Film – FZ provspelar den senaste Diablo III-betan

Medlem
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av magma:
Skrivet av Jarnehall:
Skrivet av magma:

Gillar inte tanken bakom achievements eftersom man simplifierar spelet. Första och andra diablo hade inga achievements, varför ska denna ha det?

Checkpoints: Varför? Checkpoints är väl något man har i bilspel och inte i ett rpg-baserat spel? Tycker man istället ska använda skyltar. Läste om att man kunde stänga av tutorialen under spelets gång, men jag vet inte om checkpoints stängs i samband med detta?

Auktionshuset: Gillar inte tanken att man kan köpa upp sig till bättre utrustning så länge man har mycket pengar. Att man har anti-bot skydd kommer väl knappast hjälpa att folk kommer farma sönder spelet. Vad hände med den tiden då man faktiskt kämpade i flertalet timmar av ren spelglädje för att hitta ett riktigt grymt item? Nu behöver man ju knappt göra det.... man kan undra hur Blizzard har tänkt ut detta i samband med pvp?

Jag är lite av ett fanboy när det kommer till Diablo, det medger jag på förhand.

Men jag förstår inte hur du menar med att achievements simplifierar spelet? Om något så ger det ju spelet större svårighetsgrad och med djup (om du menar att det förstör inlevelsen så är det ett resonemang som jag kan förstå, men utifrån ditt ordval så känns det som du menar att det gör spelet mer simpelt).

Achivements är superbra för folk som tycker det är roligt (som jag gör), jag skulle till exempel aldrig spelat ett singleplayer uppdrag i Starcraft II mer än en gång utan dem, men nu spelade jag vissa 10+ gånger för vissa av de svåraste achivementsen, och jag hade väldigt roligt medans jag gjorde det. Samma sak gäller för spel på andra plattformar med achivements, där jag kan spela om sekvenser eller göra spelet svårare (och roligare) för mig genom att jaga achivements. Men om man inte bryr sig om dem (som du inte gör) så är det väl ingen direkt förlust för dig på något vis?

Sen förstod jag inte det du skrev om checkpoints, att man skulle ha skyltar istället? Hur menar du? Och att de skulle försvinna när man stängde av tutorialrutorna, de har inget med varandra att göra? Menade du något annat?

Real Money Action House håller jag med om att det skulle de kunna skippat för min del, men ett auktionshus med guld är ett måste i mina ögon för ett Diablospel i 2000-talet. Jag kommer i stort sett enbart spela hardcore, där de inte tillåter RMAH, så det spelar inte så stor roll för mig, men jag håller med dig på den punkten att man inte borde kunna köpa saker för riktiga pengar. Men jag är glad för att man inte kan göra det när man spelar hardcore iaf.

Älskar också diablo. Har spelat alla diablo i serien rätt flitigt.

Har tittat på många lets play videor från betan sen den startade så jag använder dessa som referens.
Är fullt medveten om att mycket kan förändras till fullversionen. Har inte provspelat betan själv, så jag vet inte hur kontroller eller mekaniken känns.

Jämför man med andra rpg som t ex divine divinity, dungeon siege och tidigare diablospel, fanns inga s.k achievements. Det här med achievements är ju taget från konsolvärlden om jag förstått det rätt? Säger absolut inte att alla achievements är enkla. Menar snarare att om de flesta achievements är som i betan, där man t ex får en achievement för att man räddat Cain från skelettkrigare som går att kötta ner på enbart några få slag med enkel utrustning förstår jag inte poängen med dessa. Skulle inte ha något emot om det var svårt att uppnå dessa. Jag ber om ursäkt att det blev lite för ospecificerat, menar inte att alla achievements är enkla att få (utgår bara från de jag har sett och är orolig att många fler kommer bli på samma sätt). Är naturligtvis också glad för att det kommer finnas svåra achievements och dessa kommer jag kämpa för att uppnå. Har läst att vissa har nämnt att man kan få poäng för varje achievement. Men poäng till vad?

Ja, tycker skyltar ger spelet en mycket mysigare känsla och större upptäckarglädje. Checkpoints känns väldigt malplacerat i ett diablospel just för att det handlar väl inte om att man ska ta sig så fort som möjligt från punkt A → punkt B? Man ska väl värna om att få spelare att utforska miljöerna och hitta hemliga ställen istället för att komma till checkpoints så att spelet sparar automatiskt för en? Tycker som sagt att checkpoints hör hemma i ett bilspel eller något annat dylikt arkadspel. Diablo för mig har alltid handlat om att utforska varje cm av spelets gränser. Tycker man borde ha haft portalerna kvar. Det vore fint att kunna stänga av så många hjälpmedel som möjligt i diablo3. Vill kunna tänka själv och lista ut saker på egen hand. Skulle vara trevligt att få läsa lore och få fundera ut hur man tar sig till målet på egen hand. Jag respekterar de som vill ha tutorials påslaget.

Håller med dig om att de gärna kan ha kvar guldet, men ta gärna bort handel med riktiga pengar. För det hör inte hemma i ett diablo-spel, tycker jag.

Hur kan man göra ett spel simplare genom att lägga till achievments?
Det är ju upp till dig ifall du vill skaffa dom eller inte, så om någonting så blir det ju mer utmanande, ett till mål att nå så att säga. Istället för att bara grinda efter något särskilt item i flera timmar kanske man hellre vill försöka sig på något svårt achievment. Achievmentpoäng brukar aldrig ha någon riktigt mening förutom för att visa hur mycket du har åstadkommit.

Kan inte säga att jag håller med dig i upptäckarglädjen då Diablo aldrig handlat om att upptäcka för mig, utan det har bara varit att ta sig från punkt A till punkt B (punkt Baal ) så fort som möjligt, för att få lite experience och om man har tur kanske lite loot. Men jag håller med om checkpoints, dör man så ska det kännas, man ska inte bara respawna en bit ifrån där man dog och kunna fortsätta.

Och folk har alltid handlat med riktiga pengar i Diablo, bara genom andra sidor, så jag ser inte problemet.

Som jag skrev ovan, har jag inget emot om spelet har achievements bara de är svåra och så länge man inte man inte förenklar spelet (vilket jag tycker en del mer enklare achievements gör genom att vara en del av den ”linjära” väg man måste ta för att gå vidare i spelet). Vissa achievements verkar man ju få när man går vidare i handlingen, så dessa är oundvikliga och det är dessa som jag är emot.

Blir fiender smartare och tål mer i de högre svårighetsgraderna ser jag inget fel med achievements. Letar som sagt gärna upp svåra achievements och köttar dessa
Ok. Då hänger jag med.

Upptäckarglädjen har alltid varit A och O för mig i diablo. Mycket är ju baserat på utrustning osv, men halva glädjen enligt mig är just att upptäcka nya ställen där jag inte varit och hitta svårare monster, övergivna stugor, gamla ruiner i hopp om att levla upp min karaktär så att jag kan låsa upp nyare vapen. Något som jag blev jätteglad över i diablo 3 är grafiken. Den ser fantastisk ut och utstrålar hög mysfaktor <3

Fast det har väl inte varit en inbyggd funktion i diablo 2? Att man ska kunna handla med riktiga pengar? Att man ska handla med riktiga pengar är väl något som Blizzard har implenterat själva i diablo3?

Har själv aldrig handlat items eller dylikt i diablo 2. Sökte istället efter mina items. Det tog min 3 månader att hitta alla delar i ett sett. Då spelade jag runt 1-2 h/dag. Den upptäckarglädjen kan enligt min mening inte ersättas med det system som Blizzard har infört nu.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Som jag skrev ovan, har jag inget emot om spelet har achievements bara de är svåra och så länge man inte man inte förenklar spelet (vilket jag tycker en del mer enklare achievements gör genom att vara en del av den ”linjära” väg man måste ta för att gå vidare i spelet). Vissa achievements verkar man ju få när man går vidare i handlingen, så dessa är oundvikliga och det är dessa som jag är emot.

Blir fiender smartare och tål mer i de högre svårighetsgraderna ser jag inget fel med achievements. Letar som sagt gärna upp svåra achievements och köttar dessa
Ok. Då hänger jag med.

Upptäckarglädjen har alltid varit A och O för mig i diablo. Mycket är ju baserat på utrustning osv, men halva glädjen enligt mig är just att upptäcka nya ställen där jag inte varit och hitta svårare monster, övergivna stugor, gamla ruiner i hopp om att levla upp min karaktär så att jag kan låsa upp nyare vapen. Något som jag blev jätteglad över i diablo 3 är grafiken. Den ser fantastisk ut och utstrålar hög mysfaktor <3

Fast det har väl inte varit en inbyggd funktion i diablo 2? Att man ska kunna handla med riktiga pengar? Att man ska handla med riktiga pengar är väl något som Blizzard har implenterat själva i diablo3?

Har själv aldrig handlat items eller dylikt i diablo 2. Sökte istället efter mina items. Det tog min 3 månader att hitta alla delar i ett sett. Då spelade jag runt 1-2 h/dag. Den upptäckarglädjen kan enligt min mening inte ersättas med det system som Blizzard har infört nu.

Jag håller med om att det är rätt löjligt att få enkla achievments, men det är ändå ingenting som gör själva spelet enklare, utan det är bara enkla achievments. Om man nu söker utmaning i spelet så kommer man ju inte titta två gånger på ett "Döda 1 enkel fiende" achievment, utan leta efter dom svårare, ifall du förstår hur jag menar?

Jag tycker också grafiken verkar riktigt trevlig. Känns som en värld man vill spendera tid i.

Nej, man kunde inte handla med pengar i spelet, utan genom andra sidor på internet.

Du har ju dock fortfarande valet att aktivt söka 3 månader efter dina setdelar eller köpa dom på AH. Blizzard tvingar ju dig inte att använda deras tjänst
Jag kommer inte att köpa items för pengar, då jag tycker det är roligare att kämpa för det.

Det går att spekulera hur mycket som helst angående förenkling och annat, men ingen vet säkert förrän man har testat det färdiga spelet.
Jag vill bara slakta lite demoner haha

Medlem
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av magma:

Som jag skrev ovan, har jag inget emot om spelet har achievements bara de är svåra och så länge man inte man inte förenklar spelet (vilket jag tycker en del mer enklare achievements gör genom att vara en del av den ”linjära” väg man måste ta för att gå vidare i spelet). Vissa achievements verkar man ju få när man går vidare i handlingen, så dessa är oundvikliga och det är dessa som jag är emot.

Blir fiender smartare och tål mer i de högre svårighetsgraderna ser jag inget fel med achievements. Letar som sagt gärna upp svåra achievements och köttar dessa
Ok. Då hänger jag med.

Upptäckarglädjen har alltid varit A och O för mig i diablo. Mycket är ju baserat på utrustning osv, men halva glädjen enligt mig är just att upptäcka nya ställen där jag inte varit och hitta svårare monster, övergivna stugor, gamla ruiner i hopp om att levla upp min karaktär så att jag kan låsa upp nyare vapen. Något som jag blev jätteglad över i diablo 3 är grafiken. Den ser fantastisk ut och utstrålar hög mysfaktor <3

Fast det har väl inte varit en inbyggd funktion i diablo 2? Att man ska kunna handla med riktiga pengar? Att man ska handla med riktiga pengar är väl något som Blizzard har implenterat själva i diablo3?

Har själv aldrig handlat items eller dylikt i diablo 2. Sökte istället efter mina items. Det tog min 3 månader att hitta alla delar i ett sett. Då spelade jag runt 1-2 h/dag. Den upptäckarglädjen kan enligt min mening inte ersättas med det system som Blizzard har infört nu.

Jag håller med om att det är rätt löjligt att få enkla achievments, men det är ändå ingenting som gör själva spelet enklare, utan det är bara enkla achievments. Om man nu söker utmaning i spelet så kommer man ju inte titta två gånger på ett "Döda 1 enkel fiende" achievment, utan leta efter dom svårare, ifall du förstår hur jag menar?

Jag tycker också grafiken verkar riktigt trevlig. Känns som en värld man vill spendera tid i.

Nej, man kunde inte handla med pengar i spelet, utan genom andra sidor på internet.

Du har ju dock fortfarande valet att aktivt söka 3 månader efter dina setdelar eller köpa dom på AH. Blizzard tvingar ju dig inte att använda deras tjänst
Jag kommer inte att köpa items för pengar, då jag tycker det är roligare att kämpa för det.

Det går att spekulera hur mycket som helst angående förenkling och annat, men ingen vet säkert förrän man har testat det färdiga spelet.
Jag vill bara slakta lite demoner haha

Då förstår jag vad du menar

Precis! Många som har klagat på grafiken i princip varje forum som jag har läst. Men tycker grafiken har ett mörkt tema, vilket är ett plus. Är glad att man kommer kunna spela det på min äldre dator (använder sc2 som referens, vilket flyter på som nilen).

Nej, exakt. Inte jag heller. Samma här! Det blir till att utforska diablo 3 in i minsta detalj för att få ut så mycket av spelet som möjligt.

Ja, det ska bli intressant hur mycket som Blizzard väljer att ha kvar och hur mycket som tas bort.
Hehe, ja alla vill nog spela på sitt sätt och det respekterar jag

Kanske man kan köra coop någon gång mån tro? Vore trevligt att köra med någon som har lika mycket passion för diablo som jag har


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Nu räcker det med video och ge mig min d3beta key!

Medlem

rätt kul beta, tack återigen för nyckeln fz!

12
Skriv svar