Kingdoms of Amalur: Reckoning

Inaktiv
Skrivet av Famest:

Jag SKÄMS över att vara en del av detta community när folk beter sig så här jävla illa på grund av en ynklig liten recension. Så mycket skitsnackande, väldigt få som faktiskt pratar OM spelet.

Lustigt att du är så upprörd över folk som inte håller med om recensionen, när du ger i princip identiskt tyckande som recensenten.

Det är en helt ny värld, så klart att det är lite svårt att ta sig till allt. Men jag välkomnar nya världar, vilket är fräscht istället för de massor av spel som bara kör på i samma gamla spår med nya versioner av gamla succeer. Inte alltid de lyckas förstås, men om de aldrig försöker med något nytt så kommer alla spel bli uppvärmd skåpmat till slut.

Har inte spelat så länge, då det släpptes idag, men är hittills väldigt nöjd. Kör på hard och abusar inte potions och har dött en gång mot en grupp fiender.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Famest:

Jag SKÄMS över att vara en del av detta community när folk beter sig så här jävla illa på grund av en ynklig liten recension. Så mycket skitsnackande, väldigt få som faktiskt pratar OM spelet.

Lustigt att du är så upprörd över folk som inte håller med om recensionen, när du ger i princip identiskt tyckande som recensenten.

Det är en helt ny värld, så klart att det är lite svårt att ta sig till allt. Men jag välkomnar nya världar, vilket är fräscht istället för de massor av spel som bara kör på i samma gamla spår med nya versioner av gamla succeer. Inte alltid de lyckas förstås, men om de aldrig försöker med något nytt så kommer alla spel bli uppvärmd skåpmat till slut.

Har inte spelat så länge, då det släpptes idag, men är hittills väldigt nöjd. Kör på hard och abusar inte potions och har dött en gång mot en grupp fiender.

Är inte upprörd över folk som inte håller med om recensionen ! Absolut inte, förlåt om det är så det framstod som :(. Är snarare upprörd över hur folk attackerar varandra och recensenten istället för att lugnt diskutera spelet.

Mja, kanske tar upp samma punkter som recensenten, men för mig är det än så länge en 3.5 eller 4 av 5. De bra delarna väger helt enkelt tyngre än de sämre delarna !

Håller om att man välkomnar nya världar. Hoppas att när jag är klar med storyn förstår bakgrunden till konflikterna mer. Kanske borde tagit det som ett Pro, att spelet bygger på ett helt nytt IP, vilket är väldigt trevligt nu när det mesta är uppföljare =/.

Medlem

Förstår inte hur FZ kan faila såhär jäkla hårt.. 4/5 på DA2 men 2/5 på Amalur? Ni måste ju för fan sluta tramsa någon gång... -_-

http://www.metacritic.com/game/xbox-360/kingdoms-of-amalur-re...

Inaktiv
Skrivet av Famest:

Är inte upprörd över folk som inte håller med om recensionen ! Absolut inte, förlåt om det är så det framstod som :(. Är snarare upprörd över hur folk attackerar varandra och recensenten istället för att lugnt diskutera spelet.

Det är inga problem. Tycker det är ok att diskutera smak så länge man inte går bärsärk.

Gör man en minoritetsrecension så får man nog räkna med mer klagomål, då förstås fler har en annan åsikt om spelet. På samma sätt fast omvänt när det gäller Dragon Age 2.

Det är ok för en sajt som FZ att göra sådana, så länge den typen av recensioner är ett fåtal. Annars lär väl sajten inte få något förtroende om alla recensioner är mot strömmen.

Medlem

Håller med recensionen, fastnade inte för detta.


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

Medlem

Gamespot vet bäst när det gäller recensioner. Dom satte 7,5/10. Jag litar på att det stämmer.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Bra med en tvåa, jag har ändå inte tid att sätta mig in i ett nytt spel just nu.


signatur

Meep!

Medlem

FZ sätter låga betyg på spel där de inte blir mutade av utvecklarna. Så att det jämnar ut sig.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv
Skrivet av ScarFace:

FZ sätter låga betyg på spel där de inte blir mutade av utvecklarna. Så att det jämnar ut sig.

Sherlock här har inte sett KoA-reklamramen som snurrat på FZ i ett antal dagar antar jag.

Medlem

Jag fick en ganska dålig uppfattning måste jag säga, detta fick jag ut kort å gott:

Strider är kul - kan vara utmanande.
Historian intressant - även ens personliga resa
Landskapet ser ut som copy paste från valfri fantasy värld
NPC'er är stela och grå
Monster har intressant design

...

Men vart ligger fokuset? Vad gör man mestadels av tiden? Blir man helt dränkt i hemsk dialog - eller spenderar man mer tid på det som jag antar var roligt, dvs striderna?
Liras det som ett hack and slash eller ett jRPG?
Vad erbjuder världen förutom strider och lvls?

Och, vad är det som gör striderna så roliga? Valfriheten? Kontrollerna? Reflex baserade?
Vad är det som gör just denna värld till ännu en kopia - och inte sin egen till skillnad från andra?

----

Jag menar, om jag får tycka, så var Skyrim inte något unikt det heller, och dialogerna är så pinsamma att ett viss meme skapades. Men det hade fortfarande en hel del att erbjuda för min del, då jag gillar att utforska. Även viss spel mekanik var bara kul att leka med, så som att blåsa omkring folk. Så jag satt som klistrad trotts att jag tyckte det hade brister, då jag helt enkelt inte var fokuserad på dom.

...

Med andra ord, skulle jag vilja få veta mera, då betyget i stor grad total utvisar ens en chans att jag prövar det.

Inaktiv

Det finns en demo som ger en hyfsad bild om vad spelet går ut på. När man gått igenom trainer-delen får man spela 45 min och göra vad man vill (förutom att grejer är stängda längre fram). Demot har några buggar som är fixade till releaseversionen. Har man AMD måste man kanske stänga av post-processing effects (eller så blir delar av bilden svart).

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Med andra ord, skulle jag vilja få veta mera, då betyget i stor grad total utvisar ens en chans att jag prövar det.

Då skulle jag vilja be dig att läsa lite andra recensioner och inte fz:as konstiga insnöade recension.

Har lirat upp till lvl 25 nu och jävlar i mig vilket spel! Har bara varit i 2½ av 5 zoner hittils och det känns som att det aldrig kommer att ta slut (hoppas det inte gör det )
- Ja, landskapen är i princip "copy paste från valfri fantasy värld", men vad fan är det för dåligt med det? De är snygga och varierande (ja faktiskt förvånansvärt varierande).
- Striderna är fantastiskt roliga (speciellt om man jämför med skyrims otroligt stela strider) och blir dessutom roligare allteftersom när man låser upp nya skills/combos med vapnen.
- Att NPC'er är stela och grå håller jag inte alls med om då i min mening voice actingen gör en sjuk skillnad, men visst är bara ett fåtal som har någon "personlighet" att tala om.
- Historian är väldigt intressant tycker jag, ingenting känns taget från något annat och det blir riktigt kul när man aldrig får den här känslan att man vet vad som kommer härnäst.
- Förutom Main quest så finns det riktigt roliga faction quests som alla har en gedigen story bakom sig och som nästan känns som "egna" main quests.

- Det sista och absolut bästa jag vill nämna är itemization'en (översättning?). Det finns så gaaalet mycket items och drops, och dessutom så ser alla epic/set items unika ut. Det gör att man hela tiden vill spela *både* för storyn och för att få ny loot och snyggare items. Man tror sig ha hittat spelets snyggaste svärd, så hittar man ett ännu snyggare. Det är faktiskt wow-klass på hur många items och hur olika de ser ut. Craftingen är ochså den väldigt bra gjord och alla stats, både om man craftar och annars, är vettiga och lätta att förstå. Verkligen imponerad av detta!

Kameran är lite väl inzoomad när man springer omkring, men vid strider zoomar den ut vilket gör att jag faktiskt inte stör mig på den alls längre. Mer utzoomat vore ju najs dock och det sägs att de jobbar på det i en patch...

Om jag ska vara helt ärlig så borde fz ta bort betygsskalan på sina recensioner. 2/5 till detta och 4/5 till DA2 gör mig faktiskt lite förbannad, DA2 var riktigt, riktigt dåligt om man jämför med detta. Men det är ju min åsikt och inte fz'as.

Medlem
Skrivet av mikrokiwi:
Skrivet av burkmopp:

Med andra ord, skulle jag vilja få veta mera, då betyget i stor grad total utvisar ens en chans att jag prövar det.

Då skulle jag vilja be dig att läsa lite andra recensioner och inte fz:as konstiga insnöade recension.

Har lirat upp till lvl 25 nu och jävlar i mig vilket spel! Har bara varit i 2½ av 5 zoner hittils och det känns som att det aldrig kommer att ta slut (hoppas det inte gör det )
- Ja, landskapen är i princip "copy paste från valfri fantasy värld", men vad fan är det för dåligt med det? De är snygga och varierande (ja faktiskt förvånansvärt varierande).
- Striderna är fantastiskt roliga (speciellt om man jämför med skyrims otroligt stela strider) och blir dessutom roligare allteftersom när man låser upp nya skills/combos med vapnen.
- Att NPC'er är stela och grå håller jag inte alls med om då i min mening voice actingen gör en sjuk skillnad, men visst är bara ett fåtal som har någon "personlighet" att tala om.
- Historian är väldigt intressant tycker jag, ingenting känns taget från något annat och det blir riktigt kul när man aldrig får den här känslan att man vet vad som kommer härnäst.
- Förutom Main quest så finns det riktigt roliga faction quests som alla har en gedigen story bakom sig och som nästan känns som "egna" main quests.

- Det sista och absolut bästa jag vill nämna är itemization'en (översättning?). Det finns så gaaalet mycket items och drops, och dessutom så ser alla epic/set items unika ut. Det gör att man hela tiden vill spela *både* för storyn och för att få ny loot och snyggare items. Man tror sig ha hittat spelets snyggaste svärd, så hittar man ett ännu snyggare. Det är faktiskt wow-klass på hur många items och hur olika de ser ut. Craftingen är ochså den väldigt bra gjord och alla stats, både om man craftar och annars, är vettiga och lätta att förstå. Verkligen imponerad av detta!

Kameran är lite väl inzoomad när man springer omkring, men vid strider zoomar den ut vilket gör att jag faktiskt inte stör mig på den alls längre. Mer utzoomat vore ju najs dock och det sägs att de jobbar på det i en patch...

Om jag ska vara helt ärlig så borde fz ta bort betygsskalan på sina recensioner. 2/5 till detta och 4/5 till DA2 gör mig faktiskt lite förbannad, DA2 var riktigt, riktigt dåligt om man jämför med detta. Men det är ju min åsikt och inte fz'as.

Tackar för det, gav en helt annan uppfattning och mer insikt.

Medlem

Alla har ju sin åsikt och jag fullstädigt älskar detta spel... Jag fastnade alldrig för Skyrim men detta var hellt i min smak. Synd bara att inte den som gjorde review av spelet hadde samma tycke

Jag ger spelet 9.5/10 (( Kan inte sluta spela. Underbart!!! ))

Kolla gametrailers.com för en rättvis bedömning av spelet...

Vill passa på att säga att jag håller med nedan post:

Skrivet av mikrokiwi:
Skrivet av burkmopp:

Med andra ord, skulle jag vilja få veta mera, då betyget i stor grad total utvisar ens en chans att jag prövar det.

Då skulle jag vilja be dig att läsa lite andra recensioner och inte fz:as konstiga insnöade recension.

Har lirat upp till lvl 25 nu och jävlar i mig vilket spel! Har bara varit i 2½ av 5 zoner hittils och det känns som att det aldrig kommer att ta slut (hoppas det inte gör det )
- Ja, landskapen är i princip "copy paste från valfri fantasy värld", men vad fan är det för dåligt med det? De är snygga och varierande (ja faktiskt förvånansvärt varierande).
- Striderna är fantastiskt roliga (speciellt om man jämför med skyrims otroligt stela strider) och blir dessutom roligare allteftersom när man låser upp nya skills/combos med vapnen.
- Att NPC'er är stela och grå håller jag inte alls med om då i min mening voice actingen gör en sjuk skillnad, men visst är bara ett fåtal som har någon "personlighet" att tala om.
- Historian är väldigt intressant tycker jag, ingenting känns taget från något annat och det blir riktigt kul när man aldrig får den här känslan att man vet vad som kommer härnäst.
- Förutom Main quest så finns det riktigt roliga faction quests som alla har en gedigen story bakom sig och som nästan känns som "egna" main quests.

- Det sista och absolut bästa jag vill nämna är itemization'en (översättning?). Det finns så gaaalet mycket items och drops, och dessutom så ser alla epic/set items unika ut. Det gör att man hela tiden vill spela *både* för storyn och för att få ny loot och snyggare items. Man tror sig ha hittat spelets snyggaste svärd, så hittar man ett ännu snyggare. Det är faktiskt wow-klass på hur många items och hur olika de ser ut. Craftingen är ochså den väldigt bra gjord och alla stats, både om man craftar och annars, är vettiga och lätta att förstå. Verkligen imponerad av detta!

Kameran är lite väl inzoomad när man springer omkring, men vid strider zoomar den ut vilket gör att jag faktiskt inte stör mig på den alls längre. Mer utzoomat vore ju najs dock och det sägs att de jobbar på det i en patch...

Om jag ska vara helt ärlig så borde fz ta bort betygsskalan på sina recensioner. 2/5 till detta och 4/5 till DA2 gör mig faktiskt lite förbannad, DA2 var riktigt, riktigt dåligt om man jämför med detta. Men det är ju min åsikt och inte fz'as.

Dock gillade jag oxå DA2 men det andra är precis som jag känner för spelet!...

En viktig sak att notera är att spelets demo som finns på xboxlive och psn är inte i närheten av den slutgiltliga produkten i affären. Har nu över 10timmar speltid. Och har inte sett några buggar som fanns i demo versionen. Så sjukt mycket och göra i spelet...

Inaktiv

Ser ut som ett helt OK action spel.

Ser ut some ett helt värdelöst RPG.

Medlem

Tycker det ser ut som det vanligtvis gör i många recensionskommentarer på olika spelsidor nu för tiden, en massa klagande utan förklaring eller substans.

Ytterligare bevis över att folk inte bara kan njuta av ett spel man gillar eller ogilla ett spel, man måste söka validering för sina åsikter i externa recensioner och texter. Folk vill ha valideringen att spelet som de köpte faktiskt visst är bra, det är bara andra som inte förstår sig på det, det räcker inte med att de själva gillar det.
Likväl fungerar det åt andra hållet, folk som ogillar det vill finna andra som tycker likadant för validering, de kan bara inte förstå hur någon kan gilla det. Vi är sociala djur de flesta av oss, så det är väll inget konstigt i sig, men det är ganska tröttsamt när man ser det upprepa sig på varenda recensionssida man besöker, oavsett språk.
Det känns som att många börjar tappa förmågan för att inse att det faktiskt finns folk som tycker annorlunda, och det är okej att inte tycka som alla andra, eller att de inte tycker som en själv.

Oavsett vad folk verkar tro nu för tiden så är "för att jag säger det" inget vidare argument.

Det räcker att titta på t.ex. metacritic för Skyrim på PC, så ser man att de flesta betyg som ges är antingen >8 eller <2, mycket färre medelbetyg. Tycker det visar denna attityd ganska bra. Kan självklart ha att göra med att spelet kanske fungerar väldigt binärt, på så sätt att för en del funkar det perfekt, samtidigt som det inte fungerar alls för andra, men det tvekar jag på.

Loosen up.

Medlem

Det är verkligen inte i närheten av elder scrolls. Grafiken framför allt är lite av ett skämt för mig som är spel entusiast. Dock är storyn relativt bra, man vill i alla fall spela vidare. har lirat spelet en hel dag men nej jag håller med FZ, det här spelet kommer inte med nånting nytt.


signatur

/Fat_cat

Medlem

Kan enbart hålla med! Har spelat spelet i ca 100 timmar nu, och tycker spelet är väldigt stelt, trots att jag gillar fight-scenerna.

Inaktiv

Tror det blir ett köp faktiskt.

Ser ut som ett mer modernt zelda / fable.

Var ett tag sedan man lirade ett sånt action/rpg spel som var något att ha

Medlem

Om spelet är så bra, varför gjorde dom inte ett multiplayer spel utav det hela?
Jag hatar singleplayer spel. Så grymt tråkigt att sitta själv och spela när det finns så många andra spel som har multiplayer. Klarar man inte att göra ett multi+single player spel nu så ska man inte ens tillverka spel

Medlem

Nu har jag spelat demot. Och även om jag står fast vid att jag litar på Gamespots omdöme eftersom det inte är rättvist att bara spela ett demo så vill jag ändå säga att min känsla efter demot överrenstämmer helt med FZ:s recension. Jag hoppades på Red Dead Redemption i fantasytappning. Det visades det sig överhuvudtaget inte vara. Det här hoppar jag över.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv

Själv älskar man detta spelet

Medlem

Helt klart bättre än 2/5 enligt mig. Jag tycker de är ett bra spel. Håller man sig till Faction questen mer och spelar dom är de riktigt bra. Visst sanslöst många "random" quest. Men ett bra spel.

Inaktiv
Skrivet av Saftnisse:

Om spelet är så bra, varför gjorde dom inte ett multiplayer spel utav det hela?
Jag hatar singleplayer spel. Så grymt tråkigt att sitta själv och spela när det finns så många andra spel som har multiplayer. Klarar man inte att göra ett multi+single player spel nu så ska man inte ens tillverka spel

Medlem

Man blir ju lite fundersam av att läsa alla recensioner kring detta spel.. Tankade spelet och bestämde mig för att ta en titt.. Personligen tycker jag att det påminner lite om FF12, har riktigt kul, gillar hur allt är utformat även om det är lite småjobbigt med att man inte kan röra sig helt fritt.
Kan egentligen säga hur mycket som helst, men det känns som att mycket redan blivit nämnt utom 1 sak... Spelet är alldeles för lätt, man skalar på tok för bra med tanke på alla % damage increase det finns, ett plus på den fronten är nog att det finns en hel del jävligt coola vapen..

Medlem

Efter att ha spelat detta spel känns Skyrim väldigt stelt. Jag orkade bara spela igenom skyrim en gång, nu är jag på min andra char på KoA.

Inaktiv
Skrivet av momoprox:

Man blir ju lite fundersam av att läsa alla recensioner kring detta spel.. Tankade spelet och bestämde mig för att ta en titt.. Personligen tycker jag att det påminner lite om FF12, har riktigt kul, gillar hur allt är utformat även om det är lite småjobbigt med att man inte kan röra sig helt fritt.
Kan egentligen säga hur mycket som helst, men det känns som att mycket redan blivit nämnt utom 1 sak... Spelet är alldeles för lätt, man skalar på tok för bra med tanke på alla % damage increase det finns, ett plus på den fronten är nog att det finns en hel del jävligt coola vapen..

kan man höja svårighetsgraden?

Skriv svar