Volition om nästa Xbox: Lås spelen till en konsol!

Medlem
Skrivet av durktotten:

Inga mer olagliga piratkopior

Va?

Jag har köpt en förlängningssladd på IKEA och vill låna ut den till granne, inse så förvånad jag blev när den inte passade i grannens el-uttag, det fanns en krypterad nyckel på en display som hänvisade mig till IKEAs kundtjänst. När jag väl ringde dit fick jag reda på att min granne, om han ville låna min sladd, var tvungen att betala en sorts leasingavgift för att få kunda använda den. Ni förstår nog vad grannen gjorde. Han sålde sitt hus och flyttade ut i skogen. Tack för det IKEA!

Det är skrämmande att man kommer ta till samma grepp i spelindustrin


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Köpte nyligen spel till min Gamecube, finns inte en chans att få tag på ej begagnade spel..? Man får leta med ljuslykta genom Sverige i en snar framtid efter ett äldre oöppnat spel.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Inaktiv
Skrivet av DarkZide8:

Nej, verkligen inte. Gör de det så köper jag Playstation 4 eller Wii U istället. Aldrig i fucking livet.
Begagnat marknaden är ju en av anledningarna till varför gamla legendariska spel fortfarande kan upplevas av yngre generationer. Detta är bara korkat.

Skulle det bli så på xbox då ser blir det säkert detsamma på ps4, spelbolagen kommer sätta press på sony också.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Verkar som en del i den här tråden inte har en susning vad de pratar om. Piratkopiering och att köpa spel i andrahand är knappast samma sak. Ja för industrin är andrahandsmarknaden ett väldigt stort problem men tråkigt för dom är den helt laglig, detta har de försökt göra något åt så länge jag kan minnas (dock har den inte varit ett lika stort problem förr som den är idag). Eftersom det handlar om kopiering av ettor och nollor så är ett spel som man köper i andrahand lika bra som ett som man köper nytt (såvida man inte får tag på en repig skiva men även dessa går lätt att fixa till så de blir som nya) och för många verkar det inte finnas något problem att betala 50-100 kr mindre än ett nytt spel (lycka till att sälja en fysisk vara i andrahand med lika liten prisskillnad).
Vidare påstår utgivarna att spelen "lever" längre tack vare den marknad och det kostar dom pengar att hålla igång servers för dessa. Okej det köper jag om det handlar om MP spel men när de nu på senare tid även börjat införa dessa avgifter för SP delen så är det inte längre befogat (ett SP spel belastar knappast deras servrar annat än för validering och detta är något de själva har valt att kräva).

Jag är emot den här formen av "kontroll", de har ingen rätt att kräva pengar för något de redan en gång fått pengar för oavsett om spelen hålls vid "liv" längre eller inte. Dock är jag helt och håller emot andrahandsmarknaden som utnyttjas av kedjor som GameStop och Game, om jag skulle köpa ett spel i andrahand (något jag inte gjort sedan jag var barn) skulle det i så fall bli via privatpersoner eller mindre butiker som inte lever på denna marknad och då endast spel som inte längre säljs i butik.

Någon gjorde även jämförelsen med piratdelar, det är verkligen inte samma sak som piratkopiering, hur kan du ens jämföra försäljning av något som kostar en hel del pengar att tillverka med något så abstrakt som ettor och nollor? Man kan massproducera spel till en billig penning, lycka till med att göra det med delar till en bil. Vidare är det inte olagligt att sälja piratdelar (om det varit det tror du då att butiker som Mekonomen och Biltema hade sålt dom?), piratdelar innebär helt enkelt att delen inte är en originaldel .

Medlem

Utan snack det löjligaste jag någonsin läst! Vad händer om min konsol RRODar igen och vägrar starta? Vad händer om jag vill byta från en standard till slim? Snacka om att SLAKTA konsolmarknaden. Hade spelat rätt i händerna på PC utvecklare.

Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=rlQVswC7FME&list=UUy1Ms_5qBTaw..., en person (Total Halibut/Cyn Brit) som är väldigt insatt.

Medlem

Varför skulle det här vara dåligt? Alla spel är ju "låsta" till pcn nu för tiden och ingen klagar. Förr i tiden så skulle man också ha skivan i när man spelade på pcn. Det är på tiden att det händer med konsoler också. Det som kommer hända är att spelen är 50kr dyrare och att du slipper byta skiva hela tiden.

Medlem

Jag förstår inte hur nån kan tycka att det här bra. Njuter ni av att bli av med era rättigheter som konsumenter?

Inaktiv

Oroar mig inte ett dugg för utvecklingen.

Om dessa stora spel företagen gått i konkurrs hade det vara varit bra för spel industrin. eller iaf för mig. Jag hatar den massproducerade skit som släpps idag. Det enda som håller kvalité nu för tiden är valve och indie spel. Resten är skit, sån jävla skit.

Spel som kostar mindre är inget negativit. det som saknas i spel idag är hjärta.

Medlem

Fan så som några av er resonerar borde det ju bedrivas häxjakt på auktionsfirmor, begagnade möbler-affärer, bilhandlare, mm
för det är väl ingen skillnad på en begagnad soffa och en begagnad skiva...eller?

Medlem
Skrivet av fzusr:

Jag förstår inte hur nån kan tycka att det här bra. Njuter ni av att bli av med era rättigheter som konsumenter?

Vissa verkar inte förstå vart detta kommer leda, jag är inte förvånad alls utan detta var något jag mer eller mindre räknade med något jag även påpekat gång på gång.

Skrivet av Kysing:

Fan så som några av er resonerar borde det ju bedrivas häxjakt på auktionsfirmor, begagnade möbler-affärer, bilhandlare, mm
för det är väl ingen skillnad på en begagnad soffa och en begagnad skiva...eller?

Jo det finns en skillnad, en begagnad skiva är lika "ny" som en som man köper i butik vid lansering medan en begagnad möbel (alltså allt som är fysiskt och inte abstrakt) åldras och försämras med tiden men annars är det samma sak.
OT:
Detta kommer till slut att leda till monopol och det är verkligen inte något som man vill ha, tror ni Microsoft kommer sänka priserna när de själva är enda distributören av sina spel? I så fall är ni bra naiva.

Medlem

men säljer du en soffa som du använt i en vecka så är den nog inte mycket sämre än den dagen du köpte den.
En skiva kan väl slitas lika mycket som en soffa?

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Tybalt:

I låsta system (konsol) så kan företag (Sony, Microsoft m.fl.) helt enkelt göra som dem vill.

De som jämför begagnatmarknaden med datorspel med fysiska prylar måste förstå att ett spel inte nöts på samma sätt som t.ex. en soffa. Köper du ett begagnat spel får du samma kvalité som om du köpt ett nytt spel. Detta är ett problem eftersom det då inte finns någon anledning att köpa nytt.

Jasså? Aldrig hört talas om repiga skivor, fodral som nöts, osv?
Är dom för repiga så då e de klart, då tar ju inte spelaffärerna in spelen. Men dom som samlar på spel och köper retail gör ju ofta de för att ha ett fint exemplar i toppskick. Det är det inte alltid man hittar begagnat i en spelbutik, där många har gått å fingrat och klämt på fodralet osv (som inte är inplastat längre eftersom det är begagnat).

Anledningen till att jag köper retail är iaf just därför, tycker det är kul att samla på fodralen/skivorna. Annars kan man ju nästan lika gärna köra digital distribution bara...
Jag ser 2 anledningar med att köpa nytt: att man får ett exemplar i toppskick och att man stödjer de utvecklare man gillar.

Ja nu så pratade jag om spelet i sig och med tanke på att just spelen kan låsas till konsolen i framtiden.

Varken fodral eller skivor kommer att låsas, hur skulle det gå till? Det är antagligen därför som de, som det står i artikeln, vill låsa just spelet till en konsol.

Samlar du på fodral och skivor så är det ju bara att fortsätta köpa begagnat. Om du vill spela spelet (som är i nyskick) får du däremot köpa nytt.

Själv bryr jag mig inte hur de gör då jag inte någonsin köpt ett begagnat spel. Å andra sidan, om man spelar på konsol får man leva med att den är just låst och att företagen kan göra som de vill.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Sluta jämnföra begagnade bilar och spel då det är helt olika saker som har har någon som helst relevans. Samt det handlar inte om att ta betalt för samma vara 2 ggr då det inte är framställningen av skivan du betalar för upplevelsen spelet. Då den är exakt den samma vid ett begagnat spel eller ett nytt spel så är det helt klart ett problem för spelutvecklarna att företag som t.ex. Gamestop byter in spel billigt och sen säljer till 90% av full pris och tjänar pengar på detta utan att spelutvecklarna får ett öre.

Varför detta inte är samma sak med andra begagnade varor? Jo för begagnade varor slits och blir mindre värda med användning. Spel slits inte.

Sen angående detta förslaget så verkar det helt åt helvete, men det är ju som många sagt inte direkt något större skillnad från hur det är på PC marknaden just nu. Så om de vill göra detta skit i konsollerna och gör spel till PC istället.

Edit: Sen hoppas jag fan nästa generations konsoller har vettig digital butik istället så man kan skrota alla skivor helt och hållet.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Kysing:

men säljer du en soffa som du använt i en vecka så är den nog inte mycket sämre än den dagen du köpte den.
En skiva kan väl slitas lika mycket som en soffa?

Ja men det är betydligt mycket lättare och kostar mindre att fixa en skiva som är repig. Sedan så finns det nog inte många som hade betalat 50 kr mindre för en pryl som är begagnad mot en som är ny (om produkten kostade 500-600 kr ny), jag hade verkligen inte gjort det iaf. Men om man däremot köper ett begagnat spel (eller vilken annan media som helst som baseras på ettor och nollor) så får man en produkt som är identiskt med en som är ny (så länge som informationen som finns på skivan inte är skadad) och det spelar ingen roll om denna skiva är flera år gammal, jag har spel som är över 10 år gamla som funkar utan problem.

Medlem

som du ser så står det "En skiva kan väl slitas lika mycket som en soffa?" och inte ett spel.
en skiva kan nog slitas precis lika mycket som vilken annan typ av fysisk vara som helst, men är det en digital kopia är det ju klart en helt annan sak

Medlem
Skrivet av Kysing:

som du ser så står det "En skiva kan väl slitas lika mycket som en soffa?" och inte ett spel.
en skiva kan nog slitas precis lika mycket som vilken annan typ av fysisk vara som helst, men är det en digital kopia är det ju klart en helt annan sak

Jo jag såg det men som jag skrev så är det idag väldigt lätt och kostar inte många kronor att "reparera" en skadad skiva medan det är betydligt mer kostsamt att reparera en skadad soffa eller en soffa som blivit sliten med åldern ;).

Medlem

men tror du inte procenten är densamma? en skiva på 600 spänn, 60 kr reparation...en soffa på 6000 spänn, 600 kr reparation...nu har jag ju ingen aning om vad det kostar att reparera en soffa, men tror du inte procenten kan vara ungefär lika?

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Tybalt:

I låsta system (konsol) så kan företag (Sony, Microsoft m.fl.) helt enkelt göra som dem vill.

De som jämför begagnatmarknaden med datorspel med fysiska prylar måste förstå att ett spel inte nöts på samma sätt som t.ex. en soffa. Köper du ett begagnat spel får du samma kvalité som om du köpt ett nytt spel. Detta är ett problem eftersom det då inte finns någon anledning att köpa nytt.

Jasså? Aldrig hört talas om repiga skivor, fodral som nöts, osv?
Är dom för repiga så då e de klart, då tar ju inte spelaffärerna in spelen. Men dom som samlar på spel och köper retail gör ju ofta de för att ha ett fint exemplar i toppskick. Det är det inte alltid man hittar begagnat i en spelbutik, där många har gått å fingrat och klämt på fodralet osv (som inte
Samlar du på fodral och skivor så är det ju bara att fortsätta köpa begagnat. Om du vill spela spelet (som är i nyskick) får du däremot köpa nytt.
är inplastat längre eftersom det är begagnat).

Anledningen till att jag köper retail är iaf just därför, tycker det är kul att samla på fodralen/skivorna. Annars kan man ju nästan lika gärna köra digital distribution bara...
Jag ser 2 anledningar med att köpa nytt: att man får ett exemplar i toppskick och att man stödjer de utvecklare man gillar.

Ja nu så pratade jag om spelet i sig och med tanke på att just spelen kan låsas till konsolen i framtiden.

Varken fodral eller skivor kommer att låsas, hur skulle det gå till? Det är antagligen därför som de, som det står i artikeln, vill låsa just spelet till en konsol.

Samlar du på fodral och skivor så är det ju bara att fortsätta köpa begagnat. Om du vill spela spelet (som är i nyskick) får du däremot köpa nytt.

Själv bryr jag mig inte hur de gör då jag inte någonsin köpt ett begagnat spel. Å andra sidan, om man spelar på konsol får man leva med att den är just låst och att företagen kan göra som de vill.

Det kommer ju inte finnas några begagnade spel att köpa om de är låsta. Kolla bara i valfri spelbutik idag, finns inga begagnade PC-spel så långt ögat kan nå eftersom nästan alla kräver online-aktivering eller någon annan form av DRM som eliminerar begagnat-marknaden.

Medlem

Spel förlorar också i värde desto äldre dom blir, det blir omodernt och fult relativt till nyare spel som släpps. Att massproducera spelskivor kostar knappast många kronor, att massproducera soffor, lite mer. Även om spel börjar bli gamla kan man fortfarande billigt massproducera dom och sälja spelen bra mycket billigare och fortfarande dra in pengar. Soffor? Nej inte direkt.

Medlem

Men vad i helv...

Medlem

"Grabbin' everything I can!"

PS: Alla som skriver att "mer pengar = bättre spel"......


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

Shit, sånt här skitsnack förväntade jag mig av Bobby Kotick, inte av Violition...bojkott eller vad säger ni?


signatur

Game long and prosper

Medlem

Hårdvarulåsning.... kom igen vad är det för idioti?
Då är det nog dags att konsolltilverkarna börjar producera konsoller med 0% failure rate.
Som det är idag får ju folk köpa flera likadana konsoller för att de går sönder.
I detta fall blir det nya konsoller och nya spel.

Är så sjukt att de inte förstår att tillgänglighet säljer! Ha en fungerande Shop, där det går att köpa spel för låt oss säga 100:- billigare än i butik. (Inte enstaka spel utan ALLA spel)
Desto lättare det är att få tag i och om det är det minsta billigare än nypris i butik så kommer folk som inte hade tänkt köpa det, köpa det.

Medlem

Skulle Microsoft göra detta så behöver bara Sony inte göra det så har Sony vunnit konsol-kriget, så detta kommer aldrig att hända så länge spelen säljs på skiva.

Medlem

Jag undrar hur de ska lyckas låsa singleplayer, eftersom det är det enda jag kör


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

skulle inte förvåna mig om dessa dumheter blir verklighet.

Ska konsumenten tas ifrån sin äganderätt av produkten ska priset reduceras till det av en enkel biljett.

Inaktiv

Härligt, det var nog det dummaste jag läst på väldigt länge. Kommer hädanefter att bojkotta allt som Volition har gjort eller kommer att göra framöver.

Har aldrig köpt ett begagnat spel och har inte för avsikt att göra det heller men däremot har jag lånat mer än hälften av alla mina spel av vänner eller familj, och det hade jag tänkt fortsätta göra. Faktum är att vi har som "regel" att inte köpa samma singleplayerspel såvida spelet inte är bra i multiplayer.

Skulle det mot förmodan bli så att spelen blir låsta till en enda konsol så kommer jag att överge konsoler i framtiden.

Skriv svar