Dual-Boota Xubuntu och Windows 7

Dual-Boota Xubuntu och Windows 7

Hoj!

Jo det är såhär att jag installerade Ubuntu men tyckte VERKLIGEN inte om att programmen var på vänster sida så jag ville byta till Xubuntu som jag haft förut, men problemet är att det totalvägrar visa upp en ruta där man får välja vilket OS man vill boota till. Istället bootar det på en gång till W7.

Medlem

Gå in i BIOS och ändra vilken Partition eller HDD som ska starta först så väljer du den som du har installerat Ubuntu på.

Skrivet av BeeJac:

Gå in i BIOS och ändra vilken Partition eller HDD som ska starta först så väljer du den som du har installerat Ubuntu på.

Visst ja, glömde skriva att jag redan gjort detta men det funkar fortfarande inte

Medlem

Har du kikat på inställningarna i lilo/grub/vad-de-nu-heter ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Skrivet av Parzec:

Har du kikat på inställningarna i lilo/grub/vad-de-nu-heter ?

Vad menar du? GRUB-mappen är det bara några config filer. Ska man ändra nåt där eller?

Medlem

Nu var det ju ett ganska bra tag sedan jag hade möjlighet att leka med linux men min gissning är att om den nu bootar direkt till windows är det en av tre anledningar:
1/ bios bootar en hårddisk med windows på och grub bor inte på den hårddisken
2/ grub är inte konfigurerat rätt
3/ grubs bootloader har inte installerats alls eller har skrivits över

Så jag antar att det enklaste att börja med är att kolla vart grubs bootloader ska vara installerad och om bios är inställt på att boota den.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Skrivet av Parzec:

Nu var det ju ett ganska bra tag sedan jag hade möjlighet att leka med linux men min gissning är att om den nu bootar direkt till windows är det en av tre anledningar:
1/ bios bootar en hårddisk med windows på och grub bor inte på den hårddisken
2/ grub är inte konfigurerat rätt
3/ grubs bootloader har inte installerats alls eller har skrivits över

Så jag antar att det enklaste att börja med är att kolla vart grubs bootloader ska vara installerad och om bios är inställt på att boota den.

Tackar! Ska kolla dessa senare.

1
Skriv svar