Är Star Wars: The Old Republic demokratiskt?

Robot
Är Star Wars: The Old Republic demokratiskt?

Forskare i Göteborg vill ha din åsikt om folkstyre i Biowares MMO-spel och samhället i stort, svara på enkät och vinn speltid.

#star-wars-the-old-republic


Medlem
Är Star Wars: The Old Republic demokratiskt?

Intressant, hur kommer resultatet att presenteras?

Medlem

Demokrati i spelet? Hah! Man blir ju ledsagad som ett får hela tiden. Självbestämmande först, sen kan vi snacka folkstyre.

Medlem

Tja, det heter ju trots allt The Old Republic?

Medlem

chans att vinna något, fan jag e en sucker för sånt här xD


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

så där! gjort = )

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Demokrati i spelet? Hah! Man blir ju ledsagad som ett får hela tiden. Självbestämmande först, sen kan vi snacka folkstyre.

Fast nu är ju frågeställningen "lite" djupare än så. Har lika mycket att göra med hur tOR-spelare ser på demokrati i allmänhet, hur de relaterar sina handlingar i spelet till sina etiska värderingar i det verkliga livet o.s.v.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

SÅ detta är personen som scamar folk ingame genom att säga att han gör en enkät men sedan så vill han att man köper saker. Synd att man inte tog print screen.

Medlem

Varför bara TOR spelare och inte mmo gamers överhuvudtaget?


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av indigun:

Intressant, hur kommer resultatet att presenteras?

Resultaten kommer i huvudsak att presenteras i min avhandling, vetenskapliga tidskrifter och förhoppningsvis (om utrymme ges) på sidor som den här.

Medlem
Skrivet av Javas:

Varför bara TOR spelare och inte mmo gamers överhuvudtaget?

Är nog mest för att doktoranden fastnat för tOR och själv med andra ord har lite know-how om spelet och hur man relaterar till det - m.a.o. hur man kan använda situationer i spelet för att relatera till hur folk tänker i verkliga livet, och kanske vice versa?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av zeotrix:
Skrivet av indigun:

Intressant, hur kommer resultatet att presenteras?

Resultaten kommer i huvudsak att presenteras i min avhandling, vetenskapliga tidskrifter och förhoppningsvis (om utrymme ges) på sidor som den här.

Första felet du gjorde var att välja SWTOR med tanke på att det så gott som är ett singleplayer spel i dagsläget.

EvE hade nog varit ett bättre val.

Medlem
Skrivet av Fisse:
Skrivet av zeotrix:
Skrivet av indigun:

Intressant, hur kommer resultatet att presenteras?

Resultaten kommer i huvudsak att presenteras i min avhandling, vetenskapliga tidskrifter och förhoppningsvis (om utrymme ges) på sidor som den här.

Första felet du gjorde var att välja SWTOR med tanke på att det så gott som är ett singleplayer spel i dagsläget.

EvE hade nog varit ett bättre val.

Undersökningen kanske handlar om fördummandet av genren och dess effekter i ett samhällsperspektiv?

Medlem

Synd att spelet är skit :/


signatur

Xbox 360 Arcade "Jasper" 120GB

Medlem
Skrivet av kimpaa88:

Synd att spelet är skit :/

oh snap!

Medlem
Skrivet av Javas:

Varför bara TOR spelare och inte mmo gamers överhuvudtaget?

Anledningen till att Star Wars: The Old Republic valdes som studieobjekt är för att det ger en forskare chansen att följa ett spel och en community när den är helt ny. Dessutom ger just den här titeln den superba möjligheten att undersöka även nya spelare som tidigare inte har erfarenheter av ett MMO då Star Wars även har fans som generellt sett inte är gamers. Star Wars: The Old Republic ger helt enkelt en unik möjlighet att följa en ny community med en bred spelarbas. En sådan möjlighet har sällan tidigare givits Samhällsvetenskaplig forskning så väl som Statsvetenskaplig forskning.

Medlem
Skrivet av Demolitionguy:

SÅ detta är personen som scamar folk ingame genom att säga att han gör en enkät men sedan så vill han att man köper saker. Synd att man inte tog print screen.

Jag betvivlar väldigt starkt att det är mig du har mött. Dels på grund utav att jag aldrig skulle vara intresserad av att sälja något genom min forskning då detta går emot akademisk heder plus att jag är statligt anställd för att bedriva forskning och har därmed inget vinstintresse i mina studier.

Dessutom har rekryteringen in-game varit väldigt restriktiv på grund av ineffektivitet i en sådan typ av rekrytering och jag har därför endast rekryterat under ett par timmar på servrarna Chuundar - EU och Bloodworthy - EU. Du får mer än gärna skicka ett mail, skriva i den här tråden eller ett PM till mig om du vill diskutera det som du påstår ha hänt mer med mig.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av Javas:

Varför bara TOR spelare och inte mmo gamers överhuvudtaget?

Är nog mest för att doktoranden fastnat för tOR och själv med andra ord har lite know-how om spelet och hur man relaterar till det - m.a.o. hur man kan använda situationer i spelet för att relatera till hur folk tänker i verkliga livet, och kanske vice versa?

Spelet valdes i Juni 2011 och alla forskare som vill genomföra god forskning på datorspel bör sätta sig in i både spelet och communityn för att veta hur man skall rekrytera respondenter så väl som att förstå hur spelet skulle kunna påverka spelarna. Med andra ord har jag tillägnat en hel del tid att delta och lära mig spelet (dock är jag fortfarande relativt låg level fast utspritt på flera servrar och karaktärer).

Medlem

Kul att universitetet i Göteborg uppmärksammar detta och att det dessutom är den statsvetenskapliga institutionen! Visar hur brett och mångsidigt ämnet är. Mvh en statsvetare


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

1
Skriv svar