Mekaniska tangentbord, åsikter och tips välkomnas.

Medlem
Mekaniska tangentbord, åsikter och tips välkomnas.

Tjo! Nu är det dags att uppgradera den sista delen i min speluppsättning, tangentbordet. Jag är sugen på de ack så populära mekaniska tangentborden så nu skall det bli en sådan. Men jag känner att det är en sån jävla jungel. Om jag fattar allt rätt så vill jag inte ha blåa switchar, då de ska låt som saten. Så röda eller svarta verkar vara det jag eftersöker

Då är ju frågan modell! Jag har suttit funderat på ett par olika modeller men är väldigt öppen för alla tips. Jag vill dock ha möjligheten till macron och helst macroprofiler så att man kan skifta mellan flera enkelt, och då verkar listan vara ganska tunn. Den får gärna ha bakgrundbelysning då jag ofta spelar med lite ljus.

Den första jag tänkt på är Qpads MK-85.

http://www.webhallen.com/hardvara/146157-qpad_mk-85_pro_gamin...

Någon som testat denna? Tankar?

Fann idag Razer Black Widow idag och den verkar ha allt som jag pekar på, men är lite tveksam på hur bra Razers tangentbord är. Jag har inte varit glad på deras lurar innan. Lite småful design men så länge den är som den ska vara annars så är jag nöjd. Någon som kört denna?

http://www.webhallen.com/hardvara/118246-razer_blackwidow_ult...

Senaste PCgamer prisade också om denna, men är det någon som har haft handson erfarenhet på denna eller corsair produkter rent generellt? Aldrig testat dom alls.

http://www.webhallen.com/hardvara/141888-corsair_vengeance_k9...

Någon som har andra mekaniska tangentbord de testat och kan rekommendera? Alla tips välkomnas stort!


signatur

Videomupp

Medlem

Personligen hade jag nog gått för detta:
http://www.tankguys.com/ducky-shine-keyboard-mx-overclock-net...

Detta ser annars rätt så intressant ut!
http://www.daskeyboard.com/

Lycka till!

EDIT: En vän använder sig av http://www.zowiegear.com/component/content/article/137 och tycker det är bra. Jag ändrar dock inte min åsikt om det första alternativet.

Har själv MK-85 och det är mitt första mekaniska tangentbord. Hade Logitech G15 innan detta. Tycker det är ett grymt bra tangentbord, det enda som Logitech G15 gjorde bättre var väl möjligtvis macro och skärmen då, och mediaknapparna. Mekaniska knappar går ju knappt jämföra med rubberdome. =/

Mjukvaran med MK-85 är kasst, iaf i min mening, men det går att göra macros och så vidare... bör finnas videor på YouTube som visar detta. Annars är belysning och knapparna underbara... Razer Blackwidow kollade jag på ett tag, men jag vägrar köpa Razer-produkter, har haft riktigt tråkiga erfarenheter av deras möss och headset. Kollade även på Corsair Vengeance K90 som jag övervägde, men jag behöver inte macroknapparna och handledsstödet eller vad man nu ska kalla det ser lite mysko ut. Corsair är annars ett företag som jag älskar lika mycket som Logitech. Tror att tangentbordet är grymt för övrigt, men det är ju inte helmekaniskt, och det var kanske det som avskräckte mig mest.

MK-85 har makroprofiler, fem stycken för att vara exakt. Det finns knappar på tangentbordet som aktiverar 1-5, och en knapp som sätter på/av "gamer profiles". Mycket av sakerna på tangentbordet sköts med en Fn-knapp, som på laptopar. Kan väl kännas lite budget kanske men det fungerar... Som jag har förstått det kan man ha 10 makros (valfria knappar, verkar som att man kan makroa precis vilken knapp man vill?) max, på varje gaming profile. Borde räcka antar jag. Vet inte hur de aktiveras dock, antar att det är med Fn-knappen och sedan knappen man har gjort makron på, då...


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Jag kör med ett Razer Blackwidow, jag älskar ljudet. Designen är väl sådär, precis som du påpekade. Jag är iaf helnöjd med hur det fungerar.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Personligen hade jag nog gått för detta:
http://www.tankguys.com/ducky-shine-keyboard-mx-overclock-net...

Okej, men varför är det din favorit?

Skrivet av TheShadyShader:

Tror att tangentbordet är grymt för övrigt, men det är ju inte helmekaniskt, och det var kanske det som avskräckte mig mest.

Vad menas med att det är halvmekaniskt? Är vissa delar av tangentbordet såsom macroknapparna inte mekaniska då eller? Annars så gillar jag din beskrivning av MK-85, den verkar ha de funktioner som jag vill ha. Det är inga tunga macron jag vill göra, men ändå. Funkar bytet mellan profiler smidigt mitt under ett game utan att saker krashar ihop?

Skrivet av AblacK:

Jag kör med ett Razer Blackwidow, jag älskar ljudet. Designen är väl sådär, precis som du påpekade. Jag är iaf helnöjd med hur det fungerar.

Är den så låg som den ser ut på bilder? Jag gillar lite högre tangentbord, känns kraftigare och "rejälare"


signatur

Videomupp

Haha fränt med inga bokstäver :).. skulle aldrig fixa det, särskilt inte med alla symboler man behöver ibland


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Sitter själv på ett Steelseries 6Gv2, som var det billigaste alternativet när jag valde att köpa.

Det har svarta switchar och jag gillar det, men har inte prövat några andra heller så kan inte direkt kommentera på hur olika de känns.
6Gv2 saknar i övrigt typ macro-knappar och övrigt bling bling som lyser upp och ger lite fjortis känsla.

En liten nackdel som många gillar att anmärka på är väl att instället för vänstra windowstangenten brevid ctrl o alt är utbytt mot steelseris knapp för mediakontroll knappar (paus/play,mute, forward o backward o höj/sänk volym)

Gillar det pga priset och man slapp de mesta blinget och det ligger stabilt på bordet pga tyngden, dock kan man inte vinkla upp det så om du vill ha tangenterna lite högre så går inte det :/.
Sen följer det inte med något handledsstöd om du vill ha det.

Jag bor ju i en timmerstuga under en sten mitt i skogen, så jag undrar, vad menas med mekaniskt tangentbord? finns det alternativ??


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Jag bor ju i en timmerstuga under en sten mitt i skogen, så jag undrar, vad menas med mekaniskt tangentbord? finns det alternativ??

Här har du en nästan komplett guide med alla benämningar och allt möjligt
http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide

Medlem
Skrivet av WildThing:

Vad menas med att det är halvmekaniskt? Är vissa delar av tangentbordet såsom macroknapparna inte mekaniska då eller?

"The main keys are Cherry MX red mechanical switches, these feel awesome! Everything I would expect from a high quality mechanical keyboard.

However. the F keys, macro and center block keys are membrane!

They feel like total mush compared to what you are typing on when using the board.

I don't mind the macro keys. (Which are are 18 of! Too many in my opinion.) You don't really use them in the normal context of a key.

But the ones that get me are the Esc, F2 (rename), F5 (refresh) and Del/Home/End keys. I use these all the time and I don't know if I can handle having them not feel the same."

från en annan sida..

Skrivet av Norre:
Skrivet av Traveller in time:

Jag bor ju i en timmerstuga under en sten mitt i skogen, så jag undrar, vad menas med mekaniskt tangentbord? finns det alternativ??

Här har du en nästan komplett guide med alla benämningar och allt möjligt
http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide

Tack!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av highspeed:
Skrivet av WildThing:

Vad menas med att det är halvmekaniskt? Är vissa delar av tangentbordet såsom macroknapparna inte mekaniska då eller?

"The main keys are Cherry MX red mechanical switches, these feel awesome! Everything I would expect from a high quality mechanical keyboard.

However. the F keys, macro and center block keys are membrane!

They feel like total mush compared to what you are typing on when using the board.

I don't mind the macro keys. (Which are are 18 of! Too many in my opinion.) You don't really use them in the normal context of a key.

But the ones that get me are the Esc, F2 (rename), F5 (refresh) and Del/Home/End keys. I use these all the time and I don't know if I can handle having them not feel the same."

från en annan sida..

Ah, tackar! Då blir det inte den. Ska man väl skaffa ett så ska man göra det rejält tycker jag. Lutar mer och mer åt ett MK-85 tror jag.


signatur

Videomupp

Medlem

Hade precis samma problem som för nån dag sen. Ville ha macroknappar och ville inte ha blåa switchar för dom låter. En lösning jag hitta var Blackwidow Stealth med bruna switchar, det enda problemet var att det inte fanns i nordisk layout så det sket sig.

Men sen så hitta jag dom här ljuddämparna! http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=4174
Så dom kombinerat med blackwidow blir fan perfekt. Beställde dom i förrgår så hoppas dom kommer idag så får jag testa.

Kollade upp också så att dom inte stör knapparnas funktion på nåt sätt och fick svar att den bottnar 1mm tidigare och ska inte störa eftersom knapparna har 2mm "onödigt utrymme". Vilket betyder att du kan dubbelklicka snabbare med dom här på, så dom borde alltså t.o.m förbättra tangentbordet. Hoppas det här kan lösa ditt problem med.

Medlem

Har ett BlackWidow, älskar designen, ljudet och känslan. Kan helt klart rekommenderas.

Inaktiv

Jag har faktiskt ett Qpad MK-80 och är helnöjd. MK-80 har dock Cherry Blue vilket, som du säger, gör att tangentbordet låter mycket.

Här är en liten, småtöntig, men ändock visning på hur tangentbordet låter (ja jag slår ganska hårt på tangenterna ibland)

http://www.youtube.com/watch?v=1lslOFo6GmI

Så ja det låter som bara den men det var faktiskt därför jag valde blåa switchar eftersom jag tycker att ljudet är så underbart. Jag sitter ändå med hörlurar på mig konstant så det blir inte direkt öronbedövande högt. I spel fungerar det bra och ljudet stör inte spelandet, ibland kan folk höra det på skajpen, speciellt när man lirar MMO, men ingen har klagat.

Men jag är nöjd med tangentbordet, känslan av att skriva på mekaniska tangenter är så mycket bättre än att skriva med de lite mera traditionella. MK-80 känns väldigt gedigen i sin design och jag tycker väldigt myckete om att det är såpass avskalat utan speciella paneler för mediaknappar och inget macro fjanteri (hade Logitech G-serien innan men använde ALDRIG macros)

Jag tror stenhårt på MK-85, de har kvar samma design och det hela känns väldigt oldskool, tillbaks till de gamla goa IBM tangentborden på 90-talet.

Jag tittade lite på Razer borden men hörde av både vänner och läste på nätet att knapparna ibland "glappade" dvs att helt plötsligen slutade de att ta emot kommandon för att sedan fungera igen. Kan självklart ha varit måndags-exemplar men i och med att jag skriver såpass mycket så ville jag inte ha ett tangentbord som riskerar att bete sig på det viset.

tldr; MK-85 <--- go for it!

Medlem

Kör med SS 7G som är ett riktigt bra och skönt tangentbord! Har inte testat några andra mekaniska men är helnöjd med detta! Enda problemet är att det är väldigt stort vilket vissa kanske kan se som ett problem om man ska ta med det på LAN osv men det går att ta bort handledsstödet och få ett SS 6G istället :)!

Skrivet av WildThing:

Annars så gillar jag din beskrivning av MK-85, den verkar ha de funktioner som jag vill ha. Det är inga tunga macron jag vill göra, men ändå. Funkar bytet mellan profiler smidigt mitt under ett game utan att saker krashar ihop?

Kan testa att göra några macros, kör inte med dem själv, men jag tror inte att det ska vara några problem - förresten så är ju MK-85 det första tangentbordet med NKRO genom USB! Glömde jag skriva, inget jättehäftigt kanske men smidigt för de som inte har PS/2-port kvar längre.
Finns även import/export av gaming-profiler.

Det finns bara en nackdel med tangentbordet och det är faktiskt mjukvaran, jämför man den med Logitech eller Roccats mjukvara så är det skräp.

Skulle precis testa att göra några macros och programmet fastnar när jag försöker applya till tangentbordet... Suck, verkar även som att när man väl har gjort en macro så funkar knapparna direkt som en macro-knapp, trodde man skulle trycka ner Fn+ t.ex. Q då, men så var det ju inte. Och det var en rejäl lättnad faktiskt haha, skulle ju ha blivit jobbigt. Men då får man samtidigt stänga av gaming profiles/ byta när man t.ex. ska skriva till någon igen (man kan ju ta något mer praktiskt än att göra macros av QWERTY t.ex... iförsej. ), med Fn + F12.

Tror du skulle bli nöjd med det här tangentbordet iaf, det där med att mjukvaran strular för mig just nu är väl självförvållat, får installera om mjukvaran så funkar det nog igen.

Jag är lite mysko idag, hoppas att jag har hjälpt något, ska försöka ordna min mjukvara så att jag kan testa det åt dig! Har du läst det här förresten?:

http://www.gamersedge.co.uk/2012/01/qpad-mk-85-keyboard-revie...

Finns även en video där som visar lite hur det fungerar.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

lap
Medlem

http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=753

Kostar en slant, men hur ofta köper man tangentbord?
Om man nu inte rage-quitar ofta förstås...

Medlem

Efter mycket om och men så blev det MK-85, och även om jag bara lekt i programvaran för sakens skull ocg inte så seriöst satt mig in i den så är jag mycket nöjd Mjukvaran verkar lättanvändbar, satans skönt att spela och skriva med samt väldigt snygg design. Så tack för hjälpen alla!


signatur

Videomupp

Skrivet av WildThing:

Efter mycket om och men så blev det MK-85, och även om jag bara lekt i programvaran för sakens skull ocg inte så seriöst satt mig in i den så är jag mycket nöjd Mjukvaran verkar lättanvändbar, satans skönt att spela och skriva med samt väldigt snygg design. Så tack för hjälpen alla!

Gilla! SweClockers gav tangentbordet "Topklass"-utmärkelsen, vilket är det högsta en produkt kan få. För övrigt så är mekaniska tangentbord grymma om man har en eller flera katter som gillar att springa på skrivbordet, haha, lätt att ta bort tangenterna och rengöra...

Ber om ursäkt för att jag inte kom tillbaka med svar om macro-sakerna! Glömde helt bort! =(


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Kan gå långt i godo för Das Keyboard som nämns tidigare. Helt otroligt nice, för en mycket överkomlig prislapp för det du får!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar