SoulCalibur V-recension utan genusdebatt

Flakmonkey
SoulCalibur V-recension utan genusdebatt

Så har jag då skickat in ännu en recension för korrning till våra eminenta redaktörer och det känns som vanligt osäkert. Tycker aldrig det blir riktigt bra och jag är alltid orolig över vad andra ska tycka om vad jag skriver. Lite lustigt eftersom jag inte kan minnas att jag fått överhängande dålig kritik för något text. Självklart har det klagats på mina åsikter, men det går ju inte att undvika, om man nu inte tar ställning på något sätt eller vis och då är det ju inte en särskilt bra eller intressant recension.

Hursom så är det #SoulCalibur V som recenserats den här gången och den har ju fått lite uppmärksamhet redan innan den skrivits eftersom vissa tycks förvänta sig en massa skriverier om stora bröst, välformade rumpor och allmänt lättklädda kvinnor. De som söker efter det kommer nog ha svårt att hitta något om det överhuvudtaget. Hade det varit ett spel med mycket handling där jag ska tro på karaktärerna och den värld de är en del av hade jag nog stört mig på det.

Nu är det här dock ett fightingspel och då spelar handlingen ingen som helst roll. Jag ser på fightingspel på samma sätt som jag såg på de FPS jag spelade online när jag var som mest aktiv. I både Quake och Unreal Tournament ställdes grafiken ner så mycket det bara gick och modar användes så att gubbarna var så enfärgade de bara kunde bli. Där precis som i fightingspel spelar det helt enkelt ingen som helst roll hur det ser ut utan det är spelmekaniken och kampen som räknas. Om de man kämpar mot är storbystade amazoner, ödlor, pandor, män med jättemuskler eller skogstomtar spelar ingen som helst roll.

Därför kommer det inte ligga något fokus på det i recensionen. Bara så ni vet

#blogg

SoulCalibur V-recensionen färdigskriven

Ingen moralpanik? Phew, FZ undviker meltdown – för den här gången!

Medlem

Ingen som motsätter sig att ni påpekar nakenhet i spel, tror mer att folk stör sig på den politiska aspekten att det skulle göra spelet sämre.

Medlem

Tycker att genusdebatten ändå är nog högst relevant när det gäller spel och därmed även vid recension av spel. Varför inte kämpa för att byta ut bilden av gamers som några kåta 15 åriga killar till något mer positivt, många här på fz skulle nog gärna se att spel blev en mer allmänt accepterad form av kultur, en del vet jag vill se den likställd med film och musik som kulturform, båda dessa genres har också problem med hur man representerar könen men det går ändå inte att jämföra med gaming.

Blev riktigt förbannad över hur en del medlemmar kommenterade på recensionen du syftar på i texten. Där kunde man läsa hur folk konstaterade att "spel är så och så är det med det." vilket jag ser som en hopplös attityd, lite som "boys will be boys", vilket är ett idiotiskt synsätt på genusroller där man i stort sett uppmuntrar till sådant beteende som ska beteckna just "pojkar".

Jag tycker att Lindas recension var väldigt väldigt läsvärd just på grund av genusperspektivet och kommentarerna på recensionen visar i min ögon precis hur dålig synen på kvinnor är inom vår kulturform. Både från spelarna och utvecklarna, skärp er för i helvete. Inse att sådant som att göra kvinnor till sexobjekt i spel aldrig kommer föra vår kulturform framåt.

Detta skriver jag som en snart 20-årig man som gärna står för att han är feminist och anser sig vara förbannat mycket smartare än någon som inte kan stå för att människor är lika värda.

Medlem

Ska tillägga att jag blir förbannad på hela det manliga könet av sådant som attityden jag beskrev i föregående inlägg, har vi inte kommit längre än så? Hur kan man leva med sig själv med en sådan attityd? Det är ju för i helvete pinsamt att vara en man inom gaming när man inser att det finns så pass många kåta 15 åringar på Sveriges största spelsida, det jagar ju bort massvis med kvinnor från vår kulturform, lär er vara representabla, snorungar.

Medlem

Jag önskar djupt att det fanns en gilla-knapp här på FZ efter att jag läst vad du nyss skrev, Athaleos.

Jag saluterar dig: Athaleos. Och dig: Xepheros


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Close enough!

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Ska tillägga att jag blir förbannad på hela det manliga könet av sådant som attityden jag beskrev i föregående inlägg, har vi inte kommit längre än så? Hur kan man leva med sig själv med en sådan attityd? Det är ju för i helvete pinsamt att vara en man inom gaming när man inser att det finns så pass många kåta 15 åringar på Sveriges största spelsida, det jagar ju bort massvis med kvinnor från vår kulturform, lär er vara representabla, snorungar.

Tror folk kan börja ta diskussionen när debatten börjar ta tag i saker som t ex Chick flicks, som ger en onaturligt bild utav mannen väldigt ofta eller diverse tidningar nischade för kvinnor som är rätt ut sagt kränkande utav det manliga könet. Fattar inte varför man ska förvänta sig att en massa 15-åriga pubertala pojkar ska ändra sig när massa vuxna kvinnor sitter och skapar sig en lika skev verklighetsuppfattning genom kärleksfilmer och *insert random relationstidning här*.

Men att börja diskutera Genus är fruktlöst. Det är ju rätt uppenbart att det är endast svart och vit för rätt många( uppenbart när man läser ditt inlägg Athaleos ) och detta sträcker sig upp på universitetsnivå. Har aldrig läst något så tråkigt och meninglöst i hela mitt liv som diverse genuskurser, bara för att de ska finnas där.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Detta skriver jag som en snart 20-årig man som gärna står för att han är feminist och anser sig vara förbannat mycket smartare än någon som inte kan stå för att människor är lika värda.

Genus och genusvetenskap är allt utan människors lika värde, rätt uppenbart att ni aldrig öppnat en bok i ämnet. Men som sagt, grisarna till män/snygga blåsta blondiner på ena sidan och "feminist" riddarna i vit rustning på andra sidan. Men vi andra står utanför och bevittnar spektaklet.

Medlem

Du säger att det är fruktlöst att diskutera genus, det faller ju rakt in i det "hopplösa tänkande" jag kritiserar.

Saker som är kränkande för det manliga könet är ändå så starkt underrepresenterat i jämförelse med vad som kan sägas är kränkande för det kvinnliga könet i all media och kultur. Självklart ska vi förvänta oss att folk kan utbildas och genomgå en förändring till något positivare genom en ökad debatt. Könsroller, både manliga och kvinnliga, är något förlegat som vi har växt upp med och formats av.

Könsroller är inte något genetiskt och utan något som samhället har skapat, därför kan vi förändra och förbättra.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Athaleos:

Detta skriver jag som en snart 20-årig man som gärna står för att han är feminist och anser sig vara förbannat mycket smartare än någon som inte kan stå för att människor är lika värda.

Genus och genusvetenskap är allt utan människors lika värde, rätt uppenbart att ni aldrig öppnat en bok i ämnet. Men som sagt, grisarna till män/snygga blåsta blondiner på ena sidan och "feminist" riddarna i vit rustning på andra sidan. Men vi andra står utanför och bevittnar spektaklet.

Varför skulle jag öppna en bok i ämnet eller läsa det på universitetet? Det skulle jag kunna tänka mig att göra men just nu läser jag andra ämnen, med målet en utbildning inom nationalekonomi.
Jag kan ändå stå för att jag anser att alla är lika värda och det därför behövs en genusdebatt. Om du anser att genusdebatten inte är tillräckligt nyanserad så kan ju du, liksom jag, att bidra till den, utan att ge upp på den helt.

Medlem

För det första så är feminism och jämställdhet inte ekvivalenter.

För det andra finns det lika många kvinnor som vill vara hemmafruar och som tycker om att piffa upp sig för sin man.

I Resident Evil recensionen så sades det att det kändes fördummande att tjejen hade stora bröst. Vaddå, skulle inte en soldat få ha stora bröst? Va hände med jämställdheten...

Den här diskussionen är bara urbota korkad i min mening.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

För det första så är feminism och jämställdhet inte ekvivalenter.

För det andra finns det lika många kvinnor som vill vara hemmafruar och som tycker om att piffa upp sig för sin man.

I Resident Evil recensionen så sades det att det kändes fördummande att tjejen hade stora bröst. Vaddå, skulle inte en soldat få ha stora bröst? Va hände med jämställdheten...

Den här diskussionen är bara urbota korkad i min mening.

1.

Feminism är jämställdhet, det handlar om att stärka kvinnans roll i samhället gentemot mannen, som nu har en klart dominerande och bestämmande roll. Sen så finns det alltid extremister som hävdar att män är vidriga, jag håller för övrigt till stor del med om detta påstående men det hör inte hit. Jag anser att båda könen är lika värda och så gör alla riktiga feminister. Om det var så att kvinnor var de som förtryckte männen i samhället hade det säkerligen funnits en stark mansrörelse för att öka jämlikheten också. Så jo, äkta feminism och jämlikhet är ekvivalenta med varandra.

2.

Gå ut på stan, gå till universitetet, gå var som helst: fråga alla kvinnor du ser om vad de tycker om det du påstod om att de "vill piffa upp sig inför sin man". Jag är övertygad om att den absoluta majoriteten kommer att svara att det är något förlegat och att det inte stämmer överens med deras egna värderingar. Det är en förlegad syn från ett mansdominerat samhälle, att kvinnan skulle vilja "piffa upp sig" för sin man och vara hemmafru. Kvinnans roll har varierat genom tiden, men under medeltiden och framåt har kvinnan haft en otroligt liten roll när det gällt beslutsfattande och bestämmande av normer. På grund av detta har vi haft ett samhälle där det varit normen att kvinnan ska "piffa upp sig för sin man" och vara "hemma med barnen" utan att tänka på egna behov och egen vilja.

3.

Recensionens författare syftar vad jag förstår till att det är fördummande just för att det ger bilden av att det är okej att kvinnor är sexobjekt inom spelkulturen. Hon anser väl förmodligen att det inte är ett steg i rätt riktning att karaktären har störa bröst för att detta är ett uttryck för just hur spel föreställer kvinnor som sexobjekt. Spelutvecklarna hoppas väl att karaktärens "sexighet" ska locka till sig just pubertala tonåringar eller män som lockas av sådant. Ditt argument att jämställdheten försvinner om kvinnor inte får ha stora bröst inom militären är lika förbryllande som ogrundat.

4.

Att diskussionen är korkad är din åsikt, och baserat på det du skrev så tror jag att du skulle falla väl in i den grupp män jag anser har en förlegad kvinnosyn.

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av BeeJac:

För det första så är feminism och jämställdhet inte ekvivalenter.

För det andra finns det lika många kvinnor som vill vara hemmafruar och som tycker om att piffa upp sig för sin man.

I Resident Evil recensionen så sades det att det kändes fördummande att tjejen hade stora bröst. Vaddå, skulle inte en soldat få ha stora bröst? Va hände med jämställdheten...

Den här diskussionen är bara urbota korkad i min mening.

1.

Feminism är jämställdhet, det handlar om att stärka kvinnans roll i samhället gentemot mannen, som nu har en klart dominerande och bestämmande roll. Sen så finns det alltid extremister som hävdar att män är vidriga, jag håller för övrigt till stor del med om detta påstående men det hör inte hit. Jag anser att båda könen är lika värda och så gör alla riktiga feminister. Om det var så att kvinnor var de som förtryckte männen i samhället hade det säkerligen funnits en stark mansrörelse för att öka jämlikheten också. Så jo, äkta feminism och jämlikhet är ekvivalenta med varandra.

2.

Gå ut på stan, gå till universitetet, gå var som helst: fråga alla kvinnor du ser om vad de tycker om det du påstod om att de "vill piffa upp sig inför sin man". Jag är övertygad om att den absoluta majoriteten kommer att svara att det är något förlegat och att det inte stämmer överens med deras egna värderingar. Det är en förlegad syn från ett mansdominerat samhälle, att kvinnan skulle vilja "piffa upp sig" för sin man och vara hemmafru. Kvinnans roll har varierat genom tiden, men under medeltiden och framåt har kvinnan haft en otroligt liten roll när det gällt beslutsfattande och bestämmande av normer. På grund av detta har vi haft ett samhälle där det varit normen att kvinnan ska "piffa upp sig för sin man" och vara "hemma med barnen" utan att tänka på egna behov och egen vilja.

3.

Recensionens författare syftar vad jag förstår till att det är fördummande just för att det ger bilden av att det är okej att kvinnor är sexobjekt inom spelkulturen. Hon anser väl förmodligen att det inte är ett steg i rätt riktning att karaktären har störa bröst för att detta är ett uttryck för just hur spel föreställer kvinnor som sexobjekt. Spelutvecklarna hoppas väl att karaktärens "sexighet" ska locka till sig just pubertala tonåringar eller män som lockas av sådant. Ditt argument att jämställdheten försvinner om kvinnor inte får ha stora bröst inom militären är lika förbryllande som ogrundat.

4.

Att diskussionen är korkad är din åsikt, och baserat på det du skrev så tror jag att du skulle falla väl in i den grupp män jag anser har en förlegad kvinnosyn.

Ja du är då rolig då! Feminism och jämställdhet är inte samma sak.
Kan ta som exempel lagen som förbjuder sexköp och som drevs igenom av feminister. Idag är det fullt tillåtet för kvinnor att locka män att köpa sex eftersom hela ansvaret läggs på mannen. Det är dock lagligt för kvinnor att köpa sex av kvinnor. Är det jämställdhet?

Tror även du själv skulle bli förvånad om du frågade några tjejer i din ålder om va de tycker om att piffa upp sig för sina pojkvänner.

Själv skäms jag inte för att avguda tjejer för att just vara tjejer. Föreslår även att vi lämnar den här frågan i just detta forumet så stackars Simon inte behöver känna sig påhoppad!

Medlem

Detta är inget påhopp mot Simon och det förstår han säkerligen, sexköpslagen är utformad som den är just för att sex-marknaden mellan kvinnor och där kvinnor köper sex av män är obefintligt, i princip all sexhandel som inträffar idag involverar att män köper sex av kvinnor. Sexhandel är också ett dåligt exempel att ta för att hävda att män behandlas ojämlikt, de flesta som säljer sex är kvinnor och i princip alla gör det för att de tvingats av omständigheter att göra detta. Lagen är ju utformad för att skydda de som är utsatta i den situationen, nämligen kvinnorna som säljer. Ifall de inte säljer så råkar de illa ut, kanske beroende på att de har skulder, exempelvis om de betalat någon smugglare för att ta in dom i landet och sedan blir tvingade av densamme att betala tillbaka genom att sälja sex. Dessa kvinnor behöver skyddas av lagen, inte svinen som köper sex av de som redan är utsatta, dessa kvinnor blir tvingade till något och därför vill man inte utforma en lag som straffar dom ytterliggare. Dina argument håller inte.

"Piffa upp sig" inför sin partner är inget jag tycker är konstigt, alla vill se bra ut i sin partners ögon, både män och kvinnor. Du jämställde det med att kvinnor skulle vilja vara hemmafruar och piffa upp sig för sin man, det får då en helt annan innebörd. Jag tror att de flesta som läser dessa har insikten att den absoluta majoriteten av kvinnor inte vill bli hemmafruar och beroende av sin man.

Medlem

Finns många som gillar att vara hemmafru / hemmaman, varför tror du att många inte vill det? Du bara antar..


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Finns många som gillar att vara hemmafru / hemmaman, varför tror du att många inte vill det? Du bara antar..

På samma sätt som du antar att många vill vara hemmafru/hemmaman antar jag att majoriteten av dagens kvinnor inte vill vara beroende av män. Hur många hemmamän känner du? Varför skulle det vara fler kvinnor som vill vara hemmafruar? Jag vet att det finns kvinnor som vill vara hemmafruar men den absoluta majoriteten tror jag knappast har det som mål i livet, att vara hemma och beroende av sin man för försörjning. Att du säger att det finns många som vill det är på samma sätt ett antagande.

Det är egentligen inte relevant till genusdebatten på annat sätt än att det varit en norm för kvinnor att vara hemma medan det inte varit det för män, en skillnad som tack och lov suddas ut mer och mer.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Recensionens författare syftar vad jag förstår till att det är fördummande just för att det ger bilden av att det är okej att kvinnor är sexobjekt inom spelkulturen. Hon anser väl förmodligen att det inte är ett steg i rätt riktning att karaktären har störa bröst för att detta är ett uttryck för just hur spel föreställer kvinnor som sexobjekt. Spelutvecklarna hoppas väl att karaktärens "sexighet" ska locka till sig just pubertala tonåringar eller män som lockas av sådant. Ditt argument att jämställdheten försvinner om kvinnor inte får ha stora bröst inom militären är lika förbryllande som ogrundat.

Som jag förstår det så tror du alltså att det är sånt här som ska skrämma bort kvinnor från gaming/communityn/, eller har jag fel?

Medlem

Nej, det också men först och främst den kvinnosyn som man kan urskilja från kommentarsfältet i exempelvis Lindas recension, den är knappast särskilt vacker. Med det syftar jag på hur man på den här sidan verkar ha lite av en "defeatist" inställning till genusdebatten, dvs att det inte går att göra något åt att vissa spelutvecklare gör sviniga reklamer för sina spel/porträtterar kvinnor som sexobjekt i spel. Detta är en ganska hopplös inställning tycker jag, och felaktig. "Boys will be boys" är bara något påhittat skit som används som ursäkt för att slippa göra något åt saken.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Feminism är jämställdhet, det handlar om att stärka kvinnans roll i samhället gentemot mannen, som nu har en klart dominerande och bestämmande roll. Sen så finns det alltid extremister som hävdar att män är vidriga, jag håller för övrigt till stor del med om detta påstående men det hör inte hit. Jag anser att båda könen är lika värda och så gör alla riktiga feminister. Om det var så att kvinnor var de som förtryckte männen i samhället hade det säkerligen funnits en stark mansrörelse för att öka jämlikheten också. Så jo, äkta feminism och jämlikhet är ekvivalenta med varandra.

Feminism handlar, som du säger, om att stärka kvinnans roll. Det är med andra ord en ensidig företeelse och har således inget med jämställdhet att göra. Speciellt inte när mycket av det den grundar sig på är felaktigt eller missvisande. Att t.ex. män i dagens samhälle skulle ha en klart dominerande roll har jag svårt att se några belägg för. Äkta jämställdhet handlar om att se till att alla har samma rättigheter och skyldigheter. Detta är inte genomförbart om man bara fokuserar på den ena parten.

För övrigt har en mansrörelse börjat växa fram på senare tid som svar på ökade orättvisor gentemot män. Personligen tycker jag det är synd att det ska behöva gå så långt då det återigen blir fokus på enbart en part.

Skrivet av Athaleos:

sex-marknaden mellan kvinnor och där kvinnor köper sex av män är obefintligt, i princip all sexhandel som inträffar idag involverar att män köper sex av kvinnor. Sexhandel är också ett dåligt exempel att ta för att hävda att män behandlas ojämlikt, de flesta som säljer sex är kvinnor...

Det stämmer inte riktigt. Undersökningar har visat att andelen män, speciellt bland yngre, som säljer sex är något högre än andelen kvinnor. Dock kan prostitutionen gå högre upp i åldrarna bland kvinnor.

Medlem

Den statistik och information jag har tagit del av har alltid pekat åt en ganska ensidig sexmarknad, där visserligen även män kan stå som säljare(utsatt) men där det fortfarande är en väldigt kraftig majoritet kvinnor.

Jag håller inte med om att feminism inte handlar om jämställdhet, en feminist bidrar till jämställdhet och inte vice versa, eftersom en feminist vill utjämna skillnaderna mellan könen.

Det är förvånande att du påstår att män inte har en dominerande roll i dagens samhälle, en snabb blick kan ju göras mot arbetsmarknaden och se lönebarriärerna mellan könen. Det om något är ett tydligt tecken på ett patriarkaliskt samhälle.

Först när allt är jämlikt mellan könen, i allt från vem som måste stanna hemma med barnen och vem som har högst lön, då lever vi inte längre i ett mansdominerat samhälle. Feminism handlar om att utjämna dessa skillnader, som jag hävdat tidigare finns det extremister inom alla grupper, vissa extremister skulle säkert gärna se en kvinnodominerad värld, precis som världen idag är mansdominerad. Dessa kan ignoreras.

Tills dess handlar den moderna feminismen om att utjämna skillnader mellan könen, du säger att det inte kan handla om jämlikhet när det fokuseras bara på en part, men jag hävdar att det visst handlar om jämlikhet för att det krävs stora satsningar för att den parten ska hinna ifatt den andra, då måste man lägga fokus på den för att öka jämlikheten.

Tills att världen är jämlik måste vi satsa på feminism.

Flakmonkey

Är nog få här på FZ som är mot jämställdhet, även bland de som klagar på RE-recensionen, men att man har olika syn på vad det är. För mig är det att alla ska ha samma möjlighet att göra det de vill här i livet och få samma lön för det, etc etc samtidigt som man inser att vi är olika. Inte bara kvinnor och män emellan utan även inom könen... Sen så tycker dock jag att det är en aning trångsynt att bara se det som ett problem mellan kvinnor och män. Det handlar lika mycket om sociala klyftor, rasism, etc etc och här tror jag att problemet  med feminismen ligger - att allt fokus ligger på att kvinnor ska få det bättre och att kvinnor ska vara så som feministerna vill.

Jag säger nu inte att det är det som feminismen står för men det är detn bilden som väldigt många har av feminismen. Ofta har jag hört andra kvinnor (och män) som kallar sig feminster tala illa om andra kvinnor som vill vara hemma med barnen och då låter mannen "ta hand om dem" eller såna som bryr sig "för mycket" om sitt utseende. Det är inte att förespråka människors rätt att göra vad de vill göra av sitt liv.

Sen har vi ju jobb och lönedebatten och här finns det ju en skillnad men här känner iaf jag att det går åt rätt håll men samtidigt så måste man ju inse att det aldrig kommer bli så att alla inte kan få samma job och arbete. Det kommer alltid vara npgra som passar bätttre för ett visst jobb, gör det bättre och således får bättre betalt. Så måste det i mina ögon vara, och då handlar det om att rätt person ska göra rätt sak oavsett kön, social bakgrund eller hudfärg. Kan bara utgå från min arbetsplats som är extremt mansdominerad. Är det för att vi inte vill ha tjejer? Knappast. Vi vill få in så många tjejer det går men det är brist på kvinnliga experter på Exchange, Oracle, cisco, etc.. Att det sen år så beror inte på något annat än att färre tjejer vill bli det, vi är som sagt olika hur gärna vi vill intala oss att vi inte är det. Se till att utnyttja det faktumet snarare än att se det som något negativt.

Sexdebatten är ju också intressant och det som är orsaken till de heta diskussionerna till recensionen. Ja kvinnor framställs oftare som sexobjekt, det tror jag nog att vi alla är med på och hetsen på bantning etc är också större där. Det är ingen man kan försvara men samtidigt måste det ju finnas möjligheter för att beundra de människor som man nu tycker är vackra och de attribut man gillar utan att framstå som att man förtrycker någon. Även här tycker jag dock det motverkar syftet med jämställdhet att bara rikta in sig på kvinnorna, även om det är den mest utsatta gruppen indet här fallet. Varför inte bara diskutera sexhandel i stort eller kroppsfokuseringen i stort istället för att bara koncentrera på tjejer eller killar. Tror att det hade varit betydligt större chans att få genomslagskraft, speciellt om man gör det i jämnställdhetens namn. Då ska ju det här med kön inte spela någon som helst roll, eller?

Medlem

Bra Simon! Hela den diskussionen är så sjukt löjlig. Det är klart att man gillar att titta på vackra kvinnor och män. Och det är helt okej att marknadsföra sitt spel så. Gillar man det inte behöver man inte köpa det helt enkelt. Sluta att dra in massa trams över synd det är om tjejerna för att en karaktär i ett spel har stora bröst. Snygga kvinnor och män kommer alltid vara i spel, filmer, böcker, etc.

Tycker att det som vanligt flankeras för långt ut ifrån mediet vi diskuterar, Efter att ha läst varenda kommentar i tre olika trådar nu så har jag hittat den röda linjen som binder dem samman. Alla vill ha ett konkret svar som för en gång för alla sätter punkt för debatten. Men det går inte att hitta EN lösning på detta.

Spelen har utvecklats men behandlas fortfarande av sina nyttjare som det gjordes i mitten av 90-talet. Spelen står för så mycket mer och når en större och större samt yngre publik, tyvärr är tematiken i spel på efterkälken. Tekniken och grafiken har uppenbart blivit mycket bättre och därmed förändrat bilden och porträtteringen av våld, sex och könsroller ur ett visuellt spektra, men den mentala imprenteringen är detsamma som om det var en man eller kvinna uppbyggd av tre geometriska figurer.
Exempel kan jag jämföra mellan "Outlaws" och "Red Dead Redemption", i den första sköt du en svart prick(kula) mot en pixelgubbe, som vid träff blinkade till och försvann.
I "RDD" Skjuter du någon som är närmare en person än en gubbe. Han faller ur sadeln med realistik fysik(så gott det går) och blodet sprayar ut med en puff, och sen ligger han kvar rörelselös på marken.
Det är bara en detalj av vad som förändrats, men trots den representala och mentala acceptans detta har så ses båda fortfarande enbart som ett spel, och bara ett spel, för det tillåts inte att vara något som kan gå runt den sköld många spelare bär för att skärma sig själva och sen förneka. För det är bara ett spel Fysiskt.

Liknande jämförelser kan man göra med kvinno och mans bilden, här är det trots den tekniska utvecklingen samma mental bemötande mot könen i spel, sen kan man diskuttera hur t ex, "Tomb Raider" var ett slag För eller Emot, Lara Crafot var den starkaste kvinnan i spel på 90-talet (mentalt), men hon presenterades ur och för den manliga blicken.

Det handlar inte helt om personliga åsikter av vad som är manligt och kvinnligt, det handlar om hur industrin måste hinna ikapp tiden, då spelen framställs som dyra Hollywood produktioner, men tematiskt ligger på 70-talets "Roughies" explotation filmer.

Och hur mycket folk än vill argumentera emot och förneka så ligger ändå en sanning i det som förmodligen gör dem lite illa till mods, och önskar således bara att det skall lösas en gång för alla, eller helst bara försvinna och lämna dem ifred.

Spelen utveklas och går närmre och närmre in på våra sinnen, och dett kommer bara fortsätta. Sen vill jag personligen tillägga att vi fortfarande är mitt i den japanska kulturvågen där manga och anime fortfarande är det hetaste skriket, vilket gör det intressant i sammanhanget när man kollar på toplistor på manga-sidor och ser vilka serier som är mest lästa och populärast. Om vi skulle ha den bilden i spelen så är det dags för en omstart. Det plus Internets tillgänglighet och substitut.

Yoy want this!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skägg.
10 Chambers

Så fort den här diskussionen blossar upp tänker jag på en pressträff för Ninja Gaiden där utvecklaren med tillbakahållet fniss demonstrerade tuttskakseffekten. Den svenska publiken var inte så impad.


signatur

Minns att jag läste om det, men jag ställer mig själv frågan, ni behöver inte svara om ni inte vill. Var det svenska spelpressen eller svenska köparna som inte var impade.

Det känns nästan som om det inte är någon ide att jämföra spel från länder med helt olika kulturella hållningar jämfört vår egen. Men nu är ju japan historiskt och industriellt en stor del av spel. Bara benämningen JRPG får ju olika meningar.

Personligen har jag på senaste tiden blivit mer impad av öst, närmre Polen och ryssland. Mer mogna och i tiden än många andra spel idag. Argumentera om The Witcher 2, men det var ett enormt kännslomässigt kliv från The Witcher, de lärde sig sin läxa och utvecklades.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av Nosnos:

Är nog få här på FZ som är mot jämställdhet, även bland de som klagar på RE-recensionen, men att man har olika syn på vad det är. För mig är det att alla ska ha samma möjlighet att göra det de vill här i livet och få samma lön för det, etc etc samtidigt som man inser att vi är olika. Inte bara kvinnor och män emellan utan även inom könen... Sen så tycker dock jag att det är en aning trångsynt att bara se det som ett problem mellan kvinnor och män. Det handlar lika mycket om sociala klyftor, rasism, etc etc och här tror jag att problemet  med feminismen ligger - att allt fokus ligger på att kvinnor ska få det bättre och att kvinnor ska vara så som feministerna vill.

Jag säger nu inte att det är det som feminismen står för men det är detn bilden som väldigt många har av feminismen. Ofta har jag hört andra kvinnor (och män) som kallar sig feminster tala illa om andra kvinnor som vill vara hemma med barnen och då låter mannen "ta hand om dem" eller såna som bryr sig "för mycket" om sitt utseende. Det är inte att förespråka människors rätt att göra vad de vill göra av sitt liv.

Sen har vi ju jobb och lönedebatten och här finns det ju en skillnad men här känner iaf jag att det går åt rätt håll men samtidigt så måste man ju inse att det aldrig kommer bli så att alla inte kan få samma job och arbete. Det kommer alltid vara npgra som passar bätttre för ett visst jobb, gör det bättre och således får bättre betalt. Så måste det i mina ögon vara, och då handlar det om att rätt person ska göra rätt sak oavsett kön, social bakgrund eller hudfärg. Kan bara utgå från min arbetsplats som är extremt mansdominerad. Är det för att vi inte vill ha tjejer? Knappast. Vi vill få in så många tjejer det går men det är brist på kvinnliga experter på Exchange, Oracle, cisco, etc.. Att det sen år så beror inte på något annat än att färre tjejer vill bli det, vi är som sagt olika hur gärna vi vill intala oss att vi inte är det. Se till att utnyttja det faktumet snarare än att se det som något negativt.

Sexdebatten är ju också intressant och det som är orsaken till de heta diskussionerna till recensionen. Ja kvinnor framställs oftare som sexobjekt, det tror jag nog att vi alla är med på och hetsen på bantning etc är också större där. Det är ingen man kan försvara men samtidigt måste det ju finnas möjligheter för att beundra de människor som man nu tycker är vackra och de attribut man gillar utan att framstå som att man förtrycker någon. Även här tycker jag dock det motverkar syftet med jämställdhet att bara rikta in sig på kvinnorna, även om det är den mest utsatta gruppen indet här fallet. Varför inte bara diskutera sexhandel i stort eller kroppsfokuseringen i stort istället för att bara koncentrera på tjejer eller killar. Tror att det hade varit betydligt större chans att få genomslagskraft, speciellt om man gör det i jämnställdhetens namn. Då ska ju det här med kön inte spela någon som helst roll, eller?

Måste bara flika in att det här är nog det mest genomtänkta inlägget jag läst hittills under hela den här debatten som funnits på FZ senaste dagarna. Många bra idéer och åsikter där, Simon!

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Nosnos:

Är nog få här på FZ som är mot jämställdhet, även bland de som klagar på RE-recensionen, men att man har olika syn på vad det är. För mig är det att alla ska ha samma möjlighet att göra det de vill här i livet och få samma lön för det, etc etc samtidigt som man inser att vi är olika. Inte bara kvinnor och män emellan utan även inom könen... Sen så tycker dock jag att det är en aning trångsynt att bara se det som ett problem mellan kvinnor och män. Det handlar lika mycket om sociala klyftor, rasism, etc etc och här tror jag att problemet  med feminismen ligger - att allt fokus ligger på att kvinnor ska få det bättre och att kvinnor ska vara så som feministerna vill.

Jag säger nu inte att det är det som feminismen står för men det är detn bilden som väldigt många har av feminismen. Ofta har jag hört andra kvinnor (och män) som kallar sig feminster tala illa om andra kvinnor som vill vara hemma med barnen och då låter mannen "ta hand om dem" eller såna som bryr sig "för mycket" om sitt utseende. Det är inte att förespråka människors rätt att göra vad de vill göra av sitt liv.

Sen har vi ju jobb och lönedebatten och här finns det ju en skillnad men här känner iaf jag att det går åt rätt håll men samtidigt så måste man ju inse att det aldrig kommer bli så att alla inte kan få samma job och arbete. Det kommer alltid vara npgra som passar bätttre för ett visst jobb, gör det bättre och således får bättre betalt. Så måste det i mina ögon vara, och då handlar det om att rätt person ska göra rätt sak oavsett kön, social bakgrund eller hudfärg. Kan bara utgå från min arbetsplats som är extremt mansdominerad. Är det för att vi inte vill ha tjejer? Knappast. Vi vill få in så många tjejer det går men det är brist på kvinnliga experter på Exchange, Oracle, cisco, etc.. Att det sen år så beror inte på något annat än att färre tjejer vill bli det, vi är som sagt olika hur gärna vi vill intala oss att vi inte är det. Se till att utnyttja det faktumet snarare än att se det som något negativt.

Sexdebatten är ju också intressant och det som är orsaken till de heta diskussionerna till recensionen. Ja kvinnor framställs oftare som sexobjekt, det tror jag nog att vi alla är med på och hetsen på bantning etc är också större där. Det är ingen man kan försvara men samtidigt måste det ju finnas möjligheter för att beundra de människor som man nu tycker är vackra och de attribut man gillar utan att framstå som att man förtrycker någon. Även här tycker jag dock det motverkar syftet med jämställdhet att bara rikta in sig på kvinnorna, även om det är den mest utsatta gruppen indet här fallet. Varför inte bara diskutera sexhandel i stort eller kroppsfokuseringen i stort istället för att bara koncentrera på tjejer eller killar. Tror att det hade varit betydligt större chans att få genomslagskraft, speciellt om man gör det i jämnställdhetens namn. Då ska ju det här med kön inte spela någon som helst roll, eller?

Måste bara flika in att det här är nog det mest genomtänkta inlägget jag läst hittills under hela den här debatten som funnits på FZ senaste dagarna. Många bra idéer och åsikter där, Simon!

Jag håller med dig Sebastian, Simons inlägg är mycket bra.

Simon du har givetvis rätt i att den som gör jobbet bäst ska vara den som får högst lön, och som du påpekar är kön och liknande faktorer inget som skall spela roll. Mycket välskrivet stycke.

Jag tror också att det du skriver om mångas bild av feminismen stämmer, och jag vet också att det finns feminister som kritiserar kvinnor som du säger "låter männen ta hand om dem". Dessa feminister är dock inga jag vill befatta mig med utan för mig handlar feminismen om att alla ska få ha möjlighet att göra som de vill, att alla ska ha lika villkor. Då ska man självklart få vilja ha ett sådant liv om det är vad man vill.

EDIT: Stavfel^^

MFZ
Medlem

genustänk i en recension är väl inget som folk har nått speciellt emot sålänge det är i proportion till resten av texten.
att ta upp en 4e del av en redan KORT recension är ju som att be tjaffs.

hade texten varit 2 sidor lång och ungf samma text hade vart med hade nog inte reaktionen varit densamma.

appropå löner: I sverige är det försumbar skillnad på löner mellan könen idag.
den största skillnaden i löner är mellan jobben inte könen.

jag vågar nästan påstå att allt annat är lek med statistik.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

12
Skriv svar