Stora förändringar väntar i Diablo III

Medlem
Skrivet av darkthunder:

Och inte ett ord i artikeln, om att ta bort "Köp items för riktiga pengar" AH som finns i Diablo 3.

Ska man köra med "Micro transactions" i spel, så ska grundpriset för spelet vara gratis. Ska dom ta ut fullpris för spelet OCH ha Micro Transactions, så får det helt enkelt kvitta. Förr var jag en stor fan av både Diablo-spelen och Blizzard. Men här säger jag, tack men nej tack om Blizzard fortsätter på detta vis.

Vad jag förstår kan man välja om man vill vara på en server där man handlar med riktig eller ingame-valuta. Alltså ingen fara om du inte vill spendera dina pengar på mer än själva spelet.

Medlem
Skrivet av Heliox:

Starcraft 2 var likadant o titta idag.. det är ingen big hit.

Förutom att det är en av världens största e-sporter då?

Medlem
Skrivet av toern:

Jag håller med om att det är synd att dumma ned saker och ting men i det här fallet är väl inte en sådan kommentar helt riktig? Jag kommer ihåg hur irriterande identify scrolls var i d2 (vilket hade ett av de sämsta inventories i världshistorien), och det är ju snarare så att de gör det mindre nerdummat genom att ta bort kubgrejen.

Det som jag dock är lite oroad över är, har de verkligen tänkt ha färre hotkey slots än antal skills man kan ha? Eller är det bara jag som räknat fel? (Ej i betan)

fortfarande 6 skills precis som förut 4 actionbars och 2 på musen(V/H)

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av PCbiffen:

skalas ner för konsolerna ?? =/

Visst vill många skylla på det, men snarast skalas det ner för att passa dagens spelare, inte plattformen. Grafiken och spelet i sig är så pass dåligt/daterat att det utan problem kan köras i originalform på konsol, så även gameplay när det gäller äldre diablo (som finns på konsol). Men för att locka stora mängder (PC-spelare) så måste man göra det likt ett MMO, tvinga folk online, och lägga till auktioner, ta bort skills och fokusera på loot etc. som gör att folk spenderar riktiga pengar.
Lägg till simplifierat gameplay som passar alla (3+) så får du en riktigt stor målfrupp, ett spel som lika gärna hade kunnat släppas på facebook eller mobil som på PC/konsol, och i min mening långt ifrån en värdig uppföljare till D2. Dock så lär det sälja som galet, Wow/Facebook/Sims är ju populärt på PC och CoD regerar på konsol; enkelt + hjärndött = stor försäljning

Sant

Medlem

konsoller= förstör spelet
dom försöker locka till sej små barn utan tålamod= förstör spelet


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Konsolifiera är fel ordval skulle mer säga Casualifiera spelet stämmer mer

Medlem
Skrivet av IceMan:

konsoller= förstör spelet
dom försöker locka till sej små barn utan tålamod= förstör spelet

Jag tycker man får sämre tålamod ju äldre man blir

Medlem

Marknad... efterfrågan...

Förstår verkligen inte varför folk gnäller på Blizzard? De gör ett spel som "de flesta" vill ha.

Medlem
Skrivet av IceMan:

konsoller= förstör spelet
dom försöker locka till sej små barn utan tålamod= förstör spelet

Konsoler=Utvecklas det för tillfället inte till. De blir klar med PC versionen först, sen kommer konsol-versionen. Detta har inget med konsoler att göra. Om du vill att det ska vara så, så får du nog intala dig själv det, fast så är inte fallet.
Locka till sig småbarn utan tålamod=...detta kan nog vara fallet, fast spel måste utvecklas med åren också. Tyvärr.

Fast jag anser inte att förändring är en dålig sak, sålänge det inte görs dåligt helt enkelt. Jag dömmer efter det när jag SPELAR istället för vad jag läser. ALLT låter värre när man läser det. Ofta är det väl så att det som låter underbart är HEMSKT i praktiken, och vice versa?

Medlem

lol Blizzard..."when it's done"!

Inaktiv

Efter nästan två år av gameplay kommer de på att de skall ändra det här. nice.

Medlem

Hehe, jag kanske är den enda som tyckte om identify scrolls i d2..

Skrivet av Frux:

Har inte testat D3 själv men jag tror nog att de vet vad de sysslar med när det gäller speldesign. Bättre än genomsnitts-FZaren.

Nerskalat är inte automatiskt det samma som "lättare". Och omständligt inte detsamma som automatiskt "svårare och mer utmanande". Spel ska fokusera på det som faktiskt är roligt och inte bara krångligt.

Word!

Merparten av allt snack om konsollifiering, casualifiering o.s.v. verkar komma från idioter som inte vet vad dom pratar om.

Kom tillbaka när ni har arbetat i en rad spelproduktioner och fått full insikt i varför olika designbeslut tas.

Det finns en lång rad förutsättningar för spelutvecklande som förändrats de senaste 20 åren. Varför haka upp sig på något så hypotetiskt som "kidsen idag är dummare"?

Medlem

nytt duke nukem på g kanske

Medlem

över ett decennium i utveckling... och det blir bara fulare och fulare och dummare och dummare... en spelserie till går i graven på casual players


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av IceMan:

konsoller= förstör spelet
dom försöker locka till sej små barn utan tålamod= förstör spelet

Konsoler=Utvecklas det för tillfället inte till. De blir klar med PC versionen först, sen kommer konsol-versionen. Detta har inget med konsoler att göra. Om du vill att det ska vara så, så får du nog intala dig själv det, fast så är inte fallet.
Locka till sig småbarn utan tålamod=...detta kan nog vara fallet, fast spel måste utvecklas med åren också. Tyvärr.

Fast jag anser inte att förändring är en dålig sak, sålänge det inte görs dåligt helt enkelt. Jag dömmer efter det när jag SPELAR istället för vad jag läser. ALLT låter värre när man läser det. Ofta är det väl så att det som låter underbart är HEMSKT i praktiken, och vice versa?

Nej förändring är en bra sak. Men... Det är verkligen inte en bra sak när storförändringar i stil av borttagning av stats eller armor slots. En sak som gjorde Diablo så bra var självaste minikomplexiteten. Det finns många exempel på spel som bara va allmänt jobbiga i sina förändringar.

Mass Effect är en bra serien men jag föredrar första spelet pga. att det va lite mer rollspels orienterat. 2an är bra men den når inte upp till samma nivå. Battlefield 3 är ett annat spel som jag tyckte va sjukt tråkigt för att dem kompromissade gameplay och simplifierat spelet. Jag bryr mig helt ärligt inte hur mycket upplåsbara saker det finns i ett spel. BF3 är designat mer om att låsaupp saker än självaste gameplay. Det syns ganska kraftigt jämfört med föregående spel.

För mig verkar det som om Blizzard tar samma skitväg som BioWare och DICE gjort. Det kompromissar för att dem socker sniffande skitungarna inte har tålamod nog som riktiga gamers hade för 10 år sen.


signatur

Idono. That's me!

Pansarknekt
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Frux:

Har inte testat D3 själv men jag tror nog att de vet vad de sysslar med när det gäller speldesign. Bättre än genomsnitts-FZaren.

Nerskalat är inte automatiskt det samma som "lättare". Och omständligt inte detsamma som automatiskt "svårare och mer utmanande". Spel ska fokusera på det som faktiskt är roligt och inte bara krångligt.

Word!

Merparten av allt snack om konsollifiering, casualifiering o.s.v. verkar komma från idioter som inte vet vad dom pratar om.

Kom tillbaka när ni har arbetat i en rad spelproduktioner och fått full insikt i varför olika designbeslut tas.

Det finns en lång rad förutsättningar för spelutvecklande som förändrats de senaste 20 åren. Varför haka upp sig på något så hypotetiskt som "kidsen idag är dummare"?

Ja det är sant att det finns en anledning till designbesluten. Men de tas inte för produktens skull utan för en helt annan ekonomisk orsak. Man vill tjäna pengar, hemskt va?

Man pratar marknadsandelar och marknadsstorlek. Det innebär att om man slätar ut spelet så passar det FLER vilket ger mer intäkter för företaget i fråga. Detta innebär vidare att man egentligen skiter i vad en konsument vill ha utan man producerar något alla klarar av att spela.

Därifrån kommer kritiken mot konsolifiering och casualifiering som för mig är helt legitima. Förhoppningsvis leder kritiken till att vi får en ny nisch i branschen där man tar det här med ordentliga spel för riktiga gamers på allvar.

Man ska dock heller inte försaka att den stora tillökningen med spelare och spelbranschens framgång dock även har tagit fram en hel del positiva saker.

Så det är en avvägning som utvecklarna tar och måste ta ansvar för, vilket dom inte alltid gör när dom rent ut sagt ljuger i prerelease hypen för att dom vet att det är glömt när spelet är ute.

Diablo 3 kommer bli utslätat, det är inget nytt. Jag kommer ihåg de första nyheterna om hur "man skulle kunna spelet med en hand" o skit som de sa ibörjan.
Diablo varumärket är Blizzards och dom gör vad dom vill med det, så det är bara att gilla läget.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av shaitan:

över ett decennium i utveckling... och det blir bara fulare och fulare och dummare och dummare... en spelserie till går i graven på casual players

Spelat det mycket eller?

Skrivet av deftune:

Ja det är sant att det finns en anledning till designbesluten. Men de tas inte för produktens skull utan för en helt annan ekonomisk orsak. Man vill tjäna pengar, hemskt va?

...och direkt så droppar det inte en kommentar som bekräftar min poäng. De flesta whiners vet inte vad dom snackar om.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av deftune:

Ja det är sant att det finns en anledning till designbesluten. Men de tas inte för produktens skull utan för en helt annan ekonomisk orsak. Man vill tjäna pengar, hemskt va?

...och direkt så droppar det inte en kommentar som bekräftar min poäng. De flesta whiners vet inte vad dom snackar om.

Dem som varit med drygt 15-20 år o sett hur spelindustrin har växt, vet exakt vad dem pratar om. Det finns många AAA titlar dem senaste 6 åren som är bra dem första timmarna men man sedan märker är skit pga. att huvudfokusen är att sälja mer.


signatur

Idono. That's me!

Pansarknekt
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av deftune:

Ja det är sant att det finns en anledning till designbesluten. Men de tas inte för produktens skull utan för en helt annan ekonomisk orsak. Man vill tjäna pengar, hemskt va?

...och direkt så droppar det inte en kommentar som bekräftar min poäng. De flesta whiners vet inte vad dom snackar om.

Jag vet mycket väl vad jag pratar om. Dessutom är jag ingen sk "whiner". Jag har en positiv syn på Diablo och branschen som sådan. Jag är nämligen påväg att utbilda mig till systemutvecklare och snackar utveckling varje dag.
Och om du har någon bild av att de som styr om ett spel för en så stor studio som Blizzard inte maximerar deras produkters tillgänglighet för konsumenterna så är du naiv. De gör inte ett spel för att dom vill krama just dig.
Det är sant att nerskalning inte alltid innebär att det blir "lättare", däremot är det alltid sant att det ökar ett spels tillgänglighet. Vilket dom vill, därför filar man på så många ställen man kan hitta och släpper på så många plattformar som möjligt.
Spelföretag idag gör inga spel utan att se på vilken del av marknaden de kan komma åt. Sedan anpassar de sin produkt och ser till att utvecklingsprocessen följer vissa riktlinjer i ett så kallat kravdokument. Du som utvecklare får inte ta egna designbeslut utan att följa kraven i detta dokument. Kravdokumentet kan exempelvis innehålla ett krav på inventorysystemet, såsom det måste varit i ME2, vilket hade ett märkligt förenklat inventory. OSv.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av shaitan:

över ett decennium i utveckling... och det blir bara fulare och fulare och dummare och dummare... en spelserie till går i graven på casual players

Spelat det mycket eller?

ja faktiskt...


signatur

spriten räddade mig från sporten

Skrivet av deftune:

Sedan anpassar de sin produkt och ser till att utvecklingsprocessen följer vissa riktlinjer i ett så kallat kravdokument. Du som utvecklare får inte ta egna designbeslut utan att följa kraven i detta dokument. Kravdokumentet kan exempelvis innehålla ett krav på inventorysystemet, såsom det måste varit i ME2, vilket hade ett märkligt förenklat inventory. OSv.

Internt slänger man kravspecar på varandra hejvilt ("den nya editorn måste klara av detta, detta och det här"), och vissa krav kan påtvingas av förläggare/producent ("spelet måste gå i minst 30fps"). Men jag har aldrig, under mina dryg sju år ute hos stora spelutvecklare, varit med om att det finns några "kravdokument" som styr "mjuka" designbeslut om inventorysystem, spelbalans etc.

Visst marknadsföringsavdelningen är alltid med och styr huruvida ett projekt blir av eller ej. Men det är mycket tidigt i utvecklingsprocessen och på ett mycket grövre plan. "ska ni ha zombies i spelet? nej det är uttjatat, det ka vi inte sälja". Detaljer angående speldesignen finns inte tillgängliga vid den tidpunkten.
Sedan när projektet väl är greenlightat och den grundläggande designen godkänd så är det upp till utvecklarna själva att använda sin talang för vad som är roligt och bra design.
Jag har själv varit med och tagit designbeslut utan att följa något annat än min magkänsla.

Medlem
Skrivet av deftune:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av deftune:

Ja det är sant att det finns en anledning till designbesluten. Men de tas inte för produktens skull utan för en helt annan ekonomisk orsak. Man vill tjäna pengar, hemskt va?

...och direkt så droppar det inte en kommentar som bekräftar min poäng. De flesta whiners vet inte vad dom snackar om.

Jag vet mycket väl vad jag pratar om. Dessutom är jag ingen sk "whiner". Jag har en positiv syn på Diablo och branschen som sådan. Jag är nämligen påväg att utbilda mig till systemutvecklare och snackar utveckling varje dag.
Och om du har någon bild av att de som styr om ett spel för en så stor studio som Blizzard inte maximerar deras produkters tillgänglighet för konsumenterna så är du naiv. De gör inte ett spel för att dom vill krama just dig.
Det är sant att nerskalning inte alltid innebär att det blir "lättare", däremot är det alltid sant att det ökar ett spels tillgänglighet. Vilket dom vill, därför filar man på så många ställen man kan hitta och släpper på så många plattformar som möjligt.
Spelföretag idag gör inga spel utan att se på vilken del av marknaden de kan komma åt. Sedan anpassar de sin produkt och ser till att utvecklingsprocessen följer vissa riktlinjer i ett så kallat kravdokument. Du som utvecklare får inte ta egna designbeslut utan att följa kraven i detta dokument. Kravdokumentet kan exempelvis innehålla ett krav på inventorysystemet, såsom det måste varit i ME2, vilket hade ett märkligt förenklat inventory. OSv.

Designdokument följs inte inom spelindustrin. Du förväxlar industriell mjukvaruutveckling med spelutveckling. Skillnaden är att inom ett spel behöver du inte följa en exakt standard. Medan mjukvara på maskiner eller speciella program kräver att man att programmen ska uppnå något specifikt.

Folk som påstår sig att designdokument till spel ska följas till punkt har tydligen aldrig gjort ett spel i hela sitt liv. Det finns knappt något som följs i ett design dokument då det alltid tillkommer saker och stora förändringar görs pga. att en specifik mekanik inte är rolig eller det inte funkar i samband med andra.

Den ända funktionen ett design dokument egentligen har är att ge en bild till investerarna och fastställa en egentlig budget till utvecklingen.


signatur

Idono. That's me!

Pansarknekt
Skrivet av Idono:

Designdokument följs inte inom spelindustrin. Du förväxlar industriell mjukvaruutveckling med spelutveckling. Skillnaden är att inom ett spel behöver du inte följa en exakt standard. Medan mjukvara på maskiner eller speciella program kräver att man att programmen ska uppnå något specifikt.

Folk som påstår sig att designdokument till spel ska följas till punkt har tydligen aldrig gjort ett spel i hela sitt liv. Det finns knappt något som följs i ett design dokument då det alltid tillkommer saker och stora förändringar görs pga. att en specifik mekanik inte är rolig eller det inte funkar i samband med andra.

Den ända funktionen ett design dokument egentligen har är att ge en bild till investerarna och fastställa en egentlig budget till utvecklingen.

Intressant diskussion!

Först ut som svar; det finns ingen så kallad "industriell mjukvaruutveckling" Spelutveckling är en subtyp av mjukvaruutveckling.

En standard är fastställd av en organisation som överser olika branscher. Alla branscher har olika standarder. Varken spelutveckling eller mjukvarutveckling behöver följa en standard till punkt och pricka. De är rekommendationer sålänge inte de blir krav av projektintressenterna som håller i slantarna.

All mjukvara ska "uppnå någonting". Dessa delas oftast in i två primära kategorier. Funktionella krav och icke-funktionella krav. Dessa krav måste uppnås av slutprodukten och ställs av programmets "stakeholders." Kraven placeras i ett kravdokument, som jag skrev innan och har faktiskt juridisk bindning.
Detta skapar sedan ramverket/reglerna för utvecklingen av mjukvaran.
Spelutvecklarna vi läser parallellt på skolan med har också lärt sig detta men säger samtidigt att de har ett så kallat designdokument(som du omnämner) som formar spelets utseende och spelregler.
Så gillar inte att anta här men misstänker att kravdokumentet är mer för utvecklingsprocessen kanske då det strukturerar upp slutprodukten särskilt i större projekt(?).

Och så en gardering med disclaimer att jag ännu är en akademiker och därmed lär mig allt sånt här ur idealiska vetenskapliga perspektiv. Verkligheten och Murphy's lag är ännu inte implementerade över kunskaperna även om vi har blivit varnade av lärare och gästföreläsare.

Ontopic:
Det slipas ofta mer än vad utvecklarna hade gjort självmant för att se till att Gun-Göran och hans systermoster hade kunnat spela. Detta sker överallt och jag vet inte om det är Activision som har infört slippapper modell grovt på blizzards axlar.
Jag trodde initiellt att även om Diablo skulle välja en välpolerad väg så har ju verkligen slippappret gått hårt åt WoW, vilket fick mig att hoppas väldigt mycket att man tittar på sin lite mer hårdkärniga publik i D3. Jag ser verkligen fram emot spelet och jag gillar dess utseende även om det hade varit ännu mer awesome om det kom ut för typ 2 år sen


signatur

Ooooh the drama!

Pansarknekt
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av deftune:

Sedan anpassar de sin produkt och ser till att utvecklingsprocessen följer vissa riktlinjer i ett så kallat kravdokument. Du som utvecklare får inte ta egna designbeslut utan att följa kraven i detta dokument. Kravdokumentet kan exempelvis innehålla ett krav på inventorysystemet, såsom det måste varit i ME2, vilket hade ett märkligt förenklat inventory. OSv.

Internt slänger man kravspecar på varandra hejvilt ("den nya editorn måste klara av detta, detta och det här"), och vissa krav kan påtvingas av förläggare/producent ("spelet måste gå i minst 30fps"). Men jag har aldrig, under mina dryg sju år ute hos stora spelutvecklare, varit med om att det finns några "kravdokument" som styr "mjuka" designbeslut om inventorysystem, spelbalans etc.

Visst marknadsföringsavdelningen är alltid med och styr huruvida ett projekt blir av eller ej. Men det är mycket tidigt i utvecklingsprocessen och på ett mycket grövre plan. "ska ni ha zombies i spelet? nej det är uttjatat, det ka vi inte sälja". Detaljer angående speldesignen finns inte tillgängliga vid den tidpunkten.
Sedan när projektet väl är greenlightat och den grundläggande designen godkänd så är det upp till utvecklarna själva att använda sin talang för vad som är roligt och bra design.
Jag har själv varit med och tagit designbeslut utan att följa något annat än min magkänsla.

Intresssant kommentar. Jag böjer mig för din arbetslivserfarenhet då jag bara är student av ämnet. Det ställer ju dock en del frågor angående varför större titlar alltid ska följa ungefär samma mall med förenkling av features osv.

Särskilt då det enligt dig är i stort sett speldesignerns eget beslut. Är det så att man följer trender? Och varför är vissa av trenderna bättre? Är det inte så att det finns riktlinjer som man förhåller sig till som spelutvecklare trots allt? Eller är det så att begränsningarna redan är satta i utvecklingsverktygen?


signatur

Ooooh the drama!

Skrivet av deftune:

Det ställer ju dock en del frågor angående varför större titlar alltid ska följa ungefär samma mall med förenkling av features osv.

Ofta för att utvecklarna genuint tycker att det leder till bättre spel. Jag tror de flesta satsar på "easy to learn, hard to master" för att det är just sådana spel de vill ha själva.
Det blåser även starka retrovindar i branschen, många försöker återskapa klassisk spelglädje men med modern teknik. Titta på Super Mario till NES. Tokenkelt spel att lära sig - gå med styrkorset, hoppa på en knapp. Men det kan ändå vara ack så utmanande när man kommit en bit.
Dock är den klassiska spelglädjen mycket svårt att återskapa i moderna spel, med de förväntningar på komplexitet som finns.
Att göra ett spel där grunderna är svårförstådda anses som "dålig design". Jag gissar att många fumlande utvecklare slarvar bort just djupet, det som ska lägga till "hard to master", trots att de tänkte efter en vettig filosofi.

Jag tror ärligt att det Blizzard gör är att de försöker göra spelet mer polerat. Inte att dom försöker vidga sin målgrupp på beknostnad av hardcoremekaniker. Om något så jobbar dom på att behålla sitt rykte som branschens vassaste utvecklare. Detta är min övertygelse baserat på vad dom gjort tidigare.
Många spottar på WOW för att det växt sig så stort och mormor och lillasyrran spelar. Men jag tror många missar komplexiteten som ändå finns. Lyssnar man på de nördar som är så ingrottade på spelmekanik att de fått jobb pga det (speldesigners!) så hör man ändå relativt unisona hyllningar av just WOW. Spelet börjar inte på riktigt förräns vid maxlevel.

Medlem

Kan dom släppa spelet i år kanske? ^^ sjukt sega

Medlem
Skrivet av deftune:
Skrivet av Idono:

Designdokument följs inte inom spelindustrin. Du förväxlar industriell mjukvaruutveckling med spelutveckling. Skillnaden är att inom ett spel behöver du inte följa en exakt standard. Medan mjukvara på maskiner eller speciella program kräver att man att programmen ska uppnå något specifikt.

Folk som påstår sig att designdokument till spel ska följas till punkt har tydligen aldrig gjort ett spel i hela sitt liv. Det finns knappt något som följs i ett design dokument då det alltid tillkommer saker och stora förändringar görs pga. att en specifik mekanik inte är rolig eller det inte funkar i samband med andra.

Den ända funktionen ett design dokument egentligen har är att ge en bild till investerarna och fastställa en egentlig budget till utvecklingen.

Intressant diskussion!

Först ut som svar; det finns ingen så kallad "industriell mjukvaruutveckling" Spelutveckling är en subtyp av mjukvaruutveckling.

En standard är fastställd av en organisation som överser olika branscher. Alla branscher har olika standarder. Varken spelutveckling eller mjukvarutveckling behöver följa en standard till punkt och pricka. De är rekommendationer sålänge inte de blir krav av projektintressenterna som håller i slantarna.

All mjukvara ska "uppnå någonting". Dessa delas oftast in i två primära kategorier. Funktionella krav och icke-funktionella krav. Dessa krav måste uppnås av slutprodukten och ställs av programmets "stakeholders." Kraven placeras i ett kravdokument, som jag skrev innan och har faktiskt juridisk bindning.
Detta skapar sedan ramverket/reglerna för utvecklingen av mjukvaran.
Spelutvecklarna vi läser parallellt på skolan med har också lärt sig detta men säger samtidigt att de har ett så kallat designdokument(som du omnämner) som formar spelets utseende och spelregler.
Så gillar inte att anta här men misstänker att kravdokumentet är mer för utvecklingsprocessen kanske då det strukturerar upp slutprodukten särskilt i större projekt(?).

Och så en gardering med disclaimer att jag ännu är en akademiker och därmed lär mig allt sånt här ur idealiska vetenskapliga perspektiv. Verkligheten och Murphy's lag är ännu inte implementerade över kunskaperna även om vi har blivit varnade av lärare och gästföreläsare.

Ontopic:
Det slipas ofta mer än vad utvecklarna hade gjort självmant för att se till att Gun-Göran och hans systermoster hade kunnat spela. Detta sker överallt och jag vet inte om det är Activision som har infört slippapper modell grovt på blizzards axlar.
Jag trodde initiellt att även om Diablo skulle välja en välpolerad väg så har ju verkligen slippappret gått hårt åt WoW, vilket fick mig att hoppas väldigt mycket att man tittar på sin lite mer hårdkärniga publik i D3. Jag ser verkligen fram emot spelet och jag gillar dess utseende även om det hade varit ännu mer awesome om det kom ut för typ 2 år sen

Tog inte upp kravspecifikationer eftersom jag missade det i din text. Dem måste följas till punkt o pricka dessvärre. Och jo det finns industriell mjukvaruutveckling. Det är sånt som tillämpas till industriella maskiner. Det kan också hittas i inbyggda system till massa olika produkter så som bilars olika sensorer etc. Dvs är det programmering direkt till hårdvara. Termen är inte helt korrekt då det i själva verket kallas för "inbyggda system". Mjukvara för just det måste följa kravspecifikationer till punkt o pricka eftersom det inte finns rum för fel och det kosta stora slantar för företagen som beställt mjukvaran.

Har med kontakt med några spelutvecklare och de säger sig själva aldrig tar emot kravspecifikationer, då 9/10 gånger så är det bara i vägen för spelets utveckling.

Tyvärr är det så att folk som fortfarande studerar till att bli spelutvecklare inte har tillräckligt med erfarenhet inom spelindustrin för att kunna yttra sig om hur det är. Sen är det också så att vi båda fortfarande är studenter och inte kan yttra oss om hur det är o jobba för stora företag heller. Allt vi blir lärda är generella riktlinjer då alla företag har sina egna riktlinjer osv.

Nej men tillbaks till topic här med:
Jag ser oron för att jag har verkligen blivit less på jätte många spel dem senaste åren. Det har med att mekanik som definierar ett spel har blivit simplifierat för att folk ska lära sig spela spelet. En av mina favorit kommentarer är DICEs svar på varför dem simplifierade mycket av mekaniken i BF3. Dem gjorde det för svårt hade det svårt att sätta sig in i hur spelet funkar. Då undrar jag. Varför inte lägga in en 10-15 minuter lång gameplay tutorial. Det är inte så svårt. Det är just såhär jag ser mig att D3 kommer bli. Dem över simplifierar spelmekanik för att casual gamers inte har tålamod att lägga ner några minuter på att lära sig lite av spelets mekanik.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

varför så många ord....

Blizzard = the epitome of greed

finns väl inga som är så pigga på att mjölka varenda öre av folk.. att dom vill att alla små idioter ska kunna spela är väl inget konstigt..


signatur

spriten räddade mig från sporten

12
Skriv svar