Valve: "trolig" informationsstöld från Steam

Robot
Valve: "trolig" informationsstöld från Steam

Under intrånget i november förra året fick någon troligtvis tag i en backup av transaktionslistor från 2004-2008. Däri ingick användarnamn, epost och krypterad kortinformation, men inga lösenord.


Medlem
Valve: "trolig" informationsstöld från Steam

Klart man är reserverad men va fan. Förmodligen har de min information i sådana fall, nuförtiden använder jag mer paypal, e-konton men då och då händer det självklart att man tar till kreditkortet. Går inte att vara paranoid hela tiden men man kan ju tänka till och ta det säkra före det osäkra.

Litar fullt ut på steam till samma mån som jag litar på min bank och visserligen kan alltid något gå snett. Ingenting kommer någonsin vara 100% säkert och så länge det finns banker,datorer kommer det finnas rånare/hackare.

Inaktiv

De måste verkligen se över sin säkerhet, det är oacceptabelt.

Vem kan informationen vara intressant för? Diverse säkerhetsstjänster?


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Klart man är reserverad men va fan. Förmodligen har de min information i sådana fall, nuförtiden använder jag mer paypal, e-konton men då och då händer det självklart att man tar till kreditkortet. Går inte att vara paranoid hela tiden men man kan ju tänka till och ta det säkra före det osäkra.

Litar fullt ut på steam till samma mån som jag litar på min bank och visserligen kan alltid något gå snett. Ingenting kommer någonsin vara 100% säkert och så länge det finns banker,datorer kommer det finnas rånare/hackare.

Agree

Inaktiv

Jag förstår inte vad man ska vara rädd för egentligen? Finns alltid risker på internet och överallt i världen.

Medlem

Handlar mer om att undvika onödiga saker. Ett bra tips är att skapa flera olika konton på din bank, 3 st kanske. Ett konto kan vara kopplat till ditt VISA kort där du bara för över pengar när du behöver det. På så sätt kan du hålla koll om någonting dras från ditt visa, du kan också se till så du inte har mycket pengar på visa kortet. Du har inget att oroa dig över då. Din personliga information kan vem som helst skaffa ändå.

Medlem

Det är helt sjukt hur länge steam har funnits!

Medlem
Skrivet av huledule:

Det är helt sjukt hur länge steam har funnits!

Ja nu när du säger det så tänkte jag kolla hur länge jag haft mitt Steam-konto, sedan 15e september, 2003!

Medlem

Phew! Jag reggade mitt Steamkonto samma vecka som Steam kom till liv. Reggade strax efter HL2 Collector's Edition, och sen tog det ett tag fram till februari 2009 innan jag köpte digitalt direkt i Steam första gången istället för att regga fysiska kopior. Snacka om flyt då backupen var t o m 2008, då hade jag inget farligt reggat i kontot.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

steam store och community nere atm, ddos någon ?

Medlem

Har inte exp date + ccv på korten gått ut sen 2008 ?.Ingen fara då !

Medlem
Skrivet av raefzm88:

steam store och community nere atm, ddos någon ?

Ser ingen anledning att någon skulle köra DDOS på Steam. Skulle krävas rätt mycket också.

Medlem
Skrivet av raefzm88:

steam store och community nere atm, ddos någon ?

Känns ju ganska osannolikt med tanke på hur många servrar Steam har... men nånting skumt är det ju då vart enda Steam/Vavle relaterad site är nere. Steam Forumet, ,Steam Support, TeamFortress2.com, DOTA2.com, etc.

Man har ju sett att själva Steam tjänsten går ner ibland... men aldrig att allting bara försvinner på det här sättet.

Medlem
Skrivet av Fletchett:
Skrivet av raefzm88:

steam store och community nere atm, ddos någon ?

Känns ju ganska osannolikt med tanke på hur många servrar Steam har... men nånting skumt är det ju då vart enda Steam/Vavle relaterad site är nere. Steam Forumet, ,Steam Support, TeamFortress2.com, DOTA2.com, etc.

Man har ju sett att själva Steam tjänsten går ner ibland... men aldrig att allting bara försvinner på det här sättet.

https://twitter.com/#!/Steam_Support/status/16877972937205760...

Medlem

K, jag köper alltid med e-kort så jag har mitt på det torra

Medlem

Är det någon som har fått mailet? För varken jag eller mina vänner har fått något sådant..

Medlem
Skrivet av devvis:

Är det någon som har fått mailet? För varken jag eller mina vänner har fått något sådant..

Jag har fått det, det är inte ett mail, utan en uppdateringsnyhet (som när ett spel släppts), starta ett steam spel och sen stäng av det så borde du få det.


signatur

Amateurish? Ama-amateurish? Jet's pure genius, and don't you forget it! And I didn't stumble across it, I MADE it.

Medlem
Skrivet av MythLastbil:
Skrivet av devvis:

Är det någon som har fått mailet? För varken jag eller mina vänner har fått något sådant..

Jag har fått det, det är inte ett mail, utan en uppdateringsnyhet (som när ett spel släppts), starta ett steam spel och sen stäng av det så borde du få det.

Ah, tolkade det som stod i artikeln att det var i mailform, men då vet jag!

Medlem

Fick den uppdateringen i steam, så mao var det inte så farligt, fjant-haxarna kom inte åt något viktigt.

Antingen är man online, med viss risk att ens personliga information kommer på villovägar( Steam är ju generellt väldigt säkert med steamguard och allt ). Eller så rycker man ur sin nätverkskabel och lever som en "internet-eremit"


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Inaktiv

Det finnns ingen som helst anledning att spara kontokortsnr så varför göra det? Helt onödig risk, krypterat eller inte.

Medlem

"Steam på något sätt under de åren, kan det mycket väl hända att information om dig finns någonstans"

OJ VAD FARLIGT. Vänta lite? Är det inte exakt samma sak som användare av Facebook gör? Fast frivilligt?

Medlem

Det kan ha vart detta som gjorde att min bank blockerade mitt gamla kort och skickade ut ett nytt.
Dock var jag väl förberedd då jag skaffade mig ett extra visakort för över 10 år sen..


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Vad pysslar Valve med?!..

1
Skriv svar