Varför laggar det?

Medlem
Varför laggar det?

Datorn klarar av BF3 på medium inställningar utan minsta problem men när jag ska spela Skyrim kan det lagga rätt mycket ibland.
Kräver inte BF3 mer?

Medlem

Har du tankat en massa mods?
Alternativt kan du testa om någon av dessa mods ger dig lite extra fps:
http://skyrim.nexusmods.com/downloads/file.php?id=5641
http://skyrim.nexusmods.com/downloads/file.php?id=6131

Upplever nästan samma sak med CSS. Man har 75 fps konstant, VSYNC på men det kan hacka ibland, som om det är en 1cm lång bräda rakt upp som gubben går mot. Alltså, typ 2 steg fram 1 steg bakåt ungefär. Är det anslutningen eller? Nah nu gick ja över till något annat relaterat men var det inte så att Skyrim också hade sådana problem? Har för mig att många sagt det...

Medlem

De senaste patcharna har iaf hjälpt en del för mig. Skyrim i sin grund version laggar en bra bit mer för mig. Även nVidia fixade till en del med deras nyaste drivers.
Jag blev mest förvånad över hur mycket Syndicate laggar för mig: 20 FPS i 1280x720 när BF3 har 100+ fps i 1920 med ultra/high på allt (inget är lägre än high men några settings är satt till ultra dvs).

Visserligen så var den kassa FPS'en på en specifik bana, men ofta droppar spelet ner till 30 FPS och spikar sig där. den går inte ens upp till 31 eller ner till 29 oavsett vad som händer, men spelet känns väldigt sluggish. Vsync är av btw.

Jag har inte testat det ännu men SkyBoost ska tydligen vara en bra plugin för att öka FPS'en i Skyrim.
http://www.youtube.com/watch?v=r2LIyjdljDc liten rulle där han testat två fps mods.
han har länkarna i beskrivningen om de verkar intressant.
Han får bra FPS när han står och tittar där över Whiterun. Jag kör inte med någon texture mod längre (installerade om hela Skyrim T.T) men jag ligger ändå under 40 FPS när jag tittar ut sådär över Whiterun.

Medlem
Skrivet av lludde:

Datorn klarar av BF3 på medium inställningar utan minsta problem men när jag ska spela Skyrim kan det lagga rätt mycket ibland.
Kräver inte BF3 mer?

[Petig Besserwisser]

Laggar eller hackar?

Lagg är antingen:

  • Network latency (ping) vilket inte kan uppstå i Skyrim då det är ett singleplayerspel som inte är online.

  • input/muslagg: spelet reagerar lite efter du utför något, beror ofta på trippelbuffring och sådant.

[/Petig Besserwisser]

On Topic:
Det du upplever är dålig prestanda, spelet "hackar"

Som svar på din fråga, BF3 är mer krävande ja, men är bättre optimerat, så när du väl hittat en inställning som fugerar på din dator så funkar det med hyffsat jämn prestanda hela tiden.

Skyrim är riktigt dåligt optimerat så en inställning som fungerar jättebra på ett ställe i spelet crappar ur totalt då du kommer till ett ställe som är mer krävande, som städer eller grottor med många ljuskällor och sånt


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv

Skaffa bättre uppkoppling om det nu laggar så mycket.

Medlem
Skrivet av sevvan:

Har du tankat en massa mods?
Alternativt kan du testa om någon av dessa mods ger dig lite extra fps:
http://skyrim.nexusmods.com/downloads/file.php?id=5641
http://skyrim.nexusmods.com/downloads/file.php?id=6131

Nej inga mods

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av lludde:

Datorn klarar av BF3 på medium inställningar utan minsta problem men när jag ska spela Skyrim kan det lagga rätt mycket ibland.
Kräver inte BF3 mer?

[Petig Besserwisser]

Laggar eller hackar?

Lagg är antingen:

  • Network latency (ping) vilket inte kan uppstå i Skyrim då det är ett singleplayerspel som inte är online.

  • input/muslagg: spelet reagerar lite efter du utför något, beror ofta på trippelbuffring och sådant.

[/Petig Besserwisser]

On Topic:
Det du upplever är dålig prestanda, spelet "hackar"

Som svar på din fråga, BF3 är mer krävande ja, men är bättre optimerat, så när du väl hittat en inställning som fugerar på din dator så funkar det med hyffsat jämn prestanda hela tiden.

Skyrim är riktigt dåligt optimerat så en inställning som fungerar jättebra på ett ställe i spelet crappar ur totalt då du kommer till ett ställe som är mer krävande, som städer eller grottor med många ljuskällor och sånt

Laggar som det rör sig 1mm sen är det stilla i 0,5 sek osv.

Det "laggar" faktiskt bara ibland på ställen som t. ex grottor.

Det kanske bara jag som är lite petig, verkar som att jag inte är den enda.

Medlem
Skrivet av lludde:
Skrivet av Zymac:
Skrivet av lludde:

Datorn klarar av BF3 på medium inställningar utan minsta problem men när jag ska spela Skyrim kan det lagga rätt mycket ibland.
Kräver inte BF3 mer?

[Petig Besserwisser]

Laggar eller hackar?

Lagg är antingen:

  • Network latency (ping) vilket inte kan uppstå i Skyrim då det är ett singleplayerspel som inte är online.

  • input/muslagg: spelet reagerar lite efter du utför något, beror ofta på trippelbuffring och sådant.

[/Petig Besserwisser]

On Topic:
Det du upplever är dålig prestanda, spelet "hackar"

Som svar på din fråga, BF3 är mer krävande ja, men är bättre optimerat, så när du väl hittat en inställning som fugerar på din dator så funkar det med hyffsat jämn prestanda hela tiden.

Skyrim är riktigt dåligt optimerat så en inställning som fungerar jättebra på ett ställe i spelet crappar ur totalt då du kommer till ett ställe som är mer krävande, som städer eller grottor med många ljuskällor och sånt

Laggar som det rör sig 1mm sen är det stilla i 0,5 sek osv.

Det "laggar" faktiskt bara ibland på ställen som t. ex grottor.

Det kanske bara jag som är lite petig, verkar som att jag inte är den enda.

Det HACKAR, inte laggar....

Och ja, det är fullt normalt i skyrims skitmotor med microhack, har själv stött på det.

Om du spelar med Vsynk på kan du testa att byta metod (om du har det påslaget ingame, testa att istället force:a i drivrutinen och tvärtom) det kan hjälpa.

Testa även moddarna som länkats här i tråden, de gör underverk (gjorde iallafall när spelet var på version 1.1-1.2 nånting, sen patchade dom in en del av fixarna som finns i moddarna)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Du jämför helt olika spel med olika krav och anger inte vad du har för hårdvara. Svårt att säga.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Du jämför helt olika spel med olika krav och anger inte vad du har för hårdvara. Svårt att säga.

Jag har:
Grafikkort GTX 550
i5 3,0 gHz processor
6 eller 8 gb ram
Win 7 64-bit

Medlem

Skall inte vara några problem att spela Skyrim med din dator. Kanske det är spelet i sig som gör att det hackar.

Det kan t.ex. vara laddningstid eller om det är flera AI som "spawnar" samtidigt.

Hackar det alltid på samma ställen? Om inte så kan det vara bakgrundsprogram som stör (antivirus och sådant).


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

ndr
Medlem

Om du har en laptop, se till så att Skyrim inte körs med Intel HD Graphics som mitt gjorde när jag startade upp spelet.

Var tvungen att ställa in i NVIDIA CONTROL PANEL -> Manage 3D Settings -> Program Settings -> Lägga till Skyrim.exe och sedan välja High Performance Nvidia Processor.

Sen kan du testa ändra några inställningar som t ex skugga i spelet o se om detta hjälper.

1
Skriv svar