EA: att göra om Syndicate till FPS var det rätta valet

Medlem

Vägrar nya Syndicate av princip, just för att när man tar ett spel som har allt och gör om det för att flörta med en generation som inte kan acceptera ett spel som inte är ett FPS med ultra grafik.

Gamla syndicate funkar fortfarande. Ta lärdom av Sid Meier. Han gjorde en nyversion av Pirates och det blev hur bra som helst. Skickade en tebax till tiden då man krånglade med det på amigan + att en hel ny generation upptäckte att ett gammalt spel funkar.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem

Nu har jag visserligen inte spelat spelet utan bara sett på tuben när någon spelar första uppdraget och jag letar fortfarande efter något som får mig att tänka Syndicate och inte DE : HR. Det är för himla tråkigt att EA äger IP på alla spel som Bullfrog ligger bakom för detta lär väl knappast vara sista gången man ser en IP förenklas så till den grad som de gjort med Syndicate (Syndicate är ett svårt spel, American Revolt är ett ännu svårare spel, av det jag sett än så länge verkar det nya Syndicate inte ens tävla i samma liga).

För mig handlar det inte om att det är FPS utan om att de inte använt sig av mer än miljön och storyn, de hade kunnat göra så mycket mer av den här IPn än detta. Vilket blir nästa spel som EA total fördärvar? Skulle inte förvåna mig om det blir Dungeon Keeper...

Inaktiv

Det dumfan egentligen säger är ju att vi behöver inte köpa NHL 2013 eftersom att vi kan spela dom gamla spelen istället. Tror fan att jag har NHL 93 liggandes på vinden hos mina föräldrar.

Medlem

Synd att de inte lade ner lite mer tid på att fixa det här konsollskadade skräpet också så att det i alla fall såg LITE ut som ett PC-spel... de gjorde samma tabbe med NFS: The Run vilket var snäppet värre.

Hur förbannat svårt ska det vara att ändra i koden så att spelhelvetet inte visar ett rött X vid knappmarkering och istället visar knappen du ska trycka på tangentbordet? Ja just det, EA har aldrig sett ett tangentbord de sista åren så de har glömt att sådana inte ser ut som en förbenad xbox-kontroll.

Ångrar djupt att jag köpte speleländet, och jag vägrar köpa en Xbox-kontroll och spela med på min _PC_. Hade jag velat spela på en spelkonsoll så hade jag köpt en och sparat en massa pengar som jag nu istället lade på en bra dator med en bra skärm. Och ett spel som är värdelöst.

Spelet i sig är säkert bra, men går det inte att spela utan att behöva göra en papperslista där man SJÄLV får skriva upp "Rött X = F, RB = E" osv så får det vara för mig.

EA: Ska ni göra spelportningar från konsoll till PC så se fan till att kontrollhänvisningarna visar rätt. Eller har ni någonsin sett ett Xbox-spel där spelet säger t.ex "Press CTRL-1 to fire"?

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Synd att de inte lade ner lite mer tid på att fixa det här konsollskadade skräpet också så att det i alla fall såg LITE ut som ett PC-spel... de gjorde samma tabbe med NFS: The Run vilket var snäppet värre.

Hur förbannat svårt ska det vara att ändra i koden så att spelhelvetet inte visar ett rött X vid knappmarkering och istället visar knappen du ska trycka på tangentbordet? Ja just det, EA har aldrig sett ett tangentbord de sista åren så de har glömt att sådana inte ser ut som en förbenad xbox-kontroll.

Ångrar djupt att jag köpte speleländet, och jag vägrar köpa en Xbox-kontroll och spela med på min _PC_. Hade jag velat spela på en spelkonsoll så hade jag köpt en och sparat en massa pengar som jag nu istället lade på en bra dator med en bra skärm. Och ett spel som är värdelöst.

Spelet i sig är säkert bra, men går det inte att spela utan att behöva göra en papperslista där man SJÄLV får skriva upp "Rött X = F, RB = E" osv så får det vara för mig.

EA: Ska ni göra spelportningar från konsoll till PC så se fan till att kontrollhänvisningarna visar rätt. Eller har ni någonsin sett ett Xbox-spel där spelet säger t.ex "Press CTRL-1 to fire"?

Starbreeze som gjort spelet, inte EA. Håller ändå med om att det är illa.

Medlem

Har inte haft några problem med ljuset i spelet, senast jag kollade kunde man ju ändra både darkness och kontrast på konsol, mer går väl att ändra på PC, så pima bara inställningarna så blir det nog bättre, speciellt då det inte var nära på lika ljust när jag spelade den banan

OnT:
Visst, det är jobbigt med förnyelse och att ändra saker, ibland blir det bra, ibland blir det skit, ibland blir det både och. RTS-genren är hyfsat låst idag, antingen är det ett spel i en känd serie eller så säljer det dåligt, då utvecklarna ännu inte fått RTS att fungera bra på konsol försvinner också en gigantisk del av spelmarknaden i ett svep.
Jag har spelat Syndicate, både originalet och nyversionen, och båda är bra på olika sätt. Nyversionen har jag mer kul med då jag lätt kan (bör) lira med minst 2 polare för att ha en chans på de högre svårighetsgraderna, vilket jag älskar. Det är inte bara bullet sponges, utan bättre vapen, klart fler fiender, fiender som dyker upp på nya platser, man måste använda sina förmågor smartare etc och tänka lite taktiskt, speciellt på bossarna.
Visst, för run and gun, CoD generationen är det nog för svårt, men för oss som spelat ett tag uppskattar utmaningen och lär oss spelet, får vara lite kreativa för första gången på länge. Det är ett spel som precis som originalet inte är så mainstream, kanske på normal men på de högre nivåerna krävs samarbete, det krävs att du uppgraderar vapen och förmågor, hjälper dina vänner och tänker efter innan du väljer vad du ska ta med dig.

Syndicate som FPS är grymt kul och passar perfekt för alla som vill ha en utmaning i goda vänners lag, saknar man vänner, tålamod eller skills så är det inte en titel för er tyvärr. Att de sedan har en spännande värld direkt från originalet gör det inte sämre, och spelet är riktigt snyggt iaf på konsol.
Nej, detta är ett exempel på spel som verkligen blev bättre av att byta genre och kunde nå fler spelare, på gott och ont, hoppas på en grym uppföljare även om jag har svårt att se vad originalet saknade (mer banor kanske?)

Medlem

För mig så ser spelet ut som en generisk shooter med en del gimmics (mind control). Att spelet startar med quick time events gör det hele inte bättre. Är det fler QTE senare i spelet?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

När jag läser denna tråden så inser jag att det nog finns lite hopp om mänskligheten iallafall.

Majoriteten verkar inte gilla detta...bra det pojkar

Skrivet av classon81:

Usch och fyfan. Snacka om att sabba en bra titel totalt. Och VEM FAN har designat bossarna, den personen kan inte ha mycket koll på vad kul gameplay är, sämsta på väldigt väldigt länge. Ärligt talat så gav det mig bara känslan av en usel kopia på ett annat dåligt spel.. DEUS-EX. Storyn är ju nästa skrattretande dålig.. till och med för att var ett super linjärt FPS. EA bryr sig BARA om en enda sak.. profit.. precis allt annat kommer i andra eller tredje hand. Det enda som kan vända denna trend är bojkott. Annars lär vi nog bara få se allt fler och fler spel i framtiden som Syndicate. Man börjar tröttna efter en timma och 4 senare är spelt slut, allt du har kvar är en värdelös dvd-skiva, ångest över att du kastat bort 5h av ditt liv och i detta fall en isande huvudvärk. Helt seriöst.. vill man hitta ett spel nu för tiden som varar lite längre en en kväll och inte någon girig publisher har totalt förstört så får man kolla på Paradox titlar och på indie marknaden, annars är spelsjäl och gameplay bara ett minne blått. Bara att vänja sig vid att grafik och dyra röstskådespelare tydligen funkar utmärkt som substitut för gameplay om man bara vill tjäna pengar.

Amen brother!

Medlem

Jag är skeptisk. Om det var rätt val så hade dom väl inte behövt gå ut och försvara sitt val? Försäljningssiffrorna hade väl talat sott tydliga språk..... Pffffff
Och dom kommer ju aldrig få vet om det var rätt val, går ju inte att förutspå hur ett spel mer likt orginalet hade tagits emot.
Enda jag vet att i mina kretsar (där folk är gamla nog att ha spelat orginalet) så blev det bara suckar, besvikelse, och konstaterat "ännu en dussinshooter". Det är illa, vi snackar riktigt illa, då ingen jag känner ens ansett spelet vara såpass intressant att öht testa det

På tal om sälj, finns det några försäljningssiffror? Det är ju som vsnligt, säljer bf3 5 mill så står det överallt, men vill man bara se totalt sålda kopior för <valfri titel> så går det ju inte att hitta.
Enda tolkningen jag kan dra är "inga siffror =kass försäljning"....

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Alltså problemet är inte att det är ett generiskt FPS som inte tillför något. Problemet är att det inte går att se vad fan man gör för att det är så jävla mycket bloom på skärmen att det får BF3 att se normalt ut.
http://i.minus.com/ipAxUAqnNAPTQ.jpg

Detta fick mig att sluta spela. Spelet provocerade en att kisa konstant..
Dålig FOV dessutom.

Jag har älskat Starbreeze tidigare kreationer.. Jag hoppas att de fixar alla grafikinställningar snart eller att communityt hackar sönder spelmotorn så att den blir bra - Inte för att de ska behöva göra det.. men..

Medlem

Jag förstår inte varför allting måste vara FPS idag!? FPS är inte SÅ kul igentligen.... Om dom skulle nystarta serien kunde dom gjort det som 1. RPG med motiveringen att man "moddade" sina agenter i det gamla spelet o sådant eller 2. Ett riktigt maffigt 2D spel. Och innan folk klagar på mig för att jag nämnde 2D så finns det faktiskt riktigt många 2D spel som är populära. Nu äger inte jag ett xbox men från vad jag hörde så blev Shadow Compledx riktigt populärt. Sedan har vi ju typ Super Metroid som jag måste erkänna att jag spelar än idag. Castlevania - Symphony of the Night, spelar jag fortfarande än idag. Terraria har ju en hel del folk som spelar det. Personligen tror jag att Syndicate hade blivit riktigt coolt om dom hade som i det gamla spelet... Häftigare explosioner o allt sådant...... Jag är väldigt besviken över denna nystarten!

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Syndicate som FPS är grymt kul och passar perfekt för alla som vill ha en utmaning i goda vänners lag, saknar man vänner, tålamod eller skills så är det inte en titel för er tyvärr. Att de sedan har en spännande värld direkt från originalet gör det inte sämre, och spelet är riktigt snyggt iaf på konsol.
Nej, detta är ett exempel på spel som verkligen blev bättre av att byta genre och kunde nå fler spelare, på gott och ont, hoppas på en grym uppföljare även om jag har svårt att se vad originalet saknade (mer banor kanske?)

Ja det verkar helt klart vara ett bättre spel om man kör med en kompis men alla gillar inte att spela spel på det här sättet. Eller gillar är väl kanske fel ordval, föredrar är nog mer korrekt, ibland föredrar jag själv till exempel spel som Kotor, Fallout, The Darkness, Ninja Gaiden, spel som är gjorda med SP i åtanke och i vissa fall endast går att kära ensam.

Originalet Syndicate delar inte mycket med det här spelet, jag håller med Marcus Beer om att spelet verkar vara en väldigt avlägsen släkting till Syndicate, det har vissa delar som utan tvekan är Syndicate men samtidigt kunde det lika gärna vara en helt ny IP. EA valde Syndicates IP för de vet att den kommer sälja enbart på namnet och det innebär mindre pengar för PR, detta är jag övertygad om.

Medlem

Efter jag hade spelat igenom single-player kanpanjen så var jag väldigt besviken på Syndicate, men det blev ändå värt pengarna efter jag hade testat co-op också. Tycker co-op i syndicate är som l4d, fast med cyborgs.

Det här resonemanget att FPS på något vis är den enda korrekta förfinade vidareutvecklingen av alla format har blivit speljättarnas försvar varje gång de släpper en ny generisk pistol-pekare.

RTS-genren, i samma breda definition EA verkar definiera det, är långt ifrån död. Tvärtom. Warcraft, League of Legends, Heroes of Newerth, Torchlight 2, Starcraft 2 + indiespel som Dungeon Defenders eller Magicka det finns massor framgångsrika existerande och uppkommande titlar. För att inte tala om gamla klassiker som schack och poker fortfarande lever i högsta välmåga.

Sanningen är snarare att FPS har blivit spelvärldens motsvarighet till 3D-actionfilmen, bomba på med effekter med förhoppningen det visuella förblindar tillräckligt täcka det faktum handlingen och hantverket lämnar en hel del att önska.
Underhållande, för stunden, när det fungerar. I brist på andra kvalitéer, rent bedrövligt när det fallerar.

Detta är naturligtvis min högst personliga åsikt men med tanke på t.o.m de som fått spelet "gratis" är besvikna tror jag fler delar den.
Och tror någon jag har fel så tycker jag ni ska kontakta Blizzard å de snaraste och meddela de gör ett katastrofalt misstag satsa på isometriska (A)RTS/RPG spel liknande gamla Syndicate/Syndicate Wars. De blir säkert tacksamma och skrotar Diablo 3 direkt.

Inaktiv

Syndicate är troligen årets besvikelse, ångrar lätt att jag köpte det men antog att Starbreeze inte kunde misslyckas. Istället fick vi en vanlig shooter som inte sticker ut på något sätt, spelet känns avskalat. Visst flyter det på bra och verkar fritt från buggar, men spelmässigt är det inte kul helt enkelt. Jag hade väntat mig lite känsla som i HL/Bioshock osv men icke, mest bara trams och ett dussinspel.

Känner mig helt klart lurad av hypen och alla recensioner, önskar att jag kunde få mina pengar tillbaks. Kasst gjort EA och Starbreeze att få spelet att framstå som något speciellt, när det i själva verket har gjorts en miljard ggr innan. +1 för vapnen, dom är roliga men sen då? tryck E för att döda fiender, vänta tills det laddas upp igen och tryck E igen för autokill..

Medlem

Baklava = BAKVERK
BALAKLAVA = RÅNARLUVA, alt stad i södra australien

Ni har google, så skyll inte på att ni inte kan stava!

Skall bli intressant och se om EA kör ME3 i botten oxå och sen försvarar sig med att det var rätt väg att gå

EA "were" games, now its shit!

/DT


signatur

Denon / Pioneer

Inaktiv

Jag laddade hem detta igår för att prova.

Fy fan vad FPS genren har gått ner sig. Man inser det när man spelar detta spelet.

Först en massa fattiga tryck på en tangent 20ggr events för att driva en skit fattig story framåt.

Sen skillnaden mellan detta och quake är inprincip att man kan trycka en knapp så man ser fiender genom väggar. Och en annan knapp för att spränga dem i en AoE så andra fiender också dör. Detta är revolutionerande.... inte...

Räls shooter var det ja.... Quake har mer öppna banor än detta spelet.

Regenererande hälsa måste också vara det sämsta påhittet i fps spel. Körde på hard. Efter att man sprungit runt som en mupp och blivit skjuten 10ggr, springer man runt ett hörn och väntar lite, sen fram igen. Rinse repeat. När det finns talents i spelet som gör att man regenererar hälsa snabbare inser man hur långt det har gått.

Är 8 timmars spel tid inräknat att stå bakom hörn och regenerera hälsa samt spamma knappar i olika quiktime events?

Syndicate var mycket mer öppet än detta spelet och MYCKET roligare. Sicket jävla mög alltså. Stackars dagens kids som tror att det här är vad fps spel handlar om. halflife 3 är det fan dags för nu.

Medlem

Håller med jonne_man till 100%.
Testade skiten själv, gav upp efter 1 timmes slösad speltid.
Det är ju inget nytänk, visst det finns lite fina "mind-tricks", men irriterande utfyllnad som träningsmomenten, vad ska dom vara bra för?

Jag vill lära längs med att jag spelar, inte tvingas "sitta av" massa tid när man ska få basic-saker förklarade för sig.

Spelandet var ju så linjärt också, korridors-spring från punkt A till punkt B med minimal problemlösning däremellan, ligg bakom skydd och regenerera och återupprepa.

Annat var det för när man hade sin 100% HP att hushålla på, ibland fick man inse sig ägd och börja om för man slösat för mycket och helt enkelt inte hittade fler healthkits eller vad det nu var.

Det är ingen utmaning i spelen längre (såvida du inte spelar på extrem hardcore delux mega super duper, och då handlar det mer bara om att ta det taktiskt lugnt och regenerera än att lösa problem/skills/spelstil).

Sen börjar man väl bli gammal, har spelat såpass mycket att man börjar lessna.
Själv saknar jag "första-gången-i-en-ny-genre" så jäkla mkt, men det är väl bara inse att den tiden är förbi...

12
Skriv svar