Straffskatt på hårddiskar? Herregud..

Medlem
Straffskatt på hårddiskar? Herregud..

Hejsan, skulle idag köpa en 500gb hårddisk ifrån inet.se och senast jag kollade(lite innan nyår) så låg dom på runt 500kr. Nu när jag tittade så kostade dom upp mot tusenlappen och allt pga detta..

http://www.idg.se/2.1085/1.361898/galen-straffskatt-ger-prisc...

Era åsikter?

Jag är chockad..

nj
Medlem

Den där artikeln gäller en skattehöjning som dök upp i april i fjol (artikeln är ett år gammal), och den gällde bara externa hårddiskar och USB-minnen.
Anledningen till de höga hårddiskpriserna just nu är översvämningar i Thailand i höstas vilket gör att hårddisktillvernarna har väldigt låg/ingen produktion

Förutom det, så kan det vara så att ena hårddisken har USB 2.0 och en annan 3.0, de kan se identiska ut, men den snabbare varianten är ju dyrare.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag har för mig att det här hände för länge sedan... kanske bara var en viss debatt då som fortfarande ligger och skramlar i huvudet.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Straffskatten blir väll inte högre än 90kr har jag för mig. Prisnivåerna nu har med översvämmningarna i Thailand att göra.

Här nere i mörkaste Skåne har inte priserna höjts överdrivet mycket, en sisådär 5 - 7%.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Precis som nj säger, old news. Nu är det höga priser innan produktionerna har hunnit komma igång igen.

Medlem

Finns billigare utländska siter att köpa ifrån, köpte 2TB för 1100:- ingen supersnabb, kör system o sånt annat på ssd. men anser att man kan väl betala nått sånt om man behöver en lagringsdisk, tycker inte att det är för dyrt.


signatur
Medlem

Jaha, tack för detta då, läste bara 4 januari.. Då är det väl bara att vänta lite..

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

Jaha, tack för detta då, läste bara 4 januari.. Då är det väl bara att vänta lite..

SweClockers nämnde att det kunde ta upp till 1 år innan priserna var tillbaka på motsvarande nivåer igen.

Medlem
Skrivet av asdfg:
Skrivet av son of RAMBO:

Jaha, tack för detta då, läste bara 4 januari.. Då är det väl bara att vänta lite..

SweClockers nämnde att det kunde ta upp till 1 år innan priserna var tillbaka på motsvarande nivåer igen.

Fy farao.. Någon som har en hdd att sälja så man slipper att importera?

Medlem

Har en Conner 512MB (IDE-format) för bara 1500:-.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Skrivet av Vantskruv:

Har en Conner 512MB (IDE-format) för bara 1500:-.

Men innan jul bara så hittade jag massa hhd's på 200-500 lappen..

Testpilot

Orsaken till dyrare hårddiskar:
http://www.brightsideofnews.com/news/2011/11/1/photo-horrific...

Priserna börjar sjunka igen nu iallafall och lär vara nere i normala nivåer snart ..

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Orsaken till dyrare hårddiskar:
http://www.brightsideofnews.com/news/2011/11/1/photo-horrific...

Priserna börjar sjunka igen nu iallafall och lär vara nere i normala nivåer snart ..

Shiieeeet! Men tack för infon!

Medlem

Köp skiten ifrån EU o slipp skatten.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:

Köp skiten ifrån EU o slipp skatten.

Skön bump men nu är det inte skatten som är problemet som du kanske sett tidigare i tråden. Jag köpte en caviar black 2TB innan översvämningen för 600:- från komplett, nu kostar den 1500:-.

Medlem
Skrivet av asdfg:
Skrivet av Konfucius:

Köp skiten ifrån EU o slipp skatten.

Skön bump men nu är det inte skatten som är problemet som du kanske sett tidigare i tråden. Jag köpte en caviar black 2TB innan översvämningen för 600:- från komplett, nu kostar den 1500:-.

2 veckor är knappast en bump här.

Straffskatten som näms i TS trådstart är fortfarande aktuell och påverkar priserna.
http://www.idg.se/2.1085/1.361898/galen-straffskatt-ger-prisc...
Vilken man slipper genom att beställa från tex Tyskland (EU) även om översvämmningen är en större prisfaktor fn.

Bra pris på bra disk om du fick en 2TB WD Black för 600:-.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av asdfg:
Skrivet av Konfucius:

Köp skiten ifrån EU o slipp skatten.

Skön bump men nu är det inte skatten som är problemet som du kanske sett tidigare i tråden. Jag köpte en caviar black 2TB innan översvämningen för 600:- från komplett, nu kostar den 1500:-.

2 veckor är knappast en bump här.

Straffskatten som näms i TS trådstart är fortfarande aktuell och påverkar priserna.
http://www.idg.se/2.1085/1.361898/galen-straffskatt-ger-prisc...
Vilken man slipper genom att beställa från tex Tyskland (EU) även om översvämmningen är en större prisfaktor fn.

Bra pris på bra disk om du fick en 2TB WD Black för 600:-.

Var en 1TB jag köpte, vet inte vad jag fick 2 ifrån!
Men nöjd att jag hann köpa den precis innan priserna sköt i taket. Var någon rea på den också vilket gjorde den ännu billigare.

Den där skatten låter väldigt sjuk och passande datum den införs på också...

Medlem

saktten är sjuk ja, i mina ögon så betalar folk redan pengar till "dom" så att ladda ner måste ju vara lagligt, då dom redan har fått pengar..


signatur

R.I.P The_maxx

1
Skriv svar