Game i blåsväder – nordiska kunder klarar sig

Robot
Game i blåsväder – nordiska kunder klarar sig

På grund av krav från Electronic Arts på förskottsbetalning av spelinköp har relationen mellan butikskedjan och spelföretaget blivit kylig. I Storbritannien drabbas till exempel alla som har förbokat Mass Effect 3.

#electronic-arts, #mass-effect-3


Medlem
Game i blåsväder – nordiska kunder klarar sig

lol ea does it again


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Typiskt EA stil, vidrigaste spelföretaget någonsin

Medlem

Game och deras priser får mig att skratta.

EA? Jävla pussys.

Medlem

Med tanke på hur EA/Bioware sköter släppet av ME3 hoppas jag de får sig en liten näsbränna. Inte för att det lär hända men ändå =p


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Gillar inte någon av dem, men Game är nog snäppet värre rent allmänt, EA har ju ändå släppt ett par vettiga spel det senate åren.

Inaktiv

Tror nog att det är game som är den stora förloraren på det här. Hittar folk inte spelet de vill ha på game så går folk till närmsta konkurrent. Pinsamt av Game..

Medlem

Att någon ens handlar från GAME är mig oförståligt.. men visst, tycker man de e skoj att lägga ut extra pengar så go for it

Medlem

vafan är detta för påhitt??? jösse mig.....

Medlem

är inte game typ den största spelförsäljaren i england ? då borde dom väl fan ha råd med ea's avgifter om gamespot har det


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

ea kan dra åt hevete

Medlem

Har bara köpt två spel från Game Skyrim dels för soundtracket o sjävla spelet. Samt BF3 Limited Edition enda jag har köpt från game och ja dem har huttlösa priser på spelen. Var inne där igår igen brukar gå in då och då o kolla nästan både gamla o nya spel ska dem ha över 500kr för eller spel som har funnits kanske 1-2 år samma där 500kr.

Inaktiv

Inte fan tänker jag köpa Gears of War 2 för 500 kronor idag? Priserna är obegripliga.. tyvärr så är det föräldrar och äldre som inte tänker på priserna som handlar skiten.

Medlem

Sluta förhandsboka.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Har aldrig någonsin lyckats få en bra deal i en Game-butik. Oftast bemött av personalen med en översittarton och allmänt dålig kundkontakt. Det gäller för 6-7 olika butiker jag besökt genom tiderna.

Finns inte mycket sympati för Game från mig. Självklart kanske det ser helt annorlunda ut i Storbritannien.

Medlem

Finns det några värre utsugare än Game och Gamestop? Överpriser på allt...

Medlem

Game har ganska bra priser, på deras online-store iaf...

Medlem

Tror inte det är EA som krånglar.
GAME har väl varit i blåsvärder ett bra tag?
Nintendo här väl börjat dra bort vissa av sina produkter från dem, och det har Sony också gjort med Vita-produkter (om inte själva Vitan själv, har inte följt det så noga)? Så det är inte bara EA som gör det.

Det är knappast EA man ska gnälla på, utan GAME själva, som har så dålig ekonomi att de inte kan betala för kopiorna av spelet.
Är vanligtvis inte ett fan av EA, direkt, men det är inte deras fel.
De är smarta som lämnar det sjunkande skeppet kallat GAME.

Medlem

har aldrig haft problem med game. kalmar butiken är den enda fysiska butiken jag besökt eftersom jag bor här...har inte haft problem med Internet delen heller...gameshop gillar jag däremot inte

vad är det som suger med game övelag?

Medlem

Game kan dra åt helvete tbh. Förutom nyspelspriser på deras begagnade spel så körde dom en riktig fuling mot mig i samband med WoW-releasen. Hade förbokat WoW:CE hos dom och lagt 100 kr i deposition. I samband med detta fick man även en betanyckel. Jag var på semester i Mexico när wow släpptes, och jag kom hem ett par dagar efter spelet släppts. När jag då går till Game så hade dom sålt alla ex av WoW, inklusive mitt, då dom menade att dom inte kunde hålla den. Då hade det redan börjat säljas WoW:CE på blocket mm.
Fanskapet i butiken "erbjöd" sig dock att sälja ett av hans ex för dubbla priset då han hade "dubbelbokat", men jag hade minsann inget ex kvar! Ville ha tillbaka mina 100 kr i deposition då jag inte hade något spel att hämta ut, men enligt dem så var det underförstått att det var betan jag betalat för. Något som Blizzard gjort tydligt att det absolut inte var tillåtet.
Var yngre då, och orkade inte bråka mer för en hundring, men jag kommer aldrig att glömma det där, så för mig kan asen gärna få lägga ner.

Med det sagt så stör jag mig även på EA, då jag inte ser någon större anledning till att dom ska ha förskottsbetalt heller. Vad är dom rädda att förlora, kostnaden för en kartong, manual och en dvd-skiva? Tittar man på priserna för ett spel du köper online (och ser att det lustigt nog kostar lika mycket, trots att det inte finns några merkostnader alls) så verkar ju kostnaden för att trycka upp ett fysiskt ex vara lika med 0.

Digital produktion och piratkopieringsdebatten är rolig på det sättet. Företagen tjänar hur mycket som helst på att släppa sina spel/film/böcker digitalt, och behöver inte blanda in andra distributionsföretag. Är det något som vi konsumenter tjänar på? Nej, priserna är i stort sett det samma.
När företag pratar om piratkopiering så säger piraterna att det inte är stölt då ingen har tagit en fysisk vara. En viss typ av stöld är det ju, då man stjäl rätten att se/använda/läsa produkten. Men varför går det bara åt ena hållet? Om jag köper en bok (vilket jag ofta gör), då har jag köpt läsanderätten till den. En bok är ju trots allt själva "berättelsen", inte bunten med papper. Så om jag har köpt en bok, varför ska jag tvingas köpa den igen ifall jag vill läsa den på min iPad?
Ifall jag köper en CD-skiva med olika låtar, borde jag då inte även ha tillgång till den digitalt?

Vissa företag som Norton har förstått det här, och efter att du tex köpt Norton Internet Security (med 3 licencer) så har du tillgång till dem genom Norton Account. Även om jag köper den fysiska produkten så kommer jag åt mina licencer från vilken dator som helst genom nätet då jag har registrerat min nyckel. Blizzards Battle-Net är likadant, jag har köpt en fysisk produkt, registrerat min nyckel, och behöver aldrig använda dvd-skivan igen.

Ifall det är som storbolagen (som lobbar fram nya lagar till höger och vänster) säger, att man betalar för en rättighet att använda deras varor, varför får jag då inte använda den varan till fullo när jag betalat för det?

Medlem

Game är ju en skitbutik ändå. Överpriser till max.

Medlem

Tror rätt få som fattar egentligen hur det funkar.
Game kan inte köpa inte 300 kopior utan att veta att dem kommer att sälja dessa.
Köper dem in 300, men säljer bara 50st så förstår dem flesta att 250st blir inge bra affär för dessa.
Samtidigt kan inte ea trycka upp 300st kopior av spelet, och samtidigt inte veta hur många som kommer att säljas, självklart så är det billigare för ea att trycka upp 300 kopior än för game att köpa 300 kopior .
Men fortfarande , vem ska ta kostnaden ?
Personligen anser jag att Game ska betala för kopior dem säljer och inte betala i förskott till Ea. Det är riktigt skönt att ha butiker att kunna gå in och handla än att bara surfa runt på Origin eller Steam och köpa där, sedan så ska personalen ha lön vilket dem flesta inte förstår samt hyra för lokalen och ja då måste spelen tyvärr ligga på +400kr, vilket jag tycker är helt rimlig prisnivå,

Ja studenter som inte har mycket pengar kan jag förstå, har inte råd att köpa spel varje dag, men vi som jobbar och tjänar + 16000kr i månaden har råd att spendera på spel. Spel är inge rättighet utan nöje/hobby och då kostar det helt enkelt. Sedan kan man alltid diskutera 50kr för högt eller 50kr för lågt.

Medlem

Jag tänker göra som total biscuit föreslår och vänta tills spelet blir prissänkt. Visst är det smärtsamt att behöva göra så för att visa EA att de gått för långt, men jag ser det snarast som att spelet inte kommer ha sin release förrens om någon månad.

Tänker absolut inte visat mitt stöd genom att köpa vid release.

Medlem

hmm, inte hängt med varför de är så kallt ovänner. GAME är en av de största om inte den största tvspelsförsäljaren i england, så för dem är det nog ett hårt bakslag. Handlar själv aldrig spel från GAME, utan går mest dit för att slösa tid (provspela något, hämta gamereactor haha) när tjejen kikar på kläder.

Medlem
Skrivet av landy:

Tror rätt få som fattar egentligen hur det funkar.
Game kan inte köpa inte 300 kopior utan att veta att dem kommer att sälja dessa.
Köper dem inte 300 men säljer bara 50st så förstår dem flesta att 250st blir inge bra affär för dessa.
Samtidigt kan inte ea trycka upp 300st kopior av spelet och samtidigt inte veta hur många som kommer att säljas, självklart så är det billigare för ea att trycka upp 300kopior än för game att köpa 300kopior för game.
Men fortfarande , vem ska ta kostnaden ?
Personligen anser jag att Game ska betala för kopior dem säljer och inte betala i förskott till Ea. Det är riktigt skönt att ha butiker att kunna gå in och handla än att bara surfa runt på Origin eller Steam och köpa där, sedan så ska personlen ha lön vilket dem flesta inte förstår samt hyra för lokalen och ja då måste spelen tyvär ligga på +400kr, vilket jag tycker är helt rimlig prisnivå, ja studenter som inte har mycket pengar kan jag förstå har inte råd att köpa spel varje dag, men vi som jobbar och tjänar + 16000kri månaden har råd att spendera på spel. Spel är inge rättighet utan nöje/hobby och då kostar det helt enkelt. Sedan kan man alltid diskutera 50kr för högt eller 50kr för lågt.

Exakt, vill man ha den fysiska produkten så är det klart att det måste kosta mer, pga alla kostnader som tillkommer. De är allt ifrån spelföretagets kostnad (tryck, distribution, reklam mm) till återförsäljarens kostnader som du beskrev ovan. Ändå vill spelföretagen ha lika mycket betalt för en digital produkt, är inte det härligt? En digital licens skulle kosta mellan 30-50% av en fysisk, medans en fysisk vara skulle innehålla de digitala rättigheterna via en nyckel bunden till personen som köpt produkten.

Detta skulle kunna vara win-win för både tillverkare och konsument (skulle tex minska andrahandsmarknaden rejält), men nej då, mycket ska ha mer. Tack vare företagens egen lobbypolis Antipiratbyrån så är det snart bara företagen som tillåts stjäla våra pengar. Önskar bara att folk inte ger efter nu när piratkopieringen snart är ett minne blott, och ger fan i att köpa allt skräp (film/musik/spel) som man ändå inte skulle köpt.
Det jag vill ha köper jag, medans jag har "en kompis" som tex laddade ner Duke Nukem bara för att möjligheten fanns, men inte ens orkade packa upp skiten. Undrar hur mycket företagen förlorade på att han gjorde det, i relation till att dom gjorde ett skitspel.

Edit. Spellcheck

Medlem

EA vill väl ha över så många av sina kunder på sin Steam kopia så de ger väl blanka fan om Game gnäller.


signatur

How can we win when fools can be kings?

nj
Medlem

GAME har ekonomiska problem vilket har synts sedan början av februari när de inte kunde släppa spel som var nya.
Fanns information om att anställda inte fått löner pga likvida problem, en del butiker i England vars hyllor med nya spel mer eller mindre var tomma och det enda som fanns var i deras begagnatkorgar/hyllor och liknande (minns inte exakt källa, läste det i en forumtråd eller bland nyhetskommentarer tidigare).

En sökning på http://www.google.com/search?q=GAME+credit+problems visar en hel del artiklar från början av februari och att EA vill ha betalt i förskott för varor de skickar till GAME är inte så konstigt. Precis som nämnts så även spel från Nintendo inte dykt upp vid release hos GAME (Mario Party 9 och The Last Story).
PS Vita-titlar från Ubisoft har heller inte dykt upp hos GAME då Ubisoft antagligen velat ha betalt i förskott (finns ingen riktig info på varför spelen inte finns tillgängliga, men en gissning är väl krav på förskottsbetalning från Ubisoft).

Medlem

Jag fattar inte problemet alls.
Trodde det funkade så att affärer köper in av grossister och sedan säljer vidare till slutkund.

Medlem

Tack Nj för info

Så det är mer eller mindre Games ekonomiska problem alltså ?

123
Skriv svar