Guild Wars 2 - inga vanliga serverköer

Medlem

riktigt jävla bra, äntligen någon som lärt sig efter alla åren


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

Medlem
Skrivet av Bruttan:

...

Under vårt testande finns det vissa klasser som helar långt bättre än andra så vi har varit tvugna att använda dom som healers. Så våran upplevelse har varit att det är precis som alla andra spel (Vissa klasser helar, andra tankar). Men som sagt, det finns gott om tid till release och vi kommer nog att få se det finslipat och balanserat.

Medlem

GW2 låter bara bättre och bättre varje gång jag hör något nytt om det!

Medlem

Bra system tycker jag, kommer piska andra MMO's Alltid varit ett fan av Guild Wars

Medlem
Skrivet av mAwArm:

GW2 låter bara bättre och bättre varje gång jag hör något nytt om det!

Ett av få MMOG som jag också gillar bättre och bättre ju mer jag hör och ser. Och så har det också i särklass bäst concept art genom tiderna

Medlem
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av Bruttan:

...

Under vårt testande finns det vissa klasser som helar långt bättre än andra så vi har varit tvugna att använda dom som healers. Så våran upplevelse har varit att det är precis som alla andra spel (Vissa klasser helar, andra tankar). Men som sagt, det finns gott om tid till release och vi kommer nog att få se det finslipat och balanserat.

Vilket inte motsäger något av det jag skrev. Precis som det finns professions som är mer defensiva och andra med bättre support eller ranged så finns det dom som har mer heals än andra.

Jag använde ordet dedikerade healers vilket inte heller finns och gruppheals är relativt svaga och kan inte upprätthålla en tank över längre tid och detta kombinerat med låg mitigering över tid gör också att tankning ser lite annorlunda ut. Ofc ska heals skruvas ned om det är möjligt att heala en tank så traditionell tankning tillåts, men det finns team som kört dungeons med 5 rangers och det har funkat bra så att man "måste" ha specifika klasser ser jag mer som lathet än verklighet. Och om amn kan köra en dungeon (endgame) med 5 rangers så finns inte holy trinity längre, vilket var hela sensmoralen med inlägget.

Detta klipp (för övrigt ett av dom få där spelare i beta visar på någon som helst skill och defacto undgår skada) illustrerar utmärkt varför det inte finns dedikerade tanks/healers/dd utan man måste vara beredd på att tanka/heala och supporta oavsett klass och som i sin tur dödar holy trinity.

Klippet blir intressant 58 sekunder in då en thief och en soldier tankar en boss i open world och warriorn gör det riktigt bra. coolt med en clothie (thief) som tankar.

7 min in finns det faktiskt något som illustrerar "the lack of holy trinity" ännu mer.
http://www.youtube.com/watch?v=RR0-S9SQCW4

Medlem
Medlem

Smart lösning!

Medlem
Skrivet av Ariae:

Det osar exploit-möjligheter om denna lösning, dock.. är det i "offline-mode" så kan en simpel minneseditor göra dig rik, och sen transporteras summorna till den ursprungliga servern (a.k.a riktiga servern)

Är det en ersättningsserver så ser jag inte poängen då de borde kunna dela upp världen på olika servrar och då helt enkelt andvända fler servrar? s.k no-zoning computer grid

inget offline mode.

Server vs Server vs Server combat, med bonusföremåner för vinnarna, klart att det inte kommer delas upp på flera då. Och folk kommer vilja spela tillsammans, gammla guilds från första guildwars kommer vilja vara på samma servrer och tex så när namnen på servrarna släpps så kommer nån säga att alla svenskar bör söka sig till XXX för att där har deras stora svenska guild planerat "rula fett"

När det dessutom börjar visa sig vilka servrar som ofta vinner sina open-pvp matcher, så kommer många små "tuffingar" byta till dem bumms.. =\ Och då blir det lätt kö där!


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av toast:
Skrivet av Ariae:

Det osar exploit-möjligheter om denna lösning, dock.. är det i "offline-mode" så kan en simpel minneseditor göra dig rik, och sen transporteras summorna till den ursprungliga servern (a.k.a riktiga servern)

Är det en ersättningsserver så ser jag inte poängen då de borde kunna dela upp världen på olika servrar och då helt enkelt andvända fler servrar? s.k no-zoning computer grid

inget offline mode.

Server vs Server vs Server combat, med bonusföremåner för vinnarna, klart att det inte kommer delas upp på flera då. Och folk kommer vilja spela tillsammans, gammla guilds från första guildwars kommer vilja vara på samma servrer och tex så när namnen på servrarna släpps så kommer nån säga att alla svenskar bör söka sig till XXX för att där har deras stora svenska guild planerat "rula fett"

När det dessutom börjar visa sig vilka servrar som ofta vinner sina open-pvp matcher, så kommer många små "tuffingar" byta till dem bumms.. =\ Och då blir det lätt kö där!

Alrighty, jag är ju som sagt inte beläst och spelar inga MMO-spel förutom Mortal Online, och där är det en stor värld, där världen är indelad i regioner som består av olika datorer(hosts)
Men vad innebär då detta?
Innebär det att du kommer hamna på en random server tills kön gått ner då eller?

Medlem
Skrivet av Ariae:

Men vad innebär då detta?
Innebär det att du kommer hamna på en random server tills kön gått ner då eller?

Om du har oturen att ha valt en väldigt högpopulerad server & försöker logga in samtidigt som många andra så erbjuds du spela på en "vänt" server medans du väntar. all xp, alla pengar och material etc som du sammlar på dig under tiden får du med dig till den riktiga servern sen fattar jag det som.. Tråkiga är mest om man har ett gäng vänner som står och väntar på en antar jag.
Men om man måste köa så spelar man ju heldre än bara väntar...


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av toast:
Skrivet av Ariae:

Men vad innebär då detta?
Innebär det att du kommer hamna på en random server tills kön gått ner då eller?

Om du har oturen att ha valt en väldigt högpopulerad server & försöker logga in samtidigt som många andra så erbjuds du spela på en "vänt" server medans du väntar. all xp, alla pengar och material etc som du sammlar på dig under tiden får du med dig till den riktiga servern sen fattar jag det som.. Tråkiga är mest om man har ett gäng vänner som står och väntar på en antar jag.
Men om man måste köa så spelar man ju heldre än bara väntar...

I sådana fall är det ju bara positivt
Men det jag inte förstår är varför dom inte kör klusterservrar istället.
Dela upp regioner i världen över flera synkade datorer, istället för avlastningsservrar..
Dvs flera datorer för en server som behöver mer spelare?

Medlem
Skrivet av Ariae:

Men det jag inte förstår är varför dom inte kör klusterservrar istället.
Dela upp regioner i världen över flera synkade datorer, istället för avlastningsservrar..
Dvs flera datorer för en server som behöver mer spelare?

Igen, hur skulle det då funka med World vs World vs World där servrarna krigar motvarandra och vinner bonusar för "Sin" server??


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av toast:

Igen, hur skulle det då funka med World vs World vs World där servrarna krigar motvarandra och vinner bonusar för "Sin" server??

Tänk dig ett bord.
Du behöver ha väldigt tunga saker på det bordet..
Antingen så fixar du riktigt stabila ben, eller så ökar du mängden ben.
Ungefär likadant fungerar multiprocessorer, de delar upp uppgifterna på flera kärnor, som en form av avbelastning.

Du har ju fortfarande ett bord att kriga med, även om det har 30 ben.

Medlem
Skrivet av Ariae:

Tänk dig ett bord.
Du behöver ha väldigt tunga saker på det bordet..
Antingen så fixar du riktigt stabila ben, eller så ökar du mängden ben.
Ungefär likadant fungerar multiprocessorer, de delar upp uppgifterna på flera kärnor, som en form av avbelastning.

Du har ju fortfarande ett bord att kriga med, även om det har 30 ben.

oki ¨då är jag med rent tekniskt, en kluster fortfarande en "server", vet inte hur de löst det med tekniska specifikationer, men de har nog gett sina lösningar både en & två funderingar. Eftersom du har en massiv PvE värld, flera omgångar med stor openPvp och massor av mindre struckturerade pvp turneringar och allt sker sammtidigt så måste det nog vara uppdelat på flerar servrar.. tror inte ett "ben" på bordet pallar allt det där..


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av toast:

oki ¨då är jag med rent tekniskt, en kluster fortfarande en "server", vet inte hur de löst det med tekniska specifikationer, men de har nog gett sina lösningar både en & två funderingar. Eftersom du har en massiv PvE värld, flera omgångar med stor openPvp och massor av mindre struckturerade pvp turneringar och allt sker sammtidigt så måste det nog vara uppdelat på flerar servrar.. tror inte ett "ben" på bordet pallar allt det där..

Hehe, dom har säkert en väldigt bra anledning till deras beslut absolut.. mest nyfiken på vad som fick dem att välja just den vägen.. bra PR kanske? Det är som sagt inte många andra som gjort det tidigare, och det kanske hjälper dem att få upp intresse för just detta MMO.. Vi får se helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Ariae:

Hehe, dom har säkert en väldigt bra anledning till deras beslut absolut.. mest nyfiken på vad som fick dem att välja just den vägen.. bra PR kanske? Det är som sagt inte många andra som gjort det tidigare, och det kanske hjälper dem att få upp intresse för just detta MMO.. Vi får se helt enkelt.

Dagens blogg om World vs World pvp belyser ämnet med servrar lite grann;

Skrivet av Mike Ferguson:

Some of our more astute fans asked about the complications involved with switching servers and how it would interact with world bonuses. Every account has a home server where your characters are created. You can only fight for your home world in WvW. You can visit other servers, and while you are visiting, you still get the world bonus from your home world instead of the bonus for the world you are visiting. If you switch your home server, you lose the bonus from your previous home world and are not eligible for the bonus for your new server at least until the beginning of the next battle for the Mists. We may extend this disqualification into the next match or possibly even longer to discourage people from switching servers right before a battle ends in order to get an awesome bonus. You will have to pay a fee to change your home server (price undetermined), and that will also discourage people from server hopping to chase world bonuses.

http://www.arena.net/blog/mike-ferguson-takes-your-wvw-questi...

Så det verkar som man kan besöka olika servrar & endå kriga för en server trots allt..


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

12
Skriv svar