Google virus bug?

Medlem
Google virus bug?

Idag fick jag utslag på min Microsoft Security Essential. Den hittade något som heter Exploit:JS/Blacole.BW och den dyker konstigt nog bara upp när jag går in på Google. Nu är min fråga om det här är ett bug eftersom när jag scannar datorn med exempelvis Malwarebytes och F-Secure så hittar dom ingenting. Jag har även testat att göra en quick scan med Microsoft Security Essential innan jag går in på Google och då hittar den ingenting heller. Nån som vet något om det här?

Edit: Kanske ska tillägga att jag använder Internet Explorer 9 som browser.

Medlem

Det är oklart ännu om detta är ett falsklarm eller inte, men det dyker upp över hela världen.

Det du kan göra är att köra HTTPS på google.com så kommer du in utan problem. Jag har dock inga problem alls, men det tycks variera. Håll koll här;

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/Forefrontedg...

Edit1: Microsofts AV-team har nu tagit bort denna listning från definitionerna, så det verkar ha varit ett falsklarm.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Verkar bli samma resultat vilket språk jag än går in på. Det enda som är annorlunda är namnet på den smittade filen. Ska kolla länken. Tackar

Medlem

Microsoft gjorde denna sida igår om just detta virus.
http://www.microsoft.com/security/portal/Threat/Encyclopedia/...

Enligt MS, så om man har Microsoft Essentials uppdatering från igår så kommer Essentials att hitta viruset och ta bort det.
Ska scanna datorn under natten, men jag har redan sedaste uppdateringen och inget har poppat upp för mig iaf. Nu kör jag ifs 3 antivirus och två firewalls samt en router =o så något skydd verkar jag ha iaf. Hade även Malwarebytes men det sabbade Star Wars TOR för mig så den fick ryka.

Medlem

Får väl vänta lite och se. Några säger att det bara är ett fel i programmet medans andra säger att det är ett väldigt elakt och svårborttaget virus. Eftersom jag alltid brukar få dom absolut värsta virusen i min burk så gissar jag på alternativ b.

Medlem

Personligen så hade jag valt att inte använda Internet Exploder eller Microsoft Security Assential...

Medlem

Det lutar åt att det är en bug. Får inget utslag längre efter att jag laddade hem AVG Free. Håller tummarna på att det inte är något farligt.

@tuckdragon, smaken är som baken

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Nu kör jag ifs 3 antivirus och två firewalls samt en router =o så något skydd verkar jag ha iaf. Hade även Malwarebytes men det sabbade Star Wars TOR för mig så den fick ryka.

Att köra 3 AV och 2 FV blir väl ingen glad av. Får man fråga varför? Gör nog mer skada än nytta.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Fuidama: Om du har en router, varför har du firewalls på datorn? Onödigt och kommer bara ställa till problem. Se till att ställa in routern rätt istället.

Ta dessutom bort två antivirus program och behåll ett. Personligen kör jag inget alls. Enligt min åsikt har jag ingenting som är så viktigt (eller så ser jag till att spara undan) så att jag inte kan installera om om det skulle behövas. AV är bloatware idag och get falsk säkerhet och bara stjäl en massa resurser.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Jag kör inte heller något AV eller brandvägg hemma. Anser mig ha tillräcklig koll på var jag surfar för att inte få in en massa skit. Har t.om en ganska strikt lista med sidor som jag faktiskt besöker, och fyller alla mina behov.

Brandvägg har jag ingen heller då jag har en router. Ska man köra något så rekommenderar jag NOD32, väl värt pengarna!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag har inte sett något som skulle indikera på att de gör mer skada än nytta så jag undrar då på vilket sett (de tar upp mindre RAM än vad Origin och Steam gör). Dessutom kan det vara lite fel av mig att säga 3 antivirus då en av dem faktiskt inte är aktivt "på", utan används som optimering av datorn (HDD, Ram, defrag etc).
Men den har en antivirus/malware funktion som jag testat utifall inte Norton eller MSE hittar nått.

Jag hade tidigare bara Norton men pga mystiska problem med att mitt ram blir uppätet av något och att filmer (dvd skivor och filmer på hddn) gradvis blir långsammare (tänk FPS) så fick jag lite tips på Sweclockers om några antivirus och malware progs. Ingen av dem klagar på varandra (Avast Pro och Norton gjorde det så Avast finns inte kvar efter jag gjorde en sökning).

Just nu kör jag en omgång av Microsoft Essentials och den har hittat något (den är inte klar så jag kan inte se om det är false positives).

Sen ang Resurser...
Hur menar du då? Ram? Cpu? HDD?
När man hade en Pentium2 450Mhz skulle man säkert känt av skillnaden, men nu så märker JAG iaf inte något av att jag har dessa program på. Norton är det enda program som scannar filer jag laddat ner och det tar bara någon sekund på rar'ade filer som innehåller tusentals små filer eller en enda stor fil.

Tänker man på det arbetsminne som används så, av 16Gb ram så använder Norton förvånansvärt mycket: 13MB, MSE använder 77MB nu när den arbetar och mitt optimeringsverktyg (som även har malware/antivirus) använder 26MB.
Routern är dessutom rätt inställd, men det hindrar inte att något kan hänga med torrents eller filer från t.ex. mediafire eller liknande. Skulle jag även inkludera dessa i mina filters så skulle jag inte kunna ta ner något alls.

http://en.wikipedia.org/wiki/Software_bloat

Medlem

Dina brandväggar hjälper ju dock inte om du laddar ner en fil som innehåller något..

Men det är ganska allmänkänt att flera antivirus på samma dator gör mer skada än nytta, iallafall i min erfarenhet. Norton i sig är väl dessutom bland det värsta scareware som existerar. Nu finns det många som säger att det är bra, men de tester vi gjort under datautbildning gav horribla resultat, och det var med den köpta suiten med senaste definitioner (2008).

Resursmässigt vet jag inte heller om man skulle märka av det idag, men en förlust är ju alltid en förlust. Poängen stannar nog på; om du litar så lite på de tre individuella AV du har installerade att du faktiskt känner att du behöver de andra två, kanske det är bättre att skaffa ett som faktiskt levererar?

Optimeringsverktyget du nämner, vilket är det?

Edit1: Hittade länken.
http://www.richbeales.net/pages/multiple_anti_virus_programs_...

http://antivirus.iyogi.com/news/two-antivirus-one-computer.ht...


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv
Skrivet av azynkron:

AV är bloatware idag och get falsk säkerhet och bara stjäl en massa resurser.

och spionerar på dina surfvanor

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Optimeringsverktyget du nämner, vilket är det?

Advanced SystemCare - fick tips på sweclockers om det och det fungerar bra för mig i alla fall, de funktioner jag är intresserad av.

Ang. flera antivirus så passar inte någon av sidorna in på min erfarenhet av mitt system. Mitt system är inte långsammare och jag har inte haft några problem som någon av sidorna påstår kan uppstå, och då har jag ändå kört Norton i ett antal år med av och ominstallationer.

Norton är knappast det bästa som finns men inte heller det värsta enligt min erfarenhet. Av de AV jag testat så ligger alla lika uselt till, visserligen så är användningstiden mellan 2007-2012:

Avast Professional
Kaspersky
Nod32
Norton 360
Panda Antivirus
F-Secure
McAfee
Microsoft Essentials
Malwarebytes

Självklart kan man inte få ett korrekt resultat om man inte testar alla under samma förhållanden, på säg en veckas tid, men jag är inte så ambitiös att göra det själv, och jag har ju program som uppenbarligen kan skydda mig tillräckligt mycket.
Jag har inte någon märkbar prestandaförlust och jag får Norton till ett bättre pris än t.ex. Nod32 som kostar ca 300kr/året

Medlem

Läste precis att det har kommit en uppdatering av Microsoft Security Essential som fixar det där utslaget. Var förmodligen en bug. Håller som sagt tummarna

Medlem

Har kikat litegrann på detta, och det framstår som en bugg och/eller ett misstag. Dvs så verkar det som att en helt okej event har felaktigt tolkats som skadlig.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Microsoft gjorde denna sida igår om just detta virus.
http://www.microsoft.com/security/portal/Threat/Encyclopedia/...

Enligt MS, så om man har Microsoft Essentials uppdatering från igår så kommer Essentials att hitta viruset och ta bort det.
Ska scanna datorn under natten, men jag har redan sedaste uppdateringen och inget har poppat upp för mig iaf. Nu kör jag ifs 3 antivirus och två firewalls samt en router =o så något skydd verkar jag ha iaf. Hade även Malwarebytes men det sabbade Star Wars TOR för mig så den fick ryka.

Bara så du vet räcker det med ett virusprogram och att om man har flera stycken igång på en och samma dator kan det beroende på vilka slå ut varandra bara för att det ser det som ett hot "Ett program som har satt rötter långt in i datorn om man nu ska förklara det enkelt.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Personligen så hade jag valt att inte använda Internet Exploder eller Microsoft Security Assential...

Håller med till 100% rekomenderar starkt att antingen köra avast free eller avg free ihop med zonealarm firewall free. Själv kör jag avast ihop med zonealarm då jag tycker avast nu mera är snäppet bättre än avg.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Jag kör inte heller något AV eller brandvägg hemma. Anser mig ha tillräcklig koll på var jag surfar för att inte få in en massa skit. Har t.om en ganska strikt lista med sidor som jag faktiskt besöker, och fyller alla mina behov.

Brandvägg har jag ingen heller då jag har en router. Ska man köra något så rekommenderar jag NOD32, väl värt pengarna!

Måste bli lite jobbigt i slutäändan om du ska googla något och så känner du inte att du kan gå in på sidan för att det kanske är virus på denn eller att inte kunna "säkerhetskopiera" allt man vill ifall det är virus i "säkerhetskopian".

PS: Konstigt nog så i år enligt alla kritiker och recensenter för säkerhetsprogram har NOD32 ungefär hamnat 2:a och så har Symantec Norton fått bäst krtik av alla viruskydd på marknaden på typ alla sidor, jag vet jag kunde heller inte tro det. Men men Symantec skärpte väl sig och lyckades bara. numera är det ungefär:

1.Symantec Norton
2:NOD32
3:Kaspersky
4:Avast, AVG, m,m
5:Panda
6:F-Secure
7:Mcafee

Kan också intyga att NOD32 är otroligt bra och även bra priser.

Medlem

Hah, nejdå, inte jobbigt alls, har ganska bra koll på vilken typ av sidor som är okej. Det är ju ändå så att de flesta sidor inte innehåller skit, brukar dessutom göra en kvartalskoll på datorn efter sånt.

Köpte dock ny licens av NOD32 nu då deras nya suite är släppt.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

norton 360 har jag. Inte stött på något.

1
Skriv svar