Kingdoms of Amalur-utvecklaren låser singleplayer-material

Medlem
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av walter_iego:

Man kan ju som kund antingen acceptera detta eller inte.

Det fina i kråksången är att detta kräver internetanslutning. Vet att det idag är en minoritet men har en bekant som faktiskt fortfarande lirar utan lina.

Det handlar ju bara om att anpassa sig och prioritera för att uppfylla de nödvändiga kraven för att kunna spela. Vissa spel kräver att man har internetuppkoppling, andra att man äger en Playstation 3, och så vidare. Om han nu saknar internet får han antingen skaffa internet eller inte spela just det spelet.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem
Skrivet av Rior:

Har inte läst alla kommentarer på tråden så någon kanske har sagt samma som jag men, vore det inte smartare att ge ut en kod för 1(fri val av) gratis DLC som släpps senare med köp av spelet istället för att låsa saker från början?

Och skillnaden är vad? Det är bara att vrida och vända på orden, enligt 38 Studio får du en gratis expansion omedelbart när du köper spelet nytt, även om du köper det på releasedagen.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem

Detta är ju vad alla gör. Gör spelet, ta bort något uppdrag och sälj det sedan som "extra material". Samma sak i musikbranschen. Spela in 11 låtar och släpp 10 på skivan, sedan släpper du en "limited edition" som innehåller alla 11. Att gnälla hjälper inte. Man kan göra tre saker. 1. Köp inte spel från skitföretag. 2. Skicka arga mail. 3. Vägra att köpa extramaterial som fanns på releasen.

Medlem

Man får allt färre anledningar att köpa spel, vare sig nya eller begagnade, i takt med att sådana här dumheter sprider sig.

Medlem

Bra att spelmarknaden är så trevlig! ...

Not.

Medlem

Ok, tänker stå över den här då...

Inaktiv

Eftersom jag är intresserad av Kingdoms of Amalur: Reckoning hade jag hoppats att FZ skulle skriva lite mer om spelet när demot släpptes och kanske till och med ha någon förhandstitt. Istället blev det inga nyheter alls. Men nu när det är negativa nyheter, då kommer det upp snabbare än man hinner blinka. Ni suger.

Medlem
Skrivet av Buio:

Eftersom jag är intresserad av Kingdoms of Amalur: Reckoning hade jag hoppats att FZ skulle skriva lite mer om spelet när demot släpptes och kanske till och med ha någon förhandstitt. Istället blev det inga nyheter alls. Men nu när det är negativa nyheter, då kommer det upp snabbare än man hinner blinka. Ni suger.

Ladda hem demot och testa själv? annars finns det bra filmer på Youtube som visar dig hur det är

Inaktiv
Skrivet av Saftnisse:

Ladda hem demot och testa själv? annars finns det bra filmer på Youtube som visar dig hur det är

Japp, det har jag gjort och kört. Demot har några buggar de fixat, men ändå ett bra prov för att se om man gillar det eller inte. Föregående var mest ett försökt skämtsamt inlägg om att FZ skriver negativa nyheter om ett spel jag gillar

Medlem

Trevligt demo, precis lagom för att ge en uppfattning om spelet - och det kändes rätt skoj. Inget Dark Souls direkt vad gäller spelkänsla, men det hade jag inte väntat mig heller. Det har andra kvalitéer istället och spelar på lite andra strängar. Skoj omväxling.

Har än så länge inte läst något som känns negativt på något sätt. Det är som flera redan skrivit - som kund accepterar man dealen eller inte. Låter helt ok för min del och det blir ett givet dag 1-köp.

Medlem

Köper inte begagnade spel så jag bryr mig inte personligen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Förstår inte hur mjukvarubranschen kan ha en så skild syn på konsumption och äganderätt från resten av världsmarknaden eller hur det kan tillåtas av marknadslagar och dylikt.

Jag kan inte komma på någon annan typ av produkt eller marknad där producenten har rätt till att dels få betalt 100% av varans marknadsvärde vid första köptillfället och sedan kan kräva ytterligare 20% av varans ursprungliga värde (eller vad procentsatsen nu må vara) för varje gång _samma_ vara byter ägare, oavsett om det rör sig om en vidareförsälning till ett begagnatvärde eller en gratis överlåtelse.
Det är en sak om jag köper mjukvaran i fråga, kopierar den och ger kopian till någon annan (eller ännu värre säljer originalet och behåller kopian) och på så sätt har två ägare och användare på en produkt som bara är betald en gång. så länge originalet är intakt och inte kopieras utan endast byter ägare/användare så är just den produkten betald för till 100%!

Med denna typ av "avgifter" för att stävja begagnathandeln (som jag har full förståelse för att den är en "pain-in-the-ass" för dom, learn to deal!) och förutsatt att min "luft-procentsats" på 20% stämmer, så tycker mjukvaruproducenten, till skillnad från resten av världsmarknaden, att de har rätt till att få 120% av varans ursprungsvärde i kompensation om produkten byter ägare en gång under sin livstid. 140% vid andra ägarbytet osv...
Vem fan av oss andra innom näringslivet får det eller skulle över huvud taget kunna tänka oss ett scenario där vi kunde kräva det (förutsatt att inga tekniska begränsningar fanns) utan att få kunder och lagens väktare att slita oss i stycken??


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

Precis som mappacket till Bf3 då, MP material men samma skit-stil...Day 1 DLC, förhandsboka eller betala *spyr*
De kunde ju ha varit lite "taktiska", eller smarta. Vänta en månad eller två och gör som med Bf3, få det att låta som om de ger bort gratis DLC istället, genom att inte annonsera den i förväg på detta sätt. Istället för att upplysa folk om att man blåser dem på material de betalat för kunde man få det att låta som om de var schyssta och bjöd på lite...

Medlem

Skulle tro att de flesta ändå kommer att köpa spelet med god min och strunta i problemet vilket leder till att vi kommer att se mer av sånt här skräp i framtiden. Visst kan jag kan förstå varför företaget vill ta kål på andrahandsvärdet men som så många redan har sagt; om jag köper en produkt så vill jag, Fan i det, äga den också.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Inaktiv

...i samma stund föddes det en uppsjö av nya pirater, grattis!

Inaktiv
Skrivet av Segas:

...i samma stund föddes det en uppsjö av nya pirater, grattis!

De har funnits sen länge. Det här drabbar inte PC-versionen, detta är enbart för konsolfolket. Även om det finns viss piratverksamhet på konsol så är den minimal i jämförelse med PC. Fast PC-pirater brukar ofta vilja ta första bästa icke-anledning att skylla på för sin piratverksamhet, kanske även sånt som inte ens förändrar något för dem.

PC haft detta länge, det vill säga att det är svårare eller omöjligt att sälja begagnat. Spelen är låsta till Steam och andra onlinetjänster som inte tillåter begagnatförsäljning alls.

Att säga att man ska pirata spelet för detta är minst lika dumt som den här medföljande koden. Om du inte accepterar vad utvecklarna gör så är det bästa att bara ignorera titeln istället.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Skulle tro att de flesta ändå kommer att köpa spelet med god min och strunta i problemet vilket leder till att vi kommer att se mer av sånt här skräp i framtiden.

För några år sedan när det här med 10 dollarsprojektet var nytt, varnade folk för att i framtiden skulle det användas för offline singleplayerspel, och andra skrattade åt det och sa att det aldrig skulle kunna hända..... Jag säger att i framtiden kommer spel där sista banan låses bort, eller sista bossen, om man inte köper nytt.

Skrivet av Buio:

PC haft detta länge, det vill säga att det är svårare eller omöjligt att sälja begagnat. Spelen är låsta till Steam och andra onlinetjänster som inte tillåter begagnatförsäljning alls.

Ett konto ett spel, problemet löst, om du vill sälja pc spel låsta till ett konto.

Skrivet av Sebastian Lind:

Att säga att man ska pirata spelet för detta är minst lika dumt som den här medföljande koden. Om du inte accepterar vad utvecklarna gör så är det bästa att bara ignorera titeln istället.

Synd att man inte kan ignorera titeln åt en miljon andra så vi slipper fler sådana här dumheter i framtiden dock.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Inaktiv
Skrivet av Mithos-SWE:
Skrivet av Buio:

PC haft detta länge, det vill säga att det är svårare eller omöjligt att sälja begagnat. Spelen är låsta till Steam och andra onlinetjänster som inte tillåter begagnatförsäljning alls.

Ett konto ett spel, problemet löst, om du vill sälja pc spel låsta till ett konto.

Jo, jag känner till det. Det du föreslår är ändå förbjudet på Steam och inte direkt något de flesta sysslar med utan har alla spel på sitt eget konto.

Medlem
Skrivet av Buio:

Jo, jag känner till det. Det du föreslår är ändå förbjudet på Steam och inte direkt något de flesta sysslar med utan har alla spel på sitt eget konto.

Vänta det är alltså olagligt att äga fler än ett konto på steam, jag tvivlar då jag tror de flesta jag känner har minst 2 konton, av någon anledning, att det är olagligt att sälja är väl dock en helt annan sak.

Tror jag har 3st själv btw....... måste kollas upp ;p


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Inaktiv
Skrivet av Mithos-SWE:

Vänta det är alltså olagligt att äga fler än ett konto på steam, jag tvivlar då jag tror de flesta jag känner har minst 2 konton, av någon anledning, att det är olagligt att sälja är väl dock en helt annan sak.
Tror jag har 3st själv btw....... måste kollas upp ;p

Olagligt är det inte. Det är mot Steams policy att sälja spel, eller egentligen konton (där man har sina spel). Det innebär att de kan säga upp dina konton ifall det upptäcks. Man bryter inte mot lagen, men mot deras regler och de kan göra som de vill mot dig.

I och för sig kan de säga upp konton precis som de vill utan anledning ändå, så inte någon större skillnad.

Medlem

en 100% icke fråga för mig....kan bero på att jag är rabiat pc spelare, vilket betyder att jag köper alla mina spel nya...väldigt många spel på rea dock

känns ganska så skönt att jag som pc spelare för en gång skull slipper whina
hapy gaming...har inte bestämt mig för köp av amalur än tyckte att kontrollen var väldans oprecis i demot...

Inaktiv
Skrivet av Buio:
Skrivet av Segas:

...i samma stund föddes det en uppsjö av nya pirater, grattis!

De har funnits sen länge. Det här drabbar inte PC-versionen, detta är enbart för konsolfolket. Även om det finns viss piratverksamhet på konsol så är den minimal i jämförelse med PC. Fast PC-pirater brukar ofta vilja ta första bästa icke-anledning att skylla på för sin piratverksamhet, kanske även sånt som inte ens förändrar något för dem.

PC haft detta länge, det vill säga att det är svårare eller omöjligt att sälja begagnat. Spelen är låsta till Steam och andra onlinetjänster som inte tillåter begagnatförsäljning alls.

Det fanns en liten glimt i mitt öga när jag skrev så där. Jag står till svars för mitt piratande, vilket innefattar att testa ett spel som kommer ut som ett demo eller "trial" först efter 5-6 månader efter att spelet har släppts - är jag nöjd med spelet klampar jag ner på GAME och gör ett inköp, jag är 30+, jag kan betala för mig, men jag vägrar köpa grisen i säcken.

123
Skriv svar