Japanska speltoppen v4 – rollspel får Vita att lyfta

Robot
Japanska speltoppen v4 – rollspel får Vita att lyfta

Namcos Tales of Innocence R får fart på Vita-försäljningen, konsolen säljer bättre än PSP för första gången sedan lanseringsveckan.

#nintendo, #namco-bandai, #armored-core-5, #resident-evil-revelations


Ish
Medlem
Japanska speltoppen v4 – rollspel får Vita att lyfta

Vilken kass spelsmak


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:

Vilken kass spelsmak

Gravity Dazy <3

Medlem

Armored Core 5 ? Gimmie

Medlem
Skrivet av Ish:

Vilken kass spelsmak

Snarare annorlunda

Inaktiv

Lite fascinerande att det typ inte finns en endaste icke-japansk titel där.

Medlem

Läste nyss på Games hemsida att man får rayman origins på köpet när man bokar det här blir bara bättre å bättre

Medlem

Inte för att vara petig men är inte den tillhörande bilden lite att ta i? Nästan som att sätta en swastika på tyskrelaterade nyheter.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Lite fascinerande att det typ inte finns en endaste icke-japansk titel där.

Västerländska spel säljer aldrig särskilt bra i Japan. Det är typ bara Skyrim och några fåtal andra titlar som varit med på försäljningstoppen i Japan.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Mjauv:

Lite fascinerande att det typ inte finns en endaste icke-japansk titel där.

Västerländska spel säljer aldrig särskilt bra i Japan. Det är typ bara Skyrim och några fåtal andra titlar som varit med på försäljningstoppen i Japan.

Och det går ganska så säkert att säga samma sak om österländska spel i väst världen.

Flakmonkey

Även om man nu inte har koll. Alla spelen så ser det ju inte ut att bara vara riktigt lika många uppföljare (även om det är för många) och samma spel till flera plattformar som dominerar som här i Sverige. Så spontant ser ju listan intressantare ut... Kul att se hur många ex också. Fantastiskt att japanerna som är så många fler kan hålla koll på det när det är helt omöjligt för oss

Skrivet av bice:

Inte för att vara petig men är inte den tillhörande bilden lite att ta i? Nästan som att sätta en swastika på tyskrelaterade nyheter.

Hur då, menar du? Min tanke är bara att bilden ska symbolisera Japan. För denna bilden tankarna till några uppenbart olämpliga associationer som jag borde ha koll på?

Skrivet av Nosnos:

Även om man nu inte har koll. Alla spelen så ser det ju inte ut att bara vara riktigt lika många uppföljare (även om det är för många) och samma spel till flera plattformar som dominerar som här i Sverige. Så spontant ser ju listan intressantare ut... Kul att se hur många ex också. Fantastiskt att japanerna som är så många fler kan hålla koll på det när det är helt omöjligt för oss

Alltså, en snabbräkning ger att det är typ 4-5 spel eller så som är "nya", så vet inte riktigt om jag håller med om att japanerna köper så mycket mer nya IP:n än vi svenskar gör. Men jag håller absolut med om att det är skoj att få se exakta försäljningssiffror, det är trist att det är så mycket mer hemlighetsmakeri kring sånt i Nordamerika och Europa.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Hur då, menar du? Min tanke är bara att bilden ska symbolisera Japan. För denna bilden tankarna till några uppenbart olämpliga associationer som jag borde ha koll på?

Det är det Storjapanska Imperiets örlogsflagga som var i bruk under kriget. I just den formen du postade används den idag av högerextrema ultranationalister i svarta uniformer som står och skriker i megafon och åker runt i svarta skåpbilar. Så en viss symbolik finns ju däri.

Däremot används samma flagga samt förenklade versioner av flaggan med färre solstrålar fortfarande idag i de japanska självförsvarsstyrkorna. Så nej, jag skulle inte säga att det är likställt med Nazitysklands hakkorsfana precis.

Skrivet av Forcie:
Skrivet av Sebastian Lind:

Hur då, menar du? Min tanke är bara att bilden ska symbolisera Japan. För denna bilden tankarna till några uppenbart olämpliga associationer som jag borde ha koll på?

Det är det Storjapanska Imperiets örlogsflagga som var i bruk under kriget. I just den formen du postade används den idag av högerextrema ultranationalister i svarta uniformer som står och skriker i megafon och åker runt i svarta skåpbilar. Så en viss symbolik finns ju däri.

Däremot används samma flagga samt förenklade versioner av flaggan med färre solstrålar fortfarande idag i de japanska självförsvarsstyrkorna. Så nej, jag skulle inte säga att det är likställt med Nazitysklands hakkorsfana precis.

Åh fan, intressant! Det där hade jag faktiskt ingen aning om. Även om bilden kanske inte är så superkontroversiell kanske det vore smartast att satsa på en annan bild till framtida Japan-speltoppar, trots allt.

1
Skriv svar