Volition om nästa Xbox: Lås spelen till en konsol!

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Tybalt:

I låsta system (konsol) så kan företag (Sony, Microsoft m.fl.) helt enkelt göra som dem vill.

De som jämför begagnatmarknaden med datorspel med fysiska prylar måste förstå att ett spel inte nöts på samma sätt som t.ex. en soffa. Köper du ett begagnat spel får du samma kvalité som om du köpt ett nytt spel. Detta är ett problem eftersom det då inte finns någon anledning att köpa nytt.

Jasså? Aldrig hört talas om repiga skivor, fodral som nöts, osv?
Är dom för repiga så då e de klart, då tar ju inte spelaffärerna in spelen. Men dom som samlar på spel och köper retail gör ju ofta de för att ha ett fint exemplar i toppskick. Det är det inte alltid man hittar begagnat i en spelbutik, där många har gått å fingrat och klämt på fodralet osv (som inte
Samlar du på fodral och skivor så är det ju bara att fortsätta köpa begagnat. Om du vill spela spelet (som är i nyskick) får du däremot köpa nytt.
är inplastat längre eftersom det är begagnat).

Anledningen till att jag köper retail är iaf just därför, tycker det är kul att samla på fodralen/skivorna. Annars kan man ju nästan lika gärna köra digital distribution bara...
Jag ser 2 anledningar med att köpa nytt: att man får ett exemplar i toppskick och att man stödjer de utvecklare man gillar.

Ja nu så pratade jag om spelet i sig och med tanke på att just spelen kan låsas till konsolen i framtiden.

Varken fodral eller skivor kommer att låsas, hur skulle det gå till? Det är antagligen därför som de, som det står i artikeln, vill låsa just spelet till en konsol.

Samlar du på fodral och skivor så är det ju bara att fortsätta köpa begagnat. Om du vill spela spelet (som är i nyskick) får du däremot köpa nytt.

Själv bryr jag mig inte hur de gör då jag inte någonsin köpt ett begagnat spel. Å andra sidan, om man spelar på konsol får man leva med att den är just låst och att företagen kan göra som de vill.

Det kommer ju inte finnas några begagnade spel att köpa om de är låsta. Kolla bara i valfri spelbutik idag, finns inga begagnade PC-spel så långt ögat kan nå eftersom nästan alla kräver online-aktivering eller någon annan form av DRM som eliminerar begagnat-marknaden.

Det är ju klart, det är ju det som är hela poängen. Spelmakarna vill inte att ett spel skall gå från hand till hand utan att de ser ett öre då butikerna tar alla pengar.

För de som samlar på kartonger och skivor finns säkert möjlighet att lägga ut på blocket eller liknande.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Undrar om Xbox720/PS4 kommer med ett hänglås med kod till vägguttaget?? Alltså denna tråden e nog de roligaste jag läst på länge. Jag kan acceptera att spel som säljs i andra hand inte är lika bra för utvecklaren som ett nytt. Men som många påpekat inte alla spel går att hitta nya längre, och om detta ska bli en standard för marknaden, hur blir de med guldklimpar som folk har missat. Blir de o regga om det begagnade inköpet? Alltså både konsolen o spelet man tänkte spela. Nä, jag är emot såna här förslag. Dessutom spel som hamnat på begagnat hyllan tidigt är inte värda "600kr" uppenbarligen. Kolla på spel som Kane & Lynch 2, det är 4timmar långt och kostade lika mycket som vilket annat spel som helst när det släpptes. Fan ska de ha våra pengar till fullpris, ska de också fan följa en standard. Många gånger väntar ju folk på att ett spel ska hamna i budgetkorgen eller på begagnathyllan av en sån här anledning. Och kom inte o säg att det finns ett demo, det säger ju inte hur långt spelupplevelsen är. Det var bättre förr, när spel var kassettbaserade och inge jevla internet. Man satt 2 pers o spela Street Fighter 2 eller Super Mario Bros i soffan. O bäst av allt inge jevla gnäll om mistade pengar i andrahandsförsäljning

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Det var bättre förr, när spel var kassettbaserade och inge jevla internet. Man satt 2 pers o spela Street Fighter 2 eller Super Mario Bros i soffan. O bäst av allt inge jevla gnäll om mistade pengar i andrahandsförsäljning

Ja jag håller med, börjar ångra mer och mer att jag lagt ner tid och pengar på den här formen av nöje. När lagar skapas utifrån vinstdrivande företag då har det gått för långt.

Medlem

Ja, lås det i så fall till ett konto, typ en gamertag. Jag tror jag är inne på min 4:e xbox 360 nu och det skulle suga hårt om jag behövde köpa om ett och samma spel varje gång jag får en ersatt eller köper en nyare konsol.


signatur

// Ukiome

Medlem

Visst MS, gör så! Men ge fan i och gnäll sen när ingen köper skiten.
Det skulle innebära att man ej kan sälja sin 720 och köpa en PS4 om man nu skulle vilja det, iaf inte med tillhörande spel.

Dom får väl införa ytterligare någon ny lag som ger utveckalarna rätt till en del av vinsten från kedjor som livnär sig på att sälja beg, vad vet jag.

Men om det är pirat man är bara för att man köper beg. så kallar jag mej gladeligen pirat om det är det som krävs för att få ha några rättigheter kvar.

Medlem

Vadå inte tjänar pengar på begagnat spel? Nej inte direkt, men i förlängningen?
Person a tjänar pengar, köper spel för sitt överskott, spelar fort och säljer av, får tillbaka lite cash och köper MER spel fort eftersom han vet att bang for buck inte blir så vråldyrt.
Person b köper person a:s spel, för person b går i gymnasiet och hans föräldrar har det svårt så han har inte mkt pengar, spelar och säljer vidare eller sparar för han inte har råd, men han får upp ögonen för spelföretag x som gör bra spel, eller spelserie y som han gärna vill följa.

När person b sen får en annan ekonomisk situation så kommer han ihåg att spelföretag x var bra och kollar om spelserie y fortfarande är aktiv, annars kollar han andra spel av x eftersom de gör roliga lir.
Han köper sen lir för sin överblivna inkomst och säljer sedan vidare till person c som tagit hans tidigare roll.

Och så fortsätter karusellen och de har en otroligt billig PR-maskin, reklam genom "ord" är billigast.

Vette fan hur de tänker, för om jag tvingas behålla liren hela mitt liv, kommer jag köpa kanske 10-25% av de spel jag köper nu, eftersom jag ALDRIG får igen några pengar och vågar ALDRIG chansköpa, för de kostar 4-600 spänn för tusan!

Medlem

Det här låter ju vettigt. Man får ju hoppas!
Fast det kan ju bli lite dumt när man köpt tråkiga spel och vill byta ut. Men spela roll, påverkar inte mig nämnvärt.

Medlem

Inte för att ta någon sida i debatten, men ni som "försvarar" begagnat marknaden har missuppfattat en sak.

När ni köper ett spel så köper ni inte spelet i sig, ni köper rätten att använda mjukvaran för personligt bruk. Jag tror inte att man har rätt att överlåta bruksrätten av mjukvaran genom att sälja den fysiska skivan vidare, utan att det köp du har gjort är ett personligt avtal mellan dig och utvecklaren.

Köper man något fysiskt som t.ex. en bil så äger du saken, det funkar inte så i mjukvarubranschen.

Inaktiv

Dock finns det ju en betydligt bättre och effektivare lösning.

Ge fan i att göra dåliga spel då så lämnar inte folk in det igen efter en vecka.

Problem solved...

Utgivarna är dock så pass korkade att dom inte fattar detta....

Medlem

Fyfan vad jävla snåla, sjukt förfan!

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av jonnygunnarsson:

det är fassen sjukt om nästa Xbox förbjuder begagnade spel tänk på dom som vinner på att sälja beg...spel

Att sälja begagnade spel är som att piratkopiera..

De som gjort spelet får inte in pengar de förtjänar.

Jasså? Tycker du likadant gällande att sälja en bil då (eller hus, kläder, ja allt på blocket exempelvis)? Eftersom tillverkaren inte får in sina pengar som de förtjänar? Snacka om snevriden syn på verkligheten...

Tillverkaren av bilen tjänar pengar på reservdelar och verkstäder.
Att köpa begagnade spel är precis lika illa som att piratkopiera, inga undantag.

Beror helt på vad det är för bil du köper, väldigt sällan du behöver just "orginaldelar" eller en märkesverkstad. Och hur är det med 2nd hand kläder? Och exempelvis klädinsamlingar till behövande?

Medlem

Penga kåta jävlar.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Skrivet av Horniak:
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av jonnygunnarsson:

det är fassen sjukt om nästa Xbox förbjuder begagnade spel tänk på dom som vinner på att sälja beg...spel

Att sälja begagnade spel är som att piratkopiera..

De som gjort spelet får inte in pengar de förtjänar.

Jasså? Tycker du likadant gällande att sälja en bil då (eller hus, kläder, ja allt på blocket exempelvis)? Eftersom tillverkaren inte får in sina pengar som de förtjänar? Snacka om snevriden syn på verkligheten...

Tillverkaren av bilen tjänar pengar på reservdelar och verkstäder.
Att köpa begagnade spel är precis lika illa som att piratkopiera, inga undantag.

Beror helt på vad det är för bil du köper, väldigt sällan du behöver just "orginaldelar" eller en märkesverkstad. Och hur är det med 2nd hand kläder? Och exempelvis klädinsamlingar till behövande?

Han menar väl bara att företagen som tillverkat varan inte ser röken av de där pengarna som går ifrån andra ägaren till första när det säljs begagnat. Ur företagets perspektiv räknas det som en vara mindre såld varje gång en utav deras produkter byter ägare. Exakt samma som piratkopieringen.

Sen hur man själv väljer att se på problemet, är en annan sak. Själv har jag svårt att se varför spel skulle vara så himla annorlunda från andra varor som får säljas fritt på begagnatmarknaden. De gör det för att de kan, giriga svin som de är.

Medlem

Inga problem, om dom halverar priset på spelen.

Medlem
Skrivet av Faith101:

Inte för att ta någon sida i debatten, men ni som "försvarar" begagnat marknaden har missuppfattat en sak.

När ni köper ett spel så köper ni inte spelet i sig, ni köper rätten att använda mjukvaran för personligt bruk. Jag tror inte att man har rätt att överlåta bruksrätten av mjukvaran genom att sälja den fysiska skivan vidare, utan att det köp du har gjort är ett personligt avtal mellan dig och utvecklaren.

Köper man något fysiskt som t.ex. en bil så äger du saken, det funkar inte så i mjukvarubranschen.

Jag förstår hur du menar, men håller inte med dig här. Även om man köper en "kopia" av ett orginal så är det ändå en fysisk produkt i form av en cd/dvd-skiva. Med den anser jag mig ha rätt att göra vad jag vill med, då den är fullbetald och "min". Tänk på konst, och ett Litografi av en känd målning (http://sv.wikipedia.org/wiki/Litografi). Där betalar man också för en kopia av ett orginal, menar du att även den går under bruksrätten, och inte får säljas vidare?

Nu till något som jag tycker är lite kul i pirat/kopierings-debatten. Om det nu ska vara så att man inte köper en produkt till 100%, utan bara bruksrätten, då vill jag också HA den rätten till 100% Säg mig nu vad som händer om ni köpt en CD från er favorit artist, eller en bra film, och ni råkar slarva bort skivan, eller en släktings unge spelar curling med den så den är obrukbar. Tror ni då att ni kan gå tillbaka till butiken eller förlaget och kräva en ny skiva, med argumentet att "men jag har ju köpt rätten att se/lyssna på produkten, inte den fysiska skivan"?

Nej, naturligtvis inte, och så länge man inte kan det så anser jag att man till 100% ÄGER den produkt man betalat för. Vissa arbetar för att detta ska fungera (tex Norton, Blizzard mm.), genom att man skapar ett konto som är knutet till produkten, och man har tillgång till den digitalt ifall man tappar skivorna, och det är ett stort steg i rätt riktning. Film/musik-industrin ligger långt efter dock, fastän det rör sig om exakt samma principer.

Kan också störa mig lite på EULA som oftast är 40 sidor långt, som man kan (om man har gott om fritid) läsa igenom EFTER man köpt produkten (gärna under installationen, där jag misstänker att det kan vara svårt att ångra sig, gå tillbaka till butiken och få pengarna tillbaka). Där kan företagen skriva vilken gojja som helst och göra det till sanning i form av ett ömsesidigt "avtal".
Någon som orkat läsa ett enda sådant någon gång, eller klickar ni bara OK som mig? Misstänker starkt att dom finns där enbart för att folk inte ska orka läsa igenom dom, men ändå bli juridiskt bundna till företagens villkor till gud vet vad.

Medlem

Btw, även begagnatmarknaden i Sverige är lite av ett skämt. Går du till tex Game kan du få köpa ett begnagnat spel för hundralappen mer än ett nytt. Jag kanske är ensam om det, men är det ett spel jag vekligen vill ha så köper jag ett nytt exemplar. Är det nåt medelmåttigt som jag aldrig skulle betala fullpris för kan begagnatmarknaden vara OK (eller vänta till priset sjunker), men jag köper inte ett begagnat spel om inte prissänkningen är mer än 50 spänn från ett nytt.

Som säkert tidigare påpekats, ännu ett fult och girigt tilltag från film/musik/spel-branschen, där de hävdar att alla begagnade/piratkopierade produkter är en ren förlust från dem, då de utgår från att konsumenten i annat fall skulle köpt produkten, vilket är en osanning av gigantiska mått.

Edit. Urk, stavfel :/

Medlem
Skrivet av Ender:

Kan också störa mig lite på EULA som oftast är 40 sidor långt, som man kan (om man har gott om fritid) läsa igenom EFTER man köpt produkten (gärna under installationen, där jag misstänker att det kan vara svårt att ångra sig, gå tillbaka till butiken och få pengarna tillbaka). Där kan företagen skriva vilken gojja som helst och göra det till sanning i form av ett ömsesidigt "avtal".
Någon som orkat läsa ett enda sådant någon gång, eller klickar ni bara OK som mig? Misstänker starkt att dom finns där enbart för att folk inte ska orka läsa igenom dom, men ändå bli juridiskt bundna till företagens villkor till gud vet vad.

Visst kan de komma med allsköns kansigheter i en EULA, men samtidigt spelar det ingen roll om det inte skulle överenstämma med våra lagar. Finns ju flera sektioner t.ex. Wow:s EULA där man hotar med rättsliga åtgärder för saker som inte är olagliga i Sverige.
Hade också vart spännande att se hur en sådan lösning skulle tas emot rent rättsligt. INte helt otänkbart att EU-domstolen skulle dömma ut det som ren kartellverksamhet så som man t.ex fällde MS för Internet Explorer för några år sedan. Visst, det är två helt skilda saker men visar ju ändå att spelbranchen/mega företagen inte automatiskt har rätt i allt bara för att de påstår sig ha det.

Det som är klart är att Microsoft absolut kommer få sänka priset på sina konsoller ännu mera om de skall få sålt ordentliga volymer. Som nämnts så kommer många kids att välja bort den då de är beroende av begagnat-markand för att köpa några spel alls. För att vara ärlig så är vi egentligen redan där, cd-skivor är på väg ut och med dem begagnatmarknaden.
Konsollerna som vi ser dem idag kommer också vara historia om en inte alltför snar framtid, iallafall i den form vi ser dem idag.
Redan nu finns egentligen fullt fungerande teknik för att "streama" spelet ut mot en enklare klient. Du behöver ingen dyr spellåda hemma då all datorkraft ligger serverside. Räcker med en tunn billig klient att koppla till handkontroller och tv och fiberanslutna bredband. Då är vi där i läget att du också i praktiken bara hyr nyttjanderätt till en underhållningsprodukt precis som t.ex. World of Warcraft.

Vi skulle nog kunna se det redan till nästa generation, men antagligen är infrastrukturen för dålig så man tappar potentiella köpare på det. Dessutom finns det fortfarande pengar att suga ut på den föråldrade CD-marknaden, då väldigt många betalar lite extra för att få en fysisk kopia.
Men räkna med att man gör allt för att ta bort extraledet spelbutikerna innebär.

Detta leder ju för fan bara till 90% mer pirater!? Tänk om man tröttnar på spelen då och inte vill spela spelet längre då? Nåt jävla vett i huve har dem väl ändå?

Medlem

Helt otroligt...

Hur kan ett företag som gjort t.ex Freespace serien gå och bli så komplett galna???

Freespace finns t.o.m fortfarande och vidareutvecklas av en dedikerad fanbase bara för att dom släppt källkoden till spelet?!

Helt sjukt alltså...

Medlem

Alltså, har dessa idioter till ledning på spelföretag huvudet upp i röven eller?
För helvete... Vilket JÄVLA SLÖSERI!
DEATH TO THE IDIOT GAME COMPANY LEADERS!!

Skriv svar