Angry Birds-chefen: "Piratkopiering inte alltid av ondo"

Robot
Angry Birds-chefen: "Piratkopiering inte alltid av ondo"

Mikael Hed på Rovio talar ut om att det är viktigt att få fans som stöttar en, även om det kanske kortsiktigt inte alltid ser ut att vara så bra.

#rovio, #angry-birds


Medlem
Angry Birds-chefen: "Piratkopiering inte alltid av ondo"

Är ingeet superfan av Angry Birds men kan inte annat än hålla med. Man ska inte kämpa MOT sina fans, man måste komma på nya sätt att få dem att köpa produkten istället för att piratkopiera.

Medlem

Bara folk slutar hata på andra titlar och i stället koncentrerar sig på att gilla "sin egen" så kan man nog ta bort dem från kategorin "fanboys" och lägga till dem i "fans"

Medlem

"Vi tog något från musikindustrin, vilket var att sluta behandla våra kunder som användare, och istället börja behandla dem som fans."

Precis som CD Projekt och Valve gör t.ex.

Medlem

Jag håller nog med angående fans.
För att ge ett exempel, jag var skeptisk till första Hitman när det kom, men efter åren så är jag idag ett stort fan och förbeställer nya Hitman-spel så fort det går.
Gillar man ett spel, precis som med musik, så vill man ju gärna ha nästa, så att säga

Medlem

"Tycker du att det ligger något i Heds ord?" Absolut har samma tankebana speciellt då det kommer till musik, är flertal artister jag upptäckt som jag gillar jag annars troligen aldrig skulle få reda på.

Medlem

Jag kan ärligt säga att jag skulle aldrig nånsin lyssna på ett så brett utbud av musik som jag gör idag om de inte vore för pirat kopiering. Jag har gett upp i filmernas värld och ser nåt bara om de är extremt många som gillar den och jag tycker den verkar intressant. Spel är och kommer vara de större underhållningen i mitt liv, iaf tills jag får barn då kan de bli lite mindre tid till de, och mitt intresse i spel i alla genrer skulle aldrig finnas om de inte vore för piratkopiering. Vanligtvis skulle jag bara köpa spel jag tror jag skulle gilla och inte experimentera och testa nya saker som nuläget.

Medlem

Jag piratade BG 1 back in the day, och var fast tidigt. Sen gick skivorna sönder och jag köpte spelet + expansionen. I slutändan ledde det till att jag köpte Icewind dale 1/2, planescape torment, bg2 + expansion, nwn, nwn 2, temple of elemental evil, diverse forgotten realms böcker, dragon age 1/2, den ganska så kassa d&d filmen och diverse annat. Så kan det gå

Medlem

Piratkopiering kan ju vara bra för folk som vill testa ett spel innan dom köper det, jag har självt tankat hem spel ibland för att kunna testa om det är värt att köpa det eller inte

Medlem

Efter att ha gått på ett flertal nitar med rent ut sagt skitspel så är det nog mera regel än undantag att jag först "lånar" en kopia för att se om det är något för mig. Jag vågar med bestämdhet säga att så gör nog de flesta idag.

/ Fridens liljor

Medlem
Skrivet av Dolrak:

Efter att ha gått på ett flertal nitar med rent ut sagt skitspel så är det nog mera regel än undantag att jag först "lånar" en kopia för att se om det är något för mig. Jag vågar med bestämdhet säga att så gör nog de flesta idag.

/ Fridens liljor

Du har fel. De flesta gör inte så utan köper grisen i säcken.

Med det sagt så tycker jag inte att du på något sätt gör fel, om du verkligen köper spelet sedan om du tycker om det, eller slutar spela helt om du inte gör det. Själv har jag för länge sedan slutat helt med piratkopiering - sånt höll jag på med när jag var liten - men sympatiserar helt med de som inte vågar köpa ett spel osett med tanke på hur mycket skräp som tillverkas nuförtiden.

Medlem
Skrivet av luftman:

Piratkopiering kan ju vara bra för folk som vill testa ett spel innan dom köper det, jag har självt tankat hem spel ibland för att kunna testa om det är värt att köpa det eller inte

De flesta tillverkarna släpper Demo just av denna anledningen.

Medlem

han verkar ju ändå vettig!

Medlem
Skrivet av undelete:
Skrivet av luftman:

Piratkopiering kan ju vara bra för folk som vill testa ett spel innan dom köper det, jag har självt tankat hem spel ibland för att kunna testa om det är värt att köpa det eller inte

De flesta tillverkarna släpper Demo just av denna anledningen.

Tycker det alldeles för få demon till PC nuförtiden...

Medlem

En mycket vettig inställning.

Medlem

Det är ju ungefär den analys man kommer fram till själv också. Jag är absolut övertygad om att underhållningsindustrin inte varit i närheten av de summor som spikas upp idag utan den här typen av spridning även om vi hade stannat på absurda 200 kr per cd-album för en femton år sedan.

Det är likadant med program som Windows. Det skulle varit kul att se var vi varit om inte piratkopiering (och senare OEM-kopior) funnits. Jag vågar spekulera att MS inte hade varit i närheten av deras storhetstid utan detta - det här var ju på den tiden då privatanvändare knappt hade någon tanke på att man verkligen var tvungen att köpa program -också-.

Det är så oerhört liten framförhållningssyn ibland. Men samtidigt så finns det ju givetvis ett problem då det som i ALLA fack finns de som går 100% in för att vara freebooters, tjuvar, olovliga lånare eller vad man nu vill använda för term; det är bara det att man är så kortsynt då man i praktiken likställer alla som kopierat något (finns det allvarligt någon som inte gjort det -någon- gång?) med detta. Och då har vi inte ens diskuterat det här med utebliven vinst vs. antalet potentiella köpare.

Som jag sagt förr i liknande trådar; det skulle vara rent hypotetiskt intressant om industrin fick ett par år totalt fritt från kopiering, och se var det leder den.

Medlem
Skrivet av undelete:
Skrivet av luftman:

Piratkopiering kan ju vara bra för folk som vill testa ett spel innan dom köper det, jag har självt tankat hem spel ibland för att kunna testa om det är värt att köpa det eller inte

De flesta tillverkarna släpper Demo just av denna anledningen.

Ser knappt några demo alls idag. Förut släpptes alltid demo INNAN spelen släpptes. Idag släpps många demo EFTER spelen är släppta och det är inte ens en säkerhet då. Idiotiskt.

Inaktiv

Lycka till för Rovio när de finner sanningen i att de flesta piratkopierar för att de är snåla och giriga.
Finns inget betalande substitut för det precis heller så...


signatur

The Year was 2027..

Medlem
Skrivet av john2376:

Lycka till för Rovio när de finner sanningen i att de flesta piratkopierar för att de är snåla och giriga.
Finns inget betalande substitut för det precis heller så...

Du menar snåla, giriga och smarta?

Medlem

Hed verkar vara en klok man, musikindustrin är nära dödens brant, frågan är bara om man tycker det är tråkigt eller att dem får skylla sig skälva, jag håller nog på det senare.

Rovio all the way!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

HELT rätt tänkt, bra Rovio!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

RBg
Medlem

En av utmaningarna i dag är att spelhusen plöjer ner hur mycket slantar som helst på marknadsföring av sina spel för att sedan kränga dem blådyrt i några månader innan priset allt som oftast droppar rätt drastiskt. Market skimming de lux!!! Det vore kul att se vilken merförsäljning all promo i t.ex. TV ger. Det är ju inte direkt så att det dräller av stora spelsläpp per år... Denna vinter har man kunna fynda t.ex. Assassins Creed Revelations och just nu kan man handla BF3 för under en tvåhunding på cdon för att ta nåra exempel och det är ju inte direkt lastgamla titlar. En mer sansad prissättningsmodell och man hade fått fler att handla direkt???

Medlem

Rovio tjänar nog rätt rejält på sin reklam så de behöver nog inte oroa sig för piratkopiering.

När vi ändå snackar Angry Birds så kommer det snart till facebook:
http://www.rovio.com/en/news/blog/126/angry-birds-coming-to-f...

Medlem
Skrivet av Stephan:
Skrivet av Dolrak:

Efter att ha gått på ett flertal nitar med rent ut sagt skitspel så är det nog mera regel än undantag att jag först "lånar" en kopia för att se om det är något för mig. Jag vågar med bestämdhet säga att så gör nog de flesta idag.

/ Fridens liljor

Du har fel. De flesta gör inte så utan köper grisen i säcken.

Med det sagt så tycker jag inte att du på något sätt gör fel, om du verkligen köper spelet sedan om du tycker om det, eller slutar spela helt om du inte gör det. Själv har jag för länge sedan slutat helt med piratkopiering - sånt höll jag på med när jag var liten - men sympatiserar helt med de som inte vågar köpa ett spel osett med tanke på hur mycket skräp som tillverkas nuförtiden.

Jag vågar nog påstå att de flesta som "lånar" ett spel hittar någon anledning som rättfärdigar för sig själva att inte köpa spelet (som de redan har "tillgång" till).


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Jag vågar nog påstå att de flesta som "lånar" ett spel hittar någon anledning som rättfärdigar för sig själva att inte köpa spelet (som de redan har "tillgång" till).

Antagligen har du rätt. Tyvärr är det väldigt mycket falskt rättfärdigande i den här frågan, både från pirater och utgivare. Men som sagt, har man faktiskt den personliga integriteten att verkligen köpa spelen - eller sluta spela - sedan man bildat sig en uppfattning ser jag inget problem.

Det är otroligt viktigt att få testa spelen, speciellt till PC, inte minst för att få se hur de presterar på ens dator.

Medlem
Skrivet av bandite:
Skrivet av undelete:
Skrivet av luftman:

Piratkopiering kan ju vara bra för folk som vill testa ett spel innan dom köper det, jag har självt tankat hem spel ibland för att kunna testa om det är värt att köpa det eller inte

De flesta tillverkarna släpper Demo just av denna anledningen.

Tycker det alldeles för få demon till PC nuförtiden...

Jo självklart, men demos ger inte så stor helhetsbild

1
Skriv svar