Notch: Mojang är inte indie längre...

Robot
Notch: Mojang är inte indie längre...

...åtminstone inte på samma sätt som förut, säger Minecraft-Markus.

#minecraft, #mojang


Inaktiv
Notch: Mojang är inte indie längre...

Duh.

Medlem

Jag tycker snarare att indie mer handlar om hur fristående de är, så länge de inte har en stor utgivare, produktions eller skivbolag som har makt över det kreativa utövandet så skulle jag tycka att indie är en bra definition, och då menar jag inte bara i spelvärlden. Och som jag fattat så innefattar den modellen hur Mojang drivs.


signatur

Xd

Inaktiv

skratt.. snart kommer ni höra "ea games .. challenge everything" när ni startar minecraft

Medlem

Bra att Notch har självinsikt och säger som det är. De är faktist inte indie längre, och det inget dåligt med det! Och innan någon säger att man är indie om man inte har någon distributör; är Valve indie?

Är inte indie såna som säljer dåligt och är små? Jag tycker i alla fall inte att Mojang är indie längre!

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:

Är inte indie såna som säljer dåligt och är små? Jag tycker i alla fall inte att Mojang är indie längre!

Har uppfattningen om att indie utvecklare är sådana som jobbar med en väldigt liten budget och har ingen utgivare eller något stort namn i bagaget. Indie titlar som säljer bra är förtfarande indie, tänk hobby utvecklare med ett par grabbar i garaget:p

Medlem
Skrivet av riktigninja:

skratt.. snart kommer ni höra "ea games .. challenge everything" när ni startar minecraft

"EA Games... ruin everything."*

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:

Är inte indie såna som säljer dåligt och är små? Jag tycker i alla fall inte att Mojang är indie längre!

Indie har börjat sälja bra mycket mer på senaste tid.

Medlem

För mig är Indie = Independent vilket jag verkligen tycker beskriver Mojang bra. De har ju inga utgivare eller större företag som bestämmer vad de ska göra, utan är just fristående.

Medlem
Skrivet av riktigninja:

skratt.. snart kommer ni höra "ea games .. challenge everything" när ni startar minecraft

Kan inte hjälpa men att bli lite nyfiken på hur EA-loggan vid startup hade sett ut.. hmm...blockigt, that's for sure.

Medlem
Skrivet av Aevir:

För mig är Indie = Independent vilket jag verkligen tycker beskriver Mojang bra. De har ju inga utgivare eller större företag som bestämmer vad de ska göra, utan är just fristående.

EA-Games är indie då?

Medlem
Skrivet av zwete:

Jag tycker snarare att indie mer handlar om hur fristående de är, så länge de inte har en stor utgivare, produktions eller skivbolag som har makt över det kreativa utövandet så skulle jag tycka att indie är en bra definition, och då menar jag inte bara i spelvärlden. Och som jag fattat så innefattar den modellen hur Mojang drivs.

Word!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av zwete:

Jag tycker snarare att indie mer handlar om hur fristående de är, så länge de inte har en stor utgivare, produktions eller skivbolag som har makt över det kreativa utövandet så skulle jag tycka att indie är en bra definition, och då menar jag inte bara i spelvärlden. Och som jag fattat så innefattar den modellen hur Mojang drivs.

Välformulerat, håller med

Medlem
Skrivet av Allexz:
Skrivet av Aevir:

För mig är Indie = Independent vilket jag verkligen tycker beskriver Mojang bra. De har ju inga utgivare eller större företag som bestämmer vad de ska göra, utan är just fristående.

EA-Games är indie då?

Nej, de är utgivare som äger ett flertal studior (exempelvis Maxis). Valve kan däremot betraktas som indie då de inte ägs av något annat företag och de skapar och distribuerar sina spel själva.

Skrivet av Hockey Stick:
Skrivet av Allexz:
Skrivet av Aevir:

För mig är Indie = Independent vilket jag verkligen tycker beskriver Mojang bra. De har ju inga utgivare eller större företag som bestämmer vad de ska göra, utan är just fristående.

EA-Games är indie då?

Nej, de är utgivare som äger ett flertal studior (exempelvis Maxis). Valve kan däremot betraktas som indie då de inte ägs av något annat företag och de skapar och distribuerar sina spel själva.

Valve = Indie? Pfft.
Vänta lite nu, indie handlar snarare om en kulturskapare (speldesigner, musiker, regissör) som driver sitt projekt utan att behöva tänka på aktieägare, investerare och massiva pr-kampanjer för de riktar sig in på den mindre massan än den kommersiella marknaden. Valve är kommersialismen förkroppsligad.

Medlem
Skrivet av sander1993:
Skrivet av Hockey Stick:
Skrivet av Allexz:
Skrivet av Aevir:

För mig är Indie = Independent vilket jag verkligen tycker beskriver Mojang bra. De har ju inga utgivare eller större företag som bestämmer vad de ska göra, utan är just fristående.

EA-Games är indie då?

Nej, de är utgivare som äger ett flertal studior (exempelvis Maxis). Valve kan däremot betraktas som indie då de inte ägs av något annat företag och de skapar och distribuerar sina spel själva.

Valve = Indie? Pfft.
Vänta lite nu, indie handlar snarare om en kulturskapare (speldesigner, musiker, regissör) som driver sitt projekt utan att behöva tänka på aktieägare, investerare och massiva pr-kampanjer för de riktar sig in på den mindre massan än den kommersiella marknaden. Valve är kommersialismen förkroppsligad.

Jo Valve är "Indie" enligt ordets rätta definition iallafall. För Valve är väl både utvecklare och utgivare?

Medlem

Indie i min värld, när det gäller både spel och film, handlar om låg budget men bra kvalité, brinnande passion och nyskapande och risktagande som man inte ser från Mainstream-företag.
Mjoang var indie innan Minecraft slog igenom, Valve är inte indie då de är ett stort företag med miljonvinster, eget DMR-system och liknande, det är inte indie. Samma gäller EA och liknande.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Indie i min värld, när det gäller både spel och film, handlar om låg budget men bra kvalité, brinnande passion och nyskapande och risktagande som man inte ser från Mainstream-företag.
Mjoang var indie innan Minecraft slog igenom, Valve är inte indie då de är ett stort företag med miljonvinster, eget DMR-system och liknande, det är inte indie. Samma gäller EA och liknande.

Minecraft har ju då sålt ex för cirka 700 miljoner kronor vid det här laget.

Skrivet av Exxo:
Skrivet av sander1993:
Skrivet av Hockey Stick:
Skrivet av Allexz:
Skrivet av Aevir:

För mig är Indie = Independent vilket jag verkligen tycker beskriver Mojang bra. De har ju inga utgivare eller större företag som bestämmer vad de ska göra, utan är just fristående.

EA-Games är indie då?

Nej, de är utgivare som äger ett flertal studior (exempelvis Maxis). Valve kan däremot betraktas som indie då de inte ägs av något annat företag och de skapar och distribuerar sina spel själva.

Valve = Indie? Pfft.
Vänta lite nu, indie handlar snarare om en kulturskapare (speldesigner, musiker, regissör) som driver sitt projekt utan att behöva tänka på aktieägare, investerare och massiva pr-kampanjer för de riktar sig in på den mindre massan än den kommersiella marknaden. Valve är kommersialismen förkroppsligad.

Jo Valve är "Indie" enligt ordets rätta definition iallafall. För Valve är väl både utvecklare och utgivare?

Att du citerade mig utan att läsa mitt inlägg ger dig inga stilpoäng. Dock sammanfattade Grumbledock det ganska bra.

"Indie" kan kortfattat betyda en strävan att inte vilja tjäna pengar på sin produkt utan snarare uttrycka sig konstnärligt utan att kommersiella krav sätter emot.

Är själv "indie-producent" då jag ger ut ett kulturmagasin i liten skala i stockholm, helt gratis och ideellt.

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av sander1993:
Skrivet av Hockey Stick:
Skrivet av Allexz:
Skrivet av Aevir:

För mig är Indie = Independent vilket jag verkligen tycker beskriver Mojang bra. De har ju inga utgivare eller större företag som bestämmer vad de ska göra, utan är just fristående.

EA-Games är indie då?

Nej, de är utgivare som äger ett flertal studior (exempelvis Maxis). Valve kan däremot betraktas som indie då de inte ägs av något annat företag och de skapar och distribuerar sina spel själva.

Valve = Indie? Pfft.
Vänta lite nu, indie handlar snarare om en kulturskapare (speldesigner, musiker, regissör) som driver sitt projekt utan att behöva tänka på aktieägare, investerare och massiva pr-kampanjer för de riktar sig in på den mindre massan än den kommersiella marknaden. Valve är kommersialismen förkroppsligad.

Jo Valve är "Indie" enligt ordets rätta definition iallafall. För Valve är väl både utvecklare och utgivare?

Enligt ordets rätta definition så ska väl "Indie" innebära att vara oberoende från någon stor utgivare.

Att vara en del av en stor utgivare är väl raka motsatsen till att vara oberoende?

Medlem

Något som är gemensamt för alla indie spelen där ute, är att de har en låg tillverkningskostnad. Därför betyder indie spel = låg budget spel, helt enkelt. Finns indie spel som kostar olika mycket, distribueras på olika sätt, handlar om vad som helst, vilken spelplattform som helst o.s.v.

Ni som påstår Valve är indie, säger jag bara, smutskasta inte namnet indie samt förknippa inte nåt så gott med nåt så ont som Valve. Valve är inte Indie.

Medlem
Skrivet av cinderella:

Något som är gemensamt för alla indie spelen där ute, är att de har en låg tillverkningskostnad. Därför betyder indie spel = låg budget spel, helt enkelt.

Det är inte bara budget som av avgörande, utan även hur stort (litet) och oberoende produktionsbolaget är.

Exempelvis Castlevania: Rebirth, Megaman 9 eller Final Fantasy: Crystal Defenders är ju knappast indiespel, även om de har haft en låg budget.

Medlem

Bara han inte är dum nog att sälja sig till EA eller Activision :S


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Paladia:
Skrivet av cinderella:

Något som är gemensamt för alla indie spelen där ute, är att de har en låg tillverkningskostnad. Därför betyder indie spel = låg budget spel, helt enkelt.

Det är inte bara budget som av avgörande, utan även hur stort (litet) och oberoende produktionsbolaget är.

Exempelvis Castlevania: Rebirth, Megaman 9 eller Final Fantasy: Crystal Defenders är ju knappast indiespel, även om de har haft en låg budget.

Ja, kanske! Ska fundera på det.

1
Skriv svar