Schafers nya äventyr också till Mac och Iphone
Privatfinansierade Double Fines Adventure släpps till Windows, Mac, Linux, Ios och Android samtidigt som det översätts till en drös olika språk. Så går det när man får in bra mycket mer pengar än tänkt.
#double-fine-productions, #adventure
Go for it!
Gav dem 15 dollar, ska bli riktigt intressant att se hur spelet artar sig.
För övrigt älskar jag tillvägagångssättet. Den här direkta gamerdemokratin bevisar att äventyrsgenren aldrig dog ut, den har bara legat i dvala.
Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus
Extremt läckert. Jag har spelat nästan alla "deras" spel (börjar komma upp i åren nu...)
Nu kommer jag spåra ur men jag kommer köpa ipad3 om ryktena stämmer. Sitter och fantiserar om att det skulle kunna väga 5-7gb (högupplösta bilder, därav storleken) men ligga skönt i soffan med en ipad3 på bröstet och småfnissa i 1 veckas streck. Ser fram emot det.
Den här direkta gamerdemokratin bevisar att äventyrsgenren aldrig dog ut, den har bara legat i dvala.
Ja, det där med "dog ut" är bara en myt. Snarare är det viljan att göra bra spel som har dött ut då de stora spelbolagen anpassar sina spelkoncept för den minsta gemensamma nämnaren: den stora mängd trailertrash och lowbrows som tillkommit i spelardemografin under de senaste 10-15 åren genom Microsoft- och Sony-konsolernas stora genomslag samt nu även via smartphones.
Denna typ av människor hade aldrig ens satt sig vid en dator för att spela ett intrikat äventyrsspel i början på 90-talet: datorer var ju för datanördar och en sån kunde man ju inte vara. Och dessutom hade de tröttnat efter fem minuter då det inte funnits en stor röd pil som pekar exakt var de skall gå och vad de skall göra.
Men ja, nu ser vi vad som händer när spelarna helt plötsligt får rösta med pengarna istället för att låta marknadsföringsfolk välja ut de genrer som säljer bäst till grottmänniskor och stänga ute alla andra
Pledge'd!
Ser fram emot ett nytt äventyrsspel med Schafer vid rodret. Äventyrsgenren verkar sakta men säkert vara på väg tillbaka och det gläder mig extremt mycket eftersom att jag i princip har vuxit upp med dom spelen.
Glömmer aldrig när jag satt och sträckspelade Monkey Island 1 & 2 över ett sommarlov. På den tiden fanns inte möjligheten att på 3 sekunder googla "monkey island walkthrough" och sen ta sig vidare från där man fastnat i spelet. Nej, om du så fick sitta i 3 dagar för att ta dig vidare så var du tvungen att komma på lösningen själv (eller med hjälp av att läsa Göran Fröjdhs svar i High Score...).
Good times.
Ska bli intressant och se hur det tillslut blir, för det är inte ofta en spelstudio idag får chansen att utveckla något på egen hand utan dryga utgivare som sätter käppar i hjulet. Visserligen ingen garanti att spelet blir bra för det men det ökar ju åtminstone chanserna rejält för att vi får se något utöver det vanliga.