ACTA - Sverige undertecknat.

Medlem
ACTA - Sverige undertecknat.

Helt otroligt, bara att hålla tummarna tills sommaren.

http://feber.se/webb/art/234847/sverige_har_undertecknat_acta...

Helt otroligt hur svensk media undviker att diskutera/iformera oss om detta.

Medlem

I don't wanna live on this planet anymore...

Medlem

Lobyisterna har sett till att vi inte fått veta merparten av vad ACTA innebär, samt att underskriften gjordes utan vetskapen av varken svenska folket, och t.om vissa personer i riksdag/regering. Att det kan få ske som det gjort är helt otroligt, och absolut oacceptabelt. Såna här saker borde det röstas och informeras om, och inte gås bakom ryggen på hela folket.

Nu är det ju däremot så att det inte riktigt träder i kraft förrän EU-parlamentet säger ja till föredraget, vilket det om jag inte minns fel röstas om i sommar någon gång. Skriv på så många namninsamlingar ni kan, samt skriv till de ansvariga och uttryck ert missnöje, både inom Svenska makt-toppen, och EU-parlamentet.

Saker som det här faller igenom och accepteras endast om folket accepterar det! Visa ert missnöje, och visa att vi inte accepterar sån här hantering av så stora frågor. Jag tänker kontakta de ansvariga och ifrågasätta beslutet och hur det hanteras. Tänker du?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

hmm är det någon som kontaktat en tidning om detta då det inte verkar ha stått något om det här i tidningarna? känns ju som att inte så många av sveriges befolkning som vet om detta.
Fick själv reda på det för 3 dagar sedan av en jobbarkompis.

Kanske för att detta har behandlats olikt Sopa, som fungerade som en perfekt rökridå som internetkulturen fokuserade på, som den brukar.

Denna lag sågs på ett annorlunda sätt som jag förstått det, eftersom EU och dess medlemskap lagt ett större tryck på att dess medlemsländer ska underteckna. Det och att det ses som ännu en ordinär lag och inte ett internet meme. Det är så det känns, för vi är väldigt bra att bara rikta skygglapparna åt ett håll åt gången och missa det som händer runt omkring.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Keza:

Helt otroligt, bara att hålla tummarna tills sommaren.

http://feber.se/webb/art/234847/sverige_har_undertecknat_acta...

Helt otroligt hur svensk media undviker att diskutera/iformera oss om detta.

Kanske beror på att du hänger på feber.se istället för "svensk media". Har rapporterats hela gårdagen från bland annat Sveriges Television, flertalet timmar innan feber.se publicerade sin "grej":


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

För er som tycker att vi borde stoppa ACTA; Skriv på här.
http://signon.org/sign/stop-acta-1.fb1?s

För er som tycker att den är bra, den diskussionen tar vi i PM.

Mods: Om detta är ett regelbrott får ni såklart ta bort/Redigera inlägget, men meddela mig gärna då.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Dom har fortfarande chans att säga nej till avtalet. Vi får se vad som händer!

Medlem

Skriv på namninsamlingen, som kommer gå till ett antal utvalda EU-ledamöter, så har vi nog större chans att få ett nej!

http://signon.org/sign/stop-acta-1.fb1?s

Edit1: Stavning. Norskan kikade fram..


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Skriv det en gång till vettja

Medlem

Haha, man kan aldrig repetera sanningen för många gånger.

Tydligen hade en Kanadensisk människorättskämpe begärt ut dokument relaterat till ACTA, och fått ut papper där allt utom rubriken var censurerat.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Ja, spam har folk aldrig tröttnat på.

Skrivet av r3lev4nt:

Tydligen hade en Kanadensisk människorättskämpe begärt ut dokument relaterat till ACTA, och fått ut papper där allt utom rubriken var censurerat.

Källa? Vilka "dokument"? Texten finns på Internet, helt öppet för alla att läsa.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Spam var det nog knappast. Enda anledningen till att jag skrev det under hans post var för att han skrev som om han inte hade sett det. Ber om ursäkt om någon kände sig kränkt eller störd av det, och mod får väl ta bort inlägget om det anses spam-aktigt.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skrivet av r3lev4nt:

För er som tycker att vi borde stoppa ACTA; Skriv på här.
http://signon.org/sign/stop-acta-1.fb1?s

För er som tycker att den är bra, den diskussionen tar vi i PM.

Mods: Om detta är ett regelbrott får ni såklart ta bort/Redigera inlägget, men meddela mig gärna då.

CENSUR! Får enbart uttrycka sig för ena sidan. Inte mycket till diskussion eller djupare lärande om bara ena sidan ska få tala.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Ånej, alla får tala! Tänkte bara att vi inte ska göra tråden alltför off topic. Men om det inte anses off topic, så kan vi ta diskussioner här direkt.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Keza:

Helt otroligt, bara att hålla tummarna tills sommaren.

http://feber.se/webb/art/234847/sverige_har_undertecknat_acta...

Helt otroligt hur svensk media undviker att diskutera/iformera oss om detta.

Kanske beror på att du hänger på feber.se istället för "svensk media". Har rapporterats hela gårdagen från bland annat Sveriges Television, flertalet timmar innan feber.se publicerade sin "grej":

Eller så var det den enda källan jag kunde ge som referens igår. Och för att informera lilla dig, så har denna "grej" tagits upp i videos etc. redan förra året.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Ja, spam har folk aldrig tröttnat på.

Skrivet av r3lev4nt:

Tydligen hade en Kanadensisk människorättskämpe begärt ut dokument relaterat till ACTA, och fått ut papper där allt utom rubriken var censurerat.

Källa? Vilka "dokument"? Texten finns på Internet, helt öppet för alla att läsa.

Haha, helt otroligt hur en människa kan gnälla som en liten flicka, då syftet med denna post är att åtminstonne försöka diskutera något viktigt.

Medlem
Skrivet av Keza:
Skrivet av bjosarn:

Ja, spam har folk aldrig tröttnat på.

Skrivet av r3lev4nt:

Tydligen hade en Kanadensisk människorättskämpe begärt ut dokument relaterat till ACTA, och fått ut papper där allt utom rubriken var censurerat.

Källa? Vilka "dokument"? Texten finns på Internet, helt öppet för alla att läsa.

Haha, helt otroligt hur en människa kan gnälla som en liten flicka, då syftet med denna post är att åtminstonne försöka diskutera något viktigt.

Rimliga frågor tycker jag.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Ja, spam har folk aldrig tröttnat på.

Skrivet av r3lev4nt:

Tydligen hade en Kanadensisk människorättskämpe begärt ut dokument relaterat till ACTA, och fått ut papper där allt utom rubriken var censurerat.

Källa? Vilka "dokument"? Texten finns på Internet, helt öppet för alla att läsa.

Vilket dokument relaterat till ACTA det gäller vet vi ju inte. Det står iaf på Wikileaks, så om du inte tror på det får du gräva där. Du tycks ju iaf vara en supporter av ACTA, med tanke på hur du endast kommenterar på de som går emot det.

Även om det inte stämmer, så presenterade jag det heller inte som konkret fakta, då hade jag citerat källan. Jag lade därför till "Tydligen", då jag inte har bekräftat det. I vilket fall som helst, ingen big deal direkt..

Edit1: Okej, glöm det jag skrev om kanadensaren, jag läste det någonstans, och tänkte att jag skulle skriva det för att kanske höra om någon annan hade hört något, men då det inte finns någon källa på det så verkar det inte vara värt att ta upp vidare.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Detta är sjukt.

Medlem

Jag undrar lite varför det helt plötsligt just nu vart en sån boom med dessa *Insert prefix*A (SOPA, PIPA, ACTA..)

Inspirerat sammanhang?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Det är ganska uppenbart vad som händer, världens regeringar gillar inte att ingen kontrollerar internet. Så kan vi ju inte ha det, vi måste ha kontroll över allt. Slutmålet är att kontrollera hela internet och göra det så byråkratiskt som möjligt, vilket i slutändan kommer innebära att man kommer behöva myndighetstillstånd för att ens starta en hemsida.
Kanske låter överdrivet, men jag är övertygad om den utvecklingen.

Medlem
Skrivet av Keza:

Eller så var det den enda källan jag kunde ge som referens igår. Och för att informera lilla dig, så har denna "grej" tagits upp i videos etc. redan förra året.

Skrivet av Keza:

Haha, helt otroligt hur en människa kan gnälla som en liten flicka, då syftet med denna post är att åtminstonne försöka diskutera något viktigt.

Du sade att det inte togs upp i media, jag visade att det gör de visst. Jag diskuterar gärna, men jag ser ingen poäng i att diskutera om lösa rykten om en "människorättskämpe" som fått dokument som är i princip helt censurerade. Om man inte kan styra ett sådant påstående är det ingen idé att slänga ut det.

Sen att du inte kan hålla en högre nivå än "lilla du" och insinuerar att jag är en "flicka" bevisar ju bara hur intresserad du egentligen är av att diskutera...

Skrivet av r3lev4nt:

Du tycks ju iaf vara en supporter av ACTA, med tanke på hur du endast kommenterar på de som går emot det.

Jag vet vart jag står, du behöver inte försöka placera mig, jag gillar inte ACTA, hur avtalet har tagits fram, eller hur beslutsfattande inom EU fungerar. Men det är viktigare att fokusera på faktiska problem, inte på ryktesspridning.

Det avtal som skrivits under, bland annat av Sverige, finns att läsa på Europaparlamentets hemsida. Sen att diskunioner och att utskottsgrupper m.m., har sekretess på mycket av deras arbete är problematiskt - men knappast något nytt.

Skall man diskutera saker som ACTA, och protestera mot det, är det viktigt att sätta sig in i ämnet. Inte sprida rykten, komma med grundlösa anklagelser eller liknande. Då riskerar man att aldrig tas på allvar. Att exempelvis referera till feber.se och säga att svensk media inte bryr sig när bland annat SVT många gånger rapporterat om just ACTA (exempelvis 2009 i Kulturnyheterna) bidrar knappast till ett seriöst debattklimat.

http://www.techdirt.com/articles/20120126/11014317553/europea...

Där kan ni läsa en väldigt läsvärd artikel just om EU-medborgares insyn i utformandet av ACTA.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

FAN. FRA ÅT HELVETE MED ER.

Medlem

Dom som vill skriva på protestlista kan även göra det på följande sida där 587000 har signat hittills.

http://www.avaaz.org/en/eu_save_the_internet/

Medlem

Jag är insatt i ämnet, sprider heller inte lösa anklagelser eller försöker placera dig någonstans. det jag sa var ironiskt, och du behöver heller inte då försöka placera eller liknande på mig.

Ja, ACTA har tagits upp i media. Men gå in på aftonbladet, ctrl+f acta, inte en träff. Våra lokala tidningar har inte sagt någonting om det. Poängen är att det inte sades något om att det skrevs på av våra medier, inte vad jag har sett iaf. Jag följer dock mest nätmedier samt aftonbladet.

Jag har mina åsikter, du har dina. Jag drar mig ur hela diskussionen här nu då jag känner att den kommer att bli mer och mer fientlig. Det kommer jag förmodligen att få skit för från vissa håll med att jag typ "Inte kan stå för vad jag säger", men det säger också sin sak. Jag väljer att inte ta diskussionen vidare efter denna posten.

Och innan det sägs att jag bara överreagerar så har jag, även om du har långt fler posts än mig, sett diskussioner som denna förvandlas till pajkastning alltför många gånger här på FZ. Och jag vill inte se det hända i denna tråden också.

Vill du se det som en vinst, visst, jag ger walkover. Jag har heller inte refererat till feber, utan till stopacta.info endast.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv

Hela den här grejjen har ballat ur totalt och kan väl ses mest som en hysteri där folk får det hela att låta som jordens undergång.

SOPA har man ju läst på lite om och den rackaren är riktigt jobbig då det ger totalitär makt åt amerikanska mediejättar att gå in och ta bort saker de inte tycker om, utan att ifrågasättas. ACTA är inte ens i närheten.

Så som jag har förstått det så kommer ACTA inte att göra några större förändringar för hur vi använder internet idag. Förslaget säger inte "Nu när ni skrivit på skall alla följa detta slaviskt" utan det har omarbetats till den milda grad att förslaget blir lika tandlöst som IPRED.

Varje land kommer få göra sin egen tolkning av lagen och agera utifrån de lagar och bestämmelser som finns i landet. SVerige kommer bland annat att fortsätta på spåret att för att få ut uppgifter/stänga ner något skall en polisanmälan lämnas in och det måste finnas skäl till att misstänka att brottet kan ge straff nog för att därmed bryta PUL och gå till en ISP för att luska ut vem/vad som är knutet till en IP-adress.

Men nu är jag självklart inte för det hela, lagstiftningar av denna naturen kommer inte hjälpa problemet med piratkopiereing, något som industrierna och stofilerna som styr ett land inte kommer förstå på väldigt väldigt länge.

Poängen är att folk har flippat ut lite för mycket. Istället för att sätta sig ner och läsa vad det hela handlar om så jagar vi upp varandra genom att skriva akronymer i versaler och förutspå internets undergång.

IDG skrev en ganska bra summering på vad ACTA är:
http://www.idg.se/2.1085/1.429235/vad-ar-acta-och-varfor-ska-...

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Keza:

Eller så var det den enda källan jag kunde ge som referens igår. Och för att informera lilla dig, så har denna "grej" tagits upp i videos etc. redan förra året.

Skrivet av Keza:

Haha, helt otroligt hur en människa kan gnälla som en liten flicka, då syftet med denna post är att åtminstonne försöka diskutera något viktigt.

Du sade att det inte togs upp i media, jag visade att det gör de visst. Jag diskuterar gärna, men jag ser ingen poäng i att diskutera om lösa rykten om en "människorättskämpe" som fått dokument som är i princip helt censurerade. Om man inte kan styra ett sådant påstående är det ingen idé att slänga ut det.

Sen att du inte kan hålla en högre nivå än "lilla du" och insinuerar att jag är en "flicka" bevisar ju bara hur intresserad du egentligen är av att diskutera...

Skrivet av r3lev4nt:

Du tycks ju iaf vara en supporter av ACTA, med tanke på hur du endast kommenterar på de som går emot det.

Jag vet vart jag står, du behöver inte försöka placera mig, jag gillar inte ACTA, hur avtalet har tagits fram, eller hur beslutsfattande inom EU fungerar. Men det är viktigare att fokusera på faktiska problem, inte på ryktesspridning.

Det avtal som skrivits under, bland annat av Sverige, finns att läsa på Europaparlamentets hemsida. Sen att diskunioner och att utskottsgrupper m.m., har sekretess på mycket av deras arbete är problematiskt - men knappast något nytt.

Skall man diskutera saker som ACTA, och protestera mot det, är det viktigt att sätta sig in i ämnet. Inte sprida rykten, komma med grundlösa anklagelser eller liknande. Då riskerar man att aldrig tas på allvar. Att exempelvis referera till feber.se och säga att svensk media inte bryr sig när bland annat SVT många gånger rapporterat om just ACTA (exempelvis 2009 i Kulturnyheterna) bidrar knappast till ett seriöst debattklimat.

http://www.techdirt.com/articles/20120126/11014317553/europea...

Där kan ni läsa en väldigt läsvärd artikel just om EU-medborgares insyn i utformandet av ACTA.

Nej nej, nu förstår du inte. Jag baserar detta på hur du har hanterat diskussioner rent generellt, under all den tid som jag varit medlem på den här sidan.

MFC
Medlem

ACTA, SOPA, PIPA, NDAA... allting är bara en konspirationsteori...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Keza:

Nej nej, nu förstår du inte. Jag baserar detta på hur du har hanterat diskussioner rent generellt, under all den tid som jag varit medlem på den här sidan.

Personliga klagomål kan du (om du nu anser att det är viktigt) skicka i PM till mig, så kan du lämna diskussionstråden därhän. Där kan du kalla mig "flicka" om du vill.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

12
Skriv svar