Resident Evil: Revelations

Medlem

Jag håller med de föregående talare som hävdar att: visst, kör genusperspektivet i en artikel om ni vill. Min åsikt är bara att det inte borde tas fram i en spelrecension. Jag har aldrig någonsin sett ett spel sänkas på grund av att mannen i spelet har en "för atletisk kropp", och jag skulle tycka att det var riktigt töntigt och meningslöst om det dök upp i recensioner av spel liksom filmer. Om ni nu ska fortsätta så var dock konsekventa. Får jag höra i nästa actionspel att det ger en taskig manssyn?

Det är otroligt hur en sån har sak blir så stor. Vi verkar helt på det klara med att spel inte ger en dålig syn på våld och att människor inte verkar influeras den vägen. Däremot är det ju självklart att spel skadar våra små hjärnor när det kommer till kvinnosyn, för det är ju trots allt en helt annan sak...yeah right...

PaZ
Medlem

Som det många gånger tidigare diskuterats i FZs kommentarsfält så kan en recension aldrig vara objektiv. Däremot kanske kritikerna till recensionen har en poäng i att debatter av det här slaget sällan förs i recensioner. Jämför exempelvis "The girl with the dragon tattoo" som har fått mycket kritik i DN för bilden av Lisbeth Salander, något som inte alls nämndes i recensionen (men detta kan givetvis också ha att göra med att recensenten inte reagerade på det på samma sätt som de som väckte debatten). Det här är en intressant diskussion, men den drunknar lätt i den sandlådenivå som alla kommentarstrådar till recensioner med könsrollskritik snabbt hamnar i.

Medlem

Delen om att det är tröttsamt med storbystade kvinnor i spel är mycket relevant till en recension. Spel brukar försöka ha någon form av inlevelse, speciellt då skräckspel. Man ska kunna tro att man är karaktären man spelar. En soldat är oftast hyffsat muskulös (inte bodybilder muskulös) så att manliga karaktärer oftast har lite muskler är inte speciellt konstigt, men när en kvinnlig karaktär som ska göra exakt samma jobb ser ut som en catwalk modell med dubbel D sillisar så blir det plötsligt jävligt svårt att få någon som helst inlevelse så det är orealistiskt och extremt uppenbart att man inte ens försökt göra en trovärdig karaktär utan tror att alla spelare är 12 åriga pojkar som aldrig sett ett par tuttar förut.

Tycker det är skitbra att FZ tar upp denna fullständigt värdelösa karaktärsdesign som är extremt patetisk. Jag som man blir förolämpad att spelföretag tror att jag är en kuk med plånbok.

Däremot kan jag hålla med om att FZ recensioner ofta är alldeles för korta och inte ger något som helst intryck om hur spelet är att spela och ofta saknar någon form av försök till objektiv jämförelse med motsvarande titlar. Men annars var den här recensionen helt ok.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av magma:

Kvinnor förtrycks överallt numera. Riktigt tråkigt. Sex säljer och detta är inget undantag :/
Stereotyperna flödar inte bara i film, utan i spel, media och annat dylikt. Tråkig utveckling.

Sant, Men det stora problemet (tycker jag) är inte det att sex säljer, utan att det är uppenbart att det gått så långt att folk har problem att skilja på Sexig och Sexistiskt.

Håller med.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag tycker det är utmärkt att frågan kring könsroller tas upp i recensionen. TV- och datorspel innehåller alltför stereotypa könsroller och karaktärer. Detta kan vara direkt negativt i sig, men mitt största problem med samma trötta repetition av överpumpade och enkelspåriga karaktärer (manliga som kvinnliga) är att det kan förstöra ett lovande spelkoncept. På så vis spelar det en mycket stor roll för spelet och dess betyg.

De bästa skräckspelen är där karaktärerna känns äkta, sårbara och med flera sidor. Ta Silent Hill 1 och 2 som exempel, just för att huvudpersonen känns mänsklig och sårbar är det lättare att relatera, och därför blir spelet otäckare.

Dock tycker jag att det finns en plats för mer stereotypa karaktärer om det passar spelkonceptet, t.ex. Gear of War, ska man mörsa Locust så vill man ha en överpumpad supersoldat!

Skrivet av Brain:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Förstår precis vad hon menar och tycker ni inte lika: Bortse från just det minuset i betyget och var glada

För övrigt kan man (tycker jag) inte jämföra en halvnaken kvinnoöverkropp med en manlig naken överkropp, med som ni säger "flexade muskler" då det är 2 helt skilda saker

Att det är två helt skilda saker beror på att vi skiljer på män och kvinnor i vår kultur. Därför blir det lite paradoxalt att säga att det är två helt skilda saker om vi ska ta hänsyn till jämdställdhet.

Då Kvinnors bröst anses sexuellt på ett helt annat sätt an vad männens gör anser jag att det är två helt skilda saker

Skrivet av Wardancer:

Delen om att det är tröttsamt med storbystade kvinnor i spel är mycket relevant till en recension. Spel brukar försöka ha någon form av inlevelse, speciellt då skräckspel. Man ska kunna tro att man är karaktären man spelar. En soldat är oftast hyffsat muskulös (inte bodybilder muskulös) så att manliga karaktärer oftast har lite muskler är inte speciellt konstigt, men när en kvinnlig karaktär som ska göra exakt samma jobb ser ut som en catwalk modell med dubbel D sillisar så blir det plötsligt jävligt svårt att få någon som helst inlevelse så det är orealistiskt och extremt uppenbart att man inte ens försökt göra en trovärdig karaktär utan tror att alla spelare är 12 åriga pojkar som aldrig sett ett par tuttar förut.

Tycker det är skitbra att FZ tar upp denna fullständigt värdelösa karaktärsdesign som är extremt patetisk. Jag som man blir förolämpad att spelföretag tror att jag är en kuk med plånbok.

HELL to the fakking YEAH


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Visst är det trevligt att göra politik av allt! Jag trodde att FZ sysslade med spel recensioner och spel nyheter och inte med genus forskning men oj vad fel man kan ha. Precis som vanligt så blir det väldigt vinklat när man pratar om jämställdhet, det är alltid kvinnan som är offret eller hur?

Om ni ska ska ta med ett genus perspektiv när ni recenserar spel så ska ni också ta upp mansbilden i spelen ni testar, jag tycker att manliga spelkaraktärer oftast är minst lika typiska som de kvinnliga. Kvinnor ska vara smala, söta och ha stora bröst enligt många av dagens spel och män ska vara stenhårda muskelberg utan känslor. Varför blundar majoriteten av feministerna för det faktum att också män tvingas efterleva en idealbild av hur man ska se ut och bete sig för att vara en "riktig" man?

Dagens samhälle är inte jämställt för varken män eller kvinnor, innan ni kan erkänna det så kommer vi aldrig att få ett jämställt samhälle, jag trodde ni hade lärt er något efter eran usla Witcher recension men tydligen inte, jag är besviken på er FZ.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Brain:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Förstår precis vad hon menar och tycker ni inte lika: Bortse från just det minuset i betyget och var glada

För övrigt kan man (tycker jag) inte jämföra en halvnaken kvinnoöverkropp med en manlig naken överkropp, med som ni säger "flexade muskler" då det är 2 helt skilda saker

Att det är två helt skilda saker beror på att vi skiljer på män och kvinnor i vår kultur. Därför blir det lite paradoxalt att säga att det är två helt skilda saker om vi ska ta hänsyn till jämdställdhet.

Då Kvinnors bröst anses sexuellt på ett helt annat sätt an vad männens gör anser jag att det är två helt skilda saker

Skrivet av Wardancer:

Delen om att det är tröttsamt med storbystade kvinnor i spel är mycket relevant till en recension. Spel brukar försöka ha någon form av inlevelse, speciellt då skräckspel. Man ska kunna tro att man är karaktären man spelar. En soldat är oftast hyffsat muskulös (inte bodybilder muskulös) så att manliga karaktärer oftast har lite muskler är inte speciellt konstigt, men när en kvinnlig karaktär som ska göra exakt samma jobb ser ut som en catwalk modell med dubbel D sillisar så blir det plötsligt jävligt svårt att få någon som helst inlevelse så det är orealistiskt och extremt uppenbart att man inte ens försökt göra en trovärdig karaktär utan tror att alla spelare är 12 åriga pojkar som aldrig sett ett par tuttar förut.

Tycker det är skitbra att FZ tar upp denna fullständigt värdelösa karaktärsdesign som är extremt patetisk. Jag som man blir förolämpad att spelföretag tror att jag är en kuk med plånbok.

HELL to the fakking YEAH

Vem argumenterar ni två egentligen mot? Jag har inget problem att recensenter med rätta kritiserar fåniga stereotyper i ett spel, däremot förväntade jag mig en SPELRECENSION. Det här var den sämsta spelrecensionen jag har någonsin läst, den här är t o m sub par Aftonbladet

Era
Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Men så understryker Linda att detta är något som hon bryr sig om, som betyder något för henne. Och läser man hela texten berättar hon t.ex. om Capcoms svikna löfte, det att de inte tog serien tillbaka till rötterna. Genusperspektivet är en stor del av texten, men det finns betydligt mer.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Om du läser hela recensionen, så märks det klart och tydligt att genusfrågan tar upp en mindre del av texten. Hade Linda inte tagit upp något annat om själva gameplayet, storyn etc., så hade det varit något helt annat, men nu ligger detta mil från sanningen. Ska Linda sluta skriva vad hon tycker?

Om jag räknade rätt så är ganska precis en tredjedel av texten ägnad åt just detta. Jag vet inte hur ni skribenter räknar men själv anser jag att en tredjedel är ganska mycket.

Uppenbarligen är det inte så glasklart eftersom du verkar ha svårt att bestämma dig själv för om det är en stor eller liten del.

För övrigt saknar jag tiden när spelrecensioner fokuserade på spelet, dess funktionalitet, presentation samt innehåll; och inte på att hitta kopplingar till världspolitiken eller det sociala klimatet. Att försöka efterapa Aftonbladet är inget positivt.

Medlem
Skrivet av Eravathar:

Jag håller med de föregående talare som hävdar att: visst, kör genusperspektivet i en artikel om ni vill. Min åsikt är bara att det inte borde tas fram i en spelrecension. Jag har aldrig någonsin sett ett spel sänkas på grund av att mannen i spelet har en "för atletisk kropp", och jag skulle tycka att det var riktigt töntigt och meningslöst om det dök upp i recensioner av spel liksom filmer. Om ni nu ska fortsätta så var dock konsekventa. Får jag höra i nästa actionspel att det ger en taskig manssyn?

Det är otroligt hur en sån har sak blir så stor. Vi verkar helt på det klara med att spel inte ger en dålig syn på våld och att människor inte verkar influeras den vägen. Däremot är det ju självklart att spel skadar våra små hjärnor när det kommer till kvinnosyn, för det är ju trots allt en helt annan sak...yeah right...

Heh, problemet är att folk är riktiga hycklare utan inse det när de följer strömmen likt menlösa får utan att överhuvudtaget reflektera över vad de spyr ur sig. Speciellt när gäller så fjantiga saker som genus"vetenskap"; bara för att det är på tapeten (precis som rasbiologi en gång i tiden var).


signatur

Jag hatar dina åsikter, och är beredd att döda för att slippa höra dem.

Medlem

Äsch, fula kvinnor gnäller på kvinnor som är snyggare. Har alltid varit så i samtliga medier. Vem bryr sig?
Snygga kvinnor fortsätter vara snygga och attrahera motsatta könet medans de fulare tycker det är orättvist.

Sen finns det alltid ett gäng snubbar som brinner för denna frågan, de är oftast också fula och försöker scora med de fula tjejerna.

Vad som är intressant är att det oftast bara är den kvinnliga synvinklen som basuneras ut. Män i spel är minst lika sexistiska men det skrivs inte spaltrader om det. Men som sagt vem bryr sig, orka spela ett spel där man är en lönfet snubbe med combover.

F.ö hatar jag påfåglar, deras mans-sexism äcklar mig.

Medlem

Jag tycker det är kul hur folk väldigt gärna anmärker på hur kvinnor i spel ser ut, men ALDRIG skänker en enda tanke åt att grabbarna oftast inte är speciellt normala heller. Sån "politicly correct" bullshit.

Medlem

Mycket text men lite inehåll i den här recensionen. Mest gnäll på hur kvinnorna ser ut och att det är mer action än skräck.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Fisse:

Äsch, fula kvinnor gnäller på kvinnor som är snyggare. Har alltid varit så i samtliga medier. Vem bryr sig?
Snygga kvinnor fortsätter vara snygga och attrahera motsatta könet medans de fulare tycker det är orättvist.

Sen finns det alltid ett gäng snubbar som brinner för denna frågan, de är oftast också fula och försöker scora med de fula tjejerna.

Mycket kärnfullt, sItter här och småler

Medlem

"I snön bär hon shorts och inomhus är hon iklädd läderbody och bara ett byxben. Har du hört talas om det modet? Nä, inte jag heller. Alla kvinnor har förstås också jättestora bröst."

1. Linda så du kan köpa faktumet med zombies o allt annat roligt övernaturligt som pågår runt om i resident evil världen men du kan inte köpa att en kvinna går runt med dom kläderna....eh okey? med den logiken så kan man ju ge batman the dark knight filmen en 1'a i betyg pga modet vem fan springer runt med en sådan outfit. (edited : såg nu att hon har ju för fan tights under shortsen + benvärmare finns det ju ännu mindre o gnälla över nu.)

2. har inte vissa kvinnor stora bröst ute i den stora vida världen? + det faktum att spelet är japanskt det är bara o acceptera att det är en del av kulturen där borta att dom gillar o göra spel där tjejer ser ut på ett vist vis. samt att brösten var rätt normal stora på dom bilderna jag tittade upp nu på spelet.

3. feminism har inget i en spelrecension att göra och har absolut inget med slutbetyget att göra.


signatur

God is dead

Medlem

Bara för att folk ska förstå vad en recension egentligen är; en recension är en redogörelse över intryck från en produkt - vilket i allra högsta grad är subjektivt. Att hävda att X eller Y inte hör hemma i en recension är så mycket skitsnack att det är löjligt. Tycker recensenten att kvinnorna är tamt framställda i produkt Z (japaner, japaner - what else is new? Västerländska stereotyper är deras grej. Samt tama spelkoncept.) har hon också all rätt att tycka det och såga spelet om hon tycker att det drar ner det p.g.a. detta.

Återigen en 100% korrekt skriven recension, sen får man tycka och tänka vad man vill om spelet (och recensionen för den delen - kanske dags att börja recensera recensioner? Som sedan får recensioner... Hm.) och för allt i världen inte hålla med recensenten.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv

Spelrecensioner ska inte innehålla politiska åsikter mm, skärp dig Linda.

Medlem
Skrivet av Nomz:

Jag tycker det är kul hur folk väldigt gärna anmärker på hur kvinnor i spel ser ut, men ALDRIG skänker en enda tanke åt att grabbarna oftast inte är speciellt normala heller. Sån "politicly correct" bullshit.

Tycker det rätt ofta påpekas att spelen innehåller stereotypiska soldater med överpumpade muskler och armar. Men sen är det skillnad på ett spel som i princip bara innehåller den typen av karaktärer (se t.ex. Gears of War) och spel som har upp pumpade män och sen super smala och betuttade kvinnor. T.ex. Gears of War 3 har ju infört kvinnliga soldater med men de ser ut att passa in, de har lite samma kroppsbyggnad som killarna (även om de självklart är mindre och kvinnligare) och utan gigantiska tuttar och super tight latexoutfits. Ja spelet är 100% stereotypiskt och har fått skit för det men deras karaktärer passar in. Töserna ser ut att kunna gör det de ska utan att knocka sig själva med tuttarna eller bryta ryggen.

Varför tjatar folk om feminism? Att vara trött på patetiska kvinnliga karaktärer har ingenting med feminism att göra. Och nej det är inte bara acceptera det bör ifrågasättas, precis som film, böcker, sexism, rasism och allt annat ifrågasätts.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Tack för att någon äntligen belyser genusperspektivet. Det händer inte ofta på spelsajter, fz har nu vuxit mycket i mina ögon. Fortsätt så!

Jag som tjej är så himla trött på alla dessa spel där de kvinnliga karaktärerna ständigt sexualiseras och objektifieras. Och jag håller inte med om att karaktärerna i ett spel är skitsamma. Snarare tycker jag att de är väldigt viktiga.

Karaktären är den man styr, interagerar och identifierar sig med. Porrifierandet av de kvinnliga karaktärerna (med gigantiska bröst, alldeles för smal midja och sexiga kläder) bidrar till att dessa sjuka kroppsliga ideal reproduceras. Och är det inte utseendet som är stört så är det passiviteten. Ashley i RE4 kan inte ens klättra ned för en stege, kan inte heller försvara sig och det enda föremål hon kan hantera är en ficklampa.

Fan, kan det inte finnas en enda jävla kvinnlig karaktär som INTE är antingen ett våp eller ett sexobjekt!?

Och jag vill tillägga att standarden på era kommentarer visar på att sånt här MÅSTE lyftas upp. Det märks tydligt att de flesta av er bör skaffa en grundläggande genusanalys. Måste också säga att det är grymt modigt av Linda som vågar ta upp detta när målgruppen verkar vara ett gäng pubertala snubbar som lägger diskussionen på högstadienivå.

Jag är personligen enormt tacksam för att det äntligen tillkommit en smart kvinnlig recensent i detta hav av snubbar. Som dessutom lyfter upp viktiga frågor!

Och en sista sak, sen när blev feminist ett skällsord?
Haha

Medlem
Skrivet av hjulen_:

Tack för att någon äntligen belyser genusperspektivet. Det händer inte ofta på spelsajter, fz har nu vuxit mycket i mina ögon. Fortsätt så!

Jag som tjej är så himla trött på alla dessa spel där de kvinnliga karaktärerna ständigt sexualiseras och objektifieras. Och jag håller inte med om att karaktärerna i ett spel är skitsamma. Snarare tycker jag att de är väldigt viktiga.

Karaktären är den man styr, interagerar och identifierar sig med. Porrifierandet av de kvinnliga karaktärerna (med gigantiska bröst, alldeles för smal midja och sexiga kläder) bidrar till att dessa sjuka kroppsliga ideal reproduceras. Och är det inte utseendet som är stört så är det passiviteten. Ashley i RE4 kan inte ens klättra ned för en stege, kan inte heller försvara sig och det enda föremål hon kan hantera är en ficklampa.

Fan, kan det inte finnas en enda jävla kvinnlig karaktär som INTE är antingen ett våp eller ett sexobjekt!?

Och jag vill tillägga att standarden på era kommentarer visar på att sånt här MÅSTE lyftas upp. Det märks tydligt att de flesta av er bör skaffa en grundläggande genusanalys. Måste också säga att det är grymt modigt av Linda som vågar ta upp detta när målgruppen verkar vara ett gäng pubertala snubbar som lägger diskussionen på högstadienivå.

Jag är personligen enormt tacksam för att det äntligen tillkommit en smart kvinnlig recensent i detta hav av snubbar. Som dessutom lyfter upp viktiga frågor!

Och en sista sak, sen när blev feminist ett skällsord?
Haha

Gå och lägg dig. Hade några tjejer i min Pansar Skytte pluton när jag gjorde lumpen, det var tråkigt att bära deras packning :'(

F.ö så är långt ifrån alla tjejer som är sexiga porrskådisar. En vältränad tjej är för övrigt inte sjukt utan väldigt hälsosamt. Vad som är mer oroande är alla tjockisar.

Anledningen till att det inte finns så många rambotjejer är väl för att det inte existerar så många i verkliga livet. Det skapar en udda stämning i många fall.

Men jag är ju bara pubertal så jag tycker du kan upplysa mig med din enorma genuskunskap.
Du är säkert av den mindre intelligenta skaran som är övertygad om att kvinnor och män är fysiskt identiska och det ända som separerar oss är uppfostran.

Eller så trycker du bara detta för att det passar din egna agenda?
En annan intressant iaktagelse jag gjort är att det är främst kvinnor som hänger upp sig på bröststorlek. Män över lag verkar inte bry sig särskilt mycket. Själv tycker jag lagom är bäst, liksom de flesta jag konverserat om detta med. Tror jag tillochmed har träffat fler som gillar små bröst än större.

Snarare tror jag att stora bröst återspeglas i media så mycket då kvinnor själv identifierar sin könsroll i just dessa. Det är primärfokus från det att de börjar komma tills det att de hänger till knäna. Det är ju något du själv verkar fokusera på?

Medlem
Skrivet av hjulen_:

Fan, kan det inte finnas en enda jävla kvinnlig karaktär som INTE är antingen ett våp eller ett sexobjekt!?

Finns ju iaf en o annan t.ex. Mirrors Edge men det är alldeles för ont om det ja...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av hjulen_:

Tack för att någon äntligen belyser genusperspektivet. Det händer inte ofta på spelsajter, fz har nu vuxit mycket i mina ögon. Fortsätt så!

Jag som tjej är så himla trött på alla dessa spel där de kvinnliga karaktärerna ständigt sexualiseras och objektifieras. Och jag håller inte med om att karaktärerna i ett spel är skitsamma. Snarare tycker jag att de är väldigt viktiga.

Karaktären är den man styr, interagerar och identifierar sig med. Porrifierandet av de kvinnliga karaktärerna (med gigantiska bröst, alldeles för smal midja och sexiga kläder) bidrar till att dessa sjuka kroppsliga ideal reproduceras. Och är det inte utseendet som är stört så är det passiviteten. Ashley i RE4 kan inte ens klättra ned för en stege, kan inte heller försvara sig och det enda föremål hon kan hantera är en ficklampa.

Fan, kan det inte finnas en enda jävla kvinnlig karaktär som INTE är antingen ett våp eller ett sexobjekt!?

Och jag vill tillägga att standarden på era kommentarer visar på att sånt här MÅSTE lyftas upp. Det märks tydligt att de flesta av er bör skaffa en grundläggande genusanalys. Måste också säga att det är grymt modigt av Linda som vågar ta upp detta när målgruppen verkar vara ett gäng pubertala snubbar som lägger diskussionen på högstadienivå.

Jag är personligen enormt tacksam för att det äntligen tillkommit en smart kvinnlig recensent i detta hav av snubbar. Som dessutom lyfter upp viktiga frågor!

Och en sista sak, sen när blev feminist ett skällsord?
Haha

¨

Det som folk, eller iallafall jag kritiserar handlar om att det är en kass spelrecension, jag m.fl har påpekat att det är bra att hon kritiserar de kassa stereotyper som resident evil ALLTID har dragits med. Att det finns några mansgrisiga sopor även på FZ borde inte förvåna någon men vad är poängen med att dra på de högsta växlarna och säga att alla som inte gillar recensionen har en taskig kvinnosyn/dåligt beläst angående genusdiskussionen?

Förövrigt var det väl inte ens det folk reagerade på, folk reagerade på att det var högst medelmåttig intervju.

Varenda recension jag har läst av RE klankar på de porriga brudarna och machokillarna, men sen skriver de ändå en bra recension, ska det vara så svårt?

Medlem
Skrivet av Fisse:

Gå och lägg dig

Med tanke på vad du skrivit hittills så tror jag snarare det för dig det är dags att sova middag.

Recensionen är något kort som de brukar vara på FZ men den tar fortfarande upp mycket relevanta saker, den skulle bara behöva vara lite mer uttömmande om själva gameplay. Något som ofta saknas på FZ tycker jag. Konstruktiv kritik ger bättre recensioner, meningslöst fåneri om att tjejer ska hålla käften och ha stora tuttar behöver vi dock inte.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av hjulen_:

Fan, kan det inte finnas en enda jävla kvinnlig karaktär som INTE är antingen ett våp eller ett sexobjekt!?

Finns ju iaf en o annan t.ex. Mirrors Edge men det är alldeles för ont om det ja...

Space Marine har intressant nog en bra utformad kvinnlig karaktär. Tänkte inte på det när jag spelade men läste någons synpunkt på det och då stämde det ganska bra. Hon blir ledaren för sin grupp, fullföljer de uppdrag hon får och ingenstans i hela spelet är det någon som påpekar att hon är kvinna eller motarbetar henne pga någon könsroll.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av Fisse:

Gå och lägg dig

Med tanke på vad du skrivit hittills så tror jag snarare det för dig det är dags att sova middag.

Recensionen är något kort som de brukar vara på FZ men den tar fortfarande upp mycket relevanta saker, den skulle bara behöva vara lite mer uttömmande om själva gameplay. Något som ofta saknas på FZ tycker jag. Konstruktiv kritik ger bättre recensioner, meningslöst fåneri om att tjejer ska hålla käften och ha stora tuttar behöver vi dock inte.

Läckert hur du lägger ord i min mun! I like it.

PaZ
Medlem
Skrivet av Fisse:
Skrivet av hjulen_:

Tack för att någon äntligen belyser genusperspektivet. Det händer inte ofta på spelsajter, fz har nu vuxit mycket i mina ögon. Fortsätt så!

Jag som tjej är så himla trött på alla dessa spel där de kvinnliga karaktärerna ständigt sexualiseras och objektifieras. Och jag håller inte med om att karaktärerna i ett spel är skitsamma. Snarare tycker jag att de är väldigt viktiga.

Karaktären är den man styr, interagerar och identifierar sig med. Porrifierandet av de kvinnliga karaktärerna (med gigantiska bröst, alldeles för smal midja och sexiga kläder) bidrar till att dessa sjuka kroppsliga ideal reproduceras. Och är det inte utseendet som är stört så är det passiviteten. Ashley i RE4 kan inte ens klättra ned för en stege, kan inte heller försvara sig och det enda föremål hon kan hantera är en ficklampa.

Fan, kan det inte finnas en enda jävla kvinnlig karaktär som INTE är antingen ett våp eller ett sexobjekt!?

Och jag vill tillägga att standarden på era kommentarer visar på att sånt här MÅSTE lyftas upp. Det märks tydligt att de flesta av er bör skaffa en grundläggande genusanalys. Måste också säga att det är grymt modigt av Linda som vågar ta upp detta när målgruppen verkar vara ett gäng pubertala snubbar som lägger diskussionen på högstadienivå.

Jag är personligen enormt tacksam för att det äntligen tillkommit en smart kvinnlig recensent i detta hav av snubbar. Som dessutom lyfter upp viktiga frågor!

Och en sista sak, sen när blev feminist ett skällsord?
Haha

Gå och lägg dig. Hade några tjejer i min Pansar Skytte pluton när jag gjorde lumpen, det var tråkigt att bära deras packning :'(

F.ö så är långt ifrån alla tjejer som är sexiga porrskådisar. En vältränad tjej är för övrigt inte sjukt utan väldigt hälsosamt. Vad som är mer oroande är alla tjockisar.

Anledningen till att det inte finns så många rambotjejer är väl för att det inte existerar så många i verkliga livet. Det skapar en udda stämning i många fall.

Men jag är ju bara pubertal så jag tycker du kan upplysa mig med din enorma genuskunskap.
Du är säkert av den mindre intelligenta skaran som är övertygad om att kvinnor och män är fysiskt identiska och det ända som separerar oss är uppfostran.

Eller så trycker du bara detta för att det passar din egna agenda?
En annan intressant iaktagelse jag gjort är att det är främst kvinnor som hänger upp sig på bröststorlek. Män över lag verkar inte bry sig särskilt mycket. Själv tycker jag lagom är bäst, liksom de flesta jag konverserat om detta med.

Vem var det som lade åsikter i andras munnar nu igen?

Medlem
Skrivet av PaZ:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av hjulen_:

Tack för att någon äntligen belyser genusperspektivet. Det händer inte ofta på spelsajter, fz har nu vuxit mycket i mina ögon. Fortsätt så!

Jag som tjej är så himla trött på alla dessa spel där de kvinnliga karaktärerna ständigt sexualiseras och objektifieras. Och jag håller inte med om att karaktärerna i ett spel är skitsamma. Snarare tycker jag att de är väldigt viktiga.

Karaktären är den man styr, interagerar och identifierar sig med. Porrifierandet av de kvinnliga karaktärerna (med gigantiska bröst, alldeles för smal midja och sexiga kläder) bidrar till att dessa sjuka kroppsliga ideal reproduceras. Och är det inte utseendet som är stört så är det passiviteten. Ashley i RE4 kan inte ens klättra ned för en stege, kan inte heller försvara sig och det enda föremål hon kan hantera är en ficklampa.

Fan, kan det inte finnas en enda jävla kvinnlig karaktär som INTE är antingen ett våp eller ett sexobjekt!?

Och jag vill tillägga att standarden på era kommentarer visar på att sånt här MÅSTE lyftas upp. Det märks tydligt att de flesta av er bör skaffa en grundläggande genusanalys. Måste också säga att det är grymt modigt av Linda som vågar ta upp detta när målgruppen verkar vara ett gäng pubertala snubbar som lägger diskussionen på högstadienivå.

Jag är personligen enormt tacksam för att det äntligen tillkommit en smart kvinnlig recensent i detta hav av snubbar. Som dessutom lyfter upp viktiga frågor!

Och en sista sak, sen när blev feminist ett skällsord?
Haha

Gå och lägg dig. Hade några tjejer i min Pansar Skytte pluton när jag gjorde lumpen, det var tråkigt att bära deras packning :'(

F.ö så är långt ifrån alla tjejer som är sexiga porrskådisar. En vältränad tjej är för övrigt inte sjukt utan väldigt hälsosamt. Vad som är mer oroande är alla tjockisar.

Anledningen till att det inte finns så många rambotjejer är väl för att det inte existerar så många i verkliga livet. Det skapar en udda stämning i många fall.

Men jag är ju bara pubertal så jag tycker du kan upplysa mig med din enorma genuskunskap.
Du är säkert av den mindre intelligenta skaran som är övertygad om att kvinnor och män är fysiskt identiska och det ända som separerar oss är uppfostran.

Eller så trycker du bara detta för att det passar din egna agenda?
En annan intressant iaktagelse jag gjort är att det är främst kvinnor som hänger upp sig på bröststorlek. Män över lag verkar inte bry sig särskilt mycket. Själv tycker jag lagom är bäst, liksom de flesta jag konverserat om detta med.

Vem var det som lade åsikter i andras munnar nu igen?

Vad jag kan se så har jag inte lagt ord i någons mun, jag framför mina misstankar men de är öppna för gensvar eller är rent av en fråga. Tycker detta framgår tydligt?
"meningslöst fåneri om att tjejer ska hålla käften och ha stora tuttar behöver vi dock inte." har jag för det första aldrig sagt eller att kvinnor ska ha stora bröst eller att de ska hålla käften. Jag tycker dock precis som jag tidigare skrev att individen jag citerade skall "gå och lägga sig".
Hennes sätt att ta de värsta exemplen och statuera med dessa hur det är i alla spel och sammanhang äcklar mig. Sedan att ifrågasätta precis alla som inte håller med henne i tråden genom att refera till hennes tydligen enorma genus kunskaper, om man läser mellan raderna.

Inaktiv

Detta är ju utan tvekan den sämsta jäv** recensionen jag någonsin har läst. Vad i hela fridens namn FZ sysslar ni med????
För det första av allt skrivs det knappt något om spelet överhuvudtaget. Istället fokuseras det på en massa trams om "ÅÅhh nej kvinnorna går lättklädda utan anleding"

Att sänka betyget pga en sån grej är patetiskt och löjligt. Spelet är gjort för killar. Inte massa tjuriga feminister. Läs IGN recension istället där spelet fick 8.5

Skärpning Fz. Sluta va så extremt politiskt korrekta hela tiden.

Medlem
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av hjulen_:

Fan, kan det inte finnas en enda jävla kvinnlig karaktär som INTE är antingen ett våp eller ett sexobjekt!?

Finns ju iaf en o annan t.ex. Mirrors Edge men det är alldeles för ont om det ja...

Space Marine har intressant nog en bra utformad kvinnlig karaktär. Tänkte inte på det när jag spelade men läste någons synpunkt på det och då stämde det ganska bra. Hon blir ledaren för sin grupp, fullföljer de uppdrag hon får och ingenstans i hela spelet är det någon som påpekar att hon är kvinna eller motarbetar henne pga någon könsroll.

Indeed, riktigt bra faktiskt. Och ingen uniform med lite extra neddragen dragkedja eller dylikt. Men Warhammer 40K är inte speciellt sexistiskt, det är ofta starka kvinnliga karaktärer i böckerna, iaf så länge de inte handlar om space marines som av nån anledning är uteslutande pojkar.

Fisse vilka ord la jag i din mun? Gå o lägg dig står först i din post samt att när jag citerade så var det den enda texten som stod. Däremot sammanfattade jag resten av alla "MEN LoL FEMINISM HERPDERP" inlägg med de orden. Men det var ju ganska uppenbart att det var ett direkt citat av någon.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Skriv svar