"Mass Effect 3 bör ha en kvinnlig Shepard i trailers"

Robot
"Mass Effect 3 bör ha en kvinnlig Shepard i trailers"

FZ länkade tidigare till en inofficiell fan-trailer för Mass Effect 3. Personen bakom trailern är en tjej som tycker att Bioware bör anstränga sig mer för att locka tjejer till spelet.

#bioware


Medlem
"Mass Effect 3 bör ha en kvinnlig Shepard i trailers"

Jag har både manliga och kvinnliga karaktärer i de spel där man har möjligheten att välja. Jag ser inget konstigt i det.

Medlem

Tydligen har hon missat att de faktiskt ska släppa en "Female commander Shepard - trailer" till Mass Effect 3. Men när det blir återstår att se.

Medlem

Kvinnosynen hos marknaden och tyvärr även hos en del gamers är lite stenålders.
Ursäkta för min åsikt alla troll men det är dags för lite nya tag

Trailern var grym för övrigt!!

Medlem

Jag som man spelar mer än ofta som kvinnlig karaktär i spel och hade mer än gärna sett att den sidan exponeras lite mer i trailers snarare än "generic space marine dude 2000"
http://www.pixeljumpers.com/wp-content/uploads/2010/09/baldhe...


signatur

// Bacon <3

Medlem

Vem fan bryr sig om person x lirar som tjej eller kille? Mer irrelevant diskussion får man leta efter.

Medlem

Om det går så väljer jag alltid att spela en kvinnlig karaktär. Det handlar dock inte om att jag hellre vill "titta på en tjej" utan det handlar om att jag aldrig projicerar mig själv på dom karaktärer jag spelar. För mig handlar spel mer om att få en story presenterad för mig på samma sätt som en bok eller en film. Det vill säga - jag ser inte karaktären jag styr i ett spel som en förlängning av mig själv utan som en separat figur vars historia jag intresserar mig för. Och ur det perspektivet tycker jag det är långt mycket roligare att följa en tjej som sparkar rumpa än en testosteronstinn fårskalle med stora muskler.


signatur

Jag föredrar att spela kvinnliga karaktärer. Det är skitkul.

Medlem

– Men hur ska jag kunna konvertera alla mina vänner till Mass Effect om de inte ens vet att det finns en möjlighet att spela som en svart/asiatisk/tjock karaktär? Bioware förstår inte vilken marknad de missar!

Medlem

Eller så får man helt enkelt göra dom "faceless" så att säga. Huvudpersonen kan nämnas vid namn, och trailers tror jag kan presenteras utan honom/henne med skickligt arbete.

Sen Gortie, när man presenterar en lång berättelse får det att låta som att man gör det av just den anledningen som man inte vill förknippas med, för att dölja en lögn. Politiker är väldigt skickliga på detta. Får mig att tänka på Clinton-rättegången

Medlem

Spelar man tjejkaraktär så slipper man tabba emellanåt.

Medlem

Det här är ju lite av det tråkiga med den här branschen. Det är "skoj", "ironiskt" och "med glimten i ögat" som det görs spel med übermacho manliga hjältar, men det händer aldrig åt andra hållet. Närhelst man kan spela en stark, självständig och ickesexualiserad kvinna i spel, finns det alltid valet att vara man istället, men aldrig tvärtom.

Tänk så härligt Mass Effect hade varit om Shepard alltid varit kvinna och valet att vara man inte hade funnits. Och innan ni protesterar och säger att det är väl bra att det finns valfriheten att vara man ELLER kvinna, varför protesterar ni inte över bristen på valfrihet när det kommer såna här storspel där man bara kan vara manlig karaktär?

Är det några som skulle kunna göra en trovärdig, komplicerad och mångfacetterad kvinnlig spelkaraktär så är det Rockstar Games, kanske ett GTA med en kvinna som enda huvudrollskaraktär? Det vore riktigt härligt att se, men tyvärr verkar det som om vi får vänta ytterligare minst 6-7 år på det.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Helvete vad löjligt. Och även om man inte ens kunde spela en tjej, vem fan bryr sig. spelet är väl lika intressant ändå, bg&e skulle inte bli bättre om det var en kille. tvivlar på att hennes kompisar plötsligt blir intresserad av spelet endast av anledningen att dom får reda på att man kan spela tjej också...............

Medlem

Ja tack. Som spelande kvinna så känner jag ganska sällan att de medvetet försöker locka kvinnliga spelare till spel, precis som att tjejer inte fjejer inte förväntas vilja spela alla spel. Dock så innebär det inte att jag endast vill spela spel där jag kan spela kvinna utan det viktiga är fortfarande story och välgjorda karaktärer oavsett karaktärernas kön.

I överlag kan jag också tycka att det är ont om bra och välgjorda kvinnliga huvudkaraktärer i spel, vilket är tråkigare. Ganska ofta när det väl är en kvinnlig huvudperson så är hon fortfarande utformad för att locka fler manliga spelare - Nej jag lockas inte av övermänsliga halvnakna storbystade superkvinnor som aldrig har känslor/känsel eller behov av rustning när alla hennes manliga kollegor bär tunga helkroppskevlarrustningar. Kvinnliga karaktärer har haft förmågan att bli extremt overkliga i spel där de borde vara lite mer mänskliga, och därför kan jag för första gången börja se fram emot nya Tomb Raider som verkar ha en betydligt mer levande och äkta, men fortfarande häftig lara croft.

Det kanske är svårt att lyckas locka alla typer av spelare till alla typer av spel, men det är tragiskt när de inte försöker utnyttja de fördelar och potential som vissa spel har att locka exempelvis både tjejer och killar. Jag blev förvånad över hur bra mass effect-spelen är när jag såg min bror spela och undrar hur jag kunde missat spelserien tidigare. Kan vara för att jag automatiskt sorterat bort vissa spel efter att ha sett en trailer där jag känner att de här inte är något för mig, utan att spelet endast är för grabbgänget. Tråkigt om det innebär att jag missat eller fortfarande missar härliga spelupplevelser. Jag tror ändå att fler och fler spel på senare tid försöker rikta sig till att locka alla typer av spelare, manliga som kvinnliga, och med flera spelår i ryggen så har jag lärt mig mer att se igenom den manliga spelytan för att upptäcka de fantastiska dolda spelen där under, och jag känner mig inte längre unik som kvinnlig spelare, utan att jag är en spelare som alla andra som är en del av spelvärlden. Det tråkiga är att jag tror fortfarande många tjejer missar spel de egentligen skulle älska.

Jag tror inte lösningen är att direkt rikta sig till tjejer, av erfarenheter så kan det lätt bli fel. Tjejer dras inte bara tilla rosa prinsessfluff, inte ens när man är 10 år och intresserad av hästar, antalet misslyckade hästspel som riktat sig till tjejer är tragikomiskt många, och jag är fascinerad över att folk hånar hästspel - det är ju inte så konstigt att det ger dålig försäljning när denna misshandlade kategori inte ens lockar hästintresserade småtjejer att spela. Om folk lyssnade på tjejer så skulle till och med ett hästspel kunna bli helt okej med pengar, men jag har letat hela mitt liv och det har fortfarande inte dykt upp något hästspel som ger det som efterfrågas. Alla hästspel gör bara samma tråkiga misstag om och om igen. Oavsett vad för spel vi pratar om, så kan råga och lyssna kan vara en nyckel, och ha med kvinnor i spelprocessen som kan ge lite kvinnliga perspektiv om vad tjejer verkligen vill ha, inte vad tjejer förväntas vilja ha.

Fördomar om vad tjejer gillar är nog det största problemet som spelföretag behöver ta sig förbi, för egentligen är det ingen större skillnad från vad grabbarna gillar, och här är hemmligheten - tjejer gillar bra spel!

Själv så tänker jag se fram emot Mass effect 3 oavsett trailers, då jag redan vet att det är en spelserie som lockar mig, även omde inte försöker locka mig.

Inaktiv

Nu är jag absolut inte feminist eller nåt, men har alltid kört som kvinna i Mass Effect, rösten är bra och det känns mycket bättre att vara ond.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Bara att inse, det är dags att skrota de manliga karaktärerna och köra kvinnliga som standard!

Män föredrar generellt att spela som kvinnor, om det beror på att de "villa ha något snyggt att se på", tycker om tanken på att gå runt i kvinnokläder, eller bara vill låta spelgrafikerna svettas när de ska animera rejält hår är dock okänt i dagsläget.
Kvinnor föredrar att spela kvinnliga karaktärer då de lättare kan känna igen sig/ta till sig spelet. Undantaget är väl amerikaner som älskar att spela som steroid-pumpade töntar med snaggat hår och IQ 0,6 som smågrisar, detta då de gärna identifierar sig med den självbilden (se Homo neanderthalensis)

Medlem

Jennifer Hale har en väldigt bra röst, jag körde igenom båda spelen som female bara för att det blev så mycket mer inlevelse.

Medlem

I den här typen av spel där det finns två "vägar" att spela brukar jag alltid spela först en snäll man där jag låter mina egna åsikter styra följt av en elak kvinna, precis som i verkligheten


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Medlem

Det är ju såhär på grund av att 98% av spelarna är av manligt kön, hade varit ganska märkligt om spelet riktade in sig på den lilla promillen spelare som är kvinnor.
Sen är det ju ett krigsspel så känns ganska naturligt med en manlig huvudroll. Hur många krigsfilmer (som inte är löjliga) har en kvinnlig huvudroll?

Skrivet av lop3r:

Det är ju såhär på grund av att 98% av spelarna är av manligt kön, hade varit ganska märkligt om spelet riktade in sig på den lilla promillen spelare som är kvinnor.

Ujuj nu är du ute på djupt vatten. Det där var nästan lika feltänkt som "kvinnor är sämre ledare än män, därför ska de användas som städerskor och undersköterskor"

Tänk om, tänk rätt!

Medlem

Fin bild! Ska spela som en ond kvinna, for sure!

Ti.
Medlem

1. Jag har spelat ME som man och kvinna. Nemas problemas; det är innehåll i spelet som jag inte skippar p.g.a. någon slags könsgestalningsångest eller dylikt.
+ Lesbiskt alien-sex är awesome.

2. "PEGI 18" avser spel för en spelare, oavsett kön, som är 18 år och ÄLDRE...

I mass effect så föredrar jag spela som den kvinnliga Sheppard. Mest för att jag tycker att den kvinnliga rästskådespelaren är bättre. Jag kör med två karaktärer, en man och en kvinna

Medlem

Precis som ovastående skribent så föredrar jag också att köra som kvinnlig karaktär. Samma gäller de flesta andra spel. Tycker ofta de kvinnliga karaktärerna i spel har mer klass och stil än de manliga som oftast framställs som någon standard marine core jughead war hero - vilket är rätt stereotypt och tröttsamt. De kvinnliga karaktärerna projicerar mer styrka, intelligens och klass. Sedan är det ju ett plus som i Mass Effect om kvinnan "bakom rösten" kan göra ett riktigt jobb som röstskådespelare, och det tycker jag är suveränt gjort i Mass Effect. Jag tycker inte om stilen de ändrar i trean då jag tyckte att hon i ettan och tvåan såg betydligt bättre ut, men sålänge rösten finns där så är jag nöjd.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av lop3r:

Det är ju såhär på grund av att 98% av spelarna är av manligt kön, hade varit ganska märkligt om spelet riktade in sig på den lilla promillen spelare som är kvinnor.

Ujuj nu är du ute på djupt vatten. Det där var nästan lika feltänkt som "kvinnor är sämre ledare än män, därför ska de användas som städerskor och undersköterskor"

Tänk om, tänk rätt!

Sluta vara så överdrivet pk.
Jag tycker att det känns fel med kvinnliga krigarkaraktärer precis som att jag tycker det känns fel med kalsongmodeller som är forskare i filmer och tvserier, det förstör inlevelsen helt enkelt.

Medlem

Tycker rösten till kvinnliga Shepard har betydligt mer inlevelse än den manliga. Manliga rösten har ett tonläge genom hela spelet oavsett situation.

Medlem

Spela pärla.. Dax att införa transvestiter till spelvärden för att det ska va neutralt mellan könen?


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av lop3r:

Det är ju såhär på grund av att 98% av spelarna är av manligt kön, hade varit ganska märkligt om spelet riktade in sig på den lilla promillen spelare som är kvinnor.

Ujuj nu är du ute på djupt vatten. Det där var nästan lika feltänkt som "kvinnor är sämre ledare än män, därför ska de användas som städerskor och undersköterskor"

Tänk om, tänk rätt!

hahaha, vilket värdelöst exempel! Det är väl klart om man vill sälja nagot sa marknadsförs produkten pa det sättet som genererar mest pengar. Och om folk gnäller pa att dessa trailers (som för övrigt är rätt dyra att göra, iaf om det rör sig om cgi-trailers) inte innehaller varenda avart fran mänskligheten sa är man ju lite bakom flötet. Kan ju börja med att faktiskt LÄSA recensioner eller göra efterforskningar om ett spel istället för att bara döma det efter dess trailer!


signatur

Jag hatar dina åsikter, och är beredd att döda för att slippa höra dem.

Medlem

voice actorn för femshep är mkt bättre också

Avstängd

I samtliga Bioware spel har jag alltid spelat kvinna, förutom i Baldur's Gate då jag spelade båda könen. Alltid sett kvinnan som mer "smidig", kvickare och lättare (gillar ju att spela rouge och tjuv). Kanske en stereo typiskt bild men man måste ändå leva sig in i spelet. Vill man ha en smal figur som vandrar bland skuggor och får backstab bonus +3 eller vill man ha en tjock klumpig högljud rapande figur så man får alert bonus -3.

Enda jag saknar i min kvinnliga figur är mensen och alla pms utbrott. men tidsnog så kommer väll det också.

Skriv svar