Sniffa lim är dumt...

Medlem
Sniffa lim är dumt...

Epoxi är ett mångsidigt material som används inom allt från färger och industri till båtar och hobbyverksamhet. Själv har jag använt det mycket då jag höll på med knivtillverkning i mina yngre dagar och nu senast när jag fixade mitt bord till båten.
Vad är epoxi?
En illaluktande massa bestående av två delar. Den skapas genom kondensation av epiklorhydrin och bisfenol-A med hjälp av en härdare. Detta blir till en transparent härdplats som kan användas till limning, fyllning och gjutning. Med olika typer av blandningar kan man variera elasticiteten, vattentätheten, hållfasthet, temperaturkänslighet, kemikaliebeständighet mm.
Massan har en låg ytspänning och krymper väldigt lite vilket medför en stark förmåga att fästa vid många olika typer av material i många olika miljöer.
Detta gör epoxi till ett väldigt mångsidigt material.

Men vad är epoxi känsligt mot?
Precis som många av oss människor tål den alkohol väldigt dåligt, många lösningsmedel kan också göra skada. Den är dessutom känslig innan och under härdningen, framför allt mot temperaturer.
Materialet innehåller också många otrevliga saker som vi är känsliga mot.
God ventilation brukar man skriva på tuberna...vilket vi alla självklart brukar använda...
Men det är ganska viktigt, ämnena är utan den trevliga arten som brukar husera i vävnaderna under en väldigt lång tid.
Epiklorhydrin till exempel är en "klorerad epoxid med formeln C3H5OCl"...eftersom jag inte har sysslat med kemi och sånt på några år så klipper jag in några bilder istället för att visa vad ämnet har för egenskaper...vill ni veta mer noga så kan ni nog det här redan om vart ni ska söka...

Bisfenol-A är en plastkemikalie bestående av två fenolgrupper bundna till en propan-kedja.
Ämnet finns i hårdplast av bland annat polyester och annan plast som anses vara oförstörbar. Även välanvänd inom byggbranchen, som tätningsmedel, tandproteser, konservburkar och självklart i dom flesta nappflaskor... men inte sedan 1 juni 2011.
Eftersom ämnet frigörs när flaskan körs i micron så är det ju inte så farligt för det är väl ändå ingen som använder microvågsugnar längre...
Även kassakvitton kan innehålla ämnet vilket också varit på tapeten för inte så länge sedan.

Epoxi används till kolfibertillverkning, kan formpressas, gjutas, pressas och elektropläteras...som ju namnet till trots är en ganska gammal teknik från Persien.

Eftersom Bisfenol-A är ett ganska trevligt ämne som lätt förflyttar sig till kroppen via både hud och förtäring så kan man ju undra hur många fiskar som har ämnet i sig eftersom vobblers ofta är tillverkade av diverse hårdplaster...

Så, nej, det är en riktig fisk, fick lite för mycket Abu som liten bara...

Men nu till det riktigt trevliga i historien om epoxi, känns som ett gedigert, ärligt och hårt arbetande ämne eller hur?
Ett ämne att lita på, som inte har någon smuts i garderoben, ingen dålig bakgrund i barnarbeten eller miljöskandaler...
Epoxi skapades av företaget IG Farben, Interessengemeinschaft der deutschen Teerfarbenindustrie (Tyska tjärfärgsindustrins intressegemenskap)

Företaget, eller intressegemenskapen egentligen, bestod av företagen AGFA (mest känt kamerarelaterade produkter), Bayer AG (som skapade aspirin och det "helt ofarliga och icke vanebildande medel för den som var beroende av morfin", aka HEROIN...) och BASF.
Man byggde under andra världskriget en fabrik för tillverkning av syntetisk olja i Auschwitz. Att man anlade fabriken på platsen berodde på några olika faktorer, dels att man tagit över "övergivna" fabriker, dels fanns det en hel del arbetskraft till "hyfsat" pris i närområdet och för att SS tyckte det var lämpligt då man bland annat tillverkade vätecyanid...eller som det brukar kallas "Zyklon B"...

Eggner Ferry-bron i Kentucky kommer behöva en hel del epoxilim.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2692431/har-krossar-baten-b...

#blogg

MFZ
Medlem
Sniffa lim är dumt...

har bara använt epoxy en enda gång i mitt liv, det var när jag moddade min g35's analogspak.
funkade jävligt msigt dock, men som du skrivit här så verkar det vara rätt läbbigt att exponeras för i större doser.

händerna ska under inga omständigheter heller tvättas med lösningsmedel då, vad jag förstår, det får ämnen att komma in i huden.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

MFZ
Medlem

*msigt -> smidigt. ;D


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Okej. Då vet vi!

1
Skriv svar