inte bara erkänna att du har fel? Skulle din crossfirerigg tappa sin tron i luftslottet när den inte ens kan driva Battlefield 3 lika bra trots sin dubbla uppsättning grafikkort som ett enkelt 580 kan?

Mitt referens 580 driver BF3 med alla parametrar i topp i stadiga 60fps med FXAA injector. Ska jag byta upp mig till det över tusen kronor billigare HD6970 tycker du?

Ber om ursäkt för off topic TS.

Edit. Jag kör 1920 x 1680...

Skrivet av Grön:

Under 30 fps är micro stuttering inte ens märkbart då spelet i detta skede hackar ganska jävla rejält. Micro stuttering visar sig som ett problem när man får instabilt flyt fastän frameraten är hög, säg 60 stabila fps men ändå uppstår irriterande småhack, vad kan det vara? Jo, Micro Stuttering.

Killarna på Sweclockers tar upp Micro Stuttering;
http://www.youtube.com/watch?v=4fQrmk1fwlk&feature=relmfu
Börjar vid 02:56 & framåt...

Varför kan du inte bara erkänna att du har fel? Skulle din crossfirerigg tappa sin tron i luftslottet när den inte ens kan driva Battlefield 3 lika bra trots sin dubbla uppsättning grafikkort som ett enkelt 580 kan?

Mitt referens 580 driver BF3 med alla parametrar i topp i stadiga 60fps med FXAA injector. Ska jag byta upp mig till det över tusen kronor billigare HD6970 tycker du?

Ber om ursäkt för off topic TS.

Edit. Jag kör 1920 x 1680...

Inte märkbart? 30FPS i vissa spel upplevs inte ens som att inte vara smooth gameplay... Jösses. Microstuttering har många olika orsaker, och just låg FPS brukar vara vanligt vid microstuttering. Lägg ner.

Mina HD5870-kort leverar mer FPS än ditt enstaka GTX 580, och det är fakta... Och som sagt, läs vad jag skrev. 1,5GB vRAM kan räcka beroende på upplösning... Du verkar inte förstå detta.

1920x1680? Jaså du, det var ju inte alls en udda upplösning... Du kör inte 1920x1080 tror du...?


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Skrivet av TheShadyShader:

Mina HD5870-kort leverar mer FPS än ditt enstaka GTX 580, och det är fakta... Och som sagt, läs vad jag skrev. 1,5GB vRAM kan räcka beroende på upplösning... Du verkar inte förstå detta.

Skrivet av TheShadyShader:

Kör själv 2st HD5870 och korten hade klarat av att hålla 60FPS+ i teorin med textures på ultra och kanske även med 4xAA, men tyvärr tar vRAMen slut (1Gb). Men jag klarar mig utan AA och textures på Ultra, det gör så lite.

Givetvis ska det vara 1080, lustigt det kan bli ^^

BF3 går stabilt här så mitt grafikminne räcker tydligen. Ska vi släppa detta nu?

12
Skriv svar