Tim Schafer tror inte Kickstarter får utgivarna att darra

Robot
Tim Schafer tror inte Kickstarter får utgivarna att darra

Utgivarnas respons är att gratulera och sedan "prata om spel som de alltid har gjort", menar den geniförklarade spelskaparen.


Medlem
Tim Schafer tror inte Kickstarter får utgivarna att darra

Men dom kanske bör darra?


signatur

I don’t puke when I drink. I puke when I don’t.

Medlem

Jag har då gett mina 15 dollar

Medlem

Kanske inte idag men om allt fler börjar tröttna på hur de behandlar sina kunder, hur de bara gör uppföljare på uppföljare så kanske de borde börja göra det.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Kanske inte idag men om allt fler börjar tröttna på hur de behandlar sina kunder, hur de bara gör uppföljare på uppföljare så kanske de borde börja göra det.

Vad spelar folks åsikter för roll när de ändå köper spelen?


signatur

Imperator

Medlem

Undra om det är Ubisoft som han citerar :]


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Reize:

Vad spelar folks åsikter för roll när de ändå köper spelen?

Det jag skrev ovan handlar om att folk även slutar köpa deras spel, om det här formen av spelutveckling blir populär så lär även mer och mer utvecklare använda sig av den, en annan utvecklare kollar nu upp om det finns ett intresse för en fortsättning på Wasteland och det tror jag helt klart det finns. Personligen har jag tröttnat rejält på dagens spel, visst de må se väldigt bra ut grafiskt men det är också det enda som de kan tävla mot när det kommer till äldre spel. Spelen fördummas mer och mer, nu senaste kan man se det i Syndicate och man kan se det i andra spel. Spel som CoD : MW kommer inte sälja för evigt, vi såg hur det gick med Guitar Hero och det lär hända samma sak med MW om de fortsätter i samma stil, kanske inte nästa år eller året därpå men någon gång kommer folk tröttna. Bolag som behandlar sina kunder som skit kommer också förr eller senare att märka av en nergång i försäljning. Vad jag pratar om är på lång sikt, på lång sikt tror jag den här modellen kommer ta död på de utgivare/utvecklare som inte vågar tänka i nya banor. Spel hade aldrig överlevt om inte utvecklare/utgivare vågat ta chanser, det är jag övertygad om.

Inaktiv

Schafer har ännu inte gjort ett dåligt spel för mig (Har iofs inte testat Brutal legend, kanske borde göra de)
Men såna här saker gör mig glad, det behövs "friskare" spel och inte FPS nr 3425.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Reize:

Vad spelar folks åsikter för roll när de ändå köper spelen?

Det jag skrev ovan handlar om att folk även slutar köpa deras spel, om det här formen av spelutveckling blir populär så lär även mer och mer utvecklare använda sig av den, en annan utvecklare kollar nu upp om det finns ett intresse för en fortsättning på Wasteland och det tror jag helt klart det finns. Personligen har jag tröttnat rejält på dagens spel, visst de må se väldigt bra ut grafiskt men det är också det enda som de kan tävla mot när det kommer till äldre spel. Spelen fördummas mer och mer, nu senaste kan man se det i Syndicate och man kan se det i andra spel. Spel som CoD : MW kommer inte sälja för evigt, vi såg hur det gick med Guitar Hero och det lär hända samma sak med MW om de fortsätter i samma stil, kanske inte nästa år eller året därpå men någon gång kommer folk tröttna. Bolag som behandlar sina kunder som skit kommer också förr eller senare att märka av en nergång i försäljning. Vad jag pratar om är på lång sikt, på lång sikt tror jag den här modellen kommer ta död på de utgivare/utvecklare som inte vågar tänka i nya banor. Spel hade aldrig överlevt om inte utvecklare/utgivare vågat ta chanser, det är jag övertygad om.

Kan hålla med dig om ditt argument och din tanke, men generellt sett tror jag ändå inte på det.

Folk i största allmänhet, hatar förändringar de vill ha samma sak som de haft. Du nämner Syndicate, ett perfekt exempel. De tog ett gammalt spel och gjorde om det till FPS något som vi alla inte ville (eller trodde), vad ville vi ha? Ett spel ifrån 1993 uppdaterat till dagens teknik...

Jag tror att tyvärr säljer inte ett Strategispel lika mycket som ett FPS i dagens läge, framför allt så är det svårare att få ett RTS att kännas som en James Cameron rulle än vad ett FPS är.

Ironiskt att det skrivs i denna tråden dessutom, då Tim Schafer gör precis det. Han vill gå tillbaka till rötterna, han vill göra ett old school peka-klicka tecknat äventyrsspel, och folk blir som vilda över det. Om du tittar den lilla dokumentären när han och Ron Gillbert pratar, så talar dom delvis om små saker som "fördummar" (mer riktigt uttryckt "förenklar") spelet, till exempel som att inte behöva välja om du ska titta på objektet, ta upp det, öppna det, använda det. (SCUMM). Bättre att låta spelt göra det åt dig då du tex högerklickar på en dörr och då öppnar du den utan att ha alternativet att undersöka dörren. Han tycker dessutom att 30 minuters spel skulle vara bättre, än dessa långa. Att gamers borde tänka sig ett spel som en film, du går 2 timmar på bio. Tänk dig Monkey Island spelen mycket mycket kortare, jag ville att de aldrig skulle ta slut.

Det tråkiga är att det sker, mitt framför ögonen på oss och säljer som smör. Nintendo har kört på samma veva rätt hårt om du tittar på Super Mario serien, du kan köpa Super Mario Bros.Wii och försöka tala om för mig att det är så väldigt annorlunda tänk ifrån det första till NES. Folk köper det ändå. Wii U, kan garantera att det kommer komma något liknande dit rätt fort med. CoD är ju som du säger ett praktexempel, gång efter gång. Titel efter titel, folk köper.

Massor av titlar hålls på så här, EA Sports spelen är väl löjligast av alla.

Det stora problemet som jag ser det är att, vi som är gruppen av spelare som vill ha innovativa titlar, utmaningar, spel som kräver timmar att klura ut lösningen till, drömma om och luska på lösningar när vi sover, eller rent utav sagt ha ett förjävla svårt och intressant spel. Den gruppen är för splittrad i olika genrer och vi är tyvärr för få för att få uppmärksamheten, att vara värda att göra spel för. (med undantag av indie, och som nu kickstarter projekt)

Det är trist, för jag är som du, jag vill ha utanför lådan spel. Det som tar död på utgivare/utvecklare som inte vågar tänka i nya banor är tanken på att bada i pengar. Du driver inte ett spelföretag i dagens läge för att du tycker det är så förbannat roligt att få skapa en idé och en upplevelse du haft i huvudet och få visa den för hela världen, och kanske kunna leva på att göra det.

Om du skriver en bok för att tjäna pengar blir den aldrig lika bra som om du skrev den för att du tyckte det var roligt och att du ville berätta en historia. Det roliga med det är att om du skriver en bok med inga intentioner att bli rik, så blir du i vissa fall rikare än vad du någonsin trott.
Kika på Terry Pratchett.

J. K. Rowling var väl lite likadant.

Jag hoppas verkligen att du har rätt, att spelindustrin förändrar sig och lyssnar på sina kunder. Jag är dock orolig, då spelindustrin allt mer liknar musik/film branchen ju mer tiden går, och dom fortsätter i samma anda, år efter år.


signatur

Nämen!

Medlem

Förstår vad han menar, 2 miljoner är ju sött men det är långt ifrån 50-200 miljoner som behövs för AAA-titlar nu för tiden, lägg till reklam och liknande och det är en ännu större siffra.
Trots det är det väl kul att mindre projekt kan få en chans

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Förstår vad han menar, 2 miljoner är ju sött men det är långt ifrån 50-200 miljoner som behövs för AAA-titlar nu för tiden, lägg till reklam och liknande och det är en ännu större siffra.
Trots det är det väl kul att mindre projekt kan få en chans

Verkligen! Kan man skippa skippa reklamen kan man göra spel i stället för pengarna!

Hellre 2 miljoner till några intelligenta och innovativa utvecklare än 200 miljoner för samma COD igen ( det må kallas en AAA titel, men dom klarar inte ens av FOV-inställning )

Bra spel är inte PGA av budgeten, utan bra ideer och drivkraft imho. ( Det blir ofta en "för många kockar"-känsla av vissa s.k. AAA titlar. Speciellt från dom bolag där någon står med pekpinnen mot kvartalsrapporten i ena handen och piskan i andra hand )

Men vi får se vad det blir av det, jag hoppas på det bästa!


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Struggle ska jag vara ärlig tror jag inte på det jag skrev ovan heller men jag hoppas på det. Bra skrivet och ja jag håller med dig även om jag som sagt hoppas på att vi båda har fel och att spelare börjar tröttna på att spela samma spel i ny förpackning. Terry Pratchett är ju kung, finns ingen författare som kan få mig att garva så mycket som han=).

"Spel hade aldrig överlevt om inte utvecklare/utgivare vågat ta chanser, det är jag övertygad om."

Detta däremot tror jag utan tvekan på, alltså spel hade inte blivit populära när de kom om det inte varit för att de hela tiden blev bättre och bättre och att det kom mer och mer spel som inte var som alla andra. Hade spelen inte blivit populära så hade inte casual marknaden ens existerat, grafik kan ju sälja ett spel numera det kunde det verkligen inte förr. Ett exempel på ett spel som på den tiden hade grymt grafik men i övrigt inte var mycket till spel var Dragons Lair, vill minnas att det sålde väldigt dåligt.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Struggle ska jag vara ärlig tror jag inte på det jag skrev ovan heller men jag hoppas på det. Bra skrivet och ja jag håller med dig även om jag som sagt hoppas på att vi båda har fel och att spelare börjar tröttna på att spela samma spel i ny förpackning. Terry Pratchett är ju kung, finns ingen författare som kan få mig att garva så mycket som han=).

"Spel hade aldrig överlevt om inte utvecklare/utgivare vågat ta chanser, det är jag övertygad om."

Detta däremot tror jag utan tvekan på, alltså spel hade inte blivit populära när de kom om det inte varit för att de hela tiden blev bättre och bättre och att det kom mer och mer spel som inte var som alla andra. Hade spelen inte blivit populära så hade inte casual marknaden ens existerat, grafik kan ju sälja ett spel numera det kunde det verkligen inte förr. Ett exempel på ett spel som på den tiden hade grymt grafik men i övrigt inte var mycket till spel var Dragons Lair, vill minnas att det sålde väldigt dåligt.

Håller med dig, det är det som är trist med dagens marknad att för många faller i den fällan som film/musik branchen är i, gör samma skit om och om igen. De spel som exalterar mig mest nuförtiden är indie utvecklade titlar.

Oh Dragons Lair kommer jag ihåg! Spelet som i princip uppfann quick events

Ps, har precis börjat på att plöja igenom alla Discworld böcker nu igen, dock i den inofficiella ordningen. Pyramids är hysteriskt rolig och galen! <3


signatur

Nämen!

Medlem

Det är inte en coincidence att väl utbildade arbetare i "industrin" lämnar samma industri för att nystarta ett indieprojekt.

Jag tror att Industrin som sig borde ta en verklighetscheck, ungefär vad hollywood borde göra när de värderar en skådespelare till flertalet miljoner dollar för en film. Det kommer inte hålla i längden rent praktiskt, om du tänker supply/demand så kommer demand att minska och därmed BORDE supply minska också, markant, alternativt att budgetar går ner. Detta ligger då inte enbart på industrierna som sådan utan t.ex privatpersoner som med tiden börjat sälja sina tjänster/hårdvara för den summa Industrierna anser det vara värt baserat på omloppspengar kring filmen/spelet.

Om du frågar mig så är det något som kommer dö ut, eller markant gå ner i marknadsomkostnad, inom några år. Det kommer kosta för mycket, och ge för lite, och folk kommer köpa indiespel som är hjärteprojekt, som är värda att spela och som dessutom är MYCKET billigare. Utvecklarna blir endå rika på det, bara att omsättningen och kostnaden för att utveckla det har realistisk verklighetsförankring.

BIC
Medlem
Skrivet av Ariae:

Det är inte en coincidence att väl utbildade arbetare i "industrin" lämnar samma industri för att nystarta ett indieprojekt.

Jag tror att Industrin som sig borde ta en verklighetscheck, ungefär vad hollywood borde göra när de värderar en skådespelare till flertalet miljoner dollar för en film. Det kommer inte hålla i längden rent praktiskt, om du tänker supply/demand så kommer demand att minska och därmed BORDE supply minska också, markant, alternativt att budgetar går ner. Detta ligger då inte enbart på industrierna som sådan utan t.ex privatpersoner som med tiden börjat sälja sina tjänster/hårdvara för den summa Industrierna anser det vara värt baserat på omloppspengar kring filmen/spelet.

Om du frågar mig så är det något som kommer dö ut, eller markant gå ner i marknadsomkostnad, inom några år. Det kommer kosta för mycket, och ge för lite, och folk kommer köpa indiespel som är hjärteprojekt, som är värda att spela och som dessutom är MYCKET billigare. Utvecklarna blir endå rika på det, bara att omsättningen och kostnaden för att utveckla det har realistisk verklighetsförankring.

Väldigt bra sagt, men det lär ta mycket längre tid innan det kommer att dö ut. Dessa kapitalistiska spelindustrier som utnyttjar nutidens mjölkningshysteri vet tyvärr att den breda massan inte kommer att bry sig för en lång tid förran de utmjölkade spelen blir i helhet synbara som identiskt avföring i både spelbarhet och underhålling.


signatur

Wh..why are you looking at my signature? You filthy...DIRTY...CHILDREN!!!

1
Skriv svar