PopCap: Döm inte ut gratisspel

Robot
PopCap: Döm inte ut gratisspel

Free-to-play-modellen är inte nödvändigtvis dålig för spelindustrin, skriver en högt uppsatt på PopCap. Håller du med honom?

#popcap-games


Medlem
PopCap: Döm inte ut gratisspel

Jag tycker det bara är bra. Alla spel kanske inte är bra, men man har ju sån tur som lever i ett fritt land att man inte behöver spela allt bara för att det är gratis.

Medlem

Dom håller aldrig samma kvalite som en AAA title.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Folk lurar bara sig själva om de tror att det blir billigare med "gratis" spel än med månadskostnader


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Att spelindustrin växer är ju bara bra, det är affärsmodellen jag har mest problem med. Att man med riktiga pengar kan köpa sig framåt i spelet tycker jag ger en skev bild på vad en bra spelupplevelse är. För hur roligt vill man som utvecklare göra sitt spel när man samtidigt vill uppmana sina spelare att köpa sig tid för att slippa spela delar av det?

Medlem

Det beror helt enkelt på spelet. Det är fullt möjligt att spela tex Lord of the rings online helt gratis 1-75.. dock inte utan att grinda deeds för tp på flera karaktärer medans andra inte har någon möjlighet att tjäna ihop poäng i för att köpa saker.

Inaktiv
Skrivet av Viktor Viklund:

Att spelindustrin växer är ju bara bra, det är affärsmodellen jag har mest problem med. Att man med riktiga pengar kan köpa sig framåt i spelet tycker jag ger en skev bild på vad en bra spelupplevelse är. För hur roligt vill man som utvecklare göra sitt spel när man samtidigt vill uppmana sina spelare att köpa sig tid för att slippa spela delar av det?

nu är det ju så att free to play spel kan du spela som du själv vill. Det är inget krav på att köpa grejer, utan antingen köper du saker med riktiga pengar eller så sparar man ihop låtsaspengar för att kunna. Visst vissa saker kostar med irl money men inget jag ens lagt ut ett öre på. Så man måste inte och man lurar inte sig själv. Utan det är ditt eget val om du ska slänga ut pengar eller inte

Medlem

Tycker det är bra att MMO's blir gratis på sin tid.
Helst ska alla spel bli det efter ett tag, tror det är bra för skaparna av spelet.
Visst det går att pirata, men oftast missar man multiplayer upplevelserna.

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Dom håller aldrig samma kvalite som en AAA title.

Duuuhh....

Medlem

Med EXTREMT få undantag så finns det ju faktiskt gratisspel som slår andra spel på fingrarna ordentligt.

Ett bra exempel var väl Gran Turismo 5 till PS3. Det spelet hade en rejäl tilltagen budget och väldigt lång utvecklingstid. Men det levde knappast upp till förväntningarna. Gratisspelen förväntar man sig nästan ingenting av... därför kan de verkligen överraska.

Medlem

Freemium kan göras bra precis som betalspel kan göras dåligt. Sen finns det spel som tidigare har kostat pengar som gått freemium och antingen blivit dåliga pga det eller blivit bättre pga det. Så det är en gråskala snarare än att det bara finns dåliga freemiumspel och bra betalspel. Men rent generellt föredrar jag spel som har en engångskostnad och inget mer framför månadskostnader och freemiummodeller.

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Dom håller aldrig samma kvalite som en AAA title.

... och de AAA-titlar som konverterat till free to play håller inte samma kvalité som sig själv?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Beror på hur de valt att använda sig av den, att göra som Zynga och kopiera andras spel är då verkligen inget som gynnar spelindustrin snarare tvärtom. Helt sjukt att de lagligt kan tjäna så mycket pengar på andras spel, böterna borde baseras vad man tjänar och inget annat.

Jag har sett bra sätt att använda sig av F2P och jag har sett dåliga P2W. Inget av alternativen passade mig så jag valde att avstå från att delta.

Medlem

Personligen köper jag ytterst sällan DLC och har inte varit intresserad av något free-to-play spel. Slutade spela TF2 när det blev hatt-mani i spelet.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

World of tanks, LoL, lord of the rings, anarchy online, TF 2?

TEAAAAAAM FORTRESSSS """22!! FFS

Medlem
Skrivet av qun0:

nu är det ju så att free to play spel kan du spela som du själv vill. Det är inget krav på att köpa grejer, utan antingen köper du saker med riktiga pengar eller så sparar man ihop låtsaspengar för att kunna. Visst vissa saker kostar med irl money men inget jag ens lagt ut ett öre på. Så man måste inte och man lurar inte sig själv. Utan det är ditt eget val om du ska slänga ut pengar eller inte

Problemet med den modellen är att någon däremot kan betala för att bli avsevärt mycket bättre än andra, så det handlar inte så mycket om det du skriver ovan utan om att den formen av spel är väldigt orättvist (Play 2 Win är ett annat namn som brukar användas för just den modellen). Om det bara rör sig om kosmetiska förändringar då är det en helt annan sak men P2W däremot (som ju handlar om att betala för att få tillgång till saker som annars inte går att få eller köpa sig XP som skulle tagit dagar kanske veckor att uppnå är verkligen inte rätt modell). Ett spel som verkar göra detta bra är Tribes Ascend, där kan man låsa upp vapen med riktiga pengar men man kan inte öka leveln på dom med pengar, för att göra det krävs XP och dessa får man endast när man spelar (har iaf för mig att det var på det här viset).

Inaktiv

PopCap. PopTop är den bättre utvecklaren. Giordano Bruno ringer annars en klocka.

Mjukvaran bör göras gratis, och utvecklarna avlönas i statliga studios som forskare på universitet, istället för som det är nu.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av qun0:

nu är det ju så att free to play spel kan du spela som du själv vill. Det är inget krav på att köpa grejer, utan antingen köper du saker med riktiga pengar eller så sparar man ihop låtsaspengar för att kunna. Visst vissa saker kostar med irl money men inget jag ens lagt ut ett öre på. Så man måste inte och man lurar inte sig själv. Utan det är ditt eget val om du ska slänga ut pengar eller inte

Problemet med den modellen är att någon däremot kan betala för att bli avsevärt mycket bättre än andra, så det handlar inte så mycket om det du skriver ovan utan om att den formen av spel är väldigt orättvist (Play 2 Win är ett annat namn som brukar användas för just den modellen). Om det bara rör sig om kosmetiska förändringar då är det en helt annan sak men P2W däremot (som ju handlar om att betala för att få tillgång till saker som annars inte går att få eller köpa sig XP som skulle tagit dagar kanske veckor att uppnå är verkligen inte rätt modell). Ett spel som verkar göra detta bra är Tribes Ascend, där kan man låsa upp vapen med riktiga pengar men man kan inte öka leveln på dom med pengar, för att göra det krävs XP och dessa får man endast när man spelar (har iaf för mig att det var på det här viset).

Det är ju bara vissa spel som är så. Typ bf heroes och bf f4p och några gratis mmorpg spel, för jag har spelat en hel del free to play spel men aldrig varit med om att köpa xp m.m dock kan man köpa xp booster men det är dyrare med riktia pengar då än att fixa låtsaspengarna. Och yes i tribes kan du bara låsa upp vapen med riktiga pengar sen måste du fixa xp genom att spela.

Testpilot

Free to play är ett gissel då de oftast är sjukt dyrt och betalar man inte får man inte fulla upplevelsen , alternativt betalar man för att "vara bättre än alla andra" ...
Det blir ett problem då man måste pröjsa för att ens komma vidare i spelet .

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Dom håller aldrig samma kvalite som en AAA title.

Medlem

inge fel med det så länge dom inte gör itemshop of doom, största ner sidan med f2p istället för p2p är att alla småbarn kommer in i spelet och spammar massa småbarns språk

Medlem

Görs det som i TF2, Tribes: Ascend och World of Tanks t.ex. så blir det väldigt bra.

Medlem

Antingen köper jag spelet + månadskostnad + expansioner/DLC + ytterligare skit som säljs ingame (MMO-style).
Eller så får jag spelet gratis, expansionerna/DLC gratis, och kan välja att köpa ytterligare skit om jag vill, vilket svårt val
Freemium är lysande för såväl småspel som MMO då du som spelare aldrig behöver betala mer än du vill, och även om man köper det mesta är det svårt att komma upp i månadskostnaden för vanliga MMO.

1
Skriv svar