Final Fantasy XIII-2

Robot
Final Fantasy XIII-2

Square Enix har slickat såren efter del trettons svala mottagande bland seriens hardcore-fans. Kan en direkt, men mycket annorlunda, uppföljare ge en biljett tillbaka till spelens finrum?

#final-fantasy-xiii-2, #final-fantasy-xiii, #square-enix


Medlem
Final Fantasy XIII-2

Ja lär inte bli nått köp från min del iaf, man blev ju ganska bra bränd av skräpet vid namn "Final Fantasy XIII" och även om XIII-2 fixat några av problemen som man hade har de ju valt att t.ex. hålla kvar vid Stridssystemet, ett stridssystem som måste vara nått av de värsta jag nånsin varit med om i något JRPG.

Nej dags för Square enix att rensa upp, avskeda allt folk och hyr in nytt med lite fräscha idéer och med åtminstone viss uppfattning om hur man gör ett bra JRPG

Medlem

Blir definitivt ett köp då jag la ner mycket tid i FFXIII och hade riktigt kul. Här finns det en lite mer utförlig recension för den som är intresserad http://www.gametrailers.com/video/review-hd-final-fantasy/726...
Tycker för övrigt att stridssystemet i FFXIII fungerade riktigt bra...

Medlem

År 2022 = Final Fantasy XXIIIIIIIII-345


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Skrivet av Remus:

År 2022 = Final Fantasy XXIIIIIIIII-345

Faktum är att vid 2027(tror jag) så är man inne på FF XXVII

http://www.videogamesblogger.com/wp-content/uploads/2011/08/f...

(Easter egg från Deus ex human revolution)

Medlem

Kommer köpa XIII-2 ändå. ^^

Medlem

Nej, efter katastrofen som var FF13 faller jag inte för den här bluffen igen. Att springa genom en lång korridor och inte ens få sköta striderna själv är inte vad jag kallar för att spela ett spel - det påminde mer om en interaktiv film från CD-ROMens barndom. Inget köp för min del.

Medlem

finns FF 12 att få tag i till ps3 eller xbox tro?? har inget ps2 men tänkte det var ju så bra så skulle vilja spela det

Medlem
Skrivet av Palpatine666:

finns FF 12 att få tag i till ps3 eller xbox tro?? har inget ps2 men tänkte det var ju så bra så skulle vilja spela det

Finns tyvärr bara på ps2.

Angående recensionen: Bra jobb som vanligt Fredrik! Jag gillade FF XIII samtidigt som jag avskydde det. Jag älskade de vackra miljöerna, Mass Effect wannabe codex, en del fiende designer och karaktärerna (en del av dom).

Men tyvärr så räcker inte det för att köpa del två, då räcker det gott och väl att kolla på bilder och filmklipp


signatur

Game long and prosper

Redaktör
Ponny
Skrivet av Javas:
Skrivet av Palpatine666:

finns FF 12 att få tag i till ps3 eller xbox tro?? har inget ps2 men tänkte det var ju så bra så skulle vilja spela det

Finns tyvärr bara på ps2.

Angående recensionen: Bra jobb som vanligt Fredrik! Jag gillade FF XIII samtidigt som jag avskydde det. Jag älskade de vackra miljöerna, Mass Effect wannabe codex, en del fiende designer och karaktärerna (en del av dom).

Men tyvärr så räcker inte det för att köpa del två, då räcker det gott och väl att kolla på bilder och filmklipp

Jättetack för berömmet! Och vem vet, en dag kanske du fiskar upp detta ur reakorgen?

Megagillar att du är nyanserad.FFXIII har, som alla andra Final Fantasies, både bra och dåliga sidor. Man kan älska det för en del och (även om jag själv inte gör det, så förstår jag) avsky det för annat. Att det skulle vara en genomgående katastrof är klart överdrivet.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag måste bara fråga, ni som älskade FFXIII exakt vad vart det ni gillade med spelet? Jag kan inte komma på nånting som skulle slå de äldre spelen då bortsett från grafiken.

Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Javas:
Skrivet av Palpatine666:

finns FF 12 att få tag i till ps3 eller xbox tro?? har inget ps2 men tänkte det var ju så bra så skulle vilja spela det

Finns tyvärr bara på ps2.

Angående recensionen: Bra jobb som vanligt Fredrik! Jag gillade FF XIII samtidigt som jag avskydde det. Jag älskade de vackra miljöerna, Mass Effect wannabe codex, en del fiende designer och karaktärerna (en del av dom).

Men tyvärr så räcker inte det för att köpa del två, då räcker det gott och väl att kolla på bilder och filmklipp

Jättetack för berömmet! Och vem vet, en dag kanske du fiskar upp detta ur reakorgen?

Megagillar att du är nyanserad.FFXIII har, som alla andra Final Fantasies, både bra och dåliga sidor. Man kan älska det för en del och (även om jag själv inte gör det, så förstår jag) avsky det för annat. Att det skulle vara en genomgående katastrof är klart överdrivet.

Behandlar man FF 13 för sig som ett helt separat j-rpg så var det väl rätt meningslöst, en smula under medel. Men för att vara en uppföljare i en av de bästa j-rpg-serierna någonsin med ett knippe odödliga rollspelsklassiker under bältet så, jo, visst tusan var det en katastrof. Square Enix har snurrat bort sig totalt de senaste åren med sitt FF-varumärke.

Älskade de tidigaste spelen. Runt VIII gick det sådär, FFIX hade sina stunder, men det som följt sedan dess har varit en blandad smolk av salpeter och curry.

Vore det verkligen så fel av mig att önska att FF-design teamet borde alla ha en "Reset" knapp i nacken.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Serah måste vara hetaste spelhjältinnan någonsin.

Medlem

"Saknar stjärnglans" är ett politiskt korrekt uttryck för "är helt jävla idiotiska".
Karaktärer och deras utveckling i moderna japanska spel är så extremt förutsägbara och irriterande.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Javas:
Skrivet av Palpatine666:

finns FF 12 att få tag i till ps3 eller xbox tro?? har inget ps2 men tänkte det var ju så bra så skulle vilja spela det

Finns tyvärr bara på ps2.

Angående recensionen: Bra jobb som vanligt Fredrik! Jag gillade FF XIII samtidigt som jag avskydde det. Jag älskade de vackra miljöerna, Mass Effect wannabe codex, en del fiende designer och karaktärerna (en del av dom).

Men tyvärr så räcker inte det för att köpa del två, då räcker det gott och väl att kolla på bilder och filmklipp

Jättetack för berömmet! Och vem vet, en dag kanske du fiskar upp detta ur reakorgen?

Megagillar att du är nyanserad.FFXIII har, som alla andra Final Fantasies, både bra och dåliga sidor. Man kan älska det för en del och (även om jag själv inte gör det, så förstår jag) avsky det för annat. Att det skulle vara en genomgående katastrof är klart överdrivet.

Ja, att kalla XIII för en katastrof kan väl kännas överdrivet, det är ju definitivt spelbart och har en intressant (men märklig) story som pushar spelaren att fortsätta.

Hur mycket spelade du av XIII-2 när du recenserade? Hann du spela ut hela spelet? Jag är nyfiken på om det blir en massa grind som det blev på Pulse i föregångaren.
Tyvärr så är jag allergisk mot grind, så efter ett par timmar på Pulse så sålde jag spelet till Game :/ Väldigt synd, hade definitivt avslutat spelet om det varit annorlunda.

Jag tycker Square Enix borde införa en ny svårighetsgrad som är anpassad för spelare som mig, som bara är ute efter storyn. Dvs, striderna blir väldigt förenklade och levlandet sjunker en massa, då skulle jag definitivt börja spela Final Fantasy igen.

Nu lär en del (om inte alla) hardcore fans börja spruta eld på mig, men under de senaste åren så har ju spelindustrin dummats ner riktigt mycket, så varför inte dumma ner ännu en serie för att införa en bredare publik?


signatur

Game long and prosper

Medlem

Misstänkte att Noel och Serah skulle sänka betyget. Så otroligt tråkigt generiska verkar de vara av allt man har sett av dem.

Nu läste jag inte recensionen utan kollade bara på betyget. Har redan förhandsbokat och tar och läser detta när jag väl spelat färdigt!

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Javas:
Skrivet av Palpatine666:

finns FF 12 att få tag i till ps3 eller xbox tro?? har inget ps2 men tänkte det var ju så bra så skulle vilja spela det

Finns tyvärr bara på ps2.

Angående recensionen: Bra jobb som vanligt Fredrik! Jag gillade FF XIII samtidigt som jag avskydde det. Jag älskade de vackra miljöerna, Mass Effect wannabe codex, en del fiende designer och karaktärerna (en del av dom).

Men tyvärr så räcker inte det för att köpa del två, då räcker det gott och väl att kolla på bilder och filmklipp

Jättetack för berömmet! Och vem vet, en dag kanske du fiskar upp detta ur reakorgen?

Megagillar att du är nyanserad.FFXIII har, som alla andra Final Fantasies, både bra och dåliga sidor. Man kan älska det för en del och (även om jag själv inte gör det, så förstår jag) avsky det för annat. Att det skulle vara en genomgående katastrof är klart överdrivet.

Ja, att kalla XIII för en katastrof kan väl kännas överdrivet, det är ju definitivt spelbart och har en intressant (men märklig) story som pushar spelaren att fortsätta.

Hur mycket spelade du av XIII-2 när du recenserade? Hann du spela ut hela spelet? Jag är nyfiken på om det blir en massa grind som det blev på Pulse i föregångaren.
Tyvärr så är jag allergisk mot grind, så efter ett par timmar på Pulse så sålde jag spelet till Game :/ Väldigt synd, hade definitivt avslutat spelet om det varit annorlunda.

Jag tycker Square Enix borde införa en ny svårighetsgrad som är anpassad för spelare som mig, som bara är ute efter storyn. Dvs, striderna blir väldigt förenklade och levlandet sjunker en massa, då skulle jag definitivt börja spela Final Fantasy igen.

Nu lär en del (om inte alla) hardcore fans börja spruta eld på mig, men under de senaste åren så har ju spelindustrin dummats ner riktigt mycket, så varför inte dumma ner ännu en serie för att införa en bredare publik?

Ehm du kan väl ändå inte missat att FFXIII vart oehört nerdummat som det är? Finns en anledningen till att det är super linjärt, har det simplaste stridssystemet i mannaminne och har 0 djup överlag. Skulle man dumma ner det ytterligare skulle det bli nått i stil med att trycka på en knapp för att vinna hela spelet

Medlem

Även om jag fortfarande känner mig sval inför det här spelet som ger obehagliga minnen av besvikelsen man kände efter X-2, samt ett långtråkigt XIII, så har ändå intresset växt något efter förvånansvärd positiv kritik. Något inom mig vill verkligen att detta spel ska vara bra, men är långt ifrån säker på att det blir ett köp.

Har för övrigt lite större förhoppningar på att XIII-Versus blir ett trevligt spel som kan återge Square enix dess status, känns som mer pålitligt folk bakom de spelet. Vågar dock inte ha för höga förväntningar där heller, men lite högre. Om versus blir misslyckande känns det som att min tilltro till Square Enix är borta för alltid.

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av Javas:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Javas:
Skrivet av Palpatine666:

finns FF 12 att få tag i till ps3 eller xbox tro?? har inget ps2 men tänkte det var ju så bra så skulle vilja spela det

Finns tyvärr bara på ps2.

Angående recensionen: Bra jobb som vanligt Fredrik! Jag gillade FF XIII samtidigt som jag avskydde det. Jag älskade de vackra miljöerna, Mass Effect wannabe codex, en del fiende designer och karaktärerna (en del av dom).

Men tyvärr så räcker inte det för att köpa del två, då räcker det gott och väl att kolla på bilder och filmklipp

Jättetack för berömmet! Och vem vet, en dag kanske du fiskar upp detta ur reakorgen?

Megagillar att du är nyanserad.FFXIII har, som alla andra Final Fantasies, både bra och dåliga sidor. Man kan älska det för en del och (även om jag själv inte gör det, så förstår jag) avsky det för annat. Att det skulle vara en genomgående katastrof är klart överdrivet.

Ja, att kalla XIII för en katastrof kan väl kännas överdrivet, det är ju definitivt spelbart och har en intressant (men märklig) story som pushar spelaren att fortsätta.

Hur mycket spelade du av XIII-2 när du recenserade? Hann du spela ut hela spelet? Jag är nyfiken på om det blir en massa grind som det blev på Pulse i föregångaren.
Tyvärr så är jag allergisk mot grind, så efter ett par timmar på Pulse så sålde jag spelet till Game :/ Väldigt synd, hade definitivt avslutat spelet om det varit annorlunda.

Jag tycker Square Enix borde införa en ny svårighetsgrad som är anpassad för spelare som mig, som bara är ute efter storyn. Dvs, striderna blir väldigt förenklade och levlandet sjunker en massa, då skulle jag definitivt börja spela Final Fantasy igen.

Nu lär en del (om inte alla) hardcore fans börja spruta eld på mig, men under de senaste åren så har ju spelindustrin dummats ner riktigt mycket, så varför inte dumma ner ännu en serie för att införa en bredare publik?

Ehm du kan väl ändå inte missat att FFXIII vart oehört nerdummat som det är? Finns en anledningen till att det är super linjärt, har det simplaste stridssystemet i mannaminne och har 0 djup överlag. Skulle man dumma ner det ytterligare skulle det bli nått i stil med att trycka på en knapp för att vinna hela spelet

Jo nu när jag tänker tillbaka, så kommer jag ihåg att jag bara satt och tryckte på X precis hela tiden i striderna xD Det var bara bossfighterna som bjöd på utmaning. Men jag skulle ändå vilja ha någon svårighetsgrads inställning där man levlade fort som bara den.

Hatar att grinda!! xD


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Cane:

Jag måste bara fråga, ni som älskade FFXIII exakt vad vart det ni gillade med spelet? Jag kan inte komma på nånting som skulle slå de äldre spelen då bortsett från grafiken.

Nu är jag inget sant die hard-fan av FF, men jag har spelat VI, VII, VIII, en del av IV och en bra bit på XIII. Det bästa tycker jag fortfarande är VII, som har det bästa stridssystemet jag någonsin sett. Det riktiga bottennappet för mig var VIII, men en sanslöst tråkig huvudperson, ett krångligt och tråkigt stridssystem och en story som jag slutade bry mig om innan den ens hade börjat.

Det jag verkligen ogillade med XIII var att det var så långsamt. Tiotals timmar av korridorspringande innan man fick lite frihet var för mycket. Inte heller fanns det särskilt många möjligheter att skräddarsy karaktärerna på samma sätt som i till exempel VII, där man inför en särskilt svår strid kanske valde ett sämre vapen som hade linkade slots, till exempel, för att kunna utnyttja någon speciell materia på ett visst sätt.

Det jag däremot gillar är stridssystemet. Paradigm-systemet är det bästa sedan Materia-systemet i VII, och jag gillar hur pass snabba striderna blir, med ständiga paradismskiften för att klara de svårare fienderna. Dessutom är spelet något av det vackraste jag sett, och jag gillar de flesta karaktärer (jag verkar vara den enda som avgudar Vanille, till exempel. xD )

Något köp blir det dock inte än, men kanske om några månader. Jag impulsköpte nyss Ico & Shadow of the Colossus + Resonance of Fate trots att jag har fem-sex spel jag inte klarat än, och ytterligare ett tiotal som står på inköpslistan. xD

Medlem

Javas, jag håller fullständigt med när det gäller strider osv i FF-spel. Jag är generellt inte en person som ser förenklingar som något positivt nödvändigtvis, men saken är den att jag ALDRIG riktigt gillat systemen de använder sig av i dessa spel när det gäller strid. De är faktiskt riktigt dåliga i många fall, enligt mitt tycke, och valen man gör är ofta helt meningslösa ändå förutom för en eller annan boss.

Själv tycker jag inte det finns någon mening alls att spela igenom ett FF fler än en gång, annat än för nostalgins skull då det gått några år. Men de brukar kunna vara riktigt bra den där enda gången - dock tycker jag inte det på sistone, med reservation att inte ha spelat ff13 (eller mmo:t, men det är ju en annan best). Det är helt enkelt storyn och karaktärerna som jag spelar igenom spelen för.

Personligen så tror jag att det man mest skulle vilja slippa är den futuristiska stilen på allt. Eller jag vet inte hur jag ska uttrycka det - FF8 var trots allt en av mina favoriter. Det är bara något som känts fel sedan tian...

Medlem

Tror nog att jag hoppar denna version också efter att ha blivit skrämd av "första" aka FF 13
Känns tyvärr lite som CoD, samma sak, karaktärer, system etc. om igen med marginella skillnader i grafik och gameplay, men mer av samma och lite nytt :/
Å^andra sidan är det få spelserier som egentligen erbjuder något nytt när det kommit så många spel, de vågar väl inte då de kan skrämma bort sina trogna fans. Tur det finns andra fina J-RPG

Crap skulle skriva varför man vill spela 13, drog parallell till 10 och pratade om de andra ff och visst square har gått ner sig men man tar väl vad man får idagsläget med en värld som faller sönder och en ekonomi som förslavar folk etc etc men firefox kraschade :/


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Skrivet av Vincent_graymore:

Crap skulle skriva varför man vill spela 13, drog parallell till 10 och pratade om de andra ff och visst square har gått ner sig men man tar väl vad man får idagsläget med en värld som faller sönder och en ekonomi som förslavar folk etc etc men firefox kraschade :/

I was going to save the world but then my comp crashed

Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Vincent_graymore:

Crap skulle skriva varför man vill spela 13, drog parallell till 10 och pratade om de andra ff och visst square har gått ner sig men man tar väl vad man får idagsläget med en värld som faller sönder och en ekonomi som förslavar folk etc etc men firefox kraschade :/

I was going to save the world but then my comp crashed

I used to save the world but then I took an arrow in the knee


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

1
Skriv svar